BibTex RIS Kaynak Göster

2.İLK VE ORTA ÖĞRETİM OKUL YÖNETİCİLERİNDE TÜKENMİŞLİK (KÜTAHYA İL MERKEZİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2015, Sayı: 44, 0 - 0, 20.06.2015

Öz

The aim of this study is to determine the burnout levels of school administrators according to the dimensions of burnout and total burnout and to analyse their perceptions of burnout dimensions according to the several variables. According to the investigations, schools administrators, emotional exhaustion, personal accomplishment, and total burnout scores are less burnout. There is very little burnout is also the dimension of depersonalization

Kaynakça

  • ABACI, Figen (2010), “Haftanın Çarpıcı Röportajı”, Gazete Karamürsel, http://www.gazetekaramursel.com/202-haftanin- carpici-roportaji. html, Erişim Tarihi: 05.01.2011.
  • AKÇAMETE, Gönül, Sema, KANER ve Bülbin SUCUOĞLU, (2001), Öğretmenlerde Tükenmişlik, İş Doyumu ve Kişilik, Nobel Yayınları, Ankara.
  • AKSOY, Önder, (2009), “Öğretmen ve Okul Yöneticilerinde A Tipi Kişilik Özellikleri İle Tükenmişlik İlişkileri ve Bayrampaşa İlçesi İlköğretim Okullarında Yapılan Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • AKSU, Ali ve Asuman, BAYSAL, (2005), “İlköğretim Okulu Müdürlerinde Tükenmişlik”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Sayı: 24, ss.7-24.
  • BASIM, H. Nejat ve Harun, ŞEŞEN, (2006b), “Mesleki Tükenmişlikte Bazı Demografik Değişkenlerin Etkisi: Kamu’ da Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış Dergisi, Sayı:2, Cilt:6, İzmir, ss.15-23.
  • BORKOWSKİ, Nuncy, (2011), Organizational Behavior in Health Care, Jones and Bartlett Publishers, LLC, United States of America.
  • CEMALOĞLU, Necati ve Yücel, KAYABAŞI, (2007), “Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeyi ile Sınıf Yönetiminde Kullandıkları Disiplin Modelleri Arasındaki İlişki”, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 27, Sayı 2, ss.123-155.
  • ÇİPER, Ayşe, (2006), “Tükenmişlik Sendromunun Hizmet Kalitesine Etkisi ve Çağrı Merkezi Uygulaması”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • DÜZTAŞ, Mesut, (2008), “Kırsal ve Kentsel Alanlarda Çalışan Okul Yöneticilerinin Tükenmişlik Düzeyleri”, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • ERGİN, Canan, (1992),” Doktor ve hemşirelerde tükenmişlik ve Maslach Tükenmişlik Ölçeğinin Uyarlanması”, VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları, VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Düzenleme kurulu ve Türk psikoloji Derneği Yayını, Ankara: ss.144-155.
  • Ersoy, Ayten ve Burcu Demirel Utku, (2005), “Konaklama İşletmeleri Muhasebe Müdürlerinde Tükenmişlik Sendromu-1”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı: 26, s.43-50.
  • GEZER, Engin, Fatih, YENEL ve Hasan, ŞAHİN, (2009), “Öğretim Elemanlarının Tükenmişlik Düzeyleri ile Sosyodemografik Değişkenleri Arasındaki İlişki”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi - The Journal of International Social Research Volume, 2/6, ss.243-250.
  • GLASBERG, A. L., S. ERİKSSON and A. NORBERG, (2007), “Burnout and ‘stress of conscience’ among healthcare personel”, Journal of Advanced Nursing, Volume 57, Issue 4, pp.392–403.
  • GORTER, Ronald C., Gonnie ALBRECHT, Johan HOOGSTRATEN and Michiel A. J. EİJKMAN, (1999), “Factorial validity of the Maslach burnout inventory - Dutch version (MBI-NL) among dentists”, Journal of Organizational Behavior, 20, 2; ABI/INFORM Complete, pp.209-217.
  • IZGAR, Hüseyin, (2001), Okul Yöneticilerinde Tükenmişlik, Nobel Yayınevi, Ankara.
  • KARABIYIK ÖZİPEK, Aysun, (2006), “Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerde Mesleki Tükenmişlik Düzeyi ve Nedenleri”, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • KOZAK, Meryem, (2001), “Türkiye’de Konaklama Sektörü ve Çalışan Kadınların Tükenmişlik Durumları Üzerine Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi Turizm Akademik Dergisi, Sayı: 2, ss.11-12.
  • MASLACH, Christina and Susan E. JACKSON, (1981a), “The Measurement of Experienced Burnout”, Journal of Occupational Behavior, 2, pp.99-113.
  • MASLACH, Christina, (1982), “Burnout: The Cost of Caring, Englewood Cliffs”, NJ, Prentice-Hall, Inc., New-Jersey, pp.136- 141.
  • MASLACH, Christina, (1986), Stress, Burnout, and Workaholizm, In R. R. Kilburg, P. E. Nathan, ve R. W. Thoresan (Eds.), Professionals in distress: Issues, Syndromes, and Solutions in Psychology, (pp.53-75). Washington, DC: American Psychological Association.
  • MEESTERS, Y. and M., WASLANDER, (2010), “Burnout and Light Treatment, Stress and Health”, Volume 26, Issue 1, Wiley InterScience (www.interscience. wiley.com). DOI: 10.1002/ smi. 1250, pp.13-20.
  • MUSAOĞLU, Zeliha, (2008), “Trakya Üniversitesi Öğretim Elemanlarının Sağlıkla İlintili Yasam Kalitesi”, Uzmanlık Tezi, Trakya Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Edirne.
  • ORUÇ, Serap, (2007), “Özel Eğitim Alanında Çalışan Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • PEKER, Ömer, (1995), “Yönetimi Geliştirmenin Sürekliliği”, TODAİE Yayınları, No:258, Ankara, ss.9-19.
  • PERLMAN, Baron and E. Alan, HARTMAN, (1982), Burnout: Summary And Future Research, Human Relations, 35.
  • PINES, Ayala and Eliot, ARONSON, (1988), Career Burnout: Causes and Cures, Free Press, New York.
  • SERİNKAN, Celalettin ve Ahmet, BARDAKCI, (2009), “Pamukkale Üniversitesi’ndeki Akademik Personelin İş Tatminleri ve Tükenmişlik Düzeylerine İlişkin Bir Araştırma”, Sosyal Bilgiler Dergisi, Sayı:21, ss.115-132.
  • SHIROM, Arie, (1989), “Burnout in Work Organizations”, In C. L. Cooper, & I. T. Robertson (Eds.), International Review of Industrial and Organizational Psychology, Vol. 4 New York: Wiley, pp.25-48.
  • SILIĞ, Aylin, (2003), “Banka Çalışanlarının Tükenmişlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • SÜRGEVİL, Olca, (2006), Çalışma Hayatında Tükenmişlik Sendromu, Nobel Yayınları, Ankara.
  • YENİÇERİ, Özcan, Yavuz, DEMİREL ve Zeliha, SEÇKİN, (2009), “Örgütsel Adalet ile Duygusal Tükenmişlik Arasındaki İlişki: İmalat Sanayi Çalışanları Üzerine Bir Araştırma”, KMU İİBF Dergisi, Yıl:11, Sayı:16, ss.83-99.

