Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mevcut Okul Türü Binaların Deprem Güvenliğinin Pratik Bir Şeklide Belirlenmesi için Bir Yaklaşım: ATI

Yıl 2019, Cilt: 23 Sayı: 2, 329 - 337, 25.08.2019
https://doi.org/10.19113/sdufenbed.444017

Öz

Bu
çalışma kapsamında, mevcut okul türü binaların deprem güvenliğinin pratik
şekilde belirlenmesi için bir yaklaşım önerilmiştir. Bu amaçla 4,6 ve 8
derslikli olmak üzere üç tip model bina kalıp planı seçilmiştir. Seçilen 3 tip
kalıp planının her birinin her iki yönüne simetrik 4 adet betonarme perde
yerleştirilerek perdeli çerçeveli sistemler oluşturulmuştur. Seçilen 3 tip kalıp planının her biri 2, 3,
4 ve 5 katlı olarak modellenmiş, böylece toplamda 12 adet tip okul binası
oluşturulmuştur. Seçilen 12 adet model binanın her biri aşılma olasılığına göre
hedeflenen minimum hedef performans seviyelerini sağlayana kadar betonarme
perdeler her iki yönde 5’er cm artırılarak DBYBHY [1]’de öngörülen performans
seviyesini sağlayan en küçük perde duvar boyutları her iki doğrultu için elde
edilmiştir. Model bina çözümleri kullanılarak önerilen pratik yaklaşımın sınır
değerleri elde edilmiştir.  Önerilen
yaklaşımın sınır değerlerin tutarlılığının tespiti için Isparta bölgesinde
bulunan 70 adet çerçeveli ve perdeli çerçeveli okul binası temin edilmiş bu
binaların doğrusal elastik olmayan değerlendirme yöntemi ile ayrıntılı çözümü
yapılmıştır. Önerilen yaklaşım ile elde edilen sonuçlar, DBYBYH [1] esasları
ile uyumlu olarak ayrıntılı yapılan çözüm sonuçları ile kıyaslanmıştır.

Kaynakça

  • [1] DBYBHY, 2007. Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Ankara, 159s.
  • [2] Hassan, A. F. and Sozen, M. A. 1997. Seismic Vulnerability Assessment of Lowrise Buildings in Regions with Infrequent Earthquakes. ACI Structural Journal, 94(1), 31–39.
  • [3] Gülkan, P., Sözen, M. A. 1999. Procedure for Determining Seismic Vulnerability of Building Structures. ACI Structural Journal, 96(3), 336-342.
  • [4] Pay, A. C. 2001. New methodology for the seismic vulnerability assessment of existing buildings in Turkey. Middle East Technical University, Natural and Applied Sciences, Master Thesis, Ankara, Turkey.
  • [5] Aydoğan, V. 2003. Seismic vulnerability assessment of existing reinforced concrete buildings in Turkey. Middle East Technical University Natural and Applied Sciences, M. Sc. Thesis, 137s, Ankara, Turkey.
  • [6] Gülkan, P. L., Utkutuğ, D. 2003. Minimum Design Criteria for Earthquake Safety of School Buildings. Türkiye Mühendislik Haberleri, 425(3), 13-22.
  • [7] Yakut, A. 2004. Preliminary Seismic Assessment Procedure for Reinforced Concrete Buildings in Turkey. Proceedings of the 13th World Conference on Earthquake Engineering, 1-6 August, Vancouver, Canada.
  • [8] Akkar vd. 2005. Displacement-Based Fragility Functions for Low- and Mid-rise Ordinary Concrete Buildings. Earthquake Spectra, 21(4), 901–927.
  • [9] Demir, F., Tekeli, H., Güler, K., Celep, Z. 2013. Binaların Deprem Güvenliklerinin Belirlenmesinde Kullanılabilecek Yeni Bir Yaklaşım. Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Grubu, 135s, Proje No, 111M119.
  • [10] SAP 2000, 2011. Computers and Structures, Inc., v.14.2.0, Structural Analysis Program, Berkeley, CA, USA.
  • [11] Özcebe, G., Yücemen S., Aydoğan, V., Yakut, A. 2003. Preliminary Seismic Vulnerability Assessment of Existing Reinforced Concrete Buildings in Turkey-Part I: Statistical Model Based on Structural Characteristics. NATO Science Series, 29(4), 29-42.

An Approach in Order to Practically Identify the Seismic Safety of Existing School Buildings: ATI

Yıl 2019, Cilt: 23 Sayı: 2, 329 - 337, 25.08.2019
https://doi.org/10.19113/sdufenbed.444017

Öz

Within
the scope of this study, an approach has been proposed to practically determine
seismic safety of existing school buildings. For this purpose, three types of
model building formwork plans with 4, 6 and 8 classrooms were selected. Shear
wall- frame systems have been created by placing 4 reinforced concrete shear
walls symmetrically on both sides of each of the 3 selected formwork plans.
Each of the 3 types of selected formwork plans were modelled as 2, 3, 4 and 5
stories. Thereby, a total of 12 types of school buildings were created. The
smallest reinforced concrete shear wall dimensions, provided the predicted
performance level, are obtained by increasing by 5 cm the reinforced concrete
shear walls in both directions. This process was carried out until each of the
selected 12 model buildings provided the minimum target performance levels, is
specified in
Turkish Earthquake Code (TEC) [1],
based on the probability of exceeding occurrence. The limit values of proposed
practical approach are obtained by using model building analyses. In
order to determine the consistency of the limit values in this proposed
approach, 70 project data of framed and shear wall- framed systems school
buildings where in Isparta region are obtained. The results obtained
with the proposed approach were compared
with
the results of the detailed solutions in accordance with the TEC [1]
guidelines.

Kaynakça

  • [1] DBYBHY, 2007. Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Ankara, 159s.
  • [2] Hassan, A. F. and Sozen, M. A. 1997. Seismic Vulnerability Assessment of Lowrise Buildings in Regions with Infrequent Earthquakes. ACI Structural Journal, 94(1), 31–39.
  • [3] Gülkan, P., Sözen, M. A. 1999. Procedure for Determining Seismic Vulnerability of Building Structures. ACI Structural Journal, 96(3), 336-342.
  • [4] Pay, A. C. 2001. New methodology for the seismic vulnerability assessment of existing buildings in Turkey. Middle East Technical University, Natural and Applied Sciences, Master Thesis, Ankara, Turkey.
  • [5] Aydoğan, V. 2003. Seismic vulnerability assessment of existing reinforced concrete buildings in Turkey. Middle East Technical University Natural and Applied Sciences, M. Sc. Thesis, 137s, Ankara, Turkey.
  • [6] Gülkan, P. L., Utkutuğ, D. 2003. Minimum Design Criteria for Earthquake Safety of School Buildings. Türkiye Mühendislik Haberleri, 425(3), 13-22.
  • [7] Yakut, A. 2004. Preliminary Seismic Assessment Procedure for Reinforced Concrete Buildings in Turkey. Proceedings of the 13th World Conference on Earthquake Engineering, 1-6 August, Vancouver, Canada.
  • [8] Akkar vd. 2005. Displacement-Based Fragility Functions for Low- and Mid-rise Ordinary Concrete Buildings. Earthquake Spectra, 21(4), 901–927.
  • [9] Demir, F., Tekeli, H., Güler, K., Celep, Z. 2013. Binaların Deprem Güvenliklerinin Belirlenmesinde Kullanılabilecek Yeni Bir Yaklaşım. Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Grubu, 135s, Proje No, 111M119.
  • [10] SAP 2000, 2011. Computers and Structures, Inc., v.14.2.0, Structural Analysis Program, Berkeley, CA, USA.
  • [11] Özcebe, G., Yücemen S., Aydoğan, V., Yakut, A. 2003. Preliminary Seismic Vulnerability Assessment of Existing Reinforced Concrete Buildings in Turkey-Part I: Statistical Model Based on Structural Characteristics. NATO Science Series, 29(4), 29-42.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Ulutaş 0000-0003-1721-7268

Hakan Dilmaç 0000-0003-0346-8875

Hamide Tekeli 0000-0002-3515-6836

Fuat Demir 0000-0001-6726-3831

Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ulutaş, H., Dilmaç, H., Tekeli, H., Demir, F. (2019). Mevcut Okul Türü Binaların Deprem Güvenliğinin Pratik Bir Şeklide Belirlenmesi için Bir Yaklaşım: ATI. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 23(2), 329-337. https://doi.org/10.19113/sdufenbed.444017
AMA Ulutaş H, Dilmaç H, Tekeli H, Demir F. Mevcut Okul Türü Binaların Deprem Güvenliğinin Pratik Bir Şeklide Belirlenmesi için Bir Yaklaşım: ATI. SDÜ Fen Bil Enst Der. Ağustos 2019;23(2):329-337. doi:10.19113/sdufenbed.444017
Chicago Ulutaş, Hakan, Hakan Dilmaç, Hamide Tekeli, ve Fuat Demir. “Mevcut Okul Türü Binaların Deprem Güvenliğinin Pratik Bir Şeklide Belirlenmesi için Bir Yaklaşım: ATI”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 23, sy. 2 (Ağustos 2019): 329-37. https://doi.org/10.19113/sdufenbed.444017.
EndNote Ulutaş H, Dilmaç H, Tekeli H, Demir F (01 Ağustos 2019) Mevcut Okul Türü Binaların Deprem Güvenliğinin Pratik Bir Şeklide Belirlenmesi için Bir Yaklaşım: ATI. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 23 2 329–337.
IEEE H. Ulutaş, H. Dilmaç, H. Tekeli, ve F. Demir, “Mevcut Okul Türü Binaların Deprem Güvenliğinin Pratik Bir Şeklide Belirlenmesi için Bir Yaklaşım: ATI”, SDÜ Fen Bil Enst Der, c. 23, sy. 2, ss. 329–337, 2019, doi: 10.19113/sdufenbed.444017.
ISNAD Ulutaş, Hakan vd. “Mevcut Okul Türü Binaların Deprem Güvenliğinin Pratik Bir Şeklide Belirlenmesi için Bir Yaklaşım: ATI”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 23/2 (Ağustos 2019), 329-337. https://doi.org/10.19113/sdufenbed.444017.
JAMA Ulutaş H, Dilmaç H, Tekeli H, Demir F. Mevcut Okul Türü Binaların Deprem Güvenliğinin Pratik Bir Şeklide Belirlenmesi için Bir Yaklaşım: ATI. SDÜ Fen Bil Enst Der. 2019;23:329–337.
MLA Ulutaş, Hakan vd. “Mevcut Okul Türü Binaların Deprem Güvenliğinin Pratik Bir Şeklide Belirlenmesi için Bir Yaklaşım: ATI”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 23, sy. 2, 2019, ss. 329-37, doi:10.19113/sdufenbed.444017.
Vancouver Ulutaş H, Dilmaç H, Tekeli H, Demir F. Mevcut Okul Türü Binaların Deprem Güvenliğinin Pratik Bir Şeklide Belirlenmesi için Bir Yaklaşım: ATI. SDÜ Fen Bil Enst Der. 2019;23(2):329-37.

e-ISSN: 1308-6529