Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FARKLI BÖTE ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN SORUNLARI VE MESLEKİ KAYGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 46 Sayı: 2, 587 - 602, 15.10.2017
https://doi.org/10.14812/cuefd.273784

Öz

Bu
çalışmada BÖTE öğretim programında yeni bir program kullanan Sakarya
Üniversitesi ile mevcut sistemdeki öğretim programını uygulayan bir devlet
üniversitesindeki öğrenci görüşlerinin lisansta karşılaştıkları sorunlar ve
geleceğe yönelik mesleki kaygıları bakımından karşılaştırılmasının yanında
öğretim programına yönelik öğrenci görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Çalışma
grubunu 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Sakarya Üniversitesi birinci sınıf
haricinde 198 BÖTE öğrencisi ile mevcut sistemdeki öğretim programını izleyen
bir devlet üniversitesinde birinci sınıf haricinde öğrenim gören 116 BÖTE
öğrencisinden oluşturmaktadır. Çalışmada genel tarama modellerinden kesitsel
tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin yanı sıra
öğrencilerin görüşleri ankette yer alan açık uçlu sorular yoluyla nitel olarak desteklenmeye
çalışılmıştır. Elde edilen nicel bulgulara göre mevcut BÖTE öğretim
programındaki öğrencilerin, yeni BÖTE öğretim programındakilere göre lisans
döneminde karşılaştıkları olası sorunlar ve geleceğe yönelik mesleki
kaygılarının daha fazla olduğu bulunmuştur. Bunun yanı sıra nitel bulgularda
ise alt problemlere yanıt olabilecek öğrenci görüşleri; öğretim programındaki ve
uygulamasındaki olası sorunlar, geleceğe yönelik mesleki kaygılar, öğretim
programındaki değişiklik
olmak üzere üç tema altında toplanmıştır.
Bulgulara dayanarak araştırma sonucunda alan ve alan dışı derslerin öğretim
programında dengeli bir dağılımının olması ve seçmeli derslerin bu anlamda
artırılması, öğretim programındaki içeriğin değişen teknolojiye uyum sağlayarak
güncelliğini koruması, öğretim elemanlarının ve öğretim yöntem tekniklerinin
niteliğinin artırılması anlamında öneriler getirilebilir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., Orhan, F., ve Umay, A. (2005). Bilgisayar Öğretmenleri İçin" Bilgisayar Öğretmenliği Öz Yeterlik Ölçeği" Geliştirme Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,29, 1-8.
  • Altun, E. ve Ateş, A. (2008). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Sorunları ve Geleceğe Yönelik Kaygıları. İlköğretim Online, 7(3), 680-692.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011).Bilimsel Araştırma Yöntemleri(8.baskı), Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cabı, E. ve Yalçınalp, S. (2013). Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği (MKÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 85-96.
  • Çoklar, A. N. ve Odabaşı, H. F. (2009). Eğitim Teknolojisi Standartları Açısından Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Özyeterliklerinin Belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi,27, 1-16.
  • Demirli, C., ve Kerimgil, S. (2009). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Öğretmen Adaylarının Mesleklerine Yönelik Görüşleri. III. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Bildiri Kitapçığı, 1(3), 59-64.
  • Deryakulu, D. ve Olkun, S. (2006). Bilgisayar Öğretmenlerinin Mesleki Sorunları: Çevrimiçi Tartışma Forumu Mesajlarına Dayalı Bir Çözümleme. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, 160-161.
