Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İSLÂM FİNANS SİSTEMİNİN GELECEĞİNİN AKSİYOMLARI

Yıl 2016, Sayı: 49, 159 - 182, 28.07.2016

Öz

Finansal araçlar arasında
tamamlayıcı bir eleman olan İslâmî finansın amacı, finans pazarlarında daha
katılımcı, adaletli ve paylaştırıcı görünümüyle yatırım yapmak isteyen özel ve
tüzel kişileri motive ederek ekonomik yapı içerisinde finansal kaynaklara
ulaşımı kolaylaştırarak sistemde kalıcı maddi ve manevi refah seviyesini
oluşturmaktır. Kendine has ve alternatif bir finansal metot olan İslâmî
finansta, din kurallarına bağlılık, yasal ve yapısal anlamda mecburidir. Bu
noktada, son dönemlerdeki gelişmeler, İslami finansın İslam ekonomisi
aksiyomlarından uzaklaşarak kapitalist sisteme doğru kaydığını göstermektedir. İslami finansın bu hızlı gelişme
sürecinde, kurucu nitelikteki temellerine yoğunlaşması gereken araştırmalar
ihmal edilmiştir. Buna rağmen, bu yeni anlayışın ahlâkî sistemini meydana
getiren temel özellikteki aksiyomlar yerleştirilmeden, İslâmî finans özelinde
kuvvetli bir finansal sisteme sahip olmak olası gözükmemektedir. Bu çalışmanın
amacı, uygulamadan daha çok, açıklayıcı ve alternatif bir söylemi olan İslam
finansın temel aksiyomlarının ortaya konulmasıdır.

