Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK VE EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK SEVME DURUMLARI, ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİNİN ÇOCUK SEVME DURUMLARINA ETKİSİ VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, 50 - 56, 20.01.2014

Öz

Amaç: Bu çalışma, hemşirelik ve ebelik bölümü öğrencilerinin çocuk sevme durumlarını, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersinin çocuk sevme durumlarına etkisini ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla gerçekleştirildi.

Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki çalışma, 2010-2011 öğretim yılında Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi alan 99 öğrenci ile yapıldı. Veriler “Bilgi Formu” ve “Barnett Çocuk Sevme Ölçeği (BÇSÖ) ile toplandı.

Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21.29±1.24, %57.6’sı ebelik, %42.4’ü hemşirelik bölümü öğrencisi idi. Öğrencilerin %58.6’sı da mezun olduktan sonra çocuk kliniklerinde çalışmayı istediklerini ifade etti. Öğrencilerin Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi almadan önce ölçekten 82.09±14.07, dersi aldıktan sonra 82.35±14.90 puan aldıkları, puanlar arasında istatistiksel anlamlı fark olmadığı belirlendi. Öğrencilerin cinsiyetleri, kardeşinin olması, çocukluğunu nasıl geçirdiği, çocuk sahibi olmayı isteme ve çocuk servislerinde çalışmayı isteme durumlarının çocuk sevme düzeylerini etkilediği belirlendi (p<0.05).

Sonuç: Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin çocuk sevme durumlarının yüksek olduğu ve bu durumun Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersinden etkilenmediği belirlendi.

Kaynakça

  • Akgün E, Yeşilyaprak B (2011) Anne çocuk oyun etkileşiminde niteliksel boyut: Annelerin sözel ifadelerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40: 11
  • Altay NC (2008) Çocuklarda ameliyat öncesi hazırlık. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 15(2): 68-76.
  • Barnett MA, Sinisi CS (1990) The initial validation of a liking of children scale. Journal of Personality Assessment, 55 (1-2):161-167.
  • Beytut DŞ, Bolışık B, Solak U, Seyfioğlu U (2009) Çocuklarda hastaneye yatma etkilerinin projektif yöntem olan resim çizme yoluyla incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2 (3): 35-44.
  • Çavuşoğlu H (2013). Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt 1, Genişletilmiş 11. Baskı, Sistem Ofset Basımevi, Ankara, s. 19-21.
  • Duyan V, Gelbal S (2008) Barnett Çocuk Sevme Ölçeği’ni Türkçeye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 33(148):40-48.
  • Erdem Y, Duyan V (2011) A determination of the factors that affect the level of pediatric nurses’ liking of children. J Med Sci., 41 (2): 295-305. Fromm E (2011) Sevme Sanatı. Çeviren E. Saatçi Karadana, Psikoloji Yayınları, 6. Baskı, İzmir, İlya İzmir Yayınevi, s.31-57.
  • Gelbal S, Duyan V (2010) İlköğretim öğretmenlerinin çocuk sevme durumlarina etki eden değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38: 1271
  • Göz F, Erkan M (2006) Sağlık memurluğu öğrencilerinin mesleki düşünce görüş ve sorunları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(2):37-50.
  • Happell BM (2000) “Love is all you need”? Student nurses’ interest in working with children. JSPN, 5(4):167-173.
  • Hockenberry MJ, Wilson D (2011) Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Ninth Edition, America, Elsevier Mosby Company, p.10-15.
  • Kasapoğlu K, Akyol T (2012) Linking of children as a predictor of attitudes toward children's rights. The New Educational Review, 28 (2), 49-58
  • Kocaer Ü, Öztop T, Usta N ve ark. (2004) Hemşirelik mesleğinde erkek üyelerin yeri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(2): 23-29.
  • Koç Z, Bal C, Sağlam Z (2010) Hastanede yatarak tedavi görmekte olan hastaların, erkeklerin hemşirelik mesleğine katılımları ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı, 324-329.
  • MEGEP (Meslekî Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi)(2006) Eğlence Hizmetleri. Çocukların İhtiyaçlarını Karşılama. Ankara, s.14-19.
  • Mutlu B., Balcı S (2010) Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dersi alan öğrencilerin staj öncesi ve sonrası çocuk sevme durumları. 32. Pediatri ve 11. Pediatri Hemşireliği Günleri Özet Kitabı, Çocuk Dergisi, 10 (Ek sayı:1), 1
  • Saltalı ND, Erbay F (2013) Okul öncesi öğretmenlerinin konuşma, dinleme ve empati becerilerinin çocuk sevme davranışı açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (1):1591
  • Tural E, Rızalar S, Güdek E ve ark. (2010) Çocuk ve erişkin kliniklerinde çalışan hemşirelerin çocuk sevme ve çocuk yetiştirme tutumlarının incelenmesi. IV. Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Kongresi Özet Kitabı, s. 96.
  • Turan N, Öztürk A, Kaya H ve ark. ( 2011) Toplumsal cinsiyet ve hemşirelik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1): 167-173.
  • Uğurlu CT (2013) Öğretmenlerin iletişim becerisi ve empatik eğilim davranışlarının çocuk sevme düzeyleri üzerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2): 51-61.
  • Yapıcı M, Yapıcı Ş (2004) Bir değer olarak çocukluk. Üniversite ve Toplum, 4(4):1-4.

Nursing and Midwifery Students' State of Liking of Children, Effects of Paediatrics Nursing Lesson on the State of Liking of Children and Affecting Factors

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, 50 - 56, 20.01.2014

Öz

Aim: This study was carried out to determine the nursing and midwifery students' state of liking of children, effects of the Child Health and Disease Nursing Lesson on the state of liking of children and the factors affecting.

Method: This descriptive study was conducted with 99 students receiving the Child Health and Disease Nursing Lesson in the academic year 2010 and 2011. Data was collected by "The Data Form" and "the Barnett Liking of Children Scale (BLCS)''. Results: The mean age of the students was 21.29 ± 1.24, 57.6% were midwifery and 42.4% were nursing students. Of the students 58.6% wanted to work at paediatric clinics after graduation. It was found out that the students’ scores from the scale before and after attending the Child Health and Disease Nursing Lesson were, respectively, 82.09±14.07 and 82.35±14.90, there was no statistically significant difference between the scores. It was found that states of the students, such as gender, having a sibling, childhood stage, willingness to have children and work at paediatric clinics, affected the students' levels of liking of children (p <0.05).

Conclusion: It was figured out that nursing and midwifery students' state of liking of children was high and this situation was not affected by the Child Health and Disease Nursing Lesson.

Kaynakça

  • Akgün E, Yeşilyaprak B (2011) Anne çocuk oyun etkileşiminde niteliksel boyut: Annelerin sözel ifadelerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40: 11
  • Altay NC (2008) Çocuklarda ameliyat öncesi hazırlık. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 15(2): 68-76.
  • Barnett MA, Sinisi CS (1990) The initial validation of a liking of children scale. Journal of Personality Assessment, 55 (1-2):161-167.
  • Beytut DŞ, Bolışık B, Solak U, Seyfioğlu U (2009) Çocuklarda hastaneye yatma etkilerinin projektif yöntem olan resim çizme yoluyla incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2 (3): 35-44.
  • Çavuşoğlu H (2013). Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt 1, Genişletilmiş 11. Baskı, Sistem Ofset Basımevi, Ankara, s. 19-21.
  • Duyan V, Gelbal S (2008) Barnett Çocuk Sevme Ölçeği’ni Türkçeye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 33(148):40-48.
  • Erdem Y, Duyan V (2011) A determination of the factors that affect the level of pediatric nurses’ liking of children. J Med Sci., 41 (2): 295-305. Fromm E (2011) Sevme Sanatı. Çeviren E. Saatçi Karadana, Psikoloji Yayınları, 6. Baskı, İzmir, İlya İzmir Yayınevi, s.31-57.
  • Gelbal S, Duyan V (2010) İlköğretim öğretmenlerinin çocuk sevme durumlarina etki eden değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38: 1271
  • Göz F, Erkan M (2006) Sağlık memurluğu öğrencilerinin mesleki düşünce görüş ve sorunları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(2):37-50.
  • Happell BM (2000) “Love is all you need”? Student nurses’ interest in working with children. JSPN, 5(4):167-173.
  • Hockenberry MJ, Wilson D (2011) Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Ninth Edition, America, Elsevier Mosby Company, p.10-15.
  • Kasapoğlu K, Akyol T (2012) Linking of children as a predictor of attitudes toward children's rights. The New Educational Review, 28 (2), 49-58
  • Kocaer Ü, Öztop T, Usta N ve ark. (2004) Hemşirelik mesleğinde erkek üyelerin yeri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(2): 23-29.
  • Koç Z, Bal C, Sağlam Z (2010) Hastanede yatarak tedavi görmekte olan hastaların, erkeklerin hemşirelik mesleğine katılımları ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı, 324-329.
  • MEGEP (Meslekî Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi)(2006) Eğlence Hizmetleri. Çocukların İhtiyaçlarını Karşılama. Ankara, s.14-19.
  • Mutlu B., Balcı S (2010) Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dersi alan öğrencilerin staj öncesi ve sonrası çocuk sevme durumları. 32. Pediatri ve 11. Pediatri Hemşireliği Günleri Özet Kitabı, Çocuk Dergisi, 10 (Ek sayı:1), 1
  • Saltalı ND, Erbay F (2013) Okul öncesi öğretmenlerinin konuşma, dinleme ve empati becerilerinin çocuk sevme davranışı açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (1):1591
  • Tural E, Rızalar S, Güdek E ve ark. (2010) Çocuk ve erişkin kliniklerinde çalışan hemşirelerin çocuk sevme ve çocuk yetiştirme tutumlarının incelenmesi. IV. Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Kongresi Özet Kitabı, s. 96.
  • Turan N, Öztürk A, Kaya H ve ark. ( 2011) Toplumsal cinsiyet ve hemşirelik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1): 167-173.
  • Uğurlu CT (2013) Öğretmenlerin iletişim becerisi ve empatik eğilim davranışlarının çocuk sevme düzeyleri üzerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2): 51-61.
  • Yapıcı M, Yapıcı Ş (2004) Bir değer olarak çocukluk. Üniversite ve Toplum, 4(4):1-4.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Melahat Akgün Kostak

Yayımlanma Tarihi 20 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akgün Kostak, M. (2014). HEMŞİRELİK VE EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK SEVME DURUMLARI, ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİNİN ÇOCUK SEVME DURUMLARINA ETKİSİ VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 2(2), 50-56.