BibTex RIS Kaynak Göster

Turizm Sektöründe Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2016, Cilt: 14 Sayı: 27, 217 - 247, 01.06.2016

Öz

Bu çalışma, turizm işletmelerinde örgütsel vatandaşlık davranışı (ÖVD) ile ilgili kavramsal ve görgül literatürün bir taraması niteliği taşımaktadır. İlgili literatürün incelenmesi sonucunda ilk çalışmalarda ÖVD’nin gönüllülük esasına dayalı olarak oluştuğu saptanmıştır. Daha sonra yapılan uygulamalı araştırmalar ve değişen çevre şartları sonucunda ÖVD görev performansının gerçekleşmesini sağlayacak sosyal ve psikolojik çevreyi destekleyen davranışlar olarak ifade edilmiştir. Buna ilaveten, ÖVD’yi açıklamak üzere çok sayıda boyutun geliştirildiği saptanmıştır. Literatürde boyutlandırma çalışmaları ile ilgili bir fikir birliği olmamasına rağmen, örgütsel vatandaşlık davranışlarının genel olarak örgütsel ve bireysel olmak üzere iki genel grupta incelendiği belirlenmiştir. Turizm işletmelerinin emek yoğun özelliğine dayalı olarak bu boyutlara bir de müşteri boyutu’nun eklenerek, bu boyutun geçerliğinin de araştırıldığı tespit edilmiştir. Turizm işletmeleri kapsamında otel, seyahat acentesi ve yiyecek- içecek işletmelerinde ÖVD konusunda araştırmaların mevcut olduğu, araştırmalarda yoğunlukla lider-üye etkileşimi, örgütsel bağlılık, algılanan örgütsel destek, psikolojik güçlendirme, iş tatmini ve iş performansı ile ÖVD arasındaki ilişkilerin incelendiği sonucu ortaya konmuştur