Kaynakça

  • AHMAD, K., (20039. “The Challenge of Global Capitalism,” in J. H. Dunning (ed.), Making Globalization Good: The Moral Challenges of Global Capitalism. Oxford: Oxford University Press.
  • AHMED, Adel, (2010). “Global Financial Crisis: An Islamic Finance Perspective”, International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, Vol. 3 No. 4.
  • AKIN, Cihangir, (1986). Faizsiz Bankacılık ve Kalkınma, Kayıhan yayınları, İstanbul.
  • ALTAŞ, Gökben, (2008). İslâmî Finans Sistemi, Sermaye Piyasasında Gündem Raporu, S. 69, Mayıs.
  • BADILLI, Abdulkadir, (20119. Risale-i Nur’un Kudsi Kaynakları, Envar Neşriyat, İstanbul.
  • BAKIR, Muhammed, (2004). Peygamber (s.a.a.)’in Gönderiliş Felsefesi, İntizar Üç Aylık İnanç ve Düşünce Dergisi , Cilt1, Sayı1.
  • BATTAL, Ahmet, (2009). Katılım Bankalarında Kırmızı Çizgiler Kalkıyor mu? Kalkmalı mı?, Aktif Bankacılık ve Finans Dergisi, Yıl 12, sayı 62, Kasım- Aralık.
  • CHAPRA, M. U., (2000). The Future of Economics: An Islamic Perspective.
  • ÇÜRÜK, Suna Akten, (2013). İslami Finansın Türkiye'deki Gelişimi, Mevcut Sorunlar Ve Çözüm, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi.
  • DEDE, Yüksel, KARAKUŞ, Fatih, (2014). Matematiksel İspat Kavramına Pedagojik Bir Bakış: Kuramsal Bir Çalışma, Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (2).
  • DEMİR, Ömer, ACAR, Mustafa, (1992). Sosyal Bilimler Sözlüğü, Adres Yayınları, İstanbul.
  • DİA, (2012).Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • ECE, Nalan, (2011). Dünya’da Ve Türk Bankacılık Sektöründe İslâm Bankalarının Gelişimi, Akademi Bakış Dergisi Sayı: 25 Temmuz – Ağustos.
  • ERKAN, Mustafa Kenan, (2015). İslami Finansın Sosyal Başarısızlığının Belirlenmesi ve Kavramsallaştırılması: İslam Ahlâk İktisadının İdeallerine Karşı İslami Finansın Gerçekleri, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Yıl:3, Cilt:3, Sayı:1.
  • FÂRÛKÎ, İ.R., (1998). Tevhit (Çev:Dilaver Yardım, Lâtif Boyacı) İstanbul: İnsan Yayınları.
  • IQBAL, Munawar and MOLYNEUX , Philip, (2005). Thirty Years of Islamic Banking History, Performance and Prospects, Palgrave Macmillan.
  • İŞLER, O., YILMAZ, F., (2011). İktisadı Felsefe İle Düşünmek, İstanbul, İletişim Yayınları.
  • NAQVİ, S. N. H., (1994). Islam, Economics and Society. London: Kegan Paul International.
  • NURSÎ, Said, (1990). Divan-ı Harb-i Örfi, Envar Neşriyat, İstanbul.
  • NURSÎ, Said, Hutbe-i Şâmiye, Envar Neşriyat, İstanbul, 1990.
  • NURSÎ, Said, İşarat-ül İ’caz, Envar Neşriyat, İstanbul, 1992.
  • NURSÎ, Said, Şualar, Envar Neşriyat, İstanbul, 1992.
  • NURSÎ, Said, Muhakemat, Envar Neşriyat, İstanbul, 1993.
  • NURSÎ, Said, Sözler, Envar Neşriyat, İstanbul, 1993.
  • PRC(2015). Pew Research Center (online), http://www.pewresearch.org/fact-tank/2015/04/23/ Why-muslims-are-the-worlds-fastest-growing-religious-group/(ErişimTarihi:28.08.2015).
  • SERPAM, (Sermaye Piyasası Araştırma ve Uygulama Merkez), (2013). İslâmî Finans Kavramı, Ürünler, Dünyada ve Türkiye’de Gelişimi ve Geleceği, Araştırma Notları1,.
  • SİLİ, Ayşegül, ÇÜRÜK, Suna Akten, (2013). “Bir İdeal Toplum Bileşeni Olarak İslâm’ın Temel Ekonomik İlkeleri”, Maltepe Üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2013/2.
  • TERZİ, Ahmet (2013). “Katılım Bankacılığı: Kitaba Uymak Mı: Kitabına Uydurmak Mı?”, Giresun Üniversitesi, Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl 5, Sayı 9.
  • TÜRKER, Hülya, (2010). “İslâmî Finans Sisteminde Finansal Aracılık: Dünyadaki Gelişmeler Ve Sermaye Piyasasının Geliştirilmesi Açısından Türkiye İçin Öneriler”, Sermaye Piyasası Kurulu Aracılık Faaliyetleri Dairesi Yayınları, Ankara.
  • YAKAR, Soner, KANDIR, Serkan Yılmaz, ÖNAL, Yıldırım Beyazıt, (2013). “Yeni Bir Finansman Aracı Olarak “Sukuk-Kira Sertifikası” ve Vergisel Boyutunun İncelenmesi”, Bankacılar Dergisi, Sayı 84, s.73, Mart.
  • YARDIMCIOĞLU, Fatih, ÜLEV, Salih, (2014). “İslam Ekonomisine Politik İktisadi Bir Yaklaşım: Alternatif Bir Ekonomik Sistemin Sistematik Anlayışı”, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Yıl:2, Cilt:2, Sayı:4.
  • ZAİM, Sabahattin, (1992). İslam-İnsan Ekonomi, Yeni Asya Yayınları, İstanbul.

THE AXIOMS OF THE FUTURE OF THE ISLAMIC FINANCIAL SYSTEM

Yıl 2016, Sayı: 49, 159 - 182, 28.07.2016

Öz

Islamic finance, as a complementary component among
financial instruments, provides sustainable material and spiritual welfare with
its fairer, more participative and more sharing structure, by encouraging  private individuals and legal entities that
wishes to make investments and facilitate access to financing in economy. 
Islamic finance is unique and
alternative financial methods, adherence to religious rules, it is necessary in
terms of legal and structural. At this point, latest improvements notice that
Islamic finance is acting in a capitalist system apart from an Islamic economic
axioms system. With the speedy evolution
of Islamic finance, inquiry condensationing on the constitutive foundation has
been highly disregarded. However, without setting the basic axioms, which is
the morality system of this new current, it is not feasible to have a strong financial system, in particular of Islamic
finance.
This article, for
this reason, investigates individual axioms in
 illuminating and alternate
system address of Islamic financial in any case whether such a structure is
probable or not.

