Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇİNLİLERİN MİLLET DÜŞÜNCESİNİN KÖKENLERİ VE ÖTEKİLERE BAKIŞI

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 30 - 54, 15.01.2018

Öz

Küreselleşen çağda, çoğu Batıdışı ülkelerin tersine Çin, milli
kültürünü daha etkin ve yayılabilir kılmıştır. Aynı zamanda çoğu ulusdevletler
çoğulculuk veya çokkültürcülüğe yönelirken, Çin Halk
Cumhuriyeti (ÇHC) tam tersine çoğulcu ve çokkültürlü ülke gerçeğini
tek uluslu, tek kültürlü yapıya dönüştürmeye başlamıştır. Bu süreçte
ÇHC’nin farklılıklara karşı uygulamaya devam ettiği sıfır tolerans
politikaları eleştirilmeye, tartışılmaya başlanmıştır. Bu makale, Çin’in
farklılıklara karşı mevcut zihniyetini anlayabilmenin tek yolunun işbu
zihniyeti ortaya çıkartan millet düşüncesinin kökenlerini iyi
okumaktan geçeceği görüşünü ileri sürer. Bu çalışma, Çin’in millet
düşüncesinin kökenleri ve ötekilere bakışı üzerine sosyolojik bir
deneme niteliği taşımaktadır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA CAGNAT, René- JAN, Michel. (1992), İmparatorlar Beşiği SSCB, Çin ve İslam Arasında Orta Asya Yazgısı,(Çev: E. Akbulut, T.A. Şensılay), İstanbul: Alan Yayıncılık. COHEN, Paul, A. (1963), China and Christianity: The Missionary movement and the growth of China Antiforeignism, 1860-1870, Harvard University Press. CHANG Chishen (2011), Tianxia system on a snail's horns, InterAsia Cultural Studies, 2011/12:1, Sayfa: 28-42, DOI: 10.1080/14649373.2011.532940. CHEN Liankai/陈连开 (1999), “Genleneksel Milliyet Anlayışı ve Çin Milliyeti Tek Gövde Anlayışı /传统民族观与中华民族一体 观”, Feixiaotong/费孝通: Çin Milliyeti, Çok Kökenli Tek Gövdeli Desen/中华民族多元一体格局, Merkezi Milliyetler Üniversitesi Yayınevi/中央民族大学出版社, Sayfa: 332-353. CHEN, Zhimin (2005), “Nationalism, Internationalism and Chinese Foreign Policy”, Journal of Contemporary China 14(42), February, Sayfa: 35–53. CHESTER, Holcombe/何天爵(2000), Gerçek Çinli/真正的中国, Çev.: Ju Fang’an/鞠方安译, Pekin: Işık Gazetesi Yayınevi 光明日 报出版社. DİKÖTTER, Frank (1999). Yakın Çağ Çin’in Irk Anlayışı 近代中国 之种族观念, Jıangsu Halk Yayınevi/江苏人民出版社. Dİ, Shengde/翟胜德. (1999). “Milliyet”ın Tercümesi Üzerinde / “民族” 译谈, Dünya Milletleri/世界民族, Sayı:2, Sayfa: 66-79. EBERHARD, Wolfram (1995), Çin Tarihi, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, 3. baskı, 1995. ELLEMAN, B., Kotkin, S., & Schofield, C. (2015). Beijing's