Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Beslenme Alışkanlıklarının İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 75 - 94, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.573261

Öz

Sınıf öğretmenleri hitap ettiği kitle göz önüne alındığında öğrencilere rol model olacak ve kazandıkları alışkanlıklara katkı sunacak bir meslek alanıdır. Bu bağlamda sınıf öğretmenlerinin beslenme alışkanlıkları da önemli bir yer tutmaktadır. Çünkü öğretmenler doğru ve düzenli bir beslenme alışkanlığına sahip olursa öğrencilerine de bu alışkanlığı kazandırabilir. Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin beslenme alışkanlıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda hazırlanmış olan beslenme alışkanlığı anketi sınıf öğretmenlerine uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılarak, yüzde, frekans, standart sapma ve aritmetik ortalama testleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu beslenme eğitimi almadıklarını, sigara ve alkol alışkanlığının olmadığını, herhangi bir fiziksel aktivite yapmadığını ifade etmişlerdir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin yarısına yakını kahvaltı alışkanlığının olmadığını ve öğün atladığını, en çok atladıkları öğünün ise öğle yemeği olduğunu belirtmişlerdir. Öğretmenler öğün atlama nedeni olarak ta fırsat bulamadıkları için öğün atlattıklarını ifade etmişlerdir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu günde iki litreden az su tükettiklerini ve günde beş ve altı bardaktan daha az çay kahve tükettiklerini ifade etmişlerdir. Yapılan araştırma sonucunda öğretmenlerin beslenme alışkanlıklarının ve bilgi düzeylerinin yetersiz olduğu görülmektedir. 

Kaynakça

  • Alcântara C. M., Silva A. N. S., Pinheiro P. N. D. C. ve Queiroz M. V. O. (2019). Digital technologies for promotion of healthy eating habits in teenagers. Revista Brasileira de Enfermagem, 72(2) 513-520.
  • Bayramoğlu, A., Ceceloğlu, D., Cirit, H. ve Abasız, N. (2018). Artvin Çoruh Üniversitesindeki kadın akademisyenlerin beslenme alışkanlıkları. Osmangazi Tıp Dergisi, 41(3), 235-242 Doi: 10.20515/otd.-453211
  • Çetin, G., ve Sarper, F. (2013). Tıp fakültesi birinci ve son sınıfa devam eden öğrencilerin beslenme bilgi ve alışkanlıkları üzerine bir araştırma. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 84-104.
  • Demirezen, E. ve Coşansu, G. (2005). Adölesan çağı öğrencilerde beslenme alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 14(8),174-178.
  • Di Daniele, N. (2019). The role of preventive nutrition in chronic non-communicable diseases. Nutrients, 11(5),1074.
  • El-Ahmady, S. ve El-Wakeel, L. (2017). The effects of nutrition awareness and knowledge on health habits and performance among pharmacy students in Egypt. Journal Of Community Health, 42(2), 213-220.
  • Güleç, M., Yabancı, N., Göçgeldi, E. ve Bakır, B. (2008). Ankara'da iki kız öğrenci yurdunda kalan öğrencilerin beslenme alışkanlıkları. Gülhane Tıp Dergisi, 50(2),102-109.
  • Güngör, E.Ö. (2019). Sağlıklı beslenmede bireysel ve grup eğitiminin bireylerin beslenme alışkanlıkları ve besin seçimi üzerine etkisi. Doktora Tezi, Başkent Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beslenme ve Diyetetik Anabilim Dalı, Ankara.
  • Hadaye, R., Pathak, B. ve Lavangare, S. (2019). Nutritional status of the student nurses of a tertiary health-care center - a mixed-method study. Journal of Family Medicine and Primary Care, 8(3),1028-1034.
  • Hamulka, J., Wadolowska, L., Hoffmann, M., Kowalkowska, J. ve Gutkowska, K. (2018). Effect of an education program on nutrition knowledge, attitudes toward nutrition, diet quality, lifestyle, and body composition in polish teenagers. the abc of healthy eating project: Design, protocol, and methodology. Nutrients, 10(10), 1439.
  • Irwin, B. R., Speechley, M. R. ve Gilliland, J. A. (2019). Assessing the relationship between water and nutrition knowledge and beverage consumption habits in children. Public Health Nutrition, 1-14, 22(9), https://doi.org/10.1017/S1368980019000715
  • Kayapınar, F. Ç. (2011). Kadın ve erkek ilköğretim öğretmenlerinin beslenme alışkanlıkları ve bilgi düzeylerinin karşılaştırılması. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri, 3(1), 8-15.
  • Küçük U. (2019). Paramedik Öğrencilerinin Beslenme Durumları Ve Etkileyen Faktörler. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-10.
  • Merdol, T.K. (2008). Beslenme eğitimi ve danışmanlığı. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 726, Ankara: Klasmat Matbaacılık
  • Metos, J. M., Sarnoff, K. ve Jordan, K. C. (2019). Teachers' perceived and desired roles in nutrition education. Journal of School Health, 89(1), 68-76.
  • Mukudi, E. (2003). Nutrition status, education participation, and school achievement among Kenyan middle-school children. Nutrition, 19(7-8), 612-616.
  • Öner, C., Çatak, B., Yıldız, M., Erdoğan, A., Canpolat, İ. ve Seğmen, Ö. (2013). Kantin çalışanlarının besin güvenliği hakkındaki tutum ve davranışları. Bozok Tıp Dergisi, 1, 21-25.
  • Özçelik, A. Ö. (2000). Sağlık personelinin beslenme alışkanlıkları üzerinde bir araştırma. The Journal of Food, 25(2), 93-99.
  • Özyazıcıoğlu, N., Çınar, H. G., Buran, G. ve Ayverdi, D. (2009). Uludağ Üniversitesi sağlık yüksekokulu öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 34-40.
  • Sabbağ, Ç. ve Sürücüoğlu, M.S. (2011). İlköğretim öğrencilerine verilen beslenme eğitiminin beslenme tutum ve davranışlarına etkisinin değerlendirilmesi. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, 6(3),1-13.
  • Saygın, M., Öngel, K., Çalışkan, S., Yağlı, M. A., Has, M., Gonca, T. ve Kurt, Y. (2011). Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 18(2),43-47.
  • Sözen, S., Bilir, N., Yıldız, A. N., Yıldız, E. ve Sözen, T. (2009). Metal sektöründe bir işyerinde çalışanların beslenme alışkanlıkları ve ilişkili antropometrik ölçümleri. Toplum Hekimliği Bülteni, 28(3), 7-14.
  • Şanlıer, N. ve Güler, A. (2005). İlköğretim ikinci kademesinde eğitim gören öğrencilere verilen beslenme eğitiminin öğrencilerin beslenme bilgi düzeyi ve alışkanlıklarına etkisi. Beslenme ve Diyet Dergisi, 32(2),31-38.
  • Şanlıer, N., Konaklıoğlu, E. ve Güçer, E. (2009). Gençlerin beslenme bilgi, alışkanlık ve davranışları ile beden kütle indeksleri arasındaki ilişki. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 333-352.
  • T.C Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu (2016). Sağlıklı beslenme ve fiziksel aktivite öğretmen el kitabı. Ankara: T.C Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu
  • Yücel, B. (2015). Sağlık çalışanlarının beslenme alışkanları ve beslenme bilgi düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beslenme ve Diyetetik Bölümü, Ankara.
  • Orak, S., Akgün, S. ve Orhan, H. (2006). Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencilerinin beslenme alışkanlıklarının araştırılması. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 13(2), 5-11.
  • Zemzemoğlu, T.E.A., Erem, S., Uludağ, E. ve Uzun, S. (2019). Sağlık Bilimleri fakültesi öğrencilerinin beslenme alışkanlıklarının belirlenmesi. Food And Health, 5(3), 185-196.

Investigation of the Nutritional Habits of Classroom Teachers

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 75 - 94, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.573261

Öz

Classroom teaching, considering the population they address, is a field of profession that constitutes a role model for students and contributes to the habits they adopt. In this sense, the nutritional habits of classroom teachers also constitute a significant point. This is because, when teachers have a correct and regular nutritional habit, they can instill this habit in students. In this study, it was aimed to investigate the nutritional habits of classroom teachers. The nutritional habit survey, prepared in line with this aim, was conducted with classroom teachers. In the data analysis, SPSS package software was used and percentage, frequency, standard deviation and arithmetic mean tests were conducted. According to the results of the study, a majority of the teachers stated that they did not receive nutritional training, did not have smoking or drinking habits in addition to not doing any physical activity. Approximately half of the participating teachers in the study reported that they do not have a habit of having breakfast and they skipped meals as well as reporting that the most skipped meal was the lunch. The teachers, as the reason for skipping meals, stated that they skipped meals because they could not get the chance. A majority of the participating teachers in the study also stated that they consumed less than two liters of waters in a day and they consumed less than five or six cups of tea or coffee in a day. As a result of the study, it was observed that the nutritional habits of teachers and the level of their knowledge were insufficient.

Kaynakça

  • Alcântara C. M., Silva A. N. S., Pinheiro P. N. D. C. ve Queiroz M. V. O. (2019). Digital technologies for promotion of healthy eating habits in teenagers. Revista Brasileira de Enfermagem, 72(2) 513-520.
  • Bayramoğlu, A., Ceceloğlu, D., Cirit, H. ve Abasız, N. (2018). Artvin Çoruh Üniversitesindeki kadın akademisyenlerin beslenme alışkanlıkları. Osmangazi Tıp Dergisi, 41(3), 235-242 Doi: 10.20515/otd.-453211
  • Çetin, G., ve Sarper, F. (2013). Tıp fakültesi birinci ve son sınıfa devam eden öğrencilerin beslenme bilgi ve alışkanlıkları üzerine bir araştırma. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 84-104.
  • Demirezen, E. ve Coşansu, G. (2005). Adölesan çağı öğrencilerde beslenme alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 14(8),174-178.
  • Di Daniele, N. (2019). The role of preventive nutrition in chronic non-communicable diseases. Nutrients, 11(5),1074.
  • El-Ahmady, S. ve El-Wakeel, L. (2017). The effects of nutrition awareness and knowledge on health habits and performance among pharmacy students in Egypt. Journal Of Community Health, 42(2), 213-220.
  • Güleç, M., Yabancı, N., Göçgeldi, E. ve Bakır, B. (2008). Ankara'da iki kız öğrenci yurdunda kalan öğrencilerin beslenme alışkanlıkları. Gülhane Tıp Dergisi, 50(2),102-109.
  • Güngör, E.Ö. (2019). Sağlıklı beslenmede bireysel ve grup eğitiminin bireylerin beslenme alışkanlıkları ve besin seçimi üzerine etkisi. Doktora Tezi, Başkent Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beslenme ve Diyetetik Anabilim Dalı, Ankara.
  • Hadaye, R., Pathak, B. ve Lavangare, S. (2019). Nutritional status of the student nurses of a tertiary health-care center - a mixed-method study. Journal of Family Medicine and Primary Care, 8(3),1028-1034.
  • Hamulka, J., Wadolowska, L., Hoffmann, M., Kowalkowska, J. ve Gutkowska, K. (2018). Effect of an education program on nutrition knowledge, attitudes toward nutrition, diet quality, lifestyle, and body composition in polish teenagers. the abc of healthy eating project: Design, protocol, and methodology. Nutrients, 10(10), 1439.
  • Irwin, B. R., Speechley, M. R. ve Gilliland, J. A. (2019). Assessing the relationship between water and nutrition knowledge and beverage consumption habits in children. Public Health Nutrition, 1-14, 22(9), https://doi.org/10.1017/S1368980019000715
  • Kayapınar, F. Ç. (2011). Kadın ve erkek ilköğretim öğretmenlerinin beslenme alışkanlıkları ve bilgi düzeylerinin karşılaştırılması. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri, 3(1), 8-15.
  • Küçük U. (2019). Paramedik Öğrencilerinin Beslenme Durumları Ve Etkileyen Faktörler. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-10.
  • Merdol, T.K. (2008). Beslenme eğitimi ve danışmanlığı. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 726, Ankara: Klasmat Matbaacılık
  • Metos, J. M., Sarnoff, K. ve Jordan, K. C. (2019). Teachers' perceived and desired roles in nutrition education. Journal of School Health, 89(1), 68-76.
  • Mukudi, E. (2003). Nutrition status, education participation, and school achievement among Kenyan middle-school children. Nutrition, 19(7-8), 612-616.
  • Öner, C., Çatak, B., Yıldız, M., Erdoğan, A., Canpolat, İ. ve Seğmen, Ö. (2013). Kantin çalışanlarının besin güvenliği hakkındaki tutum ve davranışları. Bozok Tıp Dergisi, 1, 21-25.
  • Özçelik, A. Ö. (2000). Sağlık personelinin beslenme alışkanlıkları üzerinde bir araştırma. The Journal of Food, 25(2), 93-99.
  • Özyazıcıoğlu, N., Çınar, H. G., Buran, G. ve Ayverdi, D. (2009). Uludağ Üniversitesi sağlık yüksekokulu öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 34-40.
  • Sabbağ, Ç. ve Sürücüoğlu, M.S. (2011). İlköğretim öğrencilerine verilen beslenme eğitiminin beslenme tutum ve davranışlarına etkisinin değerlendirilmesi. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, 6(3),1-13.
  • Saygın, M., Öngel, K., Çalışkan, S., Yağlı, M. A., Has, M., Gonca, T. ve Kurt, Y. (2011). Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 18(2),43-47.
  • Sözen, S., Bilir, N., Yıldız, A. N., Yıldız, E. ve Sözen, T. (2009). Metal sektöründe bir işyerinde çalışanların beslenme alışkanlıkları ve ilişkili antropometrik ölçümleri. Toplum Hekimliği Bülteni, 28(3), 7-14.
  • Şanlıer, N. ve Güler, A. (2005). İlköğretim ikinci kademesinde eğitim gören öğrencilere verilen beslenme eğitiminin öğrencilerin beslenme bilgi düzeyi ve alışkanlıklarına etkisi. Beslenme ve Diyet Dergisi, 32(2),31-38.
  • Şanlıer, N., Konaklıoğlu, E. ve Güçer, E. (2009). Gençlerin beslenme bilgi, alışkanlık ve davranışları ile beden kütle indeksleri arasındaki ilişki. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 333-352.
  • T.C Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu (2016). Sağlıklı beslenme ve fiziksel aktivite öğretmen el kitabı. Ankara: T.C Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu
  • Yücel, B. (2015). Sağlık çalışanlarının beslenme alışkanları ve beslenme bilgi düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beslenme ve Diyetetik Bölümü, Ankara.
  • Orak, S., Akgün, S. ve Orhan, H. (2006). Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencilerinin beslenme alışkanlıklarının araştırılması. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 13(2), 5-11.
  • Zemzemoğlu, T.E.A., Erem, S., Uludağ, E. ve Uzun, S. (2019). Sağlık Bilimleri fakültesi öğrencilerinin beslenme alışkanlıklarının belirlenmesi. Food And Health, 5(3), 185-196.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eyüp Bozkurt 0000-0001-8009-3478

Ramazan Erdoğan 0000-0001-5337-942X

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Kabul Tarihi 18 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Bozkurt, E., & Erdoğan, R. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Beslenme Alışkanlıklarının İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 75-94. https://doi.org/10.26466/opus.573261