Kaynakça

  • AHMAD, K., (20039. “The Challenge of Global Capitalism,” in J. H. Dunning (ed.), Making Globalization Good: The Moral Challenges of Global Capitalism. Oxford: Oxford University Press.
  • AHMED, Adel, (2010). “Global Financial Crisis: An Islamic Finance Perspective”, International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, Vol. 3 No. 4.
  • AKIN, Cihangir, (1986). Faizsiz Bankacılık ve Kalkınma, Kayıhan yayınları, İstanbul.
  • ALTAŞ, Gökben, (2008). İslâmî Finans Sistemi, Sermaye Piyasasında Gündem Raporu, S. 69, Mayıs.
  • BADILLI, Abdulkadir, (20119. Risale-i Nur’un Kudsi Kaynakları, Envar Neşriyat, İstanbul.
  • BAKIR, Muhammed, (2004). Peygamber (s.a.a.)’in Gönderiliş Felsefesi, İntizar Üç Aylık İnanç ve Düşünce Dergisi , Cilt1, Sayı1.
  • BATTAL, Ahmet, (2009). Katılım Bankalarında Kırmızı Çizgiler Kalkıyor mu? Kalkmalı mı?, Aktif Bankacılık ve Finans Dergisi, Yıl 12, sayı 62, Kasım- Aralık.
  • CHAPRA, M. U., (2000). The Future of Economics: An Islamic Perspective.
  • ÇÜRÜK, Suna Akten, (2013). İslami Finansın Türkiye'deki Gelişimi, Mevcut Sorunlar Ve Çözüm, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi.
  • DEDE, Yüksel, KARAKUŞ, Fatih, (2014). Matematiksel İspat Kavramına Pedagojik Bir Bakış: Kuramsal Bir Çalışma, Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (2).
  • DEMİR, Ömer, ACAR, Mustafa, (1992). Sosyal Bilimler Sözlüğü, Adres Yayınları, İstanbul.
  • DİA, (2012).Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • ECE, Nalan, (2011). Dünya’da Ve Türk Bankacılık Sektöründe İslâm Bankalarının Gelişimi, Akademi Bakış Dergisi Sayı: 25 Temmuz – Ağustos.
  • ERKAN, Mustafa Kenan, (2015). İslami Finansın Sosyal Başarısızlığının Belirlenmesi ve Kavramsallaştırılması: İslam Ahlâk İktisadının İdeallerine Karşı İslami Finansın Gerçekleri, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Yıl:3, Cilt:3, Sayı:1.
  • FÂRÛKÎ, İ.R., (1998). Tevhit (Çev:Dilaver Yardım, Lâtif Boyacı) İstanbul: İnsan Yayınları.
  • IQBAL, Munawar and MOLYNEUX , Philip, (2005). Thirty Years of Islamic Banking History, Performance and Prospects, Palgrave Macmillan.
  • İŞLER, O., YILMAZ, F., (2011). İktisadı Felsefe İle Düşünmek, İstanbul, İletişim Yayınları.
  • NAQVİ, S. N. H., (1994). Islam, Economics and Society. London: Kegan Paul International.
  • NURSÎ, Said, (1990). Divan-ı Harb-i Örfi, Envar Neşriyat, İstanbul.
  • NURSÎ, Said, Hutbe-i Şâmiye, Envar Neşriyat, İstanbul, 1990.
  • NURSÎ, Said, İşarat-ül İ’caz, Envar Neşriyat, İstanbul, 1992.
  • NURSÎ, Said, Şualar, Envar Neşriyat, İstanbul, 1992.
  • NURSÎ, Said, Muhakemat, Envar Neşriyat, İstanbul, 1993.
  • NURSÎ, Said, Sözler, Envar Neşriyat, İstanbul, 1993.
  • PRC(2015). Pew Research Center (online), http://www.pewresearch.org/fact-tank/2015/04/23/ Why-muslims-are-the-worlds-fastest-growing-religious-group/(ErişimTarihi:28.08.2015).