Kaynakça

  • Acar, A. Zafer, 'Örgütsel Yurttaşlık Davranışı: Kavramsal Gelişimi ile Kişisel ve Örgütsel Etkileri', Doğuş Üniversitesi Dergisi, Cilt. 7, Sayı. 1, 2006, s.1-14.
  • Barnard, Chester I., The Functions of the Executive, (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1938).
  • Basım, Nejat H ve Harun Şeşen, 'Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçeği Uyarlama ve Karşılaştırma Çalışması', Ankara Üniversitesi Siyasi Bilimler Fakültesi Der- gisi, Cilt.61, Sayı. 4, 2006, s. 83-101.
  • Bateman, Thomas S., and Dennis W. Organ, 'Job Satisfaction and the Good Soldi- er: The Relationship between Affect and Employee "Citizenship', Academy of Management Journal, Vol. 26, No. 4, 1983, s. 587-595.
  • Baytok, Ahmet ve Fatma Doğanay Ergen, 'Hizmetkâr Liderliğin Örgütsel Vatan- daşlık Davranışına Etkisi: İstanbul ve Afyonkarahisar’daki Beş Yıldızlı Otel İş- letmelerinde Bir Araştırma', İşletme Araştırmaları Dergisi, Cilt. 5, Sayı.4, 2013, s. 105-132.
  • Bettencourt, Lance A., Kevin P. Gwinner, Matthew L. Meuter, 'A Comparison of Attitude, Personality, snd Knowledge Predictors of Service-Oriented Organi- zational Citizenship Behaviors', Journal of Applied Psychology, Vol. 86, No. 1, s. 29-41.
  • Bolat, Oya İnci ve Tamer Bolat, 'Otel İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İlişkisi', Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 11, Sayı 19, 2008, s.75-94.
  • Bolat, Oya İnci, Tamer Bolat ve Oya Aytemiz Seymen, 'Güçlendirici Lider Davra- nışları ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Arasındaki İlişkinin Sosyal Mübade- le Kuramından Hareketle İncelenmesi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt. 12 Sayı 21, Haziran 2009, s.215-239.
  • Borman, Walter J. and Stephan J. Motowidlo, 'Does personality predict job per- formance? It depends on the criterion'. Paper presented at the Symposium 'Personality at Work', (Tebliğ, 1993 Meetings of the Society for Industrial and Organizational Psychology, San Francisco, 1993).
  • Borman, Walter J., and Stephan J. Motowidlo, ‘Expanding the Criterion Domain to Include Elements of Contextual Performance’, içinde N. Schmidt ve W.C. Bor- man (der) Personality Selection (San Francisco: Jossey- Bass, 1993b), s. 71-98.
  • Brief, Arthur P., Stephan J. Motowidlo, 'Prosocial Organizational Behaviors', Aca- demy of Management Review, Vol. 11, No.4, 1986, s. 710–725.
  • Chiang, Chun-Fang and Tsung-Sheng Hsieh, 'The Impacts of Perceived Organiza- tional Support and Psychological Empowerment on Job Performance: The Me- diating Effects of Organizational Citizenship Behavior', International Journal of Hospitality Management, Vol. 31, No. 1, 2012, s. 180–190.
  • Cho, Seonghee, and Misty M. Johanson, 'Organizational Citizenship Behavior: and Eployee Performance: A Moderating Effect of Work Status in Restaurant Emp- loyee', Journal of Hospitality and Tourism Research", Vol. 32 No. 3, 2008, s. 307-326
  • Cichy, Ronald F., JaeMin Cha, SeungHyun Kim, 'The Relationship between Orga- nizational Commitment and Contextual Performance among Private Club Le- aders', International Journal of Hospitality Management, Vol. 28, No. 1, 2009, s. 53–62.
  • Çelik, Mazlum ve Ahmet Çıra, 'Örgütsel Vatandaşlık Davranışının İş Performansı ve İşten Ayrılma Niyeti Üzerine Etkisinde Aşırı İş Yükünün Aracılık Rolü', Ege Akademik Bakış Dergisi, Cilt:13, Sayı. 1, 2013, s. 11-20.
  • Ehrhart, Mark G. 'Leadership and Justice Climate as Antecedents of Unit-Level Organizational Citizenship Behavior', (Unpublished phd. thesis), University of Maryland, Maryland, 2001.
  • Erdoğan Morçin, Sine ve İlhami Morçin, "Etkileşimci Liderliğin Örgütsel Vatan- daşlık Davranışına Etkisi: Adana’daki Seyahat Acenteleri Örneği", Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, Cilt. 4,Sayı. 9, 2013, s. 70-80.
  • Evans, B.M. 'The influence of Perceived Procedural Justice on Organizational Ci- tizenship Behavior among Persons Employed in The Parks, Recreation or Le- isure Services Profession', (Unpublished phd. thesis), Middle Tennessee State University, Murfreesboro, 2001.
  • Fisher, Ron, Ruth McPhail, and Gemma Menghetti, 'Linking Employee Attitudes and Behaviors with Business Performance: A Comparative Analysis of Hotels in Mexico and China', International Journal of Hospitality Management, Vol. 29, No. 3, 2010, s. 397–404.
  • Farh, Jiing-Lin, Chen-Bo Zhong, and Dennis W. Organ, ' Organizational Citizens- hip Behavior: in the People's Republic of China', Organization Science, Vol. 15, No. 2, 2004, s. 241-253.
  • Farh, Jiing-Lin, R. D. Hackett, and J. Liang, 'Individual Level Cultural Values as Moderators of Perceived Organizational Support Employee outcome Relati- onaships in China', Academy of Management Journal, Vol. 50, No. 3, 2007, s. 715-729.
  • Farh, Jiing-Lin, P. C. Earley, and C. S. Lin, 'Impetus for Action: A Cultural Analysis of Justice and Organizational Citizenship Behavior in Chinese Society', Admi- nistrative Science Quarterly, Vol. 42, No. 3, 1997,s. 421-444.
  • Fu, Hui, Ben Haobin Ye, and Rob Law, 'You do Well and do Well? The Behavio- ral Consequences of Corporate Social Responsibility', International Journal of Hospitality Management, Vol. 40, No. July, 2014, s. 62-70.
  • George, Jennifer M, and Arthur P. Brief, 'Feeling Good-Doing Good: A Conceptu- al Analysis of the Mood at Work-Organizational Spontaneity Relationship', Psychological Bulletin, Vol. 112, No. 2, 1992, s. 310-329.
  • Graham, Jill W. 'An Essay on Organizational Citizenship Behavior', Employee Res- ponsibilities and Rights Journal, Vol. .4, No. 4, 1991, s. 249–270.
  • Graham, Jill W., Organizational Citizenship Behavior: Construct Redefinition, Operationalization, and Validation. (Unpublished Working Paper), Loyola University of Chicago, Chicago, IL., 1989.
  • Houston, D. , L. H. Meyer, and S. Paewai, 'Academic Staff Workloads and Job Sa- tisfaction: Expectations and Values in Academe”, Journal of Higher Education Policy and Management, Vol. 28 No. 1, 2006, s. 17-30.
  • Hung, Hao-Kai, Ryh-Song Yeh, and Hsin-Yu Shih, 'Voice Behavior and Performan- ce Ratings: The Role of Political Skil', International Journal of Hospitality Ma- nagement, Vol. 31, No. 2, 2012, s. 442– 450.
  • Ilies, Remus, Ingrid Smithey Fulmer, Matthias Spitzmuller, and Michael D. John- son, 'Personality and Citizenship Behavior: The Mediating Role of Job Satisfac- tion', Journal of Applied Psychology, Vol. 94, No. 4, 2009, s. 945– 959.
  • Ilies, Remus, Jennifer D. Nahrgang, and Frederick P. Morgeson, 'Leader–Member Exchange and Citizenship Behaviors: A Meta-Analysis', Journal of Applied Psychology, Vol. 92, No. 1, 2007, s. 269-277.
  • İplik, Esengül, Fatma Nur İplik ve İ. Efe Efeoğlu, 'Çalışanların Örgütsel Destek Algılarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerindeki Etkisinde Örgütsel Öz- deşleşmenin Rolü', Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, Cilt. 6, No. 12, Kış 2014, s. 109-122.
  • İplik, Fatma Nur, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı, (Adana:Nobel Kitabevi, 2010).
  • Iun, Joyce, and Xu Huang, 'How to Motivate your Older Employees to Excel? The Impact of Commitment on Older Employees’ Performance in the Hospitality Industry', International Journal of Hospitality Management,Vol.26, No. 4, 2007, s. 793–806.
  • Jung, Hyo Sun, and Hye Hyun Yoon, 'The Effects of Emotional Intelligence on Counter Productive Work Behaviors and Organizational Citizen Behaviors among Food and Beverage Employees in a Deluxe Hotel", International Jour- nal of Hospitality Management, Vol. 31, No. 2, 2012, s. 369– 378
  • Karaaslan, Ahmet, Derya Ergun Özler ve Ahmet S. Kulaklıoğlu, 'Örgütsel Vatan- daşlık Davranışı ve Bilgi Paylaşımı Arasındaki İlişkiye Yönelik Bir Araştırma', Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt. 9, Sayı. 2, 2009, s. 135-160.
  • Karatepe, Osman M. ve Alptekin Sokmen, 'The Effects of Work Role and Family Role Variables on Psychological and Behavioral outcomes of Frontline Emplo- yees', Tourism Management, Vol. 27, No. 2, 2006, s. 255-268.
  • Katz, Daniel and Robert L. Kahn, Social Psychology of Organizations, (New York: Wiley, 1966).
  • Keleş, Yasin ve Elbeyi Pelit, ''Otel İşletmesi İşgörenlerinin Örgütsel Vatandaşlık Davranışları: İstanbul’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma', Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, 2009, s. 24-45.
  • Kılıçlar, Arzu ve Melda Harbalıoğlu, 'Örgütsel Sessizlik ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Arasındaki İlişki: Antalya’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma', İşletme Araştırmaları Dergisi, Cilt. 6, Sayı. 1, 2014, s. 328-346.
  • Kim, Soo, John W. O’Neill, and Hyun-Min Cho, 'When Does an Employee not Help Coworkers? The effect of Leader–Member Exchange on Employee Envy and Organizational Citizenship Behavior', International Journal of Hospitality Ma- nagement, Vol. 29, No. 3, 2010, s. 530–537.
  • Koys, Daniel J, 'The Effects of Employee Satisfaction, Organizational Citizenship Behavior, and Turnover on Organizational Effectiveness: A Unit-Level, Longi- tudinal Study', Personnel Psychology, Vol. 54, No. 1, 2001, s. 101-114
  • Köse, Sevinç, Burak Kartal ve Nilgün Kayalı, 'Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Tutuma İlişkin Faktörlerle İlişkisi Üzerine Bir Araştırma', Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt. 20, Sayı. Ocak Haziran 2003, s. 1-19.
  • Lamm, Eric, Jennifer Tosti-Kharas and Eric G. Williams, 'Read This Article, but Don’t Print It: Organizational Citizenship Behavior Toward the Environment', Group and Organization Management, Vol. 38, No. 2, 2013, s.163 –197.
  • Lee, Gyumin, Vincent P. Magnini, BeomCheol (Peter) Kim, 'Employee Satisfaction with Schedule Flexibility: Psychological Antecedents and Consequences wit- hin the Workplace', International Journal of Hospitality Management, .Vol. 30, No. 1, 2011, s. 22-30.
  • Liang, Jian, Crystal I. C. Farh, and Jiing- Lih Farh,'Psychological Antecedents of Promotive and Prohibitive Voice: A Two-Wave Examination', Academy of Ma- nagement Journal, Vol. 55, No. 1, 2012, s. 71-92.
  • Liao, Hui,'A Cross Level Analysis of Organizational Citizenship Behavior in Work Groups', (Unpublished phd. thesis), The University of Minnesota, Minneapo- lis, 2002.
  • Love, Mary Sue, 'The Case for the Work Group: The Work Group Context as an Antecedent of Organizational Citizenship Behavior', (Unpublished phd. the- sis), University of Missouri-Columbia, Columbia, 2001.
  • Loi, Raymond, Olivia K.Y. Ao, and Angela J. Xu, 'Perceived Organizational Sup- port and Coworker Support as Antecedents of Foreign Workers’ Voice and Psychological Stres', International Journal of Hospitality Management, Vol. 36, January 2014, s. 23– 30.
  • MacKenzie, Scott B., Philipp M. Podsakoff, and G. A. Rich, 'Transformational and Transactional Leadership and Salesperson Performance', Working Paper, In- diana University, 1999;
  • MacKenzie, Scott B., Philipp M. Podsakoff, Red Fetter, 'The Impact of Organiza- tional Citizenship Behavior on Evalutiations of Sales Performance' Journal of Marketing, Vol. 57, No.1, 1993;s. 70-80.
  • MacKenzie, Scott B., Philipp M. Podsakoff, and Red Fetter, 'Organizational Citi- zenship Behavior and Objective Productivity as Determinants of Managerial Evaluations of Salesperson’s Performance", Organizational Behavior and Hu- man Decision Processes, Vol. 50, No. 1, 1991, s. 123–150;
  • Ma, Emily, and Hailin Qu, ‘Social Exchanges as Motivators of Hotel Employees’ Organizational Citizenship Behavior: The Proposition and Application of a New three-Dimensional Framework', International Journal of Hospitality Ma- nagement, Vol. 30, No.3, 2011, s. 680–688.
  • Moon, Henry.,Dishan Kamdar, David M. Mayer, and Riki Takeuchi, 'Me or we? The Role of Personality and Justice as other-Centered Antecedents to Innova- tive Citizenship Behaviors within Organizations', Journal of Applied Psycho- logy, Vol. 93, No. 1, 2008, s. 84-94.
  • Moorman, Robert H., Gerard L. Blakely, 'Individualism-Collectivism as an Indivi- dual Difference Predictor of Organizational Citizenship Behavior', Journal of Organizational Behavior, Vol. 16, No. 2,1995, s. 127–143.
  • Morrison, Elizabeth Wolfe, ‘Role Definitions and Organizational Citizenship Be- havior: The Importance of the Employee’s Perspective’, Academy of Manage- ment Journal, Vol. 37, No. 6, 1994, s. 1543-1567.
  • Motowidlo, Stephan J and James R. Van Scotter, ‘Evidence that Task Performance should be Distinguished from Contextual Performance’, Journal of Applied Psychology, Vol. 79, No.4, 1994, s. 475-480.
  • Nadiri, Halil and Cem Tanova, 'An Investigation of the Role of Justice in Turnover Intentions, Job Satisfaction, and Organizational Citizenship Behavior in Hos- pitality Industry', International Journal of Hospitality Management, Vol. 29, No. 1, 2010, s. 33–41.
  • Organ, Dennis W.; Konovsky, Mary, ' Cognitive Versus Affective Determinants of Organizational Citizenship Behavior', Journal of Applied Psychology, Vol 74, No. 1, 1989, s. 157-164.
  • Organ, Dennis W, and, Katherine Ryan, 'A Meta-Analytic Review of Attitudinal and Dispositional Predictors of Organizational Citizenship Behavior', Person- nel Psychology, Vol. 48, No. 4, 1995, s. 775-802.
  • Organ, Dennis W. 'Organizational Citizenships Behavior: It’s construct Clean up time’, Human Performance, Vol. 10, No. 2, 1997, s. 85-97.
  • Organ, Dennis W. 'The Motivational Basis of Organizational Citizenship Behavior', içinde B. M. Staw, and L. L. Cummings (der) Research in Organizational Beha- vior, (Vol. 12, JAI Press, Greenwich, CT, 1990), s. 43-72.
  • Organ, Dennis W.,Organizational Citizenship Behavior: The Good Soldier Syndro- me, (Lexington, MA: Lexington Books, 1988).
  • Ölçüm Çetin, Münevver, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı, (Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2004), s. 4.