  • Doğan, T. ve Çoban, A. E. (2009). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ile Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Durmaz, T. (2012) Competenciesof Instructional Technologists Graduated From Computer Education And Instructional Technology Department As RequiredByİnformationTechnologyFirms. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Dursun, Ö. Ö. ve Çuhadar, C. (2009). Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Düşünceleri. Inproceedings of 9th International EducationalTechnology Conference, Ankara. 361-367.
  • Eren, E. ve Uluuysal, B. (2012). Bilişim Teknolojileri (BT) Öğretmenlerinin Mesleki Sorunları ve Çözüm Önerileri: Okul Müdürü ve BT Öğretmenlerinin Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 152-171.
  • Eşel, L., Kaya, G., Kurt, B. ve Ünal, G. (2012). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bölümlerine İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 102-112.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to Design andEvaluateResearch in Education (6th Ed.). New York: Mac GrawHill, Inc.
  • Gizir, C. A. (2005). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Problemleri Üzerine Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,1(2), 196-213.
  • Kartashova, N. (2015). ChronicStageAnxiety Re-Examined: An IntegrativeApproachfortheTwenty-First Century. DoctoralDissertation, Unıversıty of California, Los Angeles.
  • Kaya, A. ve Büyükkasap, E. (2005). Fizik Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Profilleri, Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Endişeleri: Erzurum Örneği.Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 367-380.
  • Kurtoğlu Erden, M. (2014). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Lisans Programının Mezun Yeterlik Algılarına Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü Öğrencilerinin Geleceğe Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir İnceleme. 6. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (BOTS-2012), Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • NETS. (2006). NationalEducationalTechnologyStandards. http://cnets.iste.org/ adresinden erişilmiştir.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H. B. ve Ayas, C. (2013). TheUse of Tablet PC and Interactive Board fromthePerspectives of TeachersandStudents: Evaluation of the FATİH Proje. EducationalSciences: Theory&Practice - 13(3), 1815-1822.
  • Sanalan, V. A., Telli, E., Selim, Y., Öz, R, Koç, A.ve Çelik, E. (2010). BÖTE Öğrencilerinin Programa Bakış Açıları: Tercih Öncesi ve Sonrası Durum. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 1(1), 33-51.
  • SAÜ. (2015c). Öğretim Programları Hakkında Bilgiler. Web: http://www.ebs.sakarya.edu.tr/?upage=fak&page=bol&f=117&b=917&ch=1&yil=2015&lang=tr adresinden erişilmiştir.
  • Telli E. ve Selim Y (2009) BÖTE Öğrencilerinin Tercih Aşamasındaki ve Sonrasındaki Mesleki Beklentilerinin Belirlenmesi. 9th International EducationalTechnology Conference (IETC2009), Ankara.
  • Türkdoğan, S. C. (2015) Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etmelerinde Etkili Olan Faktörlere Göre Mesleki Kaygıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yeşiltepe, G. M. ve Erdoğan, M. (2013). İlköğretim Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Mesleğe Yönelik Sorunları, Bu Sorunların Nedenleri Ve Çözüm Önerileri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK. (2006). Bilgisayar VE Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Lisans Programı. Web:http://www.yok.gov.tr/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,10/Itemid,88/adresinden erişilmiştir.
  • YÖK. (2007). Öğretmen yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Yükseköğretim Kurulu Yayını, Ankara.