  • SERPAM, (Sermaye Piyasası Araştırma ve Uygulama Merkez), (2013). İslâmî Finans Kavramı, Ürünler, Dünyada ve Türkiye’de Gelişimi ve Geleceği, Araştırma Notları1,.
  • SİLİ, Ayşegül, ÇÜRÜK, Suna Akten, (2013). “Bir İdeal Toplum Bileşeni Olarak İslâm’ın Temel Ekonomik İlkeleri”, Maltepe Üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2013/2.
  • TERZİ, Ahmet (2013). “Katılım Bankacılığı: Kitaba Uymak Mı: Kitabına Uydurmak Mı?”, Giresun Üniversitesi, Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl 5, Sayı 9.
  • TÜRKER, Hülya, (2010). “İslâmî Finans Sisteminde Finansal Aracılık: Dünyadaki Gelişmeler Ve Sermaye Piyasasının Geliştirilmesi Açısından Türkiye İçin Öneriler”, Sermaye Piyasası Kurulu Aracılık Faaliyetleri Dairesi Yayınları, Ankara.
  • YAKAR, Soner, KANDIR, Serkan Yılmaz, ÖNAL, Yıldırım Beyazıt, (2013). “Yeni Bir Finansman Aracı Olarak “Sukuk-Kira Sertifikası” ve Vergisel Boyutunun İncelenmesi”, Bankacılar Dergisi, Sayı 84, s.73, Mart.
  • YARDIMCIOĞLU, Fatih, ÜLEV, Salih, (2014). “İslam Ekonomisine Politik İktisadi Bir Yaklaşım: Alternatif Bir Ekonomik Sistemin Sistematik Anlayışı”, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Yıl:2, Cilt:2, Sayı:4.
  • ZAİM, Sabahattin, (1992). İslam-İnsan Ekonomi, Yeni Asya Yayınları, İstanbul.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Çelik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Çelik, İ. (2016). İSLÂM FİNANS SİSTEMİNİN GELECEĞİNİN AKSİYOMLARI. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(49), 159-182.
AMA Çelik İ. İSLÂM FİNANS SİSTEMİNİN GELECEĞİNİN AKSİYOMLARI. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Temmuz 2016;(49):159-182.
Chicago Çelik, İsmail. “İSLÂM FİNANS SİSTEMİNİN GELECEĞİNİN AKSİYOMLARI”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 49 (Temmuz 2016): 159-82.
EndNote Çelik İ (01 Temmuz 2016) İSLÂM FİNANS SİSTEMİNİN GELECEĞİNİN AKSİYOMLARI. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 49 159–182.
IEEE İ. Çelik, “İSLÂM FİNANS SİSTEMİNİN GELECEĞİNİN AKSİYOMLARI”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 49, ss. 159–182, Temmuz 2016.
ISNAD Çelik, İsmail. “İSLÂM FİNANS SİSTEMİNİN GELECEĞİNİN AKSİYOMLARI”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 49 (Temmuz 2016), 159-182.
JAMA Çelik İ. İSLÂM FİNANS SİSTEMİNİN GELECEĞİNİN AKSİYOMLARI. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;:159–182.
MLA Çelik, İsmail. “İSLÂM FİNANS SİSTEMİNİN GELECEĞİNİN AKSİYOMLARI”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 49, 2016, ss. 159-82.
Vancouver Çelik İ. İSLÂM FİNANS SİSTEMİNİN GELECEĞİNİN AKSİYOMLARI. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016(49):159-82.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.