BibTex RIS Kaynak Göster

Siyasal iletişim aracı olarak Twitter’ın kullanımı: 07 haziran 2015 genel seçimi üzerine bir çalışma

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 2, 0 - 0, 14.11.2016
https://doi.org/10.19145/gujofoc.77651

Öz

Siyasi parti liderleri; partinin hedef kitlelerini etkilemek, hafızalarda yer edinmek, kitleyi bilgilendirmek, propaganda yapmak, karşıt görüşlere cevap vermek gibi amaçlarla çalışmalarını yapmaktadırlar.  Bu gibi siyasi çalışmalarda artık herkesin etkin bir şekilde kullandığı, her zaman anlık bildirimlerle hedef kitleyi yakalamak için sosyal medya araçları da partilerin/adayların sıkça kullandığı iletişim araçları olmuştur.

Bu çalışmada siyasi liderlerin siyasal amaçlara yönelik olarak Twitter’ı nasıl, ne amaçlı ve hangi saatler arası kullandıkları, tweetlerinin içeriğinin neler olduğu, kimlerle etkileşim halinde oldukları, seçmeni kendilerine oy vermeleri için nasıl ikna ettikleri, vaatlerde bulunduklarını analiz etmek çalışmanın ana konusunu oluşturmaktadır.  Bu bağlamda Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP) Genel Başkanı Ahmet Davutoğlu’nun, Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun ve Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) Genel Başkanı Devlet Bahçeli’nin siyasal iletişim kapsamında, içerik analizi yönteminden yararlanılarak 2015 Genel seçiminde en fazla oy alan ilk üç siyasi parti liderinin 01 Mayıs - 07 Haziran tarihleri arasında Twitter hesapları incelenmiş ve elde edilen bulgular sunulmuştur.

Çalışmanın sonucuna göre; Ahmet Davutoğlu tweetlerinde en fazla partisinin gerçekleştirdiği icraatları, Kemal Kılıçdaroğlu’nun tweetlerinde daha çok vaatlerde bulunduğu ve Devlet Bahçeli’nin ise arka arkaya konuşur gibi mesajlar paylaşmakta olduğu ve paylaşımlarında görsel öğe kullanmadığı görülmektedir. Ayrıca Devlet Bahçeli’nin liderler içinde en az takipçiye sahip olduğu fakat en fazla tweet atan lider olduğu anlaşılmaktadır. Ahmet Davutoğlu ve Kemal Kılıçdaroğlu 24 saatlik zaman diliminde günün her zaman aralığında mesajlarını paylaşmakta olduğu, Devlet Bahçeli’nin ise sadece akşam 18.00-23.59 saatleri arası tweet paylaşımında bulunduğu dikkate çarpmaktadır. Siyasi liderlerin hafta içi ve hafta sonu paylaştıkları tweetlerinde ise Ahmet Davutoğlu ve Kemal Kılıçdaroğlu’nun yoğun şekilde mesaj paylaşımında bulunduğu, Devlet Bahçeli’nin ise sadece hafta içi paylaşımda bulunduğu görülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Siyasal iletişim, 2015 genel seçimi, sosyal medya, twitter

