İş tatmini kuramları Maslow, Herzberg,
Adams gibi araştırmacıların motivasyon kuramlarından geliştirilmiştir. Özellikle
hizmet sektöründe işletmelerin başarısını etkileyen unsurlar arasında, çalışan
ve yöneticilerin yaptıkları işten duydukları tatminin önemini ortaya koyan çok
sayıda araştırma bulunmaktadır. Literatürde iş tatminini ölçmek için
Minnesota İş Tatmin Ölçeği (Minnesota
Satisfaction Questionnaire) sıklıkla kullanılmıştır.
Araştırmada bu ölçeğin yirmi maddelik kısa formu kullanılarak iç tatmin, dış
tatmin ve genel tatmin puanları bulunmuş ve seçilen demografik özelliklerle iş
tatmini arasındaki ilişki incelenmiştir. Bir liman işletmesindeki beyaz yakalı
çalışanlar üzerinde gerçekleştirilen araştırmada 51 yönetici ve çalışandan 47
kullanılabilir yanıt alınmıştır (%92,15). Cronbach’s Alpha değeri ile ölçülen
ölçek güvenilirliği (0,915) oldukça
yüksektir. Araştırma bulguları örneklemin genel(3,87)
ve içsel (3,96) doyum puanlarının yüksek (>0,75), dışsal (3,73) doyum
puanının ise yükseğe oldukça yakın bir ortalamada olduğunu göstermektedir.
Örneklemin iş tatmininde içsel unsurların daha ön planda olduğu görülmektedir. Yapılan
hipotez testleri (t-testi ve ANOVA) cinsiyet, sektörle ilgili eğitim almış olma,
genel eğitim seviyesi ve örgütte çalışma süresinin iş tatminini anlamlı
seviyede etkilediğini ortaya koymaktadır. Araştırma
Türk liman işletmelerinde iş tatminine yönelik bulguları ile literatüre katkı
sağlamaktadır.
İş Tatmini İçsel ve Dışsal Tatmin Minnesota İş Tatmin Ölçeği Liman İşletmeleri Beyaz Yakalı Çalışanlar ve Yöneticiler
Job satisfaction theories are based upon motivation theories of
researchers like Maslow, Herzberg and Adams. There are many studies in
literature to underline the importance of job satisfaction of the workers and
the managers on organizational success, especially in service industries. The Minnesota Satisfaction Questionnaire has been frequently used to evaluate
job satisfaction in literature. The 20 item short form of the questionnaire has
been used to calculate the intrinsic, extrinsic and general satisfaction
scores, and to examine the relation between selected demographic factors and
job satisfaction. 47 usable responses (92,15%) were collected from a total of
51 managers and white collar workers on the subject seaport. The reliability of
the research depending on the Cronbach’s Alpha value is rather high (0,915). The findings suggest that the general (3,87) and intrinsic (3,96)
satisfaction scores of the sample are high (>0,75) and the extrinsic (3,73) satisfaction
is average being very close to high. The hypothesis tests (t-tests and ANOVA)
suggest gender, education on maritime transportation, general education level
and the time employed affect job satisfaction. The research contributes to the
related literature with its findings related to job satisfaction on Turkish
port management companies.
Job Satisfaction Intrinsic and Extrinsic Satisfaction Minnesota Satisfaction Questionnaire Port Management White Collar Workers and Managers
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 1 |
Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz
Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.
Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts