BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 16 Sayı: 2, 145 - 160, 19.10.2015

Öz

The purpose of this study is to explore the relationship between conflict management styles preferred by the school principals and their negotiation skills. “Negotiation Skills Scale” and “Rahim Organizational Conflict Inventory- II” were used for collecting the data in this research. This study with a sample group of 48 schools and 381 teachers in the schools revealed that the main cause for conflict in the schools is communication incompetency /disorder and the most preferred conflict management style among the school principals is integrating (problem solving). The results also displayed that there is a high positive correlation between school principals’ negotiation skills and integrating conflict management style; a moderate positive correlation between school principals’ negotiation skills and their styles of compromise, accommodation and avoidance and a low negative correlation between school principals’ negotiation skills and their domination style

Kaynakça

  • ALTUNTAŞ, Muhammet (2008), "Resmi Kurum Ortaöğretim Öğretmenlerinin Çatışma Yönetimi Stillerini İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi)", Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • BARTLETT, Michelle Elizabeth (2009), "Workplace Incivility and Conflict Management Styles of Community.College Leaders in the Nine Mega States (In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy Educational Leadership)", http://etd.lib.clemson.edu/documents /1247508407/bartlett_clemson_0050d_10172.pdf Erişim Tar.: 26.03.2013.
  • CARRELL, Michael R. ve HEAVRIN Christina, J.D. (2004), The Everyday Negotiator: 50 Practical Tactics for Work and Life, HRD Press Inc, Canada.
  • COHEN, Steven (2002), Negotiating Skills For Managers, McGraw-Hill Companies Inc, America.
  • DOLAN, John Patrick (2006), Smart Negotiating, Entrepreneur Press, Canada.
  • HOFFMAN, Ben (1990), Conflict, Power, and Persuasion: Negotiating Effectively, Captus Press Inc, Canada.
  • KARİP, Emin (2013), Çatışma Yönetimi, 5.Basım, Pegem Akademi, Ankara.
  • LUECKE, Richard A. ve PATTERSON, James G. (2008), How To Become A Better Negotiator, 2nd ed, American Management Association, United States of America.
  • MOORE, Christopher W. "Negotiation", http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/army/usace/negotiation.htm, Erişim Tarihi: 15.04.2013.
  • OĞUZ, Yavuz (2007), "Okul Müdürlerinin Demografik değişkenler ve Kişilik Özellikleri ile Çatışma Yönetimi Stili Tercihleri Arasındaki Farklılıklar ve İlişkiler (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi)", Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • ÖZGAN, Habib; ÇELİK, Çiğdem ve BOZBAYINDIR, Fatih (2010), "İlköğretim Okulu Müdürlerinin Müzakere Becerilerinin İncelenmesi" Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:5 Sayı: I-II; 95-103.
  • ÖZGAN, Habib; ÇELİK, Çiğdem ve BOZBAYINDIR, Fatih (2011), "Müzakere Becerileri Ölçeği: Geçerlilik ve .Güvenirlik Çalışması", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 10 Sayı: 36; 66-75.
  • ÖZTAY, Selçuk (2008), "İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Çatışma Yönetimi Stilleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi)",Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • RAHIM, M. Afzalur (2001). Managing Conflict in Organizations, 3rd ed, Quorum Books, London.
  • TAYLOR, M. Susan (2003), Manage Conflict through Negotiation and Mediation, Ed: E. A. Locke, Handbook of Principles of Organizational Behavior, .doi:10.1111/b.9780631215066.2003.00026.x
  • UYSAL, İsa (2004), Örgütsel Çatışma Yönetimi ve Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası'na Yönelik Bir Uygulama (Uzmanlık Yeterlilik Tezi), TCMB, İnsan Kaynakları.Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • http://www.managementstudyguide.com/negotiation.htm

ÇATIŞMAYI YÖNETME STİLLERİ İLE MÜZAKERE BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2015, Cilt: 16 Sayı: 2, 145 - 160, 19.10.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin tercih ettikleri çatışma yönetim stilleri ile müzakere becerileri arasında nasıl bir ilişkinin var olduğunu ortaya çıkarmaktır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak “Müzakere Becerileri Ölçeği” ve “Rahim Örgütsel Çatışma Ölçeği-II” kullanılmıştır. 381 kişiden oluşan bir çalışma grubu üzerinde yapılan araştırma sonucunda; okullarda çatışmaların en çok iletişim yetersizliği/bozukluğu sonucu meydana geldiği ve yöneticilerin en çok tercih ettikleri çatışma yönetim stilinin ise tümleştirme(problem çözme) olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuçlara göre ayrıca, okul yöneticilerinin müzakere becerileri ile tümleştirme çatışma yönetim stili arasında pozitif yönde ve yüksek düzeyde; uzlaşma, ödün verme ve kaçınma stilleri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde; zorlama stili arasında ise negatif yönde ve düşük düzeyde bir anlamlı ilişkinin olduğu saptanmıştır.

Anahtar Sözcükler: Okul yöneticileri, Çatışma Yönetim Stilleri, Müzakere Becerileri

Kaynakça

  • ALTUNTAŞ, Muhammet (2008), "Resmi Kurum Ortaöğretim Öğretmenlerinin Çatışma Yönetimi Stillerini İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi)", Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • BARTLETT, Michelle Elizabeth (2009), "Workplace Incivility and Conflict Management Styles of Community.College Leaders in the Nine Mega States (In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy Educational Leadership)", http://etd.lib.clemson.edu/documents /1247508407/bartlett_clemson_0050d_10172.pdf Erişim Tar.: 26.03.2013.
  • CARRELL, Michael R. ve HEAVRIN Christina, J.D. (2004), The Everyday Negotiator: 50 Practical Tactics for Work and Life, HRD Press Inc, Canada.
  • COHEN, Steven (2002), Negotiating Skills For Managers, McGraw-Hill Companies Inc, America.
  • DOLAN, John Patrick (2006), Smart Negotiating, Entrepreneur Press, Canada.
  • HOFFMAN, Ben (1990), Conflict, Power, and Persuasion: Negotiating Effectively, Captus Press Inc, Canada.
  • KARİP, Emin (2013), Çatışma Yönetimi, 5.Basım, Pegem Akademi, Ankara.
  • LUECKE, Richard A. ve PATTERSON, James G. (2008), How To Become A Better Negotiator, 2nd ed, American Management Association, United States of America.
  • MOORE, Christopher W. "Negotiation", http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/army/usace/negotiation.htm, Erişim Tarihi: 15.04.2013.
  • OĞUZ, Yavuz (2007), "Okul Müdürlerinin Demografik değişkenler ve Kişilik Özellikleri ile Çatışma Yönetimi Stili Tercihleri Arasındaki Farklılıklar ve İlişkiler (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi)", Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • ÖZGAN, Habib; ÇELİK, Çiğdem ve BOZBAYINDIR, Fatih (2010), "İlköğretim Okulu Müdürlerinin Müzakere Becerilerinin İncelenmesi" Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:5 Sayı: I-II; 95-103.
  • ÖZGAN, Habib; ÇELİK, Çiğdem ve BOZBAYINDIR, Fatih (2011), "Müzakere Becerileri Ölçeği: Geçerlilik ve .Güvenirlik Çalışması", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 10 Sayı: 36; 66-75.
  • ÖZTAY, Selçuk (2008), "İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Çatışma Yönetimi Stilleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi)",Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • RAHIM, M. Afzalur (2001). Managing Conflict in Organizations, 3rd ed, Quorum Books, London.
  • TAYLOR, M. Susan (2003), Manage Conflict through Negotiation and Mediation, Ed: E. A. Locke, Handbook of Principles of Organizational Behavior, .doi:10.1111/b.9780631215066.2003.00026.x
  • UYSAL, İsa (2004), Örgütsel Çatışma Yönetimi ve Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası'na Yönelik Bir Uygulama (Uzmanlık Yeterlilik Tezi), TCMB, İnsan Kaynakları.Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • http://www.managementstudyguide.com/negotiation.htm
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Kaya

Salih Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2015
Gönderilme Tarihi 10 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaya, A., & Yılmaz, S. (2015). ÇATIŞMAYI YÖNETME STİLLERİ İLE MÜZAKERE BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 16(2), 145-160.

Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.