2.İLK VE ORTA ÖĞRETİM OKUL YÖNETİCİLERİNDE TÜKENMİŞLİK (KÜTAHYA İL MERKEZİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2015, Sayı: 44, 0 - 0, 20.06.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin tükenmişliğinin, tükenmişlik alt boyutlarında ve toplam tükenmişlikte hangi düzeyde olduğunu belirlemek ve tükenmişlik alt boyutlarına ilişkin algılarının çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma sonucuna göre; okul yöneticilerinin; duygusal tükenme, kişisel başarısızlık ve toplam tükenmişlik puanları az tükenmişlik vardır. Ayrıca duyarsızlaşma alt boyutunda ise çok az tükenmişlik vardır

Kaynakça

  • ABACI, Figen (2010), “Haftanın Çarpıcı Röportajı”, Gazete Karamürsel, http://www.gazetekaramursel.com/202-haftanin- carpici-roportaji. html, Erişim Tarihi: 05.01.2011.
  • AKÇAMETE, Gönül, Sema, KANER ve Bülbin SUCUOĞLU, (2001), Öğretmenlerde Tükenmişlik, İş Doyumu ve Kişilik, Nobel Yayınları, Ankara.
  • AKSOY, Önder, (2009), “Öğretmen ve Okul Yöneticilerinde A Tipi Kişilik Özellikleri İle Tükenmişlik İlişkileri ve Bayrampaşa İlçesi İlköğretim Okullarında Yapılan Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • AKSU, Ali ve Asuman, BAYSAL, (2005), “İlköğretim Okulu Müdürlerinde Tükenmişlik”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Sayı: 24, ss.7-24.
  • BASIM, H. Nejat ve Harun, ŞEŞEN, (2006b), “Mesleki Tükenmişlikte Bazı Demografik Değişkenlerin Etkisi: Kamu’ da Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış Dergisi, Sayı:2, Cilt:6, İzmir, ss.15-23.
  • BORKOWSKİ, Nuncy, (2011), Organizational Behavior in Health Care, Jones and Bartlett Publishers, LLC, United States of America.
  • CEMALOĞLU, Necati ve Yücel, KAYABAŞI, (2007), “Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeyi ile Sınıf Yönetiminde Kullandıkları Disiplin Modelleri Arasındaki İlişki”, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 27, Sayı 2, ss.123-155.
  • ÇİPER, Ayşe, (2006), “Tükenmişlik Sendromunun Hizmet Kalitesine Etkisi ve Çağrı Merkezi Uygulaması”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • DÜZTAŞ, Mesut, (2008), “Kırsal ve Kentsel Alanlarda Çalışan Okul Yöneticilerinin Tükenmişlik Düzeyleri”, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • ERGİN, Canan, (1992),” Doktor ve hemşirelerde tükenmişlik ve Maslach Tükenmişlik Ölçeğinin Uyarlanması”, VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları, VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Düzenleme kurulu ve Türk psikoloji Derneği Yayını, Ankara: ss.144-155.
  • Ersoy, Ayten ve Burcu Demirel Utku, (2005), “Konaklama İşletmeleri Muhasebe Müdürlerinde Tükenmişlik Sendromu-1”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı: 26, s.43-50.
  • GEZER, Engin, Fatih, YENEL ve Hasan, ŞAHİN, (2009), “Öğretim Elemanlarının Tükenmişlik Düzeyleri ile Sosyodemografik Değişkenleri Arasındaki İlişki”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi - The Journal of International Social Research Volume, 2/6, ss.243-250.
  • GLASBERG, A. L., S. ERİKSSON and A. NORBERG, (2007), “Burnout and ‘stress of conscience’ among healthcare personel”, Journal of Advanced Nursing, Volume 57, Issue 4, pp.392–403.