power and China's borders: twenty neighbors in Asia, ME Sharpe. FEİ Xiaotong/费孝通 (1999), Çin Milliyeti, Çok Kökenli Tek Gövdeli Desen/中华民族多元一体格局, Merkezi Milliyetler Üniversitesi Yayınevi/中央民族大学出版社. FENTON, Steve (2001), Etnisite, Irkçılık, Sınıf ve Kültür, (Çev. Nihat Şad), Phoenix Yayınevi, Ankara. FRİEND, John. M., and THAYER, Bradley. A. (2017),The Rise of Han-Centrism and What It Means for International Politics. Studies in Ethnicity and Nationalism, Sayı: 1, Cilt 17, Sayfa: 91– 114. doi: 10.1111/sena.12223. GERNET, Jacques (1985), China and the Christian Impact: A conflict of Cultures, Cambridge University Press. GONG, Weiying/ 龚 维 英 (1989), “Doğu Yi Kavimlerinin Parçalanması ve Gaoyao Kavminin Güneye Göçü Üzerine/ 论东 夷族团的分化及皋陶族的南徙”,Jianghan Antropolojisi/ 江汉考 古, Sayı: 1, Sayfa: 65-69. KASONGO, Lumumba, T. (2011). China-Africa relations: A neoimperialism or a neo-colonialism? A reflection. African and Asian Studies, Cilt: 10, Sayı: 2-3, SAYFA: 234-266. KİRİLEN, Gürhan (2013), Klasik Çin Metinlerinde Yabancı Halklar: Bahar ve Güz Yıllıklarına Göre Diler, Ronglar ve Hunlara Kalan Miras, Ankara Üniversitesi Dil ve TarihCoğrafya Fakültesi Dergisi, Cilt: 53, Sayı: 2, Sayfa: 263-293. LİU’E/刘鄂(1995), “Milliyet ve Onun Gelişme Kanuniyeti/民族 及其发展规律”, Çin’in Milliyetleri Tanımlaması/中国的民族识别, Ed.: Huang Guangxue/黄光学, Pekin: Milliyetler Yayınevi/民族 出版社. MACKERRAS, Colin (1994), China’s Minority, İntegration and Modernization in the Twentieth Century, Oxford: Oxford University Pres. MA Rong/马戎. (2004a). 民族社会学—社会学的族群关系研究 /Minzu Shehuixue—Shehuixue de Zuqun Guanxi Yanjiu (Azınlıklar Sosyolojisi—Sosyolojideki Etnik Gruplar İlişkisi Araştırmaları). Pekin: 北京大学出版社/Beijing Daxue Chubanshe (Pekin Üniversitesi Yayınevi). (2004b). “Milliyetler İlişkisini Anlamanın Yeni Düşüncesi/理解民族关系的新思路”, Pekin Üniversitesi Dergisi --Felsefe, Sosyoloji Bilimleri/北京大学学报--哲学社 会学学科, Sayı: 6,Sayfa:122-133. (2008). 强化中华民族的 “民族意识”/Qianghua Zhonghua Minzu de “Minzu Yİshi” (Çin Milletinin ‘Millet Bilinci’ni Güçlendirelim). 