Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

NECİP FAZIL KISAKÜREK’İN ŞİİRLERİNDE ÖLÜM VE DİN İLİŞKİSİNİN DİN PSİKOLOJİSİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Sayı: 49, 127 - 141, 07.07.2019
https://doi.org/10.21054/deuifd.527073

Öz

20. yüzyılın en önemli
şairlerinden olan Necip Fazıl Kısakürek, şiirlerinde ölüm konusuna oldukça
fazla yer vermiştir. Bu şiirlerin önemli bir özelliği bazı dinî atıfları da
içeriyor olmasıdır. Bu açıdan bakılarak ölüm
konulu şiirlerin psikolojik incelemesi yapıldığında, dinden görece daha uzak
yaşadığı dönemde Kısakürek, ölümü olumsuz ve melankolik bir bağlamda işlemektedir.
Bu dönem şiirlerinde ölüm korkusu ve onun karşısındaki çaresizlik belirginken,
dinsel değişim yaşandıktan sonra durum değişmektedir. Daha yoğun bir dinî
yaşantıya adım attıktan sonra yaşamakta olduğu ölüm korkusunu, dinsel birtakım
öğretiler yolu ile yok etme gayretine girişmiştir. Bu noktada özellikle
tasavvufî içerikler etkili olmuş görünmektedir. 

Kaynakça

  • Kaynaklar Becker, E. (2013). Ölümü inkâr (A. Tüfekçi, Çev.). İstanbul: İz Yayıncılık.Can, Ş. (2008). Tarikat Ehli İslam’ın Esasına İnanan Kimsedir. Tasavvuf seni çağırıyor kendini bilmek istemez misin? İçinde. Ed. E. Alkan. (ss.130- 137). İstanbul: Hayykitap.Dumlu, M. (2008). .Önce Bil, Sonra Bul, Daha Sonra Bildiğinle Ol. Tasavvuf seni çağırıyor kendini bilmek istemez misin? İçinde. Ed. E. Alkan. (ss.36- 45). İstanbul: Hayykitap.Esen, N. (2017). Necip Fazıl Kısakürek’te Dinsel Değişim. Arayış değişim ve din İçinde. Ed. H. Kayıklık. (ss. 69-102). Adana: Karahan Kitabevi. Fromm, E. (2003). Sahip olmak ya da olmak (A. Arıtan, Çev.). İstanbul: Arıtan Yayınevi.Fromm, E. (2010). Kendini savunan insan (D. D. Yüzer, Çev.). İzmir: İlya Yayınları.Holm, N. G. (2007). Din psikolojisine giriş. İstanbul: İnsan Yayınları.Hökelekli, H. (2008). Ölüm, ölüm ötesi psikolojisi ve din. İstanbul: Dem Yayınları.Kalyoncu, H. (2011). Ölümsüzlük ihtiyacı. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.Karaca, F. (2000). Ölüm psikolojisi. İstanbul: Beyan Yayınları.Karacoşkun, M. D. (2005). Kur’an bağlamında olumsuz davranışlara psikolojik yaklaşımlar. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 9(1), 87-100.Kayıklık, H. (2009). Tasavvuf psikolojisi, Ankara: Akçağ Yayınları. Kısakürek, N. F. (2006a). O ve ben. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.Kısakürek, N. F. (2006b). Çile. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.Koç, M. (2002). Ölüm Psikolojisi. Tasavvuf ilmî ve akademik araştırma dergisi 8. 117- 146. Ed. E. Cebecioğlu. Ankara.Koç, T. (2005). Ölümsüzlük düşüncesi. İstanbul: İz Yayıncılık.Kuşeyrî, A. (1999). Tasavvuf ilmine dair Kuşeyrî risalesi. (S. Uludağ haz.). İstanbul: Dergâh Yayınları.Özçetin, A. (2000). Diyarbakır bölgesinde yas ve din ilişkisi. Düşünen Adam. 13(1). 12-18.Öztürk, Y. N. (1988). Tasavvufun ruhu ve tarikatlar. İstanbul: Sidre Yayıncılık.Schimmel, A. (2004). İslam’ın mistik boyutları (S. Özkan çev.). İstanbul: Kırkambar Kitaplığı.Tirmizi, Ebu İsa Muhammad. (1981). Sünen-i Tirmizî Tercemesi, (O. Z. Mollamehmetoğlu çev.) İstanbul: Yunus Emre Yayınevi.Türkeri, M. (2016). Hayatın anlamı ve ölüm-süzlük. İstanbul: Lotus Yayıncılık.Yıldız, M. (2006). Ölüm kaygısı ve dindarlık. İzmir: İlahiyat Vakfı Yayınları.

