In recent years the importance and value of green
products has increased in parallel to environmental problems experienced in
world wide. The requirement for natural resources to sustain a human life is an
indisputable fact. Therefore, consumers often demonstrate greater demand for
green products in order to minimize concerns about the environment. For
businesses, green products may be more expensive than other products. So
businesses should investigate whether consumers are willing to pay more for
green products and their marketing activities should be conducted in this
direction. In this context, effects of collectivist culture, green attitudes
and green behavior on the willingness to pay more for green products has been
investigated by conducting a survey in participation of 400 consumers in the
province of Erzurum. First Confirmatory Factor Analysis (CFA) made later
Structural Equation Model (SEM) has been used to test the research model.
According to the program LISREL, confirmatory factor model has been found to be
consistent according to he performed CFA analysis results. According to the
results of SEM analysis, collectivist culture, green attitude and green
behavior has been determined to have a significant correlation with willingness
to pay more for green products.
Green Marketing Collectivist Culture Green Attitude Green Behavior Willingness to Pay More
Son yıllarda
dünya genelinde yaşanan çevresel problemlerle birlikte yeşil ürünlerin önem ve
değeri artmıştır. İnsanoğlunun yaşamını sürdürebilmesi için doğal kaynaklara
olan mecburiyeti tartışılmaz bir gerçektir. Dolayısıyla tüketiciler doğaya
yönelik endişelerini minimize edebilmek için yeşil ürünlere daha fazla rağbet
göstermektedirler. Yeşil ürünler işletmeler için diğer ürünlere nazaran daha
maliyetli olabilmektedir. Bu yüzden işletmeler, tüketicilerin yeşil ürünlere
daha fazla ödeme yapmaya istekli olup olmadıklarını araştırmalı ve pazarlama
faaliyetlerini bu yönde yürütmelidirler. Bu bağlamda Erzurum ilinde 400
tüketiciye anket uygulaması yapılarak kolektivist kültür, yeşil tutum ve yeşil
davranışın yeşil ürünlere daha fazla ödeme isteği üzerindeki etkisi
araştırılmıştır. Öncelikle Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmış daha sonra
araştırma modelini test etmek için Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) uygulanmıştır.
LISREL programında yapılan DFA analiz sonuçlarına göre doğrulayıcı faktör
modeli uyumlu bulunmuştur. YEM analizi sonucuna göre ise kolektivist kültür,
yeşil tutum ve yeşil davranış ile yeşil ürünlere daha fazla ödeme isteği
arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Yeşil Pazarlama Kolektivist Kültür Yeşil Tutum Yeşil Davranış Fazla Ödeme İsteği
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Afro-Avrasya Özel Sayısı |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.