人民论坛/Renmin Luntan (Halk Forumu), 第 14 期 (14.Sayı) Ning, Cao/宁骚 (1995), Ulus ve Devlet/民族与国家. Pekin: Pekin Üniversitesi Yayınevi/北京大学出版社. Pan, Zhiping/潘志平 (1999), Kendi Kaderini Kendi Belirleme veya Etnik Bölücülük/民族自决还是民族分裂, Ürümçi, Xinjiang Halk Yayınevi/新疆人民出版社. PFAFMAN, T. M., CARPENTER, C. J. and TANG, Y. (2015), “The Politics of Racism: Constructions of African Immigrants in China on China SMACK”, Communication, Culture & Critique, Sayı: 8, Sayfa: 540–556, doi:10.1111/cccr.12098 Sautman, B. (1994). “Anti-Black Racism in Post-Mao China”, The China Quarterly, Sayı: 138, 413-437. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/654951 TİAN Xüzhou/ 田 继 周 (1984), “Çin’in Milliyetler Tarihi Araştırmasındaki Bazı Teorik Meseleleri/我国民族史研究中的某 些理论性问题”, Çin Milliyetler İlişkisi Tarihi Araştırmaları/中国民 族关系史研究, Ed.: Weng Dujian/翁独健, Pekin: Çin Sosyal Bilimler Yayınevi/中国社会科学出版社, Sayfa: 70-94. TİMUR/铁穆尔 (1999), Sarı Uygurların Bin Yıllık Tarihi/裕固族尧 熬尔千年史, Pekin: Milliyetler Neşiryatı/民族出版社. Wang Chunxia/王春霞(2005), “Anti Mançu” ve Milliyetçilik/ “排满” 与民族主义, Pekin: Çin Sosyal Bilimler Yayınevi/社会科 学文献出版社. WANG Jubao, NİNG Xiao/ 王 炬 堡 , 宁 小 (1995), Çindeki Milliyetlerin Yapısı ve Dağılımının Tarihsel Değişimi/中国各民 族组成和分布的历史演变”, Çin’in Milliyetleri Tanımlaması/中国的 民族识别, Ed.: Huang guangxue/黄光学, Pekin:Milliyetler Yayınevi /民族出版社. WANG Ke/王柯 (2001), Ulus ve Devlet: Çin’in Çok Uluslu, Birleşik Devlet İdeolojisinin Şeceresi/民族与国家: 中国多民族统一国家思想 的谱系, Çin Sosyal Bilimler Yayınevi/中国社会科学出版社. WEİ Dongzhao, Wangruilian/韦东超,王瑞莲 (2000), Çin’de Milliyetlerin Değişim Tarihi/中国民族流变史/Zhongguo Minzu Liubianshı, Wuhan: Hubei Halk Yayınevi/湖北人民出版社. XU Xusheng/ 徐 旭 生 (1962), Eski Çin Tarihindeki Rivayetler Dönemi/中国古代史的传说时代, Bilim-Fen Yayınevi/ 科学出版社. YİN Falu, XÜ Shu’an ve diğerleri/阴法鲁、许树安等(1996), Çin Eski Kültür Tarihi/中国古代文化史, Cilt I, II, III, Pekin Üniversitesi Yayınevi/北京大学出版社, 5. baskı. Zhang Xumin/张序民(1997), Baoji: Yandi Milletinin Yurdu/宝鸡: 炎帝族之源, Xungen/寻根, Sayı: 1, Sayfa: 9-11. ELEKTRONİK KAYNAKLAR Racism With Chinese Characteristics: The Laundry Detergent Ad and Han Privilege, https://thediplomat.com/2016/06/racism-with-chinesecharacteristics-the-laundry-detergent-ad-and-hanprivilege/(Erişim: 25.12.2017); What Was with that Laundry Ad?: A History of Anti-Black Racism in China, https://daily.jstor.org/what-was-with-thatlaundry-ad-history-of-anti-black-racism-in-china/ (Erişim: 25.12.2017) MA, Rong, Çin Milletinin ‘Millet Bilinci’ni Güçlendirelim/强化 中华民族的 “民族意识” http://paper.people.com.cn/rmlt/html/2008- 07/16/content_65504.htm,(Erişim: 20.10.2017) (Erişim: 12.12.2017)