  • Özdevecioğlu, Mahmut, 'Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ile Üniversite Öğrencile- rinin Bazı Demografik Özellikleri ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişkile- rin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma', Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt. 20, Sayı. Ocak-Haziran 2003, s. 117-135.
  • Podsakoff, Philipp M., Scott B. MacKenzie, Robert H. Moorman, Red Fetter., 'Transformational Leader Behaviors and their Effects on Followers’ Trust in Leader, Satisfaction, and Organizational Citizenship Behaviors', Leadership Quarterly, Vol. 1, No.2, 1990, s. 107–142.
  • Podsakoff, Philipp M., and Scott B. MacKenzie, 'Impact of Organizational Citizens- hip Behavior on Organizational Performance: A Review and Suggestions for Future Research', Human Performance, Vol. 10, No. 2, 1997, s. 133-151.
  • Podsakoff, Philipp M., Scott B. MacKenzie, Julie Beth Paine, and Daniel G. Bach- rach, 'Organizational Citizenship Behaviors: A Critical Review of the Theore- tical and Empirical Literature and Suggestions for Future Research', Journal of Management, Vol. 26, No. 3, 2000, s. 513–563.
  • Podsakoff, Philipp M., and Scott B. MacKenzie, 'Organizational Citizenship Beha- viors and Sales Unit Effectiveness', Journal of Marketing Research, Vol. 31, No. 1994, s. 351-363.
  • Podsakoff, Nathann P., Steven W. Whiting,, Philip.M. Podsakoff, and Brian D. Blu- me, ‘Individual- and Organizational- Level Consequences of Organizational Citizenship Behaviors: A Meta-Analysis’, Journal of Applied Psychology, Vol. 94, No. 1, January 2009, s. 122-141.
  • Prentice, Catherine, Po-Ju Chen, and Brian King, 'Employee Performance Out- comes and Burnout Following the Presentation-of-Self in Customer- Service Contexts', International Journal of Hospitality Management, Vol. 31, Decem- ber, 2013, s. 225-236.
  • Puffer, Sheila M., ' Prosocial Behavior, Noncompliant Behavior, and Work Per- formance among Commission Salespeople', Journal of Applied Psychology, Vol.72, No. 4, 1987, s. .615–621.
  • Raub, Steffen, 'Does Bureaucracy Kill Individual Initiative? The Impact of Structu- re on Organizational Citizenship Behavior in the Hospitality Industry', Inter- national Journal of Hospitality Management, Vol. 27, No. 2, 2008, s. 179-186.
  • Reis, M.J. 'The Effects of Supervisor Feedback Behavior on Employee Organiza- tional Citizenship Behaviors: The Role of Perceived Supervisor Fairness in the Social Exchange Process', (Unpublished phd. thesis), Claremont Graduate University, Claremont, 2002.
  • Schnake, Mell, 'Organizational Citizenship Behavior: A Review, Proposed Model, and Research Agenda', Human Relations, Vol. 44, No. 7, 1991, s. 735-759.
  • Smith, Ann C., Dennis W. Organ, and Janet P. Near, 'Organizational Citizenship Behavior: Its Nature and Antecedents', Journal of Applied Psychology, Vol. 68, No. 4, 1983, s. 653-663.
  • Sökmen, Alptekin ve Yasin Boylu, 'Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Cinsiyete Göre Farklılık Gösterir mi? Otel İşletmeleri Açısından Bir Değerlendirme', Gazian- tep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt.10, Sayı. 1, 2011, s. 147-163.
  • Stamper, Christina L. and Linn Van Dyne, 'Organizational Citizenship: A Compa- rison between Part-Time and Full-Time Service Employees', Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol. 44, No.1, 2003, s. 33-42.
  • Staw, Bary M., and Richard D. Boettger, 'Task Revision: A Neglected form of Work Performance', Academy of Management Journal, Vol .33, No. 3, 1990, s. 534– 559.
  • Şeşen, Harun, 'Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Çalışmaları Üzerine Eleştirel Bir Çözümleme: Teleolojik ve Epistemolojik Kaygılar', KHO SAVBEN Dergisi, Cilt. 7, Sayı. 2, 2008, s. 57-86.
  • Tang, Ta-Wei and Ya-Yun Tang, 'Promoting Service-Oriented Organizational Citi- zenship Behaviors in Hotels: The Role of High-Performance Human Resource Practices and Organizational Social Climates', International Journal of Hospi- tality Management, Vol. 31, No. 3, 2012, s. 885– 895.
  • Taşçı, Deniz ve Umut Koç, 'Örgütsel Vatandaşlık Davranışı- Örgütsel Öğrenme Değerleri İlişkisi Akademisyenler Üzerinde Görgül Bir Araştırma', Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 7, Sayı. 2, 2007, s. 373-382.
  • Testa, Mark R, 'Organizational Culture, Leadership and Citizenship: Implications for Cross-Cultural Management', International Journal Of Hospitality Mana- gement, Vol. 28, No. 1, 2009, s. 78–85.
  • Van Dyne, Linn, Jill W. Graham, and Richard M. Dienesch, 'Organizational Citi- zenship Behavior: Construct Redefinition, Measurement, and Validation', Aca- demy of Management Journal, Vol. 37, No. 4, 1994, s. 765–802
  • Van Dyne, Linn, Jeffrey A. LePine, 'Helping and Voice Extra-Role Behaviors: Evi- dence of Construct and Predictive Validity', Academy of Management Journal, Vol. 41, No.1, 1998, s. 108–119.
  • Van Dyne, Linn, L. L. Cummings, J. McLean Parks, 'Extra-Role Behaviors: In Pur- suit of Construct and Definitional Clarity' içinde L. L. Cummings, B. M. Staw, (der), Research in Organizational Behavior, (Greenwich, CT: JAI Press, 1995), s. 215-230.
  • Walz, Sandra M., and Brian P. Niehoff, 'Organizational Citizenship Behaviors: Their Relationship to Organizational Effectiveness', Journal of Hospitality and Tourism Research, Vol. 24, No.3, 2000, s. 301-319
  • Wang, Jin, Chak-keung Wong, 'Understanding Organizational Citizenship Beha- vior from a Cultural Perspective: An Empirical Study within the Context of Hotels in Mainland China", International Journal of Hospitality Management, Vol. 30, No. 4, 2011, s. 845– 854.
  • Wei, Xiang, Hailin Qu, and Emily Ma, 'Decisive Mechanism of Organizational Ci- tizenship Behavior in the Hotel Industry– An Application of Economic Game Theory', International Journal of Hospitality Management, Vol. 31, No. 4, 2012, s. 1244– 1253.
  • Whiting, Steven W., Philipp M. Podsakoff, Jason R. Pierce, 'Effects of Task Perfor- mance, Helping, Voice, and Organizational Lolaty on Performance Appraisal Ratings', Journal of Applied Psychology, Vol. 93, No. 1, 2008, s. 125-139.
  • Williams, Larry J., and Stella E. Anderson, 'Job Satisfaction and Organizational Commitment as Predictors of Organizational Citizenship and in-Role Behavi- or', Journal of Management, Vol. 17, No. 3, s. 601–617.
  • Yeşiltaş, Mehmet ve Yasin Keleş, 'İşgörenlerin Eğitim Düzeyleri ve Örgütsel Vatan- daşlık Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma', Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt. 11, Sayı. 2, 2009, s. 17 - 40.
  • Yeşiltaş, Murat, 'Paternalist Liderliğin Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Üzerin- deki Etkisinde Dağıtım Adaletinin Aracılık Rolü', İşletme Araştırmaları Dergi- si, Cilt. 5, Sayı. 4, 2013, s. 50-70.
  • Yeşiltaş, Murat, Fatih Türkmen ve Nurettin Ayaz, 'Otel İşletmelerinde Algılanan Örgütsel Prestijin Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Üzerindeki Etkileri", C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt. 12, Sayı. 2, 2011, s. 171-189.

