Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEKNOLOJİ ÜZERİNE DİYALOG GELİŞTİRMEYE DAYALI KUŞAKLAR ARASI BİR ODAK GRUP ÇALIŞMASI

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 82 - 97, 24.10.2018

Öz




Dünyada doğumda beklenen yaşam süresi artarken
doğum oranları da bir o kadar azalmaktadır. Dolayısıyla toplumdaki yaşlı nüfus
oranı artmakta ve farklı kuşaklar artık daha uzun süre bir arada bulunmaktadır.
Bu çalışmada toplumda var olan farklı kuşakların teknolojiyi yorumlama
deneyimlerini, kuşak değişkeni üzerinden incelemek ve bu vasıtayla kuşaklar
arası iletişime katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Bunu yaparken de, kişilerin yüz
yüze iletişimlerini artırmak ve bunu iletişim teknolojileri üzerine bir
tartışma platformunda gerçekleştirerek karşılıklı diyalog kurmaya teşvik etmek,
bu çalışmanın ayrıca amacını oluşturmaktadır. Çalışma; 60 yaş üzeri bireylerin
devam ettiği 60+ Tazelenme Üniversitesi Ege Üniversitesi Kampüsü’nden ve lise 9.
sınıf öğrencilerinden rastgele örnekleme yoluyla seçilmiş toplam 20 öğrenci ve
çalışma yürütücüsü olan 2 moderatör eşliğinde odak grup görüşmesi şeklinde
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada katılımcılarla 3 ana soru çerçevesinde
görüşülmüştür. Bunlar; iletişim teknolojilerinin kendileri için ne ifade
ettiği, bu teknolojileri ne sıklıkla ve hangi amaçlarla kullandıkları,
teknolojinin olumlu veya olumsuz olarak gördükleri yönlerinin olup olmadığıdır.
Yanıtlar her soru için ayrı değerlendirilmiş olup, tüm katılımcıların fikirleri
alınmaya özellikle dikkat edilmiştir. Veriler analiz edilirken ‘’Betimsel
Analiz’’ yöntemi kullanılmıştır.



Kaynakça

  • Becerikli, S. Y. (2013). Kuşaklararası iletişim açısından yeni iletişim teknolojilerinin kullanımı: İleri yaş grubu üzerine bir değerlendirme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (e-dergi), 1(44): 19-31. http://www.journals.istanbul.edu.tr/iuifd/article/view/1019021815, (22.03.2018).
  • Dyke, V. M., Haynes, C. ve Ferguson, M. (2007). Bridging the Divide: A Public Relations Perspective on Intergenerational Communication. Public Relations Quarterly, 52(4): 19-23.
  • Eğinli, A. T. (2016). Yaşlı kişiler ile etkili iletişim. Ege Tıp Dergisi, 55(Ek Sayı): 31-37.
  • Kalınkara, V., Başıbüyük, G. Ö. ve Ay, F. (2016). Yaşlıların geronteknolojik ürünleri kabule yönelik tutumları. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, (e-dergi), 9(2): 1-19. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/270339 , (01.06.2018).
  • Kaygusuz, C. (2008). Yaşlılık Kuramları. K. Ersanlı ve M. Kalkan (Ed.) Psikolojik, sosyal ve bedensel açıdan yaşlılık: içinde 215-249. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Martin, C. A. ve Tulgan, B. (2002). Managing the Generation Mix: From Collision to Collaboration. Messachusetts: HRD Press.
  • McCann, R. M. ve Giles, H., (2007). Age-Differentiated Communication in Organizations: Perspectives from Thailand and the United States. Communication Research Reports, 24(1): 1–12.
  • Özkan, Y. ve Purutçuoğlu, E. (2010). Yaşlılıkta teknolojik yeniliklerin kabulünü etkileyen sosyalizasyon süreci. Aile ve Toplum Dergisi, (e-dergi), 6(23):37-44. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/spcd/article/view/ 5000108022 ,(05.03.2018).
  • Pecchioni, L. L, Wright, K. B. ve Nussbaum, J. F. (2005). Life Span Communication. NewJersey: Mahwah
  • Samur, Ü. G. (2017). Kuşaklararası Çatışmaya Duygusal ve Zihinsel Çözümler. Ankara: Gazi Kitabevi
  • Türkiye İstatistik Kurumu, (2017). İstatistiklerle Yaşlılar. www.tuik.gov.tr adresinden edinilmiştir. (Erişim Tarihi: 01.07.2018)
  • Williams, A. ve Harwood, J. (2008). Intergenerational Communication: Intergroup, Accomodation, and Family Perspectives, Nussbaum, J. F. (Ed.) Handbook of Communication and Aging Research: içinde 115-137. London: LEA.

AN INTERGENERATIONAL FOCUS GROUP STUDY BASED ON DIALOGUE DEVELOPMENT ON TECHNOLOGY

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 82 - 97, 24.10.2018

Öz











While the life expectancy on birth in the
world incereases and the birth rates decrease so much, rate of elderly
population increases and different generations live together longer than
before. In this study, it was aimed to examine the experiences of different
generations in the society on interpreting the technologies through the
generation variables and to contribute to communication between the generations.
In doing so, it is also the intent of this work to promote face-to-face
communication among people and encourage them to engage in a dialogue on a
discussion platform on communication technologies. In this study, a focus grup
discussion was conducted under guidance of two moderators which are executives
of the study, with a total of 20 students selected by random sampling from 60+
Refresher University Ege Campus which attendants are individuals over 60 years
old, and 9th grade high school students. Participants in the study were
interviewed in three main questions. These are; what communication technologies
mean for themselves, how often and for what purpose these technologies are
used, whether there are positive or negative aspects of technology that they
see. Responses were assessed separately for each question, with particular
attention being paid to the opinions of all participants. When the data were
analyzed, '' Descriptive Analysis '' method was used.