Origins of China's Nation Thoughts and Perspective Towards Others

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 30 - 54, 15.01.2018

Öz

In the globalizing era, contrary to most non-Western
countries, China has become more efficient and expandable in his
national culture. At the same time, while most nation-states are
oriented toward pluralism or multiculturalism, the People's Republic
of China (PRC), on the contrary, has begun to transform from the
pluralistic and multicultural reality of the country into a monolingual,
monoculturalist structure. In this process, China’s zero tolerance
policies, which the PRC continues to apply against the disparities, have
been criticized and debated. This article argues that the only way to
understand China's present mentality against the disparities is to fully
comprehend the origins of the nation's thought that has revealed the
mindset. This work is a sociological assessment of China’s roots of
national sense of community and the point of view towards others.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA CAGNAT, René- JAN, Michel. (1992), İmparatorlar Beşiği SSCB, Çin ve İslam Arasında Orta Asya Yazgısı,(Çev: E. Akbulut, T.A. Şensılay), İstanbul: Alan Yayıncılık. COHEN, Paul, A. (1963), China and Christianity: The Missionary movement and the growth of China Antiforeignism, 1860-1870, Harvard University Press. CHANG Chishen (2011), Tianxia system on a snail's horns, InterAsia Cultural Studies, 2011/12:1, Sayfa: 28-42, DOI: 10.1080/14649373.2011.532940. CHEN Liankai/陈连开 (1999), “Genleneksel Milliyet Anlayışı ve Çin Milliyeti Tek Gövde Anlayışı /传统民族观与中华民族一体 观”, Feixiaotong/费孝通: Çin Milliyeti, Çok Kökenli Tek Gövdeli Desen/中华民族多元一体格局, Merkezi Milliyetler Üniversitesi Yayınevi/中央民族大学出版社, Sayfa: 332-353. CHEN, Zhimin (2005), “Nationalism, Internationalism and Chinese Foreign Policy”, Journal of Contemporary China 14(42), February, Sayfa: 35–53. CHESTER, Holcombe/何天爵(2000), Gerçek Çinli/真正的中国, Çev.: Ju Fang’an/鞠方安译, Pekin: Işık Gazetesi Yayınevi 光明日 报出版社. DİKÖTTER, Frank (1999). Yakın Çağ Çin’in Irk Anlayışı 近代中国 之种族观念, Jıangsu Halk Yayınevi/江苏人民出版社. Dİ, Shengde/翟胜德. (1999). “Milliyet”ın Tercümesi Üzerinde / “民族” 译谈, Dünya Milletleri/世界民族, Sayı:2, Sayfa: 66-79. EBERHARD, Wolfram (1995), Çin Tarihi, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, 3. baskı, 1995. ELLEMAN, B., Kotkin, S., & Schofield, C. (2015). Beijing's power and China's borders: twenty neighbors in Asia, ME Sharpe. FEİ Xiaotong/费孝通 (1999), Çin Milliyeti, Çok Kökenli Tek Gövdeli Desen/中华民族多元一体格局, Merkezi Milliyetler Üniversitesi Yayınevi/中央民族大学出版社. FENTON, Steve (2001), Etnisite, Irkçılık, Sınıf ve Kültür, (Çev. Nihat Şad), Phoenix Yayınevi, Ankara. FRİEND, John. M., and THAYER, Bradley. A. (2017),The Rise of Han-Centrism and What It Means for International Politics. Studies in Ethnicity and Nationalism, Sayı: 1, Cilt 17, Sayfa: 91– 114. doi: 10.1111/sena.12223. GERNET, Jacques (1985), China and the Christian Impact: A conflict of Cultures, Cambridge University Press. GONG, Weiying/ 龚 维 英 (1989), “Doğu Yi Kavimlerinin Parçalanması ve Gaoyao Kavminin Güneye Göçü Üzerine/ 论东 夷族团的分化及皋陶族的南徙”,Jianghan Antropolojisi/ 江汉考 古, Sayı: 1, Sayfa: 65-69. KASONGO, Lumumba, T. (2011). China-Africa relations: A neoimperialism or a neo-colonialism? A reflection. African and Asian Studies, Cilt: 10, Sayı: 2-3, SAYFA: 234-266. KİRİLEN, Gürhan (2013), Klasik Çin Metinlerinde Yabancı Halklar: Bahar ve Güz Yıllıklarına Göre Diler, Ronglar ve Hunlara Kalan Miras, Ankara Üniversitesi Dil ve TarihCoğrafya Fakültesi Dergisi, Cilt: 53, Sayı: 2, Sayfa: 263-293. LİU’E/刘鄂(1995), “Milliyet ve Onun Gelişme Kanuniyeti/民族 及其发展规律”, Çin’in Milliyetleri Tanımlaması/中国的民族识别, Ed.: Huang Guangxue/黄光学, Pekin: Milliyetler Yayınevi/民族 出版社. MACKERRAS, Colin (1994), China’s Minority, İntegration and Modernization in the Twentieth Century, Oxford: Oxford University Pres. MA Rong/马戎. (2004a). 