Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AL-KINDÎ AND HIS INTERPRETATIONS OF SOME QURANIC VERSES

Yıl 2018, Cilt: 54 Sayı: 2, 165 - 186, 02.07.2018

Öz

Despite
many scientific studies that have revealed his different aspects, there is no
study available to demonstrate Kindi’s efforts in tafsir. This study,
therefore, deals with his understanding of the Qur’an and his approach to the
interpretation of the Qur’anic verses, as seen in his paper titled On the
Prostration and Obedience of the Heavens to Allah, in terms of tafsir
methodology. This study aims, in other words, to point out his interest in and
relation with tafsir. Moreover, the other part of discussion in this study
focuses on the determination of who is a mufassir, and whether or not Kindi can
be recognized as one. As a result, the study suggests that Kindi is not a
mufassir; however, he is rather a Muslim who is trying to communicate with the
Qur’an, and look for his life and ideas in the holy book in which he believes.

Kaynakça

  • Albayrak, Halis. Kur’ân’ın Bütünlüğü Üzerine -Kur’ân’ın Kur’ân’la Tefsiri-. İstanbul: Şûle Yayınları, 2009.
  • Ateş, Süleyman. Kur’ân-ı Kerîm Meâli. İstanbul: Yüksel Matbaası, 1974.
  • Bayraklı, Bayraktar. Yeni Bir Anlayışın Işığında Kur’ân Meali. ed. Mehmet Okuyan. İstanbul: Bayraklı Yayınları, 2007.
  • Beydâvî, Ebû Saîd Nâsiruddîn Abdullâh b. Ömer b. Muhammed (685/1286). Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl. 1 cilt. b.y., t.y..
  • Birışık, Abdülhamit. “Müfessir”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 31: 498-500. İstanbul: TDV Yayınları, 2006.
  • Bulaç, Ali. Kur’ân-ı Kerîm ve Türkçe Anlamı: (Meal ve Sözlük). İstanbul: Pınar Yayınları, 1983.
  • Çantay, Hasan Basri (1887-1964). Kur’ân-ı Hakîm ve Meâl-i Kerîm. 3 cilt. İstanbul: Milsan Basın Sanayi, 1980.
  • Endelusî, Ebû Hayyân Muhammed b. Yûsuf b. Alî b. Yûsuf b. Hayyân (745/1344). Tefsîru’l-Bahri’l-Muhît. 8 cilt. b.y.: Dâru’l-Fikr, 1983.
  • Esed, Muhammed (1900-1992). The Message of The Qur’an. Gibraltar (Cebelitarık): Dâr al-Andalus, 1997.
  • İbn Kesîr, Ebu’l-Fidâ İsmâîl b. Ömer İbn Kesîr el-Kuraşî ed-Dimeşkî (774/1373). Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm. thk. Sâmî b. Muhammed Selâme. 8 cilt. b.y.: Dâru Taybe, 1999.
  • İsfahânî, Râgıb. Mukaddimetu Câmii’t-Tefâsîr. nşr. Ahmed Hasan Ferhat, Kuveyt: b.y., 1984.
  • Kaya, Mahmut. “Kindî”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 26: 41-58. İstanbul: TDV Yayınları, 2002.
  • Kindî, Yakûp b. İshâk (252/866?). “Aristoteles’in Kitaplarının Sayısı Üzerine”, Kindî - Felsefî Risâleler içinde. haz. Mahmut Kaya. 268-285. İstanbul: Klasik Yayınları, 2014.
  • ------------. “Göklerin Allah’a Secde ve İtaat Edişi Üzerine”. Kindî - Felsefî Risâleler içinde. haz. Mahmut Kaya. 228-239. İstanbul: Klasik Yayınları, 2014.
  • ------------. Kindî - Felsefî Risâleler. Haz. Mahmut Kaya. İstanbul: Klasik Yayınları, 2014.
  • Mahzûmî, Mucâhid b. Cebr (103/721). Tefsîru Mucâhid. thk. Abdurrahmân et-Tâhir Muhammed es-Sûrtî. 2 cilt. Beyrût: el-Meşûrâtu’l-İlmiyye, t.y..
  • Okumuş, Mesut. Kur’ân’ın Felsefî Okunuşu İbn Sînâ Örneği. Ankara: Araştırma Yayınları, 2003.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’ân-ı Kerîm Meâli - Anlam ve Yorum Merkezli Çeviri. İstanbul: Düşün Yayınları, 2012.
  • Parlıyan, Abdullah. Kur’ân ile İlgili Genel Bilgiler Kelime ve Konu İndeksi Kur’ân’ın Anlaşılmasına Doğru-Tefsîrî Meâl. İstanbul: Kelam Yayınları, 2006.
  • Pickthall, Mohammed Marmaduke (1875-1936). The Meaning of The Glorious Koran. New York: Mentor Books Yayınları, 1963.
  • San’ânî, Abdurrezzak b. Hemmâm (211/826). Tefsîru’l-Abdirrezzâk, thk. Mahmûd Muhammed Abduh, 3 cilt. Beyrût: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 1999.
  • Suyûtî, Celaluddîn Abdurrahmân b. Ebî Bekr es-Suyûtî (911/1505). el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân. nşr. Saîd el-Mendûh. 4 cilt. Beyrut: 1996.
  • Şâtıbî, Ebû İshâk İbrâhîm b. Mûsâ b. Muhammed el-Gırnâtî (790/1388). el-Muvâfakât: İslami İlimler Metodolojisi. çev. Mehmet Erdoğan. 4 cilt. İstanbul: 1990.
  • Şener, Abdülkadir, Cemal Sofuoğlu ve Mustafa Yıldırım. Yüce Kur’ân ve Açıklamalı-Yorumlu Meâli. İzmir: TDV Yayınları, 2016.
  • Şevkânî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Alî b. Muhammed el-Havlânî (1250/1834). Fethu’l-Kadîr: el-Câmi’ beyne Fenneyi’r-Rivâye ve’d-Dirâye min İlmi’t-Tefsir. 5 cilt. b.y., t.y..
  • Taberî, Ebû Cafer Muhammed b. Cerîr b. Yezîd (310/923). Câmiu’l-Beyân fî Te’vîli’l-Kur’ân. thk. Ahmed Muhammed Şâkir. b.y.: Muessesetu’r-Risâle, t.y..
  • Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi (1361/1942). Hak Dînî Kur’ân Dili. http://www.kuranikerim.com/telmalili/rahman.htm Erişim: 4 Şubat 2018.
  • Yusuf Ali. The Qur’an, İstanbul: Asır Ajans Yayınları, 2012.
  • Zebîdî, Muhammed b. Muhammed b. Abdirrezzâk el-Huseynî (1205/1791). Tâcu’l-Arûs min Cevâhiri’l-Kâmûs. 40 cilt. b.y.: Dâru’l-Hidâye, t.y..
  • Zerkeşî, Bedruddîn Muhammed b. Abdillâh (794/1392). el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’ân. 4 cilt. b.y., t.y..
  • http://www.kuranikerim.com/telmalili/rahman.htm Erişim: 4 Şubat 2018.

KİNDÎ VE BAZI ÂYET YORUMLARI

Yıl 2018, Cilt: 54 Sayı: 2, 165 - 186, 02.07.2018

Öz

Kindî ile ilgili onun farklı
yönlerini ortaya koyan pek çok ilmî çalışma yapılmasına karşın onun tefsirle
ilgisini açıklayan herhangi bir çalışma tespit edilememiştir. Bu nedenle
elinizdeki çalışma Kindî’nin, Göklerin Allah’a Secde ve İtaat Edişi Üzerine adlı
makalesi özelinde, Kur’ân anlayışını, Kur’ân âyetlerine yaklaşım tarzını ortaya
koymakta ve tefsir ilmi açısından değerlendirmektedir. Bir başka deyişle
Kindî’nin tefsirle ilgisini/ilişkisini belirlemeye çalışmaktadır. Yanı sıra
çalışmanın diğer tartışma alanını müfessirin neliği bağlamında Kindî’nin
müfessir sayılıp sayılamayacağı oluşturmaktadır. Neticede çalışma Kindî’nin bir
müfessir olmadığı, ancak bir Müslüman olarak Kur’ân’la iletişim kurma, hayatını
ve düşüncelerini inandığı kutsal kitapta bulma çabası içerisinde olduğu
sonucuna ulaşmaktadır. 

Kaynakça

  • Albayrak, Halis. Kur’ân’ın Bütünlüğü Üzerine -Kur’ân’ın Kur’ân’la Tefsiri-. İstanbul: Şûle Yayınları, 2009.
  • Ateş, Süleyman. Kur’ân-ı Kerîm Meâli. İstanbul: Yüksel Matbaası, 1974.
  • Bayraklı, Bayraktar. Yeni Bir Anlayışın Işığında Kur’ân Meali. ed. Mehmet Okuyan. İstanbul: Bayraklı Yayınları, 2007.
  • Beydâvî, Ebû Saîd Nâsiruddîn Abdullâh b. Ömer b. Muhammed (685/1286). Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl. 1 cilt. b.y., t.y..
  • Birışık, Abdülhamit. “Müfessir”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 31: 498-500. İstanbul: TDV Yayınları, 2006.
  • Bulaç, Ali. Kur’ân-ı Kerîm ve Türkçe Anlamı: (Meal ve Sözlük). İstanbul: Pınar Yayınları, 1983.
  • Çantay, Hasan Basri (1887-1964). Kur’ân-ı Hakîm ve Meâl-i Kerîm. 3 cilt. İstanbul: Milsan Basın Sanayi, 1980.
  • Endelusî, Ebû Hayyân Muhammed b. Yûsuf b. Alî b. Yûsuf b. Hayyân (745/1344). Tefsîru’l-Bahri’l-Muhît. 8 cilt. b.y.: Dâru’l-Fikr, 1983.
  • Esed, Muhammed (1900-1992). The Message of The Qur’an. Gibraltar (Cebelitarık): Dâr al-Andalus, 1997.
  • İbn Kesîr, Ebu’l-Fidâ İsmâîl b. Ömer İbn Kesîr el-Kuraşî ed-Dimeşkî (774/1373). Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm. thk. Sâmî b. Muhammed Selâme. 8 cilt. b.y.: Dâru Taybe, 1999.
  • İsfahânî, Râgıb. Mukaddimetu Câmii’t-Tefâsîr. nşr. Ahmed Hasan Ferhat, Kuveyt: b.y., 1984.
  • Kaya, Mahmut. “Kindî”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 26: 41-58. İstanbul: TDV Yayınları, 2002.
  • Kindî, Yakûp b. İshâk (252/866?). “Aristoteles’in Kitaplarının Sayısı Üzerine”, Kindî - Felsefî Risâleler içinde. haz. Mahmut Kaya. 268-285. İstanbul: Klasik Yayınları, 2014.
  • ------------. “Göklerin Allah’a Secde ve İtaat Edişi Üzerine”. Kindî - Felsefî Risâleler içinde. haz. Mahmut Kaya. 228-239. İstanbul: Klasik Yayınları, 2014.
  • ------------. Kindî - Felsefî Risâleler. Haz. Mahmut Kaya. İstanbul: Klasik Yayınları, 2014.
  • Mahzûmî, Mucâhid b. Cebr (103/721). Tefsîru Mucâhid. thk. Abdurrahmân et-Tâhir Muhammed es-Sûrtî. 2 cilt. Beyrût: el-Meşûrâtu’l-İlmiyye, t.y..
  • Okumuş, Mesut. Kur’ân’ın Felsefî Okunuşu İbn Sînâ Örneği. Ankara: Araştırma Yayınları, 2003.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’ân-ı Kerîm Meâli - Anlam ve Yorum Merkezli Çeviri. İstanbul: Düşün Yayınları, 2012.
  • Parlıyan, Abdullah. Kur’ân ile İlgili Genel Bilgiler Kelime ve Konu İndeksi Kur’ân’ın Anlaşılmasına Doğru-Tefsîrî Meâl. İstanbul: Kelam Yayınları, 2006.
  • Pickthall, Mohammed Marmaduke (1875-1936). The Meaning of The Glorious Koran. New York: Mentor Books Yayınları, 1963.
  • San’ânî, Abdurrezzak b. Hemmâm (211/826). Tefsîru’l-Abdirrezzâk, thk. Mahmûd Muhammed Abduh, 3 cilt. Beyrût: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 1999.
  • Suyûtî, Celaluddîn Abdurrahmân b. Ebî Bekr es-Suyûtî (911/1505). el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân. nşr. Saîd el-Mendûh. 4 cilt. Beyrut: 1996.
  • Şâtıbî, Ebû İshâk İbrâhîm b. Mûsâ b. Muhammed el-Gırnâtî (790/1388). el-Muvâfakât: İslami İlimler Metodolojisi. çev. Mehmet Erdoğan. 4 cilt. İstanbul: 1990.
  • Şener, Abdülkadir, Cemal Sofuoğlu ve Mustafa Yıldırım. Yüce Kur’ân ve Açıklamalı-Yorumlu Meâli. İzmir: TDV Yayınları, 2016.
  • Şevkânî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Alî b. Muhammed el-Havlânî (1250/1834). Fethu’l-Kadîr: el-Câmi’ beyne Fenneyi’r-Rivâye ve’d-Dirâye min İlmi’t-Tefsir. 5 cilt. b.y., t.y..
  • Taberî, Ebû Cafer Muhammed b. Cerîr b. Yezîd (310/923). Câmiu’l-Beyân fî Te’vîli’l-Kur’ân. thk. Ahmed Muhammed Şâkir. b.y.: Muessesetu’r-Risâle, t.y..
  • Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi (1361/1942). Hak Dînî Kur’ân Dili. http://www.kuranikerim.com/telmalili/rahman.htm Erişim: 4 Şubat 2018.
  • Yusuf Ali. The Qur’an, İstanbul: Asır Ajans Yayınları, 2012.
  • Zebîdî, Muhammed b. Muhammed b. Abdirrezzâk el-Huseynî (1205/1791). Tâcu’l-Arûs min Cevâhiri’l-Kâmûs. 40 cilt. b.y.: Dâru’l-Hidâye, t.y..
  • Zerkeşî, Bedruddîn Muhammed b. Abdillâh (794/1392). el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’ân. 4 cilt. b.y., t.y..
  • http://www.kuranikerim.com/telmalili/rahman.htm Erişim: 4 Şubat 2018.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hasan Yücel

Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 54 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Yücel, Hasan. “KİNDÎ VE BAZI ÂYET YORUMLARI”. Diyanet İlmi Dergi 54/2 (Temmuz 2018), 165-186.