Kaynakça

  • Becerikli, S. Y. (2013). Kuşaklararası iletişim açısından yeni iletişim teknolojilerinin kullanımı: İleri yaş grubu üzerine bir değerlendirme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (e-dergi), 1(44): 19-31. http://www.journals.istanbul.edu.tr/iuifd/article/view/1019021815, (22.03.2018).
  • Dyke, V. M., Haynes, C. ve Ferguson, M. (2007). Bridging the Divide: A Public Relations Perspective on Intergenerational Communication. Public Relations Quarterly, 52(4): 19-23.
  • Eğinli, A. T. (2016). Yaşlı kişiler ile etkili iletişim. Ege Tıp Dergisi, 55(Ek Sayı): 31-37.
  • Kalınkara, V., Başıbüyük, G. Ö. ve Ay, F. (2016). Yaşlıların geronteknolojik ürünleri kabule yönelik tutumları. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, (e-dergi), 9(2): 1-19. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/270339 , (01.06.2018).
  • Kaygusuz, C. (2008). Yaşlılık Kuramları. K. Ersanlı ve M. Kalkan (Ed.) Psikolojik, sosyal ve bedensel açıdan yaşlılık: içinde 215-249. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Martin, C. A. ve Tulgan, B. (2002). Managing the Generation Mix: From Collision to Collaboration. Messachusetts: HRD Press.
  • McCann, R. M. ve Giles, H., (2007). Age-Differentiated Communication in Organizations: Perspectives from Thailand and the United States. Communication Research Reports, 24(1): 1–12.
  • Özkan, Y. ve Purutçuoğlu, E. (2010). Yaşlılıkta teknolojik yeniliklerin kabulünü etkileyen sosyalizasyon süreci. Aile ve Toplum Dergisi, (e-dergi), 6(23):37-44. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/spcd/article/view/ 5000108022 ,(05.03.2018).
  • Pecchioni, L. L, Wright, K. B. ve Nussbaum, J. F. (2005). Life Span Communication. NewJersey: Mahwah
  • Samur, Ü. G. (2017). Kuşaklararası Çatışmaya Duygusal ve Zihinsel Çözümler. Ankara: Gazi Kitabevi
  • Türkiye İstatistik Kurumu, (2017). İstatistiklerle Yaşlılar. www.tuik.gov.tr adresinden edinilmiştir. (Erişim Tarihi: 01.07.2018)
  • Williams, A. ve Harwood, J. (2008). Intergenerational Communication: Intergroup, Accomodation, and Family Perspectives, Nussbaum, J. F. (Ed.) Handbook of Communication and Aging Research: içinde 115-137. London: LEA.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Buğçe Kamer Baybaş 0000-0002-0733-4025

Sevnaz Şahin Bu kişi benim 0000-0001-5457-901X

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 14 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Baybaş, B. K., & Şahin, S. (2018). TEKNOLOJİ ÜZERİNE DİYALOG GELİŞTİRMEYE DAYALI KUŞAKLAR ARASI BİR ODAK GRUP ÇALIŞMASI. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 5(2), 82-97.
AMA Baybaş BK, Şahin S. TEKNOLOJİ ÜZERİNE DİYALOG GELİŞTİRMEYE DAYALI KUŞAKLAR ARASI BİR ODAK GRUP ÇALIŞMASI. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. Ekim 2018;5(2):82-97.
Chicago Baybaş, Buğçe Kamer, ve Sevnaz Şahin. “TEKNOLOJİ ÜZERİNE DİYALOG GELİŞTİRMEYE DAYALI KUŞAKLAR ARASI BİR ODAK GRUP ÇALIŞMASI”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 5, sy. 2 (Ekim 2018): 82-97.
EndNote Baybaş BK, Şahin S (01 Ekim 2018) TEKNOLOJİ ÜZERİNE DİYALOG GELİŞTİRMEYE DAYALI KUŞAKLAR ARASI BİR ODAK GRUP ÇALIŞMASI. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 5 2 82–97.
IEEE B. K. Baybaş ve S. Şahin, “TEKNOLOJİ ÜZERİNE DİYALOG GELİŞTİRMEYE DAYALI KUŞAKLAR ARASI BİR ODAK GRUP ÇALIŞMASI”, Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 2, ss. 82–97, 2018.
ISNAD Baybaş, Buğçe Kamer - Şahin, Sevnaz. “TEKNOLOJİ ÜZERİNE DİYALOG GELİŞTİRMEYE DAYALI KUŞAKLAR ARASI BİR ODAK GRUP ÇALIŞMASI”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 5/2 (Ekim 2018), 82-97.
JAMA Baybaş BK, Şahin S. TEKNOLOJİ ÜZERİNE DİYALOG GELİŞTİRMEYE DAYALI KUŞAKLAR ARASI BİR ODAK GRUP ÇALIŞMASI. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2018;5:82–97.
MLA Baybaş, Buğçe Kamer ve Sevnaz Şahin. “TEKNOLOJİ ÜZERİNE DİYALOG GELİŞTİRMEYE DAYALI KUŞAKLAR ARASI BİR ODAK GRUP ÇALIŞMASI”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 2, 2018, ss. 82-97.
Vancouver Baybaş BK, Şahin S. TEKNOLOJİ ÜZERİNE DİYALOG GELİŞTİRMEYE DAYALI KUŞAKLAR ARASI BİR ODAK GRUP ÇALIŞMASI. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2018;5(2):82-97.