民族社会学—社会学的族群关系研究 /Minzu Shehuixue—Shehuixue de Zuqun Guanxi Yanjiu (Azınlıklar Sosyolojisi—Sosyolojideki Etnik Gruplar İlişkisi Araştırmaları). Pekin: 北京大学出版社/Beijing Daxue Chubanshe (Pekin Üniversitesi Yayınevi). (2004b). “Milliyetler İlişkisini Anlamanın Yeni Düşüncesi/理解民族关系的新思路”, Pekin Üniversitesi Dergisi --Felsefe, Sosyoloji Bilimleri/北京大学学报--哲学社 会学学科, Sayı: 6,Sayfa:122-133. (2008). 强化中华民族的 “民族意识”/Qianghua Zhonghua Minzu de “Minzu Yİshi” (Çin Milletinin ‘Millet Bilinci’ni Güçlendirelim). 人民论坛/Renmin Luntan (Halk Forumu), 第 14 期 (14.Sayı) Ning, Cao/宁骚 (1995), Ulus ve Devlet/民族与国家. Pekin: Pekin Üniversitesi Yayınevi/北京大学出版社. Pan, Zhiping/潘志平 (1999), Kendi Kaderini Kendi Belirleme veya Etnik Bölücülük/民族自决还是民族分裂, Ürümçi, Xinjiang Halk Yayınevi/新疆人民出版社. PFAFMAN, T. M., CARPENTER, C. J. and TANG, Y. (2015), “The Politics of Racism: Constructions of African Immigrants in China on China SMACK”, Communication, Culture & Critique, Sayı: 8, Sayfa: 540–556, doi:10.1111/cccr.12098 Sautman, B. (1994). “Anti-Black Racism in Post-Mao China”, The China Quarterly, Sayı: 138, 413-437. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/654951 TİAN Xüzhou/ 田 继 周 (1984), “Çin’in Milliyetler Tarihi Araştırmasındaki Bazı Teorik Meseleleri/我国民族史研究中的某 些理论性问题”, Çin Milliyetler İlişkisi Tarihi Araştırmaları/中国民 族关系史研究, Ed.: Weng Dujian/翁独健, Pekin: Çin Sosyal Bilimler Yayınevi/中国社会科学出版社, Sayfa: 70-94. TİMUR/铁穆尔 (1999), Sarı Uygurların Bin Yıllık Tarihi/裕固族尧 熬尔千年史, Pekin: Milliyetler Neşiryatı/民族出版社. Wang Chunxia/王春霞(2005), “Anti Mançu” ve Milliyetçilik/ “排满” 与民族主义, Pekin: Çin Sosyal Bilimler Yayınevi/社会科 学文献出版社. WANG Jubao, NİNG Xiao/ 王 炬 堡 , 宁 小 (1995), Çindeki Milliyetlerin Yapısı ve Dağılımının Tarihsel Değişimi/中国各民 族组成和分布的历史演变”, Çin’in Milliyetleri Tanımlaması/中国的 民族识别, Ed.: Huang guangxue/黄光学, Pekin:Milliyetler Yayınevi /民族出版社. WANG Ke/王柯 (2001), Ulus ve Devlet: Çin’in Çok Uluslu, Birleşik Devlet İdeolojisinin Şeceresi/民族与国家: 中国多民族统一国家思想 的谱系, Çin Sosyal Bilimler Yayınevi/中国社会科学出版社. WEİ Dongzhao, Wangruilian/韦东超,王瑞莲 (2000), Çin’de Milliyetlerin Değişim Tarihi/中国民族流变史/Zhongguo Minzu Liubianshı, Wuhan: Hubei Halk Yayınevi/湖北人民出版社. XU Xusheng/ 徐 旭 生 (1962), Eski Çin Tarihindeki Rivayetler Dönemi/中国古代史的传说时代, Bilim-Fen Yayınevi/ 科学出版社. YİN Falu, XÜ Shu’an ve diğerleri/阴法鲁、许树安等(1996), Çin Eski Kültür Tarihi/中国古代文化史, Cilt I, II, III, Pekin Üniversitesi Yayınevi/北京大学出版社, 5. baskı. Zhang Xumin/张序民(1997), Baoji: Yandi Milletinin Yurdu/宝鸡: 炎帝族之源, Xungen/寻根, Sayı: 1, Sayfa: 9-11. ELEKTRONİK KAYNAKLAR Racism With Chinese Characteristics: The Laundry Detergent Ad and Han Privilege, https://thediplomat.com/2016/06/racism-with-chinesecharacteristics-the-laundry-detergent-ad-and-hanprivilege/(Erişim: 25.12.2017); What Was with that Laundry Ad?: A History of Anti-Black Racism in China, https://daily.jstor.org/what-was-with-thatlaundry-ad-history-of-anti-black-racism-in-china/ (Erişim: 25.12.2017) MA, Rong, Çin Milletinin ‘Millet Bilinci’ni Güçlendirelim/强化 中华民族的 “民族意识” http://paper.people.com.cn/rmlt/html/2008- 07/16/content_65504.htm,(Erişim: 20.10.2017) (Erişim: 12.12.2017)
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdürreşit Celil Karluk

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karluk, A. C. (2018). ÇİNLİLERİN MİLLET DÜŞÜNCESİNİN KÖKENLERİ VE ÖTEKİLERE BAKIŞI. Doğu Asya Araştırmaları Dergisi, 1(1), 30-54.

Doğu Asya Araştırmaları Dergisi (DAAD) I 2021 I abdurresit.karluk@hbv.edu.tr I

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.