ANALYZING OF THE RELATIONSHIP BETWEEN DEATH AND RELIGION IN THE POEMS OF NECIP FAZIL KISAKUREK IN TERMS OF THE PSYCHOLOGY OF RELIGION

Yıl 2019, Sayı: 49, 127 - 141, 07.07.2019
https://doi.org/10.21054/deuifd.527073

Öz

Necip Fazil Kisakurek, one of the most important
poets of the 20th century, gave a lot of place to the subject of death in his
poems. An important feature of these poems is that they include some religious
references. From this point of view, when making psychological examination of
his poems about death, he works the death in a negative and melancholic context
in the period when he lived relatively distant from religion. While fear of
death and desperation against death are prominent in this period’s poems, the
situation changes after his religious conversion. After stepping into a more
intense religious life, he attempted to destroy the fear of death by means of
some religious teachings. At this point, especially the mystical content seems
to be effective.

Kaynakça

  • Kaynaklar Becker, E. (2013). Ölümü inkâr (A. Tüfekçi, Çev.). İstanbul: İz Yayıncılık.Can, Ş. (2008). Tarikat Ehli İslam’ın Esasına İnanan Kimsedir. Tasavvuf seni çağırıyor kendini bilmek istemez misin? İçinde. Ed. E. Alkan. (ss.130- 137). İstanbul: Hayykitap.Dumlu, M. (2008). .Önce Bil, Sonra Bul, Daha Sonra Bildiğinle Ol. Tasavvuf seni çağırıyor kendini bilmek istemez misin? İçinde. Ed. E. Alkan. (ss.36- 45). İstanbul: Hayykitap.Esen, N. (2017). Necip Fazıl Kısakürek’te Dinsel Değişim. Arayış değişim ve din İçinde. Ed. H. Kayıklık. (ss. 69-102). Adana: Karahan Kitabevi. Fromm, E. (2003). Sahip olmak ya da olmak (A. Arıtan, Çev.). İstanbul: Arıtan Yayınevi.Fromm, E. (2010). Kendini savunan insan (D. D. Yüzer, Çev.). İzmir: İlya Yayınları.Holm, N. G. (2007). Din psikolojisine giriş. İstanbul: İnsan Yayınları.Hökelekli, H. (2008). Ölüm, ölüm ötesi psikolojisi ve din. İstanbul: Dem Yayınları.Kalyoncu, H. (2011). Ölümsüzlük ihtiyacı. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.Karaca, F. (2000). Ölüm psikolojisi. İstanbul: Beyan Yayınları.Karacoşkun, M. D. (2005). Kur’an bağlamında olumsuz davranışlara psikolojik yaklaşımlar. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 9(1), 87-100.Kayıklık, H. (2009). Tasavvuf psikolojisi, Ankara: Akçağ Yayınları. Kısakürek, N. F. (2006a). O ve ben. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.Kısakürek, N. F. (2006b). Çile. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.Koç, M. (2002). Ölüm Psikolojisi. Tasavvuf ilmî ve akademik araştırma dergisi 8. 117- 146. Ed. E. Cebecioğlu. Ankara.Koç, T. (2005). Ölümsüzlük düşüncesi. İstanbul: İz Yayıncılık.Kuşeyrî, A. (1999). Tasavvuf ilmine dair Kuşeyrî risalesi. (S. Uludağ haz.). İstanbul: Dergâh Yayınları.Özçetin, A. (2000). Diyarbakır bölgesinde yas ve din ilişkisi. Düşünen Adam. 13(1). 12-18.Öztürk, Y. N. (1988). Tasavvufun ruhu ve tarikatlar. İstanbul: Sidre Yayıncılık.Schimmel, A. (2004). İslam’ın mistik boyutları (S. Özkan çev.). İstanbul: Kırkambar Kitaplığı.Tirmizi, Ebu İsa Muhammad. (1981). Sünen-i Tirmizî Tercemesi, (O. Z. Mollamehmetoğlu çev.) İstanbul: Yunus Emre Yayınevi.Türkeri, M. (2016). Hayatın anlamı ve ölüm-süzlük. İstanbul: Lotus Yayıncılık.Yıldız, M. (2006). Ölüm kaygısı ve dindarlık. İzmir: İlahiyat Vakfı Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nesibe Esen Ateş 0000-0003-4259-9544

Yayımlanma Tarihi 7 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 16 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 49

Kaynak Göster

ISNAD Esen Ateş, Nesibe. “NECİP FAZIL KISAKÜREK’İN ŞİİRLERİNDE ÖLÜM VE DİN İLİŞKİSİNİN DİN PSİKOLOJİSİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 49 (Temmuz 2019), 127-141. https://doi.org/10.21054/deuifd.527073.