Bu çalışmanın amacı sınıf
söyleminin formatları ve anlamları arasında hakiki bir eş-biçimliliğin olup
olmadığına yönelik bir (karşı) tez oluşturmaktır. Sınıf söyleminin anlamı
diyalojik-monolojik ya da geleneksel-oluşturmacı zıtları ifade eder. Sınıf söyleminin
formatı ise herhangi bir etkileşimli konuşmanın temel analiz birimi olan
Başlat-Cevapla-Değerlendir (BCD, üçlü diyalog) ve açık uçlu BCD-temelli
söylemsel değişimleri ifade eder. Genel bir eğilim olarak, araştırmacılar sınıf
söyleminin formatlarının ve anlamlarının büyük bir olasılıkla eşleştiği yönünde
bir uzlaşmaya varmışlardır. Ancak, ilgili çalışmaların eleştirel bir analizi,
beklenen eşleşmenin öğretmenlerin söylemsel hamleleri göz önünde
bulundurulduğunda radikal bir biçimde değişebileceğini ve yok olabileceğini
göstermiştir. Bununla birlikte, Öğrenme Talebi ve Alan-Bağımlı Üretken Dahil
Oluş gibi sınıf söyleminin temel teorilerinin yukarıdaki tezi desteklediğini ve
öğretmenlerin söylemsel hamlelerinin herhangi bir BCD-temelli söylemsel değişimden
daha önemli olabileceğini göstermiştir.
Ek olarak, öğretmenlerin belli başlı söylemsel hamleleri özellikli
sergileyiş biçimlerinin, sınıf söyleminin formatları ve anlamları arasındaki
ilişkiyi ya da eşleşme durumunu değiştirebileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Sınıf söylemi üçlü diyalog öğretmenin söylemsel hamleleri eleştirel derleme
The purpose of this study
is to establish an argument regarding whether there is a true isomorphism
between the formats and the meanings of classroom discourse. The meaning of
classroom discourse signifies whether it is dialogic or authoritative (traditional
vs. co-constructive). The format of
the classroom discourse implies the basic unit of analyses of any
conversational episode as either in the form of triadic dialogue;
Initiate-Response-Evaluate (IRE), or other open-ended chains of IRE-based
exchanges. As a general tendency, researchers concluded that the meanings and
the formats of classroom discourse should have presumably matched each other.
However, a critical examination of related studies, the expected isomorphism or
matching may be radically altered and invisible when taking teacher discursive
moves for co-construction of knowledge into consideration. Moreover, the
concepts as “Learning Demand” and “Productive Disciplinary Engagement” were
considered to advocate the argument that teacher discursive moves could be
attached with more importance compared to any staged formats of IRE-based
exchanges. It was also concluded that particular discursive usage purposes of
teacher discursive moves may modify the expected matching between the formats
and the meanings of classroom discourse.
Classroom discourse triadic dialogue teacher discursive moves critical review