Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Orman Ürünleri Endüstrisinde Kalite Yönetiminin İncelenmesi (Tekirdağ, Kırklareli, Edirne Örneği)

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 382 - 399, 31.07.2017

Öz

Araştırma
kapsamında Tekirdağ, Kırklareli ve Edirne İllerinde faaliyette bulunan orman
ürünleri sanayi işletmelerinin kalite yönetimi ile ilgili genel durumlarının
belirlenmesi, kalite yönetiminin uygulanması sonucunda işletmelere sağlayacağı
yararların ortaya konulması amaçlanmıştır. Tekirdağ, Kırklareli ve Edirne
illerinde belirlenen 81 orman ürünleri sanayi işletmesine (%74 katılım oranı)
yüz yüze görüşme yöntemi ile anket çalışması yapılmıştır. Anketlerden elde
edilen veriler SPSS ortamına sayısallaştırılarak, istatistiksel yöntemlerle
değerlendirilmiştir. Sektörel değerlendirmeyi amaçlayan bu anket uygulaması
sonucunda, çalışmaya katılan işletmelerden %48,3’ünün kalite yönetim
sistemi/kalite güvence sistemi belgesi bulundurduğu tespit edilmiştir. Yapılan
anket çalışması sonucunda; işletmelerin kalite konusunda yeterli bilgiye sahip
oldukları sonucuna varılmış ancak kalite yönetiminin işletmelerde uygulanma
konusunda eksik ve yetersiz kaldıkları anlaşılmıştır. Bunun asıl sebebi olarak
da kalifiye personel eksikliğinin olduğu tespit edilmiştir. Bu sebeple
işletmelerin kalifiye personel istihdamına önem vermeleri gerekmektedir.

Kaynakça

  • E. Solak., TS ISO 16949:2009 Kalite yönetim sistemi ve bir orman ürünleri işletmesinde uygulanması, Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Düzce-Türkiye, (2014).
  • M. Özbayram, Tokat ilinde orman ürünleri sanayinin mevcut durumu, sorunları ve çözüm önerileri, Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat-Türkiye, (2013).
  • A. Aytin, Düzce ili orman ürünleri endüstrisinin mevcut durumu, sorunları ve çözüm önerileri, Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak-Türkiye, (2006).
  • M. Yılmaz, Kalite yönetim sistemlerinin evrimi ve toplam kalite yönetiminin Banknot Matbaası Genel Müdürlüğü’nde uygulanabilirliği, Uzmanlık Yeterlilik Tezi, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Genel Müdürlüğü, Ankara-Türkiye, (2003).
  • H. Ekinci, Toplam kalite yönetimi ile işletme performansı arasındaki ilişkinin analizi, Yüksek Lisans Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Kocaeli-Türkiye, (2011).
  • A. Eraslan, Moleküler laboratuvarda kalite kontrol ve akreditasyona ön hazırlıkta yapılan iyileştirme çalışmaları, Uzmanlık Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana-Türkiye, (2010).
  • M. Güven, F. Elvan, Eğitim dokümanı kalite yönetimi, Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu, (2008).
  • C. Yılmaz, Bankacılık hizmetlerinde toplam kalite uygulamalarının iç ve dış müşteri tatmini açısından karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne-Türkiye, (2009).
  • V. Karşit, Spor kulübü yöneticilerinin toplam kalite yönetimi ilkelerine bakış açılarının incelenmesi (Tekirdağ ili örneği), Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş-Türkiye, (2010).
  • M. Kurnuç, Kalite iyileştirme çalışmalarının müşteri memnuniyeti ve müşteri sadakatine etkisi: Erzurum ilinde bir uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Gümüşhane Üniversitesi, Gümüşhane-Türkiye, (2013).
  • İ., Muter, Kalite iyileştirme ve deney tasarımları, Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Manisa-Türkiye, (2004).
  • C. Çetin, Toplam Kalite Yönetimi, Beta yayıncılık, (2010).
  • C. Öztürk, Toplam kalite yönetiminin üretim işletmelerine etkisi bir alan çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş-Türkiye, (2014).
  • Anonim, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği üye kayıtları listesi, (2013).
  • J. Bal, J. Gundry, Virtual teaming in the automotive supply chain team performance management: An International Journal, 5(6) (1999) 174-193.
  • S.H. Hum, L.H. Leow, Strategic manufacturing effectiveness; an emprical study based on the hayes-wheelwright framework, International Journal of Operations and Production Managements, 16(4) (1996) 4-18.
  • H.K. Güleş, Sanayii işletmelerinde kalite kontrolü ve Tümosan A.Ş.’nde kalite kontrolü uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya-Türkiye, (1990).
  • A. Beşkese, Toplam kalite yönetimi, kalite güvencesi sistemleri ve Türkiye’deki uygulamaları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul-Türkiye, (1995).
  • E. Çiçek, Toplam kalite yönetimi ve Konya sanayi bölgesinde örnek uygulamalar, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya-Türkiye, (1997).
  • Ç. Kantarlı, Tam zamanında üretim yöntemi ve Türk deri sanayiinde uygulanabilirliği, Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Manisa-Türkiye, (1999).
  • B. Çiflikli, ISO 9001 kalite yönetim sisteminin 2000 revizyonu farklılıklarının iş görenlerin kurum kültürü algılarına etkilerinin incelenmesi: örnek bir işletmede araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya-Türkiye, (2005).
  • E. Kanbur, Toplam kalite yönetimi uygulayan işletmelerde iş gören motivasyonunu etkileyen faktörler: mobilya ve gıda sektörlerinde ampirik bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir-Türkiye, (2005).
  • Ç. Türkmen, Kalite yönetim sisteminin kuruluşlara sağladığı yararlar ve uygulamada karşılaşılan sorunlar - tekstil sektöründe faaliyet gösteren bir kuruluşta uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara-Türkiye, (2006).
  • T. Atakan, Trakya bölgesinde tekstil işletmelerinde kalite yaklaşımı ve müşteri memnuniyet analizi, Doktora Tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne-Türkiye, (2006).
  • E. Şahin, Toplam kalite yönetimi ve Petlas örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale-Türkiye, (2007).
  • R.G. Gülsoy, İlköğretim okullarında toplam kalite yönetimi ilkelerinin uygulanabilirliği, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul-Türkiye, (2007).
  • Ş. Orhon, Kamu çalışanlarınca toplam kalite yönetimi ilkelerinin benimsenmesi: Bornova Vergi Dairesi Müdürlüğü örneği, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya-Türkiye, (2007).
  • J.F. Güngör, Toplam kalite yönetimi ilkeleri ve hastane performansına ilişkisi üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi, İstanbul-Türkiye, (2008).
  • S. Semiz, M. Bozdemir, Otomotiv yetkili servislerinde ISO 9001:2000 kalite güvence sistemlerinin etkileri: bir alan araştırması, 5. Uluslararası İleri Teknolojiler Sempozyumu, Karabük, (2009).
  • E. Erol, Toplam kalite yönetimi ve dergi yayıncılığı sektöründe rekabet gücüne etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul-Türkiye, (2011).
  • T. Gedik, C. Batu, Orman ürünleri sanayinde kalite güvence sistemlerinin izlenmesi (Düzce ili örneği), Kafkas Üniversitesi Artvin Orman Fakültesi Dergisi, 6(1-2) (2005) 35-45.
  • Anonim, SPSS, Bilgisayar programı, Institute Inc. 2012. SPSS Base 21.0 User’s Guide, (2012).
  • N. Bayram, Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi, Ezgi Kitapevi, (2004).
  • E. Tavşancıl, Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel Yayın Dağıtım, (2002).
  • M. Hayran, O. Özdemir, Bilgisayar, İstatistik ve Tıp, Hekimler Yayın Birliği Medikal Araştırma Grubu, Medikomat Basım Yayın, (1995).
  • A. Akgül, Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri; SPSS uygulamaları, 3. Baskı, Yüksek Öğretim Kurulu Matbaası, (2005).
  • Ş. Kalaycı, SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Basın Yayın Dağıtım, (2009).
  • K. Özdamar, Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Kaan Kitabevi, (2002).
  • T. Gedik, K.C. Akyüz, MDF üretiminde kalite kontrol diyagramları yardımıyla süreç kontrolü, İ.Ü. Orman Fakültesi Dergisi, Seri: B, 57(2) (2007), 75-91.
  • K.C. Akyüz, T. Gedik, İ. Akyüz, Trabzon Arsin OSB’de yer alan işletmelerin rekabet stratejileri ve kalite anlayışları, KTU Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 2(4), (2010) 65-82.
  • D. Sevim Korkut, Toplam bakım yönetimi ve orman ürünleri işletmesinde uygulanması, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul-Türkiye, (2005).

Investigation of Quality Management in Forest Products Industry (The Example of Tekirdağ, Kırklareli, Edirne)

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 382 - 399, 31.07.2017

Öz

The purpose of this research is to determine general situations of forest products industries on quality management and, the benefits of applying to quality management for enterprises at Tekirdağ, Kırklareli and Edirne. The survey has conducted on 81 forest products industry enterprises determined at Tekirdağ, Kırklareli and Edirne by face to face meetings. The data that are obtained from the surveys had been analyzed in SPPS and evaluated via statistical methods. This particular survey, which aims evaluating the sector, reveals 48,3% of the participated enterprises hold the certificate of Quality Management System/Quality Assurance System. As a result of the research, it is determined the enterprises have sufficient certificates about quality controls. Nevertheless; applying the quality management to the enterprises is insufficient and inadequate. It is a well known issue that the reason of this sufficiency is the lack of qualified control employees. Thus, enterprises should care more qualified staff about quality controlling.

Kaynakça

  • E. Solak., TS ISO 16949:2009 Kalite yönetim sistemi ve bir orman ürünleri işletmesinde uygulanması, Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Düzce-Türkiye, (2014).
  • M. Özbayram, Tokat ilinde orman ürünleri sanayinin mevcut durumu, sorunları ve çözüm önerileri, Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat-Türkiye, (2013).
  • A. Aytin, Düzce ili orman ürünleri endüstrisinin mevcut durumu, sorunları ve çözüm önerileri, Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak-Türkiye, (2006).
  • M. Yılmaz, Kalite yönetim sistemlerinin evrimi ve toplam kalite yönetiminin Banknot Matbaası Genel Müdürlüğü’nde uygulanabilirliği, Uzmanlık Yeterlilik Tezi, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Genel Müdürlüğü, Ankara-Türkiye, (2003).
  • H. Ekinci, Toplam kalite yönetimi ile işletme performansı arasındaki ilişkinin analizi, Yüksek Lisans Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Kocaeli-Türkiye, (2011).
  • A. Eraslan, Moleküler laboratuvarda kalite kontrol ve akreditasyona ön hazırlıkta yapılan iyileştirme çalışmaları, Uzmanlık Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana-Türkiye, (2010).
  • M. Güven, F. Elvan, Eğitim dokümanı kalite yönetimi, Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu, (2008).
  • C. Yılmaz, Bankacılık hizmetlerinde toplam kalite uygulamalarının iç ve dış müşteri tatmini açısından karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne-Türkiye, (2009).
  • V. Karşit, Spor kulübü yöneticilerinin toplam kalite yönetimi ilkelerine bakış açılarının incelenmesi (Tekirdağ ili örneği), Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş-Türkiye, (2010).
  • M. Kurnuç, Kalite iyileştirme çalışmalarının müşteri memnuniyeti ve müşteri sadakatine etkisi: Erzurum ilinde bir uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Gümüşhane Üniversitesi, Gümüşhane-Türkiye, (2013).
  • İ., Muter, Kalite iyileştirme ve deney tasarımları, Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Manisa-Türkiye, (2004).
  • C. Çetin, Toplam Kalite Yönetimi, Beta yayıncılık, (2010).
  • C. Öztürk, Toplam kalite yönetiminin üretim işletmelerine etkisi bir alan çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş-Türkiye, (2014).
  • Anonim, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği üye kayıtları listesi, (2013).
  • J. Bal, J. Gundry, Virtual teaming in the automotive supply chain team performance management: An International Journal, 5(6) (1999) 174-193.
  • S.H. Hum, L.H. Leow, Strategic manufacturing effectiveness; an emprical study based on the hayes-wheelwright framework, International Journal of Operations and Production Managements, 16(4) (1996) 4-18.
