To
ensure sustainable development in cities, the maximum efficiency in the use of
public transportation systems should be provided by using sustainable
infrastructure investments providing high capacity, instead of supplying the
rapidly rising private vehicle based demand. Urban bus systems which mostly
take the maximum share in public transportation and are operated under mixed
traffic conditions, are highly affected the road and traffic conditions
traveled along with them. In recent years, "Reliability" which is
defined as the ability of depending on a schedule or headways and a constant
travel time, is often used in assessing the performance of transport systems.
In this study, the reliability values of some bus lines selected from İzmir
were calculated and the effect of traffic flow conditions on reliability is
investigated. Traffic observations were made on the arterials used by the
selected lines and simulations were made by using Aimsun 6.1. As a result, it
is determined that the reliability increases when the flow speed and number of
lanes increases, and decreases in the case that the number of buses stopping at
a certain bus station increases
Reliability Public Transport Traffic Flow Simulation Regression Analysis
Gelişmekte olan şehirlerdeki artan
nüfus ve araç sahipliği değerleri göz önüne alındığında insanlara yaşanabilir
bir şehir sağlayabilmek için, hızla yükselen özel taşıt talebine cevap vermek
yerine, sürdürülebilir altyapı yatırımlarıyla yüksek kapasite sağlayan toplu
ulaşım sistemlerinin maksimum verimlilikle kullanılması sağlanmalıdır.
Çoğunlukla toplu ulaşımda en büyük payı alan ve özel taşıt trafiğiyle bir arada
işletilen kent içi otobüs sistemleri, mevcut yol ve trafik koşullarından
etkilenmekte ve verimliliğinin değerlendirilmesi, büyük ölçüde yolculuk
sürelerinin analizinden geçmektedir. Son yıllarda önceden belirlenen bir
çizelgelemeye bağlılık düzeyi olarak tanımlanan "güvenilirlik" ulaşım
sistemlerinin performansının değerlendirilmesinde sıklıkla kullanılmaktadır. Bu
çalışmada İzmir'den seçilen bazı otobüs hatlarına ait güvenilirlik değerleri
hesaplanarak, güvenilirliğin trafik akım koşullarından ne düzeyde etkilendiği
incelenmiştir. Seçilen hatların kullandığı arterler üzerinde trafik gözlemleri
yapılmış ve hatların geçtiği ana arterlerin Aimsun 6.1 programı kullanılarak
benzetimleri yapılmıştır. Sonuç olarak akım hızının ve hattın geçtiği
güzergâhtaki şerit sayısının artmasının güvenilirliği arttırdığı, durakta duran
otobüs sayısının artması durumunda ise güvenilirliğin olumsuz etkilendiği
belirlenmiştir.
Güvenilirlik Toplu Taşıma Trafik Akımı Benzetim Regresyon analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 61 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.