An Analysis of Organizational Citizenship Behavior in Tourism Sector

Yıl 2016, Cilt: 14 Sayı: 27, 217 - 247, 01.06.2016

Öz

This study is a review of the conceptional and empirical literature related to the organizational citizenship behavior in tourism businesses. As a result of the analysis of the related literature, OCB was observed to emerge on voluntary basis. As a result of the applied studies and changing circumstances, OCB was defined as behaviors that support the social and psychological domains that will ensure the realization of task performance. In addition to this, it was determined that a number of dimensions were developed to define OCB. Although there is not a consensus over the dimensioning studies in literature, organizational citizenship behaviors that are classified in two main groups: organizational and personal. Based on the labor intense characteristics of tourism businesses, the customer dimension was also added to these dimensions and the validity of this dimension was also investigated. It was revealed that there are studies on OCB in hotels, travel agencies and catering businesses within the context of tourism businesses and the relationships among leader-member interactions, organizational loyalty, perceived organizational support, psychological reinforcement, job satisfaction and performance are thoroughly analyzed

Kaynakça

  • Acar, A. Zafer, 'Örgütsel Yurttaşlık Davranışı: Kavramsal Gelişimi ile Kişisel ve Örgütsel Etkileri', Doğuş Üniversitesi Dergisi, Cilt. 7, Sayı. 1, 2006, s.1-14.
  • Barnard, Chester I., The Functions of the Executive, (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1938).
  • Basım, Nejat H ve Harun Şeşen, 'Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçeği Uyarlama ve Karşılaştırma Çalışması', Ankara Üniversitesi Siyasi Bilimler Fakültesi Der- gisi, Cilt.61, Sayı. 4, 2006, s. 83-101.
  • Bateman, Thomas S., and Dennis W. Organ, 'Job Satisfaction and the Good Soldi- er: The Relationship between Affect and Employee "Citizenship', Academy of Management Journal, Vol. 26, No. 4, 1983, s. 587-595.
  • Baytok, Ahmet ve Fatma Doğanay Ergen, 'Hizmetkâr Liderliğin Örgütsel Vatan- daşlık Davranışına Etkisi: İstanbul ve Afyonkarahisar’daki Beş Yıldızlı Otel İş- letmelerinde Bir Araştırma', İşletme Araştırmaları Dergisi, Cilt. 5, Sayı.4, 2013, s. 105-132.
  • Bettencourt, Lance A., Kevin P. Gwinner, Matthew L. Meuter, 'A Comparison of Attitude, Personality, snd Knowledge Predictors of Service-Oriented Organi- zational Citizenship Behaviors', Journal of Applied Psychology, Vol. 86, No. 1, s. 29-41.
  • Bolat, Oya İnci ve Tamer Bolat, 'Otel İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İlişkisi', Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 11, Sayı 19, 2008, s.75-94.
  • Bolat, Oya İnci, Tamer Bolat ve Oya Aytemiz Seymen, 'Güçlendirici Lider Davra- nışları ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Arasındaki İlişkinin Sosyal Mübade- le Kuramından Hareketle İncelenmesi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt. 12 Sayı 21, Haziran 2009, s.215-239.
  • Borman, Walter J. and Stephan J. Motowidlo, 'Does personality predict job per- formance? It depends on the criterion'. Paper presented at the Symposium 'Personality at Work', (Tebliğ, 1993 Meetings of the Society for Industrial and Organizational Psychology, San Francisco, 1993).
  • Borman, Walter J., and Stephan J. Motowidlo, ‘Expanding the Criterion Domain to Include Elements of Contextual Performance’, içinde N. Schmidt ve W.C. Bor- man (der) Personality Selection (San Francisco: Jossey- Bass, 1993b), s. 71-98.
  • Brief, Arthur P., Stephan J. Motowidlo, 'Prosocial Organizational Behaviors', Aca- demy of Management Review, Vol. 11, No.4, 1986, s. 710–725.
  • Chiang, Chun-Fang and Tsung-Sheng Hsieh, 'The Impacts of Perceived Organiza- tional Support and Psychological Empowerment on Job Performance: The Me- diating Effects of Organizational Citizenship Behavior', International Journal of Hospitality Management, Vol. 31, No. 1, 2012, s. 180–190.
  • Cho, Seonghee, and Misty M. Johanson, 'Organizational Citizenship Behavior: and Eployee Performance: A Moderating Effect of Work Status in Restaurant Emp- loyee', Journal of Hospitality and Tourism Research", Vol. 32 No. 3, 2008, s. 307-326
  • Cichy, Ronald F., JaeMin Cha, SeungHyun Kim, 'The Relationship between Orga- nizational Commitment and Contextual Performance among Private Club Le- aders', International Journal of Hospitality Management, Vol. 28, No. 1, 2009, s. 53–62.
  • Çelik, Mazlum ve Ahmet Çıra, 'Örgütsel Vatandaşlık Davranışının İş Performansı ve İşten Ayrılma Niyeti Üzerine Etkisinde Aşırı İş Yükünün Aracılık Rolü', Ege Akademik Bakış Dergisi, Cilt:13, Sayı. 1, 2013, s. 11-20.
  • Ehrhart, Mark G. 'Leadership and Justice Climate as Antecedents of Unit-Level Organizational Citizenship Behavior', (Unpublished phd. thesis), University of Maryland, Maryland, 2001.
  • Erdoğan Morçin, Sine ve İlhami Morçin, "Etkileşimci Liderliğin Örgütsel Vatan- daşlık Davranışına Etkisi: Adana’daki Seyahat Acenteleri Örneği", Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, Cilt. 4,Sayı. 9, 2013, s. 70-80.
  • Evans, B.M. 'The influence of Perceived Procedural Justice on Organizational Ci- tizenship Behavior among Persons Employed in The Parks, Recreation or Le- isure Services Profession', (Unpublished phd. thesis), Middle Tennessee State University, Murfreesboro, 2001.
  • Fisher, Ron, Ruth McPhail, and Gemma Menghetti, 'Linking Employee Attitudes and Behaviors with Business Performance: A Comparative Analysis of Hotels in Mexico and China', International Journal of Hospitality Management, Vol. 29, No. 3, 2010, s. 397–404.
  • Farh, Jiing-Lin, Chen-Bo Zhong, and Dennis W. Organ, ' Organizational Citizens- hip Behavior: in the People's Republic of China', Organization Science, Vol. 15, No. 2, 2004, s. 241-253.
  • Farh, Jiing-Lin, R. D. Hackett, and J. Liang, 'Individual Level Cultural Values as Moderators of Perceived Organizational Support Employee outcome Relati- onaships in China', Academy of Management Journal, Vol. 50, No. 3, 2007, s. 715-729.
  • Farh, Jiing-Lin, P. C. Earley, and C. S. Lin, 'Impetus for Action: A Cultural Analysis of Justice and Organizational Citizenship Behavior in Chinese Society', Admi- nistrative Science Quarterly, Vol. 42, No. 3, 1997,s. 421-444.
  • Fu, Hui, Ben Haobin Ye, and Rob Law, 'You do Well and do Well? The Behavio- ral Consequences of Corporate Social Responsibility', International Journal of Hospitality Management, Vol. 40, No. July, 2014, s. 62-70.
  • George, Jennifer M, and Arthur P. Brief, 'Feeling Good-Doing Good: A Conceptu- al Analysis of the Mood at Work-Organizational Spontaneity Relationship', Psychological Bulletin, Vol. 112, No. 2, 1992, s. 310-329.
  • Graham, Jill W. 'An Essay on Organizational Citizenship Behavior', Employee Res- ponsibilities and Rights Journal, Vol. .4, No. 4, 1991, s. 249–270.
  • Graham, Jill W., Organizational Citizenship Behavior: Construct Redefinition, Operationalization, and Validation. (Unpublished Working Paper), Loyola University of Chicago, Chicago, IL., 1989.
  • Houston, D. , L. H. Meyer, and S. Paewai, 'Academic Staff Workloads and Job Sa- tisfaction: Expectations and Values in Academe”, Journal of Higher Education Policy and Management, Vol. 28 No. 1, 2006, s. 17-30.
  • Hung, Hao-Kai, Ryh-Song Yeh, and Hsin-Yu Shih, 'Voice Behavior and Performan- ce Ratings: The Role of Political Skil', International Journal of Hospitality Ma- nagement, Vol. 31, No. 2, 2012, s. 442– 450.