Kaynakça

  • AKAR, Erkan (2010). Sosyal Medya Pazarlaması Sosyal Medya Web’de Pazarlama Stratejileri, Ankara: Elif Yayınevi.
  • AKTAŞ, Hasret (2004). Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak İnternet, Konya: Tablet Kitabevi.
  • ALİKILIÇ, Özlem Aşman (2011). Halkla İlişkiler 2.0: Sosyal Medyada Yeni Paydaşlar, Yeni Teknikler, Ankara: Elif Yayınevi.
  • AZİZ, Aysel (2007). Siyasal İletişim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • BALCI, Şükrü; TARHAN, Ahmet ve BAL, Enes (2013). Medya ve Siyasal Katılım, Konya: Literatürk Akademi.
  • BAYRAKTUTAN, Günseli; BİNARK, Mutlu; ÇOMU, Tuğrul; DOĞU, Burak; İSLAMOĞLU, Gözde; AYDEMİR, Aslı Telli (2012). Sosyal Medyada 2011 Genel Seçimleri: Nicel-Nitel Arayüzey İncelemesi, S. Ü. İletişim Fakültesi Dergisi, Temmuz 2012 Cilt 7 Sayı 3, s.5-29.
  • BOURSE, Michel ve YÜCEL, Halime (2012). İletişim Biliminin Serüveni, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BOYD, Danah; GOLDER Scott; LOTAN, Gilad (2010). Tweet, Tweet, Retweet: Conversational Aspects of Retweeting on Twitter, Proceedings of the 43rd Hawaii International Conference on System Sciences, IEEE Computer Society, 1-10.
  • BOZARTH, Jane (2010). Social Media For Trainers, San Francisco: Pfeiffer Publish.
  • DEVRAN, Yusuf (2011). Siyasal İktidar – TRT İlişkisinin Dünü, İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
  • DOĞU, Burak; ÖZÇETİN, Burak; BAYRAKTUTAN, Günseli; BİNARK, Mutlu; ÇOMU, Tuğrul; AYDEMİR, Aslı Telli; İSLAMOĞLU, Gözde (2014). Siyasetin Yeni Hali: Vaka-i Sosyal Medya, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • GUNELIUS, Susan (2011). 30-Minute Social Media Marketing, New York: McGraw Hill.
  • GÜNGÖR, Nazife (2011). İletişim: Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • IRAK, Dağhan ve YAZICIOĞLU, Onur (2012). Türkiye ve Sosyal Medya, İstanbul: Okuyan Us Yayıncılık.
  • KILIÇASLAN, Emine (2008). Siyasal İletişimde İdeolojik Dil, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
  • KUYUCU, Mihalis (2013). Yeni İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya ve Sosyal Ağlar Üzerine Bir Güncelleme, (Editörler) Mihalis Kuyucu ve Tüba Karahisar. Yeni İletişim Teknolojileri ve Yeni Medya, İstanbul: Zinde Yayıncılık, s. 114-150.
  • LAZAR, Judith (2001). İletişim Bilimi, (Çev: Cengiz Anık), Ankara: Vadi Yayınları.
  • LILLEKER, Darren G. (2013). Giriş, (Editörler) Yusuf Devran, Alparslan Nas, Betül Ekşi ve Yenal Göksun. (Çev: Betül Ekşi), Siyasal İletişim: Temel Kavramlar, İstanbul: Kaknüs Yayıncılık, s. 11-31.
  • MUTLU, Erol (2004). İletişim Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • MUTLU, Erol (2005). Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • ÖZDİNÇ, Fuat (2012). Siyasal İletişim, Siyaset ve İktidar, (Editörler) Ferruh Uztuğ veYasemin Özgün. Siyasal İletişim, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.
  • ÖZKAN, Abdullah (2004). Siyasal İletişim: Partiler, Seçimler, Stratejiler, İstanbul: Nesil Yayınları.
  • ÖZTÜRK, İlker Doğu (2014). Siyasal İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya: 2012 Amerikan Başkanlık Seçimlerinde Twitter Kullanımı Üzerine Bir Araştırma, (Editör) İdil Sayımer. Yeni Medya Araştırmaları: Kavramlar, Uygulamalar, Tartışmalar, Konya: Literatürk Akademi, s. 399-436.
  • TARHAN, Ahmet (2012). Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Medya Uygulamalarına Halkla İlişkiler Modellerinden Bakmak, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Süreli Elektronik Dergisi, Güz 2012 Sayı: 35, 79-101.
  • TOKGÖZ, Oya (2010). Seçimler, Siyasal Reklamlar ve Siyasal İletişim, Ankara: İmge Kitabevi.
  • WOLTON, Dominique; “Medya, Siyasal İletişim Zayıf Halkası”, http://www.siyasaliletisim.org/ariv/analiz/358-medya-siyasal-letiimin-zayf-halkas.html, Erişim Tarihi: 06.06.2015.
  • YOLÇU, Neslihan (2011). 12 Eylül Anayasa Referandumunda Siyasal Partilerin İnternet Kullanımı ve Kampanya Söylemleri, AJIT-e Bilişim Teknolojileri Elektronik Dergisi, Kış 2011 Cilt: 2 Sayı: 2, 1-23.
  • https://twitter.com/Ahmet_Davutoglu
  • https://twitter.com/kilicdarogluk
  • https://twitter.com/dbdevletbahceli

The usage of twitter as a political communication tool: a study on 7th june 2015 general election

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 2, 0 - 0, 14.11.2016
https://doi.org/10.19145/gujofoc.77651

Öz

Leaders of political parties do activities which aim at impressing their target group, becoming imprinted on the memories, informing the mass of the people, making propaganda and speaking in response to opposing views. Social media tools, which are used effectively by everyone now in such political activities, have become a communication tool for parties/candidates used frequently in order to reach target group with instant notifications.