  • GORTER, Ronald C., Gonnie ALBRECHT, Johan HOOGSTRATEN and Michiel A. J. EİJKMAN, (1999), “Factorial validity of the Maslach burnout inventory - Dutch version (MBI-NL) among dentists”, Journal of Organizational Behavior, 20, 2; ABI/INFORM Complete, pp.209-217.
  • IZGAR, Hüseyin, (2001), Okul Yöneticilerinde Tükenmişlik, Nobel Yayınevi, Ankara.
  • KARABIYIK ÖZİPEK, Aysun, (2006), “Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerde Mesleki Tükenmişlik Düzeyi ve Nedenleri”, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • KOZAK, Meryem, (2001), “Türkiye’de Konaklama Sektörü ve Çalışan Kadınların Tükenmişlik Durumları Üzerine Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi Turizm Akademik Dergisi, Sayı: 2, ss.11-12.
  • MASLACH, Christina and Susan E. JACKSON, (1981a), “The Measurement of Experienced Burnout”, Journal of Occupational Behavior, 2, pp.99-113.
  • MASLACH, Christina, (1982), “Burnout: The Cost of Caring, Englewood Cliffs”, NJ, Prentice-Hall, Inc., New-Jersey, pp.136- 141.
  • MASLACH, Christina, (1986), Stress, Burnout, and Workaholizm, In R. R. Kilburg, P. E. Nathan, ve R. W. Thoresan (Eds.), Professionals in distress: Issues, Syndromes, and Solutions in Psychology, (pp.53-75). Washington, DC: American Psychological Association.
  • MEESTERS, Y. and M., WASLANDER, (2010), “Burnout and Light Treatment, Stress and Health”, Volume 26, Issue 1, Wiley InterScience (www.interscience. wiley.com). DOI: 10.1002/ smi. 1250, pp.13-20.
  • MUSAOĞLU, Zeliha, (2008), “Trakya Üniversitesi Öğretim Elemanlarının Sağlıkla İlintili Yasam Kalitesi”, Uzmanlık Tezi, Trakya Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Edirne.
  • ORUÇ, Serap, (2007), “Özel Eğitim Alanında Çalışan Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • PEKER, Ömer, (1995), “Yönetimi Geliştirmenin Sürekliliği”, TODAİE Yayınları, No:258, Ankara, ss.9-19.
  • PERLMAN, Baron and E. Alan, HARTMAN, (1982), Burnout: Summary And Future Research, Human Relations, 35.
  • PINES, Ayala and Eliot, ARONSON, (1988), Career Burnout: Causes and Cures, Free Press, New York.
  • SERİNKAN, Celalettin ve Ahmet, BARDAKCI, (2009), “Pamukkale Üniversitesi’ndeki Akademik Personelin İş Tatminleri ve Tükenmişlik Düzeylerine İlişkin Bir Araştırma”, Sosyal Bilgiler Dergisi, Sayı:21, ss.115-132.
  • SHIROM, Arie, (1989), “Burnout in Work Organizations”, In C. L. Cooper, & I. T. Robertson (Eds.), International Review of Industrial and Organizational Psychology, Vol. 4 New York: Wiley, pp.25-48.
  • SILIĞ, Aylin, (2003), “Banka Çalışanlarının Tükenmişlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • SÜRGEVİL, Olca, (2006), Çalışma Hayatında Tükenmişlik Sendromu, Nobel Yayınları, Ankara.
  • YENİÇERİ, Özcan, Yavuz, DEMİREL ve Zeliha, SEÇKİN, (2009), “Örgütsel Adalet ile Duygusal Tükenmişlik Arasındaki İlişki: İmalat Sanayi Çalışanları Üzerine Bir Araştırma”, KMU İİBF Dergisi, Yıl:11, Sayı:16, ss.83-99.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kemal Poyraz Bu kişi benim