  • H.K. Güleş, Sanayii işletmelerinde kalite kontrolü ve Tümosan A.Ş.’nde kalite kontrolü uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya-Türkiye, (1990).
  • A. Beşkese, Toplam kalite yönetimi, kalite güvencesi sistemleri ve Türkiye’deki uygulamaları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul-Türkiye, (1995).
  • E. Çiçek, Toplam kalite yönetimi ve Konya sanayi bölgesinde örnek uygulamalar, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya-Türkiye, (1997).
  • Ç. Kantarlı, Tam zamanında üretim yöntemi ve Türk deri sanayiinde uygulanabilirliği, Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Manisa-Türkiye, (1999).
  • B. Çiflikli, ISO 9001 kalite yönetim sisteminin 2000 revizyonu farklılıklarının iş görenlerin kurum kültürü algılarına etkilerinin incelenmesi: örnek bir işletmede araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya-Türkiye, (2005).
  • E. Kanbur, Toplam kalite yönetimi uygulayan işletmelerde iş gören motivasyonunu etkileyen faktörler: mobilya ve gıda sektörlerinde ampirik bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir-Türkiye, (2005).
  • Ç. Türkmen, Kalite yönetim sisteminin kuruluşlara sağladığı yararlar ve uygulamada karşılaşılan sorunlar - tekstil sektöründe faaliyet gösteren bir kuruluşta uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara-Türkiye, (2006).
  • T. Atakan, Trakya bölgesinde tekstil işletmelerinde kalite yaklaşımı ve müşteri memnuniyet analizi, Doktora Tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne-Türkiye, (2006).
  • E. Şahin, Toplam kalite yönetimi ve Petlas örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale-Türkiye, (2007).
  • R.G. Gülsoy, İlköğretim okullarında toplam kalite yönetimi ilkelerinin uygulanabilirliği, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul-Türkiye, (2007).
  • Ş. Orhon, Kamu çalışanlarınca toplam kalite yönetimi ilkelerinin benimsenmesi: Bornova Vergi Dairesi Müdürlüğü örneği, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya-Türkiye, (2007).
  • J.F. Güngör, Toplam kalite yönetimi ilkeleri ve hastane performansına ilişkisi üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi, İstanbul-Türkiye, (2008).
  • S. Semiz, M. Bozdemir, Otomotiv yetkili servislerinde ISO 9001:2000 kalite güvence sistemlerinin etkileri: bir alan araştırması, 5. Uluslararası İleri Teknolojiler Sempozyumu, Karabük, (2009).
  • E. Erol, Toplam kalite yönetimi ve dergi yayıncılığı sektöründe rekabet gücüne etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul-Türkiye, (2011).
  • T. Gedik, C. Batu, Orman ürünleri sanayinde kalite güvence sistemlerinin izlenmesi (Düzce ili örneği), Kafkas Üniversitesi Artvin Orman Fakültesi Dergisi, 6(1-2) (2005) 35-45.
  • Anonim, SPSS, Bilgisayar programı, Institute Inc. 2012. SPSS Base 21.0 User’s Guide, (2012).
  • N. Bayram, Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi, Ezgi Kitapevi, (2004).
  • E. Tavşancıl, Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel Yayın Dağıtım, (2002).
  • M. Hayran, O. Özdemir, Bilgisayar, İstatistik ve Tıp, Hekimler Yayın Birliği Medikal Araştırma Grubu, Medikomat Basım Yayın, (1995).
  • A. Akgül, Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri; SPSS uygulamaları, 3. Baskı, Yüksek Öğretim Kurulu Matbaası, (2005).
  • Ş. Kalaycı, SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Basın Yayın Dağıtım, (2009).
  • K. Özdamar, Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Kaan Kitabevi, (2002).
  • T. Gedik, K.C. Akyüz, MDF üretiminde kalite kontrol diyagramları yardımıyla süreç kontrolü, İ.Ü. Orman Fakültesi Dergisi, Seri: B, 57(2) (2007), 75-91.
  • K.C. Akyüz, T. Gedik, İ. Akyüz, Trabzon Arsin OSB’de yer alan işletmelerin rekabet stratejileri ve kalite anlayışları, KTU Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 2(4), (2010) 65-82.
  • D. Sevim Korkut, Toplam bakım yönetimi ve orman ürünleri işletmesinde uygulanması, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul-Türkiye, (2005).
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aykut Karapınar Bu kişi benim