In this study, the analysis of how, why and between which hours leaders of social parties used Twitter intended for their political purposes, what their tweets include, with whom they are in touch with, how they convince the voter to vote for them comprise the main subject. In this context, Twitter accounts of three most rated political parties of 2015 General election, Justice and Development Party (AKP) General President Ahmet Davutoğlu, Republican People's Party (CHP) General President Kemal Kılıçdaroğlu and Nationalist Movement Party (MHP) General President Devlet Bahçeli, are examined with the help of content analysis technique between the dates of May 1 and June 7, and the results obtained are presented.

As a result of this study, it is seen that Ahmet Davutoğlu tweets the activities of his party most, while Kemal Kılıçdaroğlu’s tweets include promises, and Devlet Bahçeli shares messages consecutively as if he is speaking and it is seen that he doesn't use visual elements in his shares. Moreover, it is understood that Devlet Bahçeli is the leader with the least followers while he is the one who tweets most. It draws attention that Ahmet Davutoğlu and Kemal Kılıçdaroğlu in a 24-hour time period share messages regardless of the time while Devlet Bahçeli share tweets only between 18.00 and 23.59 in the evening. In the twitter shares of the political leaders, Ahmet Davutoğlu and Kemal Kılıçdaroğlu share a great deal of messages while Devlet Bahçeli only tweets in the weekdays.

Keywords: Political communication, 2015 general election, social media, twitter.

Kaynakça

  • AKAR, Erkan (2010). Sosyal Medya Pazarlaması Sosyal Medya Web’de Pazarlama Stratejileri, Ankara: Elif Yayınevi.
  • AKTAŞ, Hasret (2004). Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak İnternet, Konya: Tablet Kitabevi.
  • ALİKILIÇ, Özlem Aşman (2011). Halkla İlişkiler 2.0: Sosyal Medyada Yeni Paydaşlar, Yeni Teknikler, Ankara: Elif Yayınevi.
  • AZİZ, Aysel (2007). Siyasal İletişim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • BALCI, Şükrü; TARHAN, Ahmet ve BAL, Enes (2013). Medya ve Siyasal Katılım, Konya: Literatürk Akademi.
  • BAYRAKTUTAN, Günseli; BİNARK, Mutlu; ÇOMU, Tuğrul; DOĞU, Burak; İSLAMOĞLU, Gözde; AYDEMİR, Aslı Telli (2012). Sosyal Medyada 2011 Genel Seçimleri: Nicel-Nitel Arayüzey İncelemesi, S. Ü. İletişim Fakültesi Dergisi, Temmuz 2012 Cilt 7 Sayı 3, s.5-29.
  • BOURSE, Michel ve YÜCEL, Halime (2012). İletişim Biliminin Serüveni, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BOYD, Danah; GOLDER Scott; LOTAN, Gilad (2010). Tweet, Tweet, Retweet: Conversational Aspects of Retweeting on Twitter, Proceedings of the 43rd Hawaii International Conference on System Sciences, IEEE Computer Society, 1-10.
  • BOZARTH, Jane (2010). Social Media For Trainers, San Francisco: Pfeiffer Publish.
  • DEVRAN, Yusuf (2011). Siyasal İktidar – TRT İlişkisinin Dünü, İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
  • DOĞU, Burak; ÖZÇETİN, Burak; BAYRAKTUTAN, Günseli; BİNARK, Mutlu; ÇOMU, Tuğrul; AYDEMİR, Aslı Telli; İSLAMOĞLU, Gözde (2014). Siyasetin Yeni Hali: Vaka-i Sosyal Medya, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • GUNELIUS, Susan (2011). 30-Minute Social Media Marketing, New York: McGraw Hill.
  • GÜNGÖR, Nazife (2011). İletişim: Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • IRAK, Dağhan ve YAZICIOĞLU, Onur (2012). Türkiye ve Sosyal Medya, İstanbul: Okuyan Us Yayıncılık.
  • KILIÇASLAN, Emine (2008). Siyasal İletişimde İdeolojik Dil, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
  • KUYUCU, Mihalis (2013). Yeni İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya ve Sosyal Ağlar Üzerine Bir Güncelleme, (Editörler) Mihalis Kuyucu ve Tüba Karahisar. Yeni İletişim Teknolojileri ve Yeni Medya, İstanbul: Zinde Yayıncılık, s. 114-150.
  • LAZAR, Judith (2001). İletişim Bilimi, (Çev: Cengiz Anık), Ankara: Vadi Yayınları.
  • LILLEKER, Darren G. (2013). Giriş, (Editörler) Yusuf Devran, Alparslan Nas, Betül Ekşi ve Yenal Göksun. (Çev: Betül Ekşi), Siyasal İletişim: Temel Kavramlar, İstanbul: Kaknüs Yayıncılık, s. 11-31.
  • MUTLU, Erol (2004). İletişim Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • MUTLU, Erol (2005). Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • ÖZDİNÇ, Fuat (2012). Siyasal İletişim, Siyaset ve İktidar, (Editörler) Ferruh Uztuğ veYasemin Özgün. Siyasal İletişim, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.
  • ÖZKAN, Abdullah (2004). Siyasal İletişim: Partiler, Seçimler, Stratejiler, İstanbul: Nesil Yayınları.
  • ÖZTÜRK, İlker Doğu (2014). Siyasal İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya: 2012 Amerikan Başkanlık Seçimlerinde Twitter Kullanımı Üzerine Bir Araştırma, (Editör) İdil Sayımer. Yeni Medya Araştırmaları: Kavramlar, Uygulamalar, Tartışmalar, Konya: Literatürk Akademi, s. 399-436.
  • TARHAN, Ahmet (2012). Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Medya Uygulamalarına Halkla İlişkiler Modellerinden Bakmak, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Süreli Elektronik Dergisi, Güz 2012 Sayı: 35, 79-101.
  • TOKGÖZ, Oya (2010). Seçimler, Siyasal Reklamlar ve Siyasal İletişim, Ankara: İmge Kitabevi.
  • WOLTON, Dominique; “Medya, Siyasal İletişim Zayıf Halkası”, http://www.siyasaliletisim.org/ariv/analiz/358-medya-siyasal-letiimin-zayf-halkas.html, Erişim Tarihi: 06.06.2015.
  • YOLÇU, Neslihan (2011). 12 Eylül Anayasa Referandumunda Siyasal Partilerin İnternet Kullanımı ve Kampanya Söylemleri, AJIT-e Bilişim Teknolojileri Elektronik Dergisi, Kış 2011 Cilt: 2 Sayı: 2, 1-23.
  • https://twitter.com/Ahmet_Davutoglu
  • https://twitter.com/kilicdarogluk
  • https://twitter.com/dbdevletbahceli
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