Hürmüs Sürücüoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Poyraz, K., & Sürücüoğlu, H. (2015). 2.İLK VE ORTA ÖĞRETİM OKUL YÖNETİCİLERİNDE TÜKENMİŞLİK (KÜTAHYA İL MERKEZİ ÖRNEĞİ). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(44).
AMA Poyraz K, Sürücüoğlu H. 2.İLK VE ORTA ÖĞRETİM OKUL YÖNETİCİLERİNDE TÜKENMİŞLİK (KÜTAHYA İL MERKEZİ ÖRNEĞİ). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2015;(44).
Chicago Poyraz, Kemal, ve Hürmüs Sürücüoğlu. “2.İLK VE ORTA ÖĞRETİM OKUL YÖNETİCİLERİNDE TÜKENMİŞLİK (KÜTAHYA İL MERKEZİ ÖRNEĞİ)”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 44 (Haziran 2015).
EndNote Poyraz K, Sürücüoğlu H (01 Haziran 2015) 2.İLK VE ORTA ÖĞRETİM OKUL YÖNETİCİLERİNDE TÜKENMİŞLİK (KÜTAHYA İL MERKEZİ ÖRNEĞİ). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 44
IEEE K. Poyraz ve H. Sürücüoğlu, “2.İLK VE ORTA ÖĞRETİM OKUL YÖNETİCİLERİNDE TÜKENMİŞLİK (KÜTAHYA İL MERKEZİ ÖRNEĞİ)”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 44, Haziran 2015.
ISNAD Poyraz, Kemal - Sürücüoğlu, Hürmüs. “2.İLK VE ORTA ÖĞRETİM OKUL YÖNETİCİLERİNDE TÜKENMİŞLİK (KÜTAHYA İL MERKEZİ ÖRNEĞİ)”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 44 (Haziran 2015).
JAMA Poyraz K, Sürücüoğlu H. 2.İLK VE ORTA ÖĞRETİM OKUL YÖNETİCİLERİNDE TÜKENMİŞLİK (KÜTAHYA İL MERKEZİ ÖRNEĞİ). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015.
MLA Poyraz, Kemal ve Hürmüs Sürücüoğlu. “2.İLK VE ORTA ÖĞRETİM OKUL YÖNETİCİLERİNDE TÜKENMİŞLİK (KÜTAHYA İL MERKEZİ ÖRNEĞİ)”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 44, 2015.
Vancouver Poyraz K, Sürücüoğlu H. 2.İLK VE ORTA ÖĞRETİM OKUL YÖNETİCİLERİNDE TÜKENMİŞLİK (KÜTAHYA İL MERKEZİ ÖRNEĞİ). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015(44).

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.