Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE HAKKI KONUSUNDA BİLGİ, TUTUM VE FARKINDALIKLARI

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 16 - 31, 30.06.2019
https://doi.org/10.35346/aod.559196

Öz

Bu araştırmada Biyoloji Öğretmen adaylarının Çevre Hakkı ile ilgili
bilgi düzeyleri, tutumları ve farkındalıkları saptanmaya çalışılmıştır. Gazi
Üniversitesi Biyoloji Öğretmenliği bölümü öğrencileri araştırmaya katılmış
olup, anket sorularına cevap vererek çalışmaya katkı sağlamışlardır. Araştırma
betimsel bir nitelik taşımakta olup, analiz için SPSS (Statistical Package for
the Social Sciences) programı kullanılmıştır. Öğretmen adayları dört ölçme
aracına cevap vermişlerdir. Bu ölçme araçları ise şunlardır; demografik
bilgilerin öğrenildiği Kişisel Bilgi Testi, çevre ve çevre hakkı kavramlarıyla
ilgili bilinç düzeylerini ölçen Çevre ve Çevre Hakkı Başarı Testi, Çevre Hakkı Farkındalık
Ölçeği ve Çevre Hakkı Tutum Ölçeği. Araştırmaya 114 öğretmen adayı katılmıştır.
Öğretmen adaylarının 19 yaş ve altı ile 20 ve üzeri yaşlarındakilerin bilgi
düzeyleri arasında manidar bir farklılık olduğu bulunmuştur. Çevre dersini almayan ve çevre ile ilgili lisans düzeyinde ilk
defa ders alan öğretmen adayları arasında manidar bir farklılık gözlenmiştir. 

Kaynakça

  • Aybay, A., (1992), Çevre ve Hukuk, İnsan, Çevre, Toplum, Yayına hazırlayan Ruşen Keleş, İmge Kitabevi, Ankara
  • Erol, G., (2005), Sınıf Öğretmenliği 2. Sınıf Öğrencilerinin Çevre ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları, (Yüksek Lisans Tezi), https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kaboğlu, İ.Ö., (2005), Çevre Hakkı, İmge yayınevi, Ankara, s.36
  • Kayserilioğlu, G., (2006), Bir Tüketici Hakkı Olarak Sağlıklı Bir Çevreye Sahip Olma Hakkı, (Yüksek Lisans Tezi), https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kılıç, S., (2012), Çevre hakkının gelişim sürecinde insan haklarının rolü, İnsan Hakları Yıllığı, cilt 30, s.21-39
  • Özdek, Y. (1993), İnsan Hakkı Olarak Çevre Hakkı, Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü (TODAİE) Yayınları, Ankara, No:249
  • Pazarcı, H., (1983), Çevre Sorunlarının Uluslararası Boyutları ve Uluslararası Hukuk, Fehmi Yavuz’a armağan, AÜ Sosyal Bilimler Fakültesi Yayınları, s. 201-237
  • Şama, E., (1997), Üniversite Gençliğinin Çevre ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları, (Gazi Eğitim Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma), Doktara Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Turgut, N. (1998), Çevre Hukuku, Ankara: Savaş Yayınları, s.144
  • Uzun, N., (2007), Ortaöğretim öğrencilerinin çevreye yönelik bilgi ve tutumları üzerine bir çalışma, (doktora tezi), https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.

BIOLOGY TEACHER CANDIDATES’ KNOWLEDGE, ATTITUDE AND AWARENESS ABOUT THE RIGHT TO ENVIRONMENT

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 16 - 31, 30.06.2019
https://doi.org/10.35346/aod.559196

Öz

This study is intended to identify the
biological education students’ literacy, attitudes and awareness of the right
to the environment. Contenders are Gazi University Biological Education
students and they have participated in this study by answering the
questionnaire. Study is based on descriptive analyses and SPSS (Statistical
Package for the Social Sciences) software was used to analyze. Participants have
answered the four testing tool. Personal information test, where the
demographic info was acquired; Environmental and environmental rights success test
which measures the literacy of environment and right to environment;
Environmental Awareness test and Environmental Attitude test. Total of 114
students have participated in the survey. It was identified that there is a
meaningful difference between the literacy levels of students of age 20+ and
19-. A meaningful difference was observed between the students with no prior
environmental training and the ones who have taken the classes first time in
the undergraduate level.

Kaynakça

  • Aybay, A., (1992), Çevre ve Hukuk, İnsan, Çevre, Toplum, Yayına hazırlayan Ruşen Keleş, İmge Kitabevi, Ankara
  • Erol, G., (2005), Sınıf Öğretmenliği 2. Sınıf Öğrencilerinin Çevre ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları, (Yüksek Lisans Tezi), https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kaboğlu, İ.Ö., (2005), Çevre Hakkı, İmge yayınevi, Ankara, s.36
  • Kayserilioğlu, G., (2006), Bir Tüketici Hakkı Olarak Sağlıklı Bir Çevreye Sahip Olma Hakkı, (Yüksek Lisans Tezi), https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kılıç, S., (2012), Çevre hakkının gelişim sürecinde insan haklarının rolü, İnsan Hakları Yıllığı, cilt 30, s.21-39
  • Özdek, Y. (1993), İnsan Hakkı Olarak Çevre Hakkı, Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü (TODAİE) Yayınları, Ankara, No:249
  • Pazarcı, H., (1983), Çevre Sorunlarının Uluslararası Boyutları ve Uluslararası Hukuk, Fehmi Yavuz’a armağan, AÜ Sosyal Bilimler Fakültesi Yayınları, s. 201-237
  • Şama, E., (1997), Üniversite Gençliğinin Çevre ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları, (Gazi Eğitim Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma), Doktara Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Turgut, N. (1998), Çevre Hukuku, Ankara: Savaş Yayınları, s.144
  • Uzun, N., (2007), Ortaöğretim öğrencilerinin çevreye yönelik bilgi ve tutumları üzerine bir çalışma, (doktora tezi), https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İşıl Eldenk

Mehmet Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Eldenk, İ., & Yılmaz, M. (2019). BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE HAKKI KONUSUNDA BİLGİ, TUTUM VE FARKINDALIKLARI. Anadolu Öğretmen Dergisi, 3(1), 16-31. https://doi.org/10.35346/aod.559196
AMA Eldenk İ, Yılmaz M. BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE HAKKI KONUSUNDA BİLGİ, TUTUM VE FARKINDALIKLARI. AOD. Haziran 2019;3(1):16-31. doi:10.35346/aod.559196
Chicago Eldenk, İşıl, ve Mehmet Yılmaz. “BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE HAKKI KONUSUNDA BİLGİ, TUTUM VE FARKINDALIKLARI”. Anadolu Öğretmen Dergisi 3, sy. 1 (Haziran 2019): 16-31. https://doi.org/10.35346/aod.559196.
EndNote Eldenk İ, Yılmaz M (01 Haziran 2019) BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE HAKKI KONUSUNDA BİLGİ, TUTUM VE FARKINDALIKLARI. Anadolu Öğretmen Dergisi 3 1 16–31.
IEEE İ. Eldenk ve M. Yılmaz, “BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE HAKKI KONUSUNDA BİLGİ, TUTUM VE FARKINDALIKLARI”, AOD, c. 3, sy. 1, ss. 16–31, 2019, doi: 10.35346/aod.559196.
ISNAD Eldenk, İşıl - Yılmaz, Mehmet. “BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE HAKKI KONUSUNDA BİLGİ, TUTUM VE FARKINDALIKLARI”. Anadolu Öğretmen Dergisi 3/1 (Haziran 2019), 16-31. https://doi.org/10.35346/aod.559196.
JAMA Eldenk İ, Yılmaz M. BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE HAKKI KONUSUNDA BİLGİ, TUTUM VE FARKINDALIKLARI. AOD. 2019;3:16–31.
MLA Eldenk, İşıl ve Mehmet Yılmaz. “BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE HAKKI KONUSUNDA BİLGİ, TUTUM VE FARKINDALIKLARI”. Anadolu Öğretmen Dergisi, c. 3, sy. 1, 2019, ss. 16-31, doi:10.35346/aod.559196.
Vancouver Eldenk İ, Yılmaz M. BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE HAKKI KONUSUNDA BİLGİ, TUTUM VE FARKINDALIKLARI. AOD. 2019;3(1):16-31.