ÖZER Silsüpür

Yayımlanma Tarihi 14 Kasım 2016
Gönderilme Tarihi 2 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Silsüpür, Ö. (2016). Siyasal iletişim aracı olarak Twitter’ın kullanımı: 07 haziran 2015 genel seçimi üzerine bir çalışma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(2). https://doi.org/10.19145/gujofoc.77651
AMA Silsüpür Ö. Siyasal iletişim aracı olarak Twitter’ın kullanımı: 07 haziran 2015 genel seçimi üzerine bir çalışma. e-gifder. Kasım 2016;4(2). doi:10.19145/gujofoc.77651
Chicago Silsüpür, ÖZER. “Siyasal iletişim Aracı Olarak Twitter’ın kullanımı: 07 Haziran 2015 Genel seçimi üzerine Bir çalışma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 4, sy. 2 (Kasım 2016). https://doi.org/10.19145/gujofoc.77651.
EndNote Silsüpür Ö (01 Kasım 2016) Siyasal iletişim aracı olarak Twitter’ın kullanımı: 07 haziran 2015 genel seçimi üzerine bir çalışma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 4 2
IEEE Ö. Silsüpür, “Siyasal iletişim aracı olarak Twitter’ın kullanımı: 07 haziran 2015 genel seçimi üzerine bir çalışma”, e-gifder, c. 4, sy. 2, 2016, doi: 10.19145/gujofoc.77651.
ISNAD Silsüpür, ÖZER. “Siyasal iletişim Aracı Olarak Twitter’ın kullanımı: 07 Haziran 2015 Genel seçimi üzerine Bir çalışma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 4/2 (Kasım 2016). https://doi.org/10.19145/gujofoc.77651.
JAMA Silsüpür Ö. Siyasal iletişim aracı olarak Twitter’ın kullanımı