Derya Sevim Korkut

Tarık Gedik

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karapınar, A., Sevim Korkut, D., & Gedik, T. (2017). Orman Ürünleri Endüstrisinde Kalite Yönetiminin İncelenmesi (Tekirdağ, Kırklareli, Edirne Örneği). Düzce Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 5(2), 382-399.
AMA Karapınar A, Sevim Korkut D, Gedik T. Orman Ürünleri Endüstrisinde Kalite Yönetiminin İncelenmesi (Tekirdağ, Kırklareli, Edirne Örneği). DÜBİTED. Temmuz 2017;5(2):382-399.
Chicago Karapınar, Aykut, Derya Sevim Korkut, ve Tarık Gedik. “Orman Ürünleri Endüstrisinde Kalite Yönetiminin İncelenmesi (Tekirdağ, Kırklareli, Edirne Örneği)”. Düzce Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi 5, sy. 2 (Temmuz 2017): 382-99.
EndNote Karapınar A, Sevim Korkut D, Gedik T (01 Temmuz 2017) Orman Ürünleri Endüstrisinde Kalite Yönetiminin İncelenmesi (Tekirdağ, Kırklareli, Edirne Örneği). Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi 5 2 382–399.
IEEE A. Karapınar, D. Sevim Korkut, ve T. Gedik, “Orman Ürünleri Endüstrisinde Kalite Yönetiminin İncelenmesi (Tekirdağ, Kırklareli, Edirne Örneği)”, DÜBİTED, c. 5, sy. 2, ss. 382–399, 2017.
ISNAD Karapınar, Aykut vd. “Orman Ürünleri Endüstrisinde Kalite Yönetiminin İncelenmesi (Tekirdağ, Kırklareli, Edirne Örneği)”. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi 5/2 (Temmuz 2017), 382-399.
JAMA Karapınar A, Sevim Korkut D, Gedik T. Orman Ürünleri Endüstrisinde Kalite Yönetiminin İncelenmesi (Tekirdağ, Kırklareli, Edirne Örneği). DÜBİTED. 2017;5:382–399.
MLA Karapınar, Aykut vd. “Orman Ürünleri Endüstrisinde Kalite Yönetiminin İncelenmesi (Tekirdağ, Kırklareli, Edirne Örneği)”. Düzce Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi, c. 5, sy. 2, 2017, ss. 382-99.
Vancouver Karapınar A, Sevim Korkut D, Gedik T. Orman Ürünleri Endüstrisinde Kalite Yönetiminin İncelenmesi (Tekirdağ, Kırklareli, Edirne Örneği). DÜBİTED. 2017;5(2):382-99.