BibTex RIS Kaynak Göster

Attainment Level Scale for the General Objectives of the Secondary Religious Education and Ethics Course: A Study of Validity and Reliability

Yıl 2016, Cilt: 14 Sayı: 31, 43 - 66, 01.06.2016

Öz

Kaynakça

  • Akbulut, Y., (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık
  • Akto, A. (2010). Ortaöğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programlarında öğrenci kazanımlarının gerçekleşme düzeyleri (Van ili örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Arıcı, İ. (2007). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde öğrenci başarısını etkileyen faktörler (Ankara örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Ayhan, H., Hökelekli, H., Mehmedoğlu, Y., Öcal, M., ve Ekşi, H. (2004). Din ve ahlak eğitim ve öğretimine yeni yaklaşımlar. İstanbul: Dem Yayınları
  • Bahçekapılı. M. (2010). Ortaöğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin öğrencilerin dini duygu, düşünce ve davranışları üzerindeki etkisi (İstanbul Avrupa yakası örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Bilgin, B., (1998). Eğitim bilimi ve din eğitimi, Ankara: Gün Yayıncılık
  • Comrey, A. L., And Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. Multivariate Behavioral Research, 1, 245-276
  • Cronbach, L. J., (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16 (3), 297-334
  • Çelik, K., (1999). İlköğretim 6, 7, ve 8. sınıflarda okutulan din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin amaçlarının gerçekleşme düzeyi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş., (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Ev, H. (2003). Din eğitiminin diğer din mensuplarına karşı tutumların oluşumuna etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17, 253-273
  • Field, A. (2009). Discovering statistic using SPSS for windows. London: SAGE Publications Hökelekli, H. (1986). Ergenlik çağı davranışlarına din eğitiminin etkisi (İmam-hatip lisesi ve genel lise öğrencileri arasında mukayeseli bir araştırma). Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 1, 35-51
  • Hökelekli, H. (1987). Ergenlerin sosyal ilişki ve ilgilerine din eğitiminin etkisi (İmam-hatip lisesi ve genel lise öğrencileri arasında mukayeseli bir araştırma). Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 2, 43-58
  • Jöreskog, K. G. and Sorbom, D., (1996). Lisrel 8 Reference Guide 2, Lincolnwood IL: Scientific Software International.
  • Kass, R. A. & Timsley, H. A. (1979). Faktor analysis. Journal of Leisure Research, 11, 120-138
  • Kızılabdullah, Y. (2008). Yapılandırmacılık yaklaşımının ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin amaçlarının gerçekleşmesine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Metin, M. (2015). Nicel veri toplama araçları. Mustafa Metin (ed.), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010). Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı. Ankara
  • Özdamar, K., (1999). Paket programlar ile istatiksel veri analizi I. Eskişehir: Kaan Kitabevi
  • Seçer, İ. (2015a). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci spss ve lisrel uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Seçer, İ. (2015b). SPSS ve lisrel ile pratik veri analizi analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Sönmez, V. (2012). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Şimşek, Ö. F., (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş temel ilkeler ve lisrel uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları
  • Tabachnick, B.G., and Fidell, L.S., (2001). Using multivariate statistics (4th Edition). New York: Allyn ve Bacon
  • Temur, G., (2007). İnceleme ve çalışma gezilerinin ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin amaçlarını gerçekleştirmesine katkısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Yörük, İ. (2007). Çoklu zekâ kuramının ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersi amaçlarının gerçekleşme düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü

Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Genel Amaçlarına Erişim Düzey Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2016, Cilt: 14 Sayı: 31, 43 - 66, 01.06.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin ortaöğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersi amaçlarına erişim düzeyini belirleyen bir ölçek geliştirmektir. Ölçek için gerekli veriler Erzurum'daki çeşitli liselerde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinden oluşan çalışma grubundan elde edilmiştir. Çalışma grubu %46,5'i (n=249) kız, %53,5'i (n=287) erkek olmak üzere toplamda 536 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmanın sonucunda 15 maddeli 4 boyutlu, toplamda %55.78 varyans açıklayan, geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğin alt boyutları Din Hakkında Bilgi, İslam Algısı, Dinde Aklın Yeri ve İçselleştirme olarak isimlendirilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen yapı, doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiş ve bu yapının yapılan analizde onaylandığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akbulut, Y., (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık
  • Akto, A. (2010). Ortaöğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programlarında öğrenci kazanımlarının gerçekleşme düzeyleri (Van ili örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Arıcı, İ. (2007). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde öğrenci başarısını etkileyen faktörler (Ankara örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Ayhan, H., Hökelekli, H., Mehmedoğlu, Y., Öcal, M., ve Ekşi, H. (2004). Din ve ahlak eğitim ve öğretimine yeni yaklaşımlar. İstanbul: Dem Yayınları
  • Bahçekapılı. M. (2010). Ortaöğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin öğrencilerin dini duygu, düşünce ve davranışları üzerindeki etkisi (İstanbul Avrupa yakası örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Bilgin, B., (1998). Eğitim bilimi ve din eğitimi, Ankara: Gün Yayıncılık
  • Comrey, A. L., And Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. Multivariate Behavioral Research, 1, 245-276
  • Cronbach, L. J., (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16 (3), 297-334
  • Çelik, K., (1999). İlköğretim 6, 7, ve 8. sınıflarda okutulan din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin amaçlarının gerçekleşme düzeyi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş., (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Ev, H. (2003). Din eğitiminin diğer din mensuplarına karşı tutumların oluşumuna etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17, 253-273
  • Field, A. (2009). Discovering statistic using SPSS for windows. London: SAGE Publications Hökelekli, H. (1986). Ergenlik çağı davranışlarına din eğitiminin etkisi (İmam-hatip lisesi ve genel lise öğrencileri arasında mukayeseli bir araştırma). Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 1, 35-51
  • Hökelekli, H. (1987). Ergenlerin sosyal ilişki ve ilgilerine din eğitiminin etkisi (İmam-hatip lisesi ve genel lise öğrencileri arasında mukayeseli bir araştırma). Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 2, 43-58
  • Jöreskog, K. G. and Sorbom, D., (1996). Lisrel 8 Reference Guide 2, Lincolnwood IL: Scientific Software International.
  • Kass, R. A. & Timsley, H. A. (1979). Faktor analysis. Journal of Leisure Research, 11, 120-138
  • Kızılabdullah, Y. (2008). Yapılandırmacılık yaklaşımının ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin amaçlarının gerçekleşmesine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Metin, M. (2015). Nicel veri toplama araçları. Mustafa Metin (ed.), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010). Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı. Ankara
  • Özdamar, K., (1999). Paket programlar ile istatiksel veri analizi I. Eskişehir: Kaan Kitabevi
  • Seçer, İ. (2015a). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci spss ve lisrel uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Seçer, İ. (2015b). SPSS ve lisrel ile pratik veri analizi analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Sönmez, V. (2012). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Şimşek, Ö. F., (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş temel ilkeler ve lisrel uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları
  • Tabachnick, B.G., and Fidell, L.S., (2001). Using multivariate statistics (4th Edition). New York: Allyn ve Bacon
  • Temur, G., (2007). İnceleme ve çalışma gezilerinin ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin amaçlarını gerçekleştirmesine katkısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Yörük, İ. (2007). Çoklu zekâ kuramının ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersi amaçlarının gerçekleşme düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA98BN44MZ
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Çakmak

Mustafa Fatih Ay

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 14 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Çakmak, A., & Ay, M. F. (2016). Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Genel Amaçlarına Erişim Düzey Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi, 14(31), 43-66.