EVALUATION OF CEIT CURRICULUM IN UNIVERSITIES WHICH FOLLOWED DIFFERENT CURRICULUM TOWARD STUDENTS OPINIONS

Yıl 2017, Cilt: 46 Sayı: 2, 587 - 602, 15.10.2017
https://doi.org/10.14812/cuefd.273784

Öz

This study aimed to compare the Sakarya
University which follows a new curriculum and a public university which follows
the current curriculum in terms of problems experienced by the students of
Computer Education and Instructional Technologies (CEIT) and their professional
future concerns alongside to take students’ opinions on the CEIT program.
Study group was consisted of
198 CEIT students adopted a new curriculum in Sakarya University and 116 CEIT
students adopted a current curriculumin a public university excluding first
grades. Cross-sectional survey model was used in the study. Beside quantitative
data, students’ opinion were collected with open ended questions qualitatively
in the questionnaire. According to quantitative data results, the problems students
encounter and the future concerns of CEIT students in current curriculum was
found to be higher than the CEIT students’ in new curriculum. In addition,
qualitative findings have been collected under three headings as student ideas
which can be potential answers to sub-problems, potential problems in curriculum and in its application, professional concern about future and the shift in educational program.  Based on these findings, equilibrium
distribution of field courses and other courses, increasing the elective
courses, sustainability of the up to dateness of the curriculum by the in
keeping with technological development, increasing the quality of the
instructors and the teaching methods can be suggested.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., Orhan, F., ve Umay, A. (2005). Bilgisayar Öğretmenleri İçin" Bilgisayar Öğretmenliği Öz Yeterlik Ölçeği" Geliştirme Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,29, 1-8.
  • Altun, E. ve Ateş, A. (2008). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Sorunları ve Geleceğe Yönelik Kaygıları. İlköğretim Online, 7(3), 680-692.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011).Bilimsel Araştırma Yöntemleri(8.baskı), Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cabı, E. ve Yalçınalp, S. (2013). Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği (MKÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 85-96.
  • Çoklar, A. N. ve Odabaşı, H. F. (2009). Eğitim Teknolojisi Standartları Açısından Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Özyeterliklerinin Belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi,27, 1-16.
  • Demirli, C., ve Kerimgil, S. (2009). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Öğretmen Adaylarının Mesleklerine Yönelik Görüşleri. III. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Bildiri Kitapçığı, 1(3), 59-64.
  • Deryakulu, D. ve Olkun, S. (2006). Bilgisayar Öğretmenlerinin Mesleki Sorunları: Çevrimiçi Tartışma Forumu Mesajlarına Dayalı Bir Çözümleme. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, 160-161.
  • Doğan, T. ve Çoban, A. E. (2009). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ile Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Durmaz, T. (2012) Competenciesof Instructional Technologists Graduated From Computer Education And Instructional Technology Department As RequiredByİnformationTechnologyFirms. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Dursun, Ö. Ö. ve Çuhadar, C. (2009). Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Düşünceleri. Inproceedings of 9th International EducationalTechnology Conference, Ankara. 361-367.
  • Eren, E. ve Uluuysal, B. (2012). Bilişim Teknolojileri (BT) Öğretmenlerinin Mesleki Sorunları ve Çözüm Önerileri: Okul Müdürü ve BT Öğretmenlerinin Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 152-171.
  • Eşel, L., Kaya, G., Kurt, B. ve Ünal, G. (2012). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bölümlerine İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 102-112.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to Design andEvaluateResearch in Education (6th Ed.). New York: Mac GrawHill, Inc.
  • Gizir, C. A. (2005). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Problemleri Üzerine Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,1(2), 196-213.
  • Kartashova, N. (2015). ChronicStageAnxiety Re-Examined: An IntegrativeApproachfortheTwenty-First Century. DoctoralDissertation, Unıversıty of California, Los Angeles.
  • Kaya, A. ve Büyükkasap, E. (2005). Fizik Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Profilleri, Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Endişeleri: Erzurum Örneği.Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 367-380.
  • Kurtoğlu Erden, M. (2014). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Lisans Programının Mezun Yeterlik Algılarına Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü Öğrencilerinin Geleceğe Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir İnceleme. 6. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (BOTS-2012), Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • NETS. (2006). NationalEducationalTechnologyStandards. http://cnets.iste.org/ adresinden erişilmiştir.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H. B. ve Ayas, C. (2013). TheUse of Tablet PC and Interactive Board fromthePerspectives of TeachersandStudents: Evaluation of the FATİH Proje. EducationalSciences: Theory&Practice - 13(3), 1815-1822.
  • Sanalan, V. A., Telli, E., Selim, Y., Öz, R, Koç, A.ve Çelik, E. (2010). BÖTE Öğrencilerinin Programa Bakış Açıları: Tercih Öncesi ve Sonrası Durum. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 1(1), 33-51.
  • SAÜ. (2015c). Öğretim Programları Hakkında Bilgiler. Web: http://www.ebs.sakarya.edu.tr/?upage=fak&page=bol&f=117&b=917&ch=1&yil=2015&lang=tr adresinden erişilmiştir.
  • Telli E. ve Selim Y (2009) BÖTE Öğrencilerinin Tercih Aşamasındaki ve Sonrasındaki Mesleki Beklentilerinin Belirlenmesi. 9th International EducationalTechnology Conference (IETC2009), Ankara.
  • Türkdoğan, S. C. (2015) Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etmelerinde Etkili Olan Faktörlere Göre Mesleki Kaygıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yeşiltepe, G. M. ve Erdoğan, M. (2013). İlköğretim Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Mesleğe Yönelik Sorunları, Bu Sorunların Nedenleri Ve Çözüm Önerileri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK. (2006). Bilgisayar VE Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Lisans Programı. Web:http://www.yok.gov.tr/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,10/Itemid,88/adresinden erişilmiştir.
  • YÖK. (2007). Öğretmen yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Yükseköğretim Kurulu Yayını, Ankara.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sercan Özen

S. Güzin Mazman Akar

Mehmet Barış Horzum

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 6 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 46 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özen, S., Mazman Akar, S. G., & Horzum, M. B. (2017). EVALUATION OF CEIT CURRICULUM IN UNIVERSITIES WHICH FOLLOWED DIFFERENT CURRICULUM TOWARD STUDENTS OPINIONS. Cukurova University Faculty of Education Journal, 46(2), 587-602. https://doi.org/10.14812/cuefd.273784

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved