Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Research of High School Students’ Attitudes of STEM

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 914 - 934, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.547459

Öz

In this study, it is aimed to scale high school students’ attitudes of STEM. The research was conducted at an Anatolian high school in Kocaeli. The research was conducted on 404 students. 9th grade and 10th grade students were included in the study. Quantitative method was preferred in the study. In this study, STEM attitude scale was used in four dimensions which were math, science, technology and 21st century skills. The reliability coefficient of the scale was found to be 0,841. Scale items consisted of 36 questions. The analyzes were performed with SPSS 21 program. 40.6% of the students were male and 59.4% were female. There was a significant relationship between the gender of the students and STEM and its sub-dimension and the 21st century skills. A relationship was found between the level of father education and STEM and its sub-dimension technology. No significant relationship was found between the student’ class levels, mother education level and income and STEM attitudes. In addition, although it was not given as a lecture in the related school curriculum, there were robotic coding and mind games clubs.

Kaynakça

  • Akçapınar, G. ve Coşgun, E. (2019). Öğrencilerin stem kariyer tercih-lerinin veri madenciliği yaklaşımı ile tahmin edilmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9(1), 73-88.
  • Batı, K., Çalışkan, İ. ve Yetişir, M. İ. (2017). Fen eğitiminde bilgi işlemsel düşünme ve bütünleştirilmiş alanlar yaklaşımı (STEAM). Pamukkale University Journal of Education, 41(1), 91-103.
  • Beatty, A. (2011). Committee on highly successful schools or pro-grams for K-12 STEM education. Washington DC: The National Academies Press. http://thescienceexperience.org/Books/Successful_STEM_ Education.pdf.
  • Benek, İ. ve Akçay, B. (2018). Hayal dünyamda stem! Öğrencilerin stem alanında yaptıkları çizimlerin incelenmesi. Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat (J-STEAM) Eğitimi Dergisi, 2(1), 79-107.
  • Biçer, B. G., Uzoğlu, M. ve Bozdoğan, A. E. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin stem hakkındaki görüşlerinin belirlenmesine yönelik ölçek geliştirme çalışması. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 551-574. DOI: 10.26466/opus.461791
  • Bruton, R. (2017, 27th November). Minister for education and skills. https://www.education.ie/en/Press-Events/Press-Releases/2017-Press-Releases/PR17-11-27.html
  • Çevik, M. (2018). Impacts of the project based (PBL) science, technology, engineering and mathematics (STEM) education on academic achievement and career interests of vocational high school students. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(2), 281-306, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2018.012
  • Çolakoğlu, M. H. ve Günay, G. A. (2017). Türkiye’de eğitim fakültelerinde FETEMM (STEM) çalışmaları. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi (İAD), 3, 46-69.
  • Daşdemir, İ., Cengiz, E. ve Aksoy, G. (2018). Türkiye’de FeTeMM (STEM) eğitimi eğilim araştırması. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1161-1183.
  • Derin, G., Aydın, E. ve Kırkıç, K. A. (2017). STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik) eğitimi tutum ölçeği. El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi, 4(3), 547-559.
  • Eroğlu, S. ve Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin stem temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67.
  • Gencer, A. S., Doğan, H., Bilen, K. ve Can, B.(2019). Bütünleşik STEM eğitimi modelleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 38-55.
  • Gökbayrak, S. ve Karışan, D. (2017). Stem etkinliklerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 63-84.
  • Gülen, S. ve Yaman, S. (2018). Fen bilimleri dersinde argümantasyon süreci ve stem disiplinlerinin kullanımı; odak grup görüşmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1184-1211.
  • Güven, Ç., Selvi, M., ve Benzer, S. (2018). 7E öğrenme modeli merkezli stem etkinliğine dayalı öğretim uygulamalarının akademik başarıya etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 73-80.
  • Hom, J. E. (2014, February 11). What is STEM education?. https://www.livescience.com/43296-what-is-stem-education.html.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach’ın alfa güvenirlik katsayısı. Journal of Mood Disorders, 6(1), 47-48.
  • Thibaut, L., Ceuppens, S., De Loof, H., De Meester, J., Goovaerts, L., Struyf, A. …… Depaepe, F. (2018). Integrated stem education: a systematic review of instructional practices in secondary education. European Journal of STEM Education, 3(1), 02. https://doi.org/10.20897/ejsteme/85525.
  • TÜZÜYEKSAV (2016). 1. Üstün Yetenekliler Eğitiminde İyi Uygu-lamalar Çalıştayı, 2-3 Eylül, 2016, Ankara.
  • Özcan, H., ve Koca, E. (2019). STEM’e yönelik tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 2-15.
  • Uyanık, B. G. ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönemde stem yak-laşımı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(42), 337-348.
  • White, D. W. (2014). What is STEM education and why is it ımportant?. Florida Association of Teacher Educators Journal, 1(14), 1-9. http://www.fate1.org/journals/2014/white.pdf. adresinden erişildi.
  • Yıldırım, B. ve Türk, C. (2018). Stem uygulamalarının kız öğrencil-erin stem tutum ve mühendislik algılarına etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(30), 842-884, http://dx.doi.org/10.14520/adyusbd.368452.
  • Yıldırım, P. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (Stem) entegrasyonuna ilişkin nitel bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 31- 55.
  • Yılmaz, H., Yiğit Koyunkaya, M., Güler, F. ve Güzey, S. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM) eğitimi tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1787-1800.

Lise Öğrencilerinin STEM’e Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 914 - 934, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.547459

Öz

Bu araştırmanın amacı, Fen Bilimleri eğitiminde lise öğrencilerinin STEM’e yönelik tutumlarını ölçmektir. Araştırma Kocaeli ilinde yer alan bir Anadolu lisesinde yapılmıştır. Araştırma 404 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamına 9. sınıf ve 10. sınıf öğrencileri dahil edilmiştir. Araştırmada nicel yöntem tercih edilmiştir. Araştırmada matematik, fen, teknoloji ve 21. Yüzyıl becerilerinden oluşan dört boyuttan  STEM tutum ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirlik kat sayısı 0,841 olarak bulunmuştur. Ölçek maddeleri 36 sorudan oluşmaktadır. Analizler SPSS 21 programı ile yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin % 40,6’sı erkek, % 59,4’ü kadındır. Öğrencilerin cinsiyeti ile STEM ve alt boyutu olan teknoloji ile 21. Yy becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Baba eğitim düzeyi ile STEM ve alt boyutu olan teknoloji arasında bir ilişki tespit edilmiştir. Öğrencilerin sınıf düzeyleri, anne eğitim düzeyi ve gelirleri ile STEM tutumları arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Ayrıca ilgili okulda eğitim müfredatının içerisinde ders olarak verilmemesine rağmen robotik kodlama ve akıl oyunları kulüplernin olduğu datespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akçapınar, G. ve Coşgun, E. (2019). Öğrencilerin stem kariyer tercih-lerinin veri madenciliği yaklaşımı ile tahmin edilmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9(1), 73-88.
  • Batı, K., Çalışkan, İ. ve Yetişir, M. İ. (2017). Fen eğitiminde bilgi işlemsel düşünme ve bütünleştirilmiş alanlar yaklaşımı (STEAM). Pamukkale University Journal of Education, 41(1), 91-103.
  • Beatty, A. (2011). Committee on highly successful schools or pro-grams for K-12 STEM education. Washington DC: The National Academies Press. http://thescienceexperience.org/Books/Successful_STEM_ Education.pdf.
  • Benek, İ. ve Akçay, B. (2018). Hayal dünyamda stem! Öğrencilerin stem alanında yaptıkları çizimlerin incelenmesi. Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat (J-STEAM) Eğitimi Dergisi, 2(1), 79-107.
  • Biçer, B. G., Uzoğlu, M. ve Bozdoğan, A. E. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin stem hakkındaki görüşlerinin belirlenmesine yönelik ölçek geliştirme çalışması. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 551-574. DOI: 10.26466/opus.461791
  • Bruton, R. (2017, 27th November). Minister for education and skills. https://www.education.ie/en/Press-Events/Press-Releases/2017-Press-Releases/PR17-11-27.html
  • Çevik, M. (2018). Impacts of the project based (PBL) science, technology, engineering and mathematics (STEM) education on academic achievement and career interests of vocational high school students. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(2), 281-306, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2018.012
  • Çolakoğlu, M. H. ve Günay, G. A. (2017). Türkiye’de eğitim fakültelerinde FETEMM (STEM) çalışmaları. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi (İAD), 3, 46-69.
  • Daşdemir, İ., Cengiz, E. ve Aksoy, G. (2018). Türkiye’de FeTeMM (STEM) eğitimi eğilim araştırması. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1161-1183.
  • Derin, G., Aydın, E. ve Kırkıç, K. A. (2017). STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik) eğitimi tutum ölçeği. El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi, 4(3), 547-559.
  • Eroğlu, S. ve Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin stem temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67.
  • Gencer, A. S., Doğan, H., Bilen, K. ve Can, B.(2019). Bütünleşik STEM eğitimi modelleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 38-55.
  • Gökbayrak, S. ve Karışan, D. (2017). Stem etkinliklerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 63-84.
  • Gülen, S. ve Yaman, S. (2018). Fen bilimleri dersinde argümantasyon süreci ve stem disiplinlerinin kullanımı; odak grup görüşmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1184-1211.
  • Güven, Ç., Selvi, M., ve Benzer, S. (2018). 7E öğrenme modeli merkezli stem etkinliğine dayalı öğretim uygulamalarının akademik başarıya etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 73-80.
  • Hom, J. E. (2014, February 11). What is STEM education?. https://www.livescience.com/43296-what-is-stem-education.html.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach’ın alfa güvenirlik katsayısı. Journal of Mood Disorders, 6(1), 47-48.
  • Thibaut, L., Ceuppens, S., De Loof, H., De Meester, J., Goovaerts, L., Struyf, A. …… Depaepe, F. (2018). Integrated stem education: a systematic review of instructional practices in secondary education. European Journal of STEM Education, 3(1), 02. https://doi.org/10.20897/ejsteme/85525.
  • TÜZÜYEKSAV (2016). 1. Üstün Yetenekliler Eğitiminde İyi Uygu-lamalar Çalıştayı, 2-3 Eylül, 2016, Ankara.
  • Özcan, H., ve Koca, E. (2019). STEM’e yönelik tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 2-15.
  • Uyanık, B. G. ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönemde stem yak-laşımı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(42), 337-348.
  • White, D. W. (2014). What is STEM education and why is it ımportant?. Florida Association of Teacher Educators Journal, 1(14), 1-9. http://www.fate1.org/journals/2014/white.pdf. adresinden erişildi.
  • Yıldırım, B. ve Türk, C. (2018). Stem uygulamalarının kız öğrencil-erin stem tutum ve mühendislik algılarına etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(30), 842-884, http://dx.doi.org/10.14520/adyusbd.368452.
  • Yıldırım, P. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (Stem) entegrasyonuna ilişkin nitel bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 31- 55.
  • Yılmaz, H., Yiğit Koyunkaya, M., Güler, F. ve Güzey, S. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM) eğitimi tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1787-1800.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serpil Özkurt Sivrikaya 0000-0003-0352-243X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 17 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Özkurt Sivrikaya, S. (2019). Lise Öğrencilerinin STEM’e Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 914-934. https://doi.org/10.26466/opus.547459