  • Ilies, Remus, Ingrid Smithey Fulmer, Matthias Spitzmuller, and Michael D. John- son, 'Personality and Citizenship Behavior: The Mediating Role of Job Satisfac- tion', Journal of Applied Psychology, Vol. 94, No. 4, 2009, s. 945– 959.
  • Ilies, Remus, Jennifer D. Nahrgang, and Frederick P. Morgeson, 'Leader–Member Exchange and Citizenship Behaviors: A Meta-Analysis', Journal of Applied Psychology, Vol. 92, No. 1, 2007, s. 269-277.
  • İplik, Esengül, Fatma Nur İplik ve İ. Efe Efeoğlu, 'Çalışanların Örgütsel Destek Algılarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerindeki Etkisinde Örgütsel Öz- deşleşmenin Rolü', Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, Cilt. 6, No. 12, Kış 2014, s. 109-122.
  • İplik, Fatma Nur, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı, (Adana:Nobel Kitabevi, 2010).
  • Iun, Joyce, and Xu Huang, 'How to Motivate your Older Employees to Excel? The Impact of Commitment on Older Employees’ Performance in the Hospitality Industry', International Journal of Hospitality Management,Vol.26, No. 4, 2007, s. 793–806.
  • Jung, Hyo Sun, and Hye Hyun Yoon, 'The Effects of Emotional Intelligence on Counter Productive Work Behaviors and Organizational Citizen Behaviors among Food and Beverage Employees in a Deluxe Hotel", International Jour- nal of Hospitality Management, Vol. 31, No. 2, 2012, s. 369– 378
  • Karaaslan, Ahmet, Derya Ergun Özler ve Ahmet S. Kulaklıoğlu, 'Örgütsel Vatan- daşlık Davranışı ve Bilgi Paylaşımı Arasındaki İlişkiye Yönelik Bir Araştırma', Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt. 9, Sayı. 2, 2009, s. 135-160.
  • Karatepe, Osman M. ve Alptekin Sokmen, 'The Effects of Work Role and Family Role Variables on Psychological and Behavioral outcomes of Frontline Emplo- yees', Tourism Management, Vol. 27, No. 2, 2006, s. 255-268.
  • Katz, Daniel and Robert L. Kahn, Social Psychology of Organizations, (New York: Wiley, 1966).
  • Keleş, Yasin ve Elbeyi Pelit, ''Otel İşletmesi İşgörenlerinin Örgütsel Vatandaşlık Davranışları: İstanbul’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma', Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, 2009, s. 24-45.
  • Kılıçlar, Arzu ve Melda Harbalıoğlu, 'Örgütsel Sessizlik ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Arasındaki İlişki: Antalya’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma', İşletme Araştırmaları Dergisi, Cilt. 6, Sayı. 1, 2014, s. 328-346.
  • Kim, Soo, John W. O’Neill, and Hyun-Min Cho, 'When Does an Employee not Help Coworkers? The effect of Leader–Member Exchange on Employee Envy and Organizational Citizenship Behavior', International Journal of Hospitality Ma- nagement, Vol. 29, No. 3, 2010, s. 530–537.
  • Koys, Daniel J, 'The Effects of Employee Satisfaction, Organizational Citizenship Behavior, and Turnover on Organizational Effectiveness: A Unit-Level, Longi- tudinal Study', Personnel Psychology, Vol. 54, No. 1, 2001, s. 101-114
  • Köse, Sevinç, Burak Kartal ve Nilgün Kayalı, 'Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Tutuma İlişkin Faktörlerle İlişkisi Üzerine Bir Araştırma', Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt. 20, Sayı. Ocak Haziran 2003, s. 1-19.
  • Lamm, Eric, Jennifer Tosti-Kharas and Eric G. Williams, 'Read This Article, but Don’t Print It: Organizational Citizenship Behavior Toward the Environment', Group and Organization Management, Vol. 38, No. 2, 2013, s.163 –197.
  • Lee, Gyumin, Vincent P. Magnini, BeomCheol (Peter) Kim, 'Employee Satisfaction with Schedule Flexibility: Psychological Antecedents and Consequences wit- hin the Workplace', International Journal of Hospitality Management, .Vol. 30, No. 1, 2011, s. 22-30.
  • Liang, Jian, Crystal I. C. Farh, and Jiing- Lih Farh,'Psychological Antecedents of Promotive and Prohibitive Voice: A Two-Wave Examination', Academy of Ma- nagement Journal, Vol. 55, No. 1, 2012, s. 71-92.
  • Liao, Hui,'A Cross Level Analysis of Organizational Citizenship Behavior in Work Groups', (Unpublished phd. thesis), The University of Minnesota, Minneapo- lis, 2002.
  • Love, Mary Sue, 'The Case for the Work Group: The Work Group Context as an Antecedent of Organizational Citizenship Behavior', (Unpublished phd. the- sis), University of Missouri-Columbia, Columbia, 2001.
  • Loi, Raymond, Olivia K.Y. Ao, and Angela J. Xu, 'Perceived Organizational Sup- port and Coworker Support as Antecedents of Foreign Workers’ Voice and Psychological Stres', International Journal of Hospitality Management, Vol. 36, January 2014, s. 23– 30.
  • MacKenzie, Scott B., Philipp M. Podsakoff, and G. A. Rich, 'Transformational and Transactional Leadership and Salesperson Performance', Working Paper, In- diana University, 1999;
  • MacKenzie, Scott B., Philipp M. Podsakoff, Red Fetter, 'The Impact of Organiza- tional Citizenship Behavior on Evalutiations of Sales Performance' Journal of Marketing, Vol. 57, No.1, 1993;s. 70-80.
  • MacKenzie, Scott B., Philipp M. Podsakoff, and Red Fetter, 'Organizational Citi- zenship Behavior and Objective Productivity as Determinants of Managerial Evaluations of Salesperson’s Performance", Organizational Behavior and Hu- man Decision Processes, Vol. 50, No. 1, 1991, s. 123–150;
  • Ma, Emily, and Hailin Qu, ‘Social Exchanges as Motivators of Hotel Employees’ Organizational Citizenship Behavior: The Proposition and Application of a New three-Dimensional Framework', International Journal of Hospitality Ma- nagement, Vol. 30, No.3, 2011, s. 680–688.
  • Moon, Henry.,Dishan Kamdar, David M. Mayer, and Riki Takeuchi, 'Me or we? The Role of Personality and Justice as other-Centered Antecedents to Innova- tive Citizenship Behaviors within Organizations', Journal of Applied Psycho- logy, Vol. 93, No. 1, 2008, s. 84-94.
  • Moorman, Robert H., Gerard L. Blakely, 'Individualism-Collectivism as an Indivi- dual Difference Predictor of Organizational Citizenship Behavior', Journal of Organizational Behavior, Vol. 16, No. 2,1995, s. 127–143.
  • Morrison, Elizabeth Wolfe, ‘Role Definitions and Organizational Citizenship Be- havior: The Importance of the Employee’s Perspective’, Academy of Manage- ment Journal, Vol. 37, No. 6, 1994, s. 1543-1567.
  • Motowidlo, Stephan J and James R. Van Scotter, ‘Evidence that Task Performance should be Distinguished from Contextual Performance’, Journal of Applied Psychology, Vol. 79, No.4, 1994, s. 475-480.
  • Nadiri, Halil and Cem Tanova, 'An Investigation of the Role of Justice in Turnover Intentions, Job Satisfaction, and Organizational Citizenship Behavior in Hos- pitality Industry', International Journal of Hospitality Management, Vol. 29, No. 1, 2010, s. 33–41.
  • Organ, Dennis W.; Konovsky, Mary, ' Cognitive Versus Affective Determinants of Organizational Citizenship Behavior', Journal of Applied Psychology, Vol 74, No. 1, 1989, s. 157-164.
  • Organ, Dennis W, and, Katherine Ryan, 'A Meta-Analytic Review of Attitudinal and Dispositional Predictors of Organizational Citizenship Behavior', Person- nel Psychology, Vol. 48, No. 4, 1995, s. 775-802.
  • Organ, Dennis W. 'Organizational Citizenships Behavior: It’s construct Clean up time’, Human Performance, Vol. 10, No. 2, 1997, s. 85-97.
  • Organ, Dennis W. 'The Motivational Basis of Organizational Citizenship Behavior', içinde B. M. Staw, and L. L. Cummings (der) Research in Organizational Beha- vior, (Vol. 12, JAI Press, Greenwich, CT, 1990), s. 43-72.
  • Organ, Dennis W.,Organizational Citizenship Behavior: The Good Soldier Syndro- me, (Lexington, MA: Lexington Books, 1988).
  • Ölçüm Çetin, Münevver, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı, (Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2004), s. 4.
  • Özdevecioğlu, Mahmut, 'Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ile Üniversite Öğrencile- rinin Bazı Demografik Özellikleri ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişkile- rin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma', Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt. 20, Sayı. Ocak-Haziran 2003, s. 117-135.
  • Podsakoff, Philipp M., Scott B. MacKenzie, Robert H. Moorman, Red Fetter., 'Transformational Leader Behaviors and their Effects on Followers’ Trust in Leader, Satisfaction, and Organizational Citizenship Behaviors', Leadership Quarterly, Vol. 1, No.2, 1990, s. 107–142.
  • Podsakoff, Philipp M., and Scott B. MacKenzie, 'Impact of Organizational Citizens- hip Behavior on Organizational Performance: A Review and Suggestions for Future Research', Human Performance, Vol. 10, No. 2, 1997, s. 133-151.
  • Podsakoff, Philipp M., Scott B. MacKenzie, Julie Beth Paine, and Daniel G. Bach- rach, 'Organizational Citizenship Behaviors: A Critical Review of the Theore- tical and Empirical Literature and Suggestions for Future Research', Journal of Management, Vol. 26, No. 3, 2000, s. 513–563.
  • Podsakoff, Philipp M., and Scott B. MacKenzie, 'Organizational Citizenship Beha- viors and Sales Unit Effectiveness', Journal of Marketing Research, Vol. 31, No. 1994, s. 351-363.
  • Podsakoff, Nathann P., Steven W. Whiting,, Philip.M. Podsakoff, and Brian D. Blu- me, ‘Individual- and Organizational- Level Consequences of Organizational Citizenship Behaviors: A Meta-Analysis’, Journal of Applied Psychology, Vol. 94, No. 1, January 2009, s. 122-141.
  • Prentice, Catherine, Po-Ju Chen, and Brian King, 'Employee Performance Out- comes and Burnout Following the Presentation-of-Self in Customer- Service Contexts', International Journal of Hospitality Management, Vol. 31, Decem- ber, 2013, s. 225-236.
  • Puffer, Sheila M., ' Prosocial Behavior, Noncompliant Behavior, and Work Per- formance among Commission Salespeople', Journal of Applied Psychology, Vol.72, No. 4, 1987, s. .615–621.
  • Raub, Steffen, 'Does Bureaucracy Kill Individual Initiative? The Impact of Structu- re on Organizational Citizenship Behavior in the Hospitality Industry', Inter- national Journal of Hospitality Management, Vol. 27, No. 2, 2008, s. 179-186.
  • Reis, M.J. 'The Effects of Supervisor Feedback Behavior on Employee Organiza- tional Citizenship Behaviors: The Role of Perceived Supervisor Fairness in the Social Exchange Process', (Unpublished phd. thesis), Claremont Graduate University, Claremont, 2002.
  • Schnake, Mell, 'Organizational Citizenship Behavior: A Review, Proposed Model, and Research Agenda', Human Relations, Vol. 44, No. 7, 1991, s. 735-759.
  • Smith, Ann C., Dennis W. Organ, and Janet P. Near, 'Organizational Citizenship Behavior: Its Nature and Antecedents', Journal of Applied Psychology, Vol. 68, No. 4, 1983, s. 653-663.
  • Sökmen, Alptekin ve Yasin Boylu, 'Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Cinsiyete Göre Farklılık Gösterir mi? Otel İşletmeleri Açısından Bir Değerlendirme', Gazian- tep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt.10, Sayı. 1, 2011, s. 147-163.
  • Stamper, Christina L. and Linn Van Dyne, 'Organizational Citizenship: A Compa- rison between Part-Time and Full-Time Service Employees', Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol. 44, No.1, 2003, s. 33-42.
  • Staw, Bary M., and Richard D. Boettger, 'Task Revision: A Neglected form of Work Performance', Academy of Management Journal, Vol .33, No. 3, 1990, s. 534– 559.
  • Şeşen, Harun, 'Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Çalışmaları Üzerine Eleştirel Bir Çözümleme: Teleolojik ve Epistemolojik Kaygılar', KHO SAVBEN Dergisi, Cilt. 7, Sayı. 2, 2008, s. 57-86.
  • Tang, Ta-Wei and Ya-Yun Tang, 'Promoting Service-Oriented Organizational Citi- zenship Behaviors in Hotels: The Role of High-Performance Human Resource Practices and Organizational Social Climates', International Journal of Hospi- tality Management, Vol. 31, No. 3, 2012, s. 885– 895.
  • Taşçı, Deniz ve Umut Koç, 'Örgütsel Vatandaşlık Davranışı- Örgütsel Öğrenme Değerleri İlişkisi Akademisyenler Üzerinde Görgül Bir Araştırma', Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 7, Sayı. 2, 2007, s. 373-382.
  • Testa, Mark R, 'Organizational Culture, Leadership and Citizenship: Implications for Cross-Cultural Management', International Journal Of Hospitality Mana- gement, Vol. 28, No. 1, 2009, s. 78–85.
  • Van Dyne, Linn, Jill W. Graham, and Richard M. Dienesch, 'Organizational Citi- zenship Behavior: Construct Redefinition, Measurement, and Validation', Aca- demy of Management Journal, Vol. 37, No. 4, 1994, s. 765–802
  • Van Dyne, Linn, Jeffrey A. LePine, 'Helping and Voice Extra-Role Behaviors: Evi- dence of Construct and Predictive Validity', Academy of Management Journal, Vol. 41, No.1, 1998, s. 108–119.
  • Van Dyne, Linn, L. L. Cummings, J. McLean Parks, 'Extra-Role Behaviors: In Pur- suit of Construct and Definitional Clarity' içinde L. L. Cummings, B. M. Staw, (der), Research in Organizational Behavior, (Greenwich, CT: JAI Press, 1995), s. 215-230.
  • Walz, Sandra M., and Brian P. Niehoff, 'Organizational Citizenship Behaviors: Their Relationship to Organizational Effectiveness', Journal of Hospitality and Tourism Research, Vol. 24, No.3, 2000, s. 301-319
  • Wang, Jin, Chak-keung Wong, 'Understanding Organizational Citizenship Beha- vior from a Cultural Perspective: An Empirical Study within the Context of Hotels in Mainland China", International Journal of Hospitality Management, Vol. 30, No. 4, 2011, s. 845– 854.
  • Wei, Xiang, Hailin Qu, and Emily Ma, 'Decisive Mechanism of Organizational Ci- tizenship Behavior in the Hotel Industry– An Application of Economic Game Theory', International Journal of Hospitality Management, Vol. 31, No. 4, 2012, s. 1244– 1253.
  • Whiting, Steven W., Philipp M. Podsakoff, Jason R. Pierce, 'Effects of Task Perfor- mance, Helping, Voice, and Organizational Lolaty on Performance Appraisal Ratings', Journal of Applied Psychology, Vol. 93, No. 1, 2008, s. 125-139.
  • Williams, Larry J., and Stella E. Anderson, 'Job Satisfaction and Organizational Commitment as Predictors of Organizational Citizenship and in-Role Behavi- or', Journal of Management, Vol. 17, No. 3, s. 601–617.
  • Yeşiltaş, Mehmet ve Yasin Keleş, 'İşgörenlerin Eğitim Düzeyleri ve Örgütsel Vatan- daşlık Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma', Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt. 11, Sayı. 2, 2009, s. 17 - 40.
  • Yeşiltaş, Murat, 'Paternalist Liderliğin Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Üzerin- deki Etkisinde Dağıtım Adaletinin Aracılık Rolü', İşletme Araştırmaları Dergi- si, Cilt. 5, Sayı. 4, 2013, s. 50-70.
  • Yeşiltaş, Murat, Fatih Türkmen ve Nurettin Ayaz, 'Otel İşletmelerinde Algılanan Örgütsel Prestijin Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Üzerindeki Etkileri", C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt. 12, Sayı. 2, 2011, s. 171-189.
Toplam 93 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA58CR94YT
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hatice Güçlü Nergiz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 14 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Nergiz, H. G. (2016). Turizm Sektöründe Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerine Bir Değerlendirme. Yönetim Bilimleri Dergisi, 14(27), 217-247.

Sayın Araştırmacı;

Yönetim Bilimleri Dergimiz Mart 2024 sayısı için öngörülen kontenjanın dolması nedeniyle gönderilecek yeni makaleler Mart sayısı kapsamına alınmayacaktır. 2024'te yayınlanacak olan diğer sayılar için makale kabulümüz devam etmektedir. Bu hususa dikkat ederek yeni makale gönderimi yapmanızı rica ederiz.

Yönetim Bilimler Dergisi Özel Sayı Çağrısı
Yönetim Bilimleri Dergisi 2024 yılının Eylül ayında “Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları” başlıklı bir özel sayı yayınlayacaktır.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi tarafından 5-6 Temmuz 2024 tarihlerinde çevrimiçi olarak düzenlenecek olan 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı’nda sunum gerçekleştiren yazarların dergi için ücret yatırmasına gerek olmayıp, dekont yerine Konferans Katılım Belgesini sisteme yüklemeleri yeterli olacaktır.
Gönderilen makalelerin derginin yazım kurallarına uygun olması ve DergiPark sistemi üzerinden sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı ana başlığı ile ilgisiz makaleler değerlendirmeye alınmayacaktır. Makalelerin Özel Sayı seçilerek sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı için gönderilmemiş makalelerin bu sayıya eklenmesi mümkün olmayacaktır.
Özel Sayı Çalışma Takvimi
Gönderim Başlangıcı: 15 Nisan 2024
Son Gönderim Tarihi: 15 Temmuz 2024
Özel Sayı Yayınlanma Tarihi: Eylül 2024

Dergimize göndereceğiniz çalışmalar linkte yer alan taslak dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Çalışmanızı aktaracağınız taslak dergi yazım kurallarına göre düzenlenmiştir. Bu yüzden biçimlendirmeyi ve ana başlıkları değiştirmeden çalışmanızı bu taslağa aktarmanız gerekmektedir.
İngilizce Makale Şablonu için tıklayınız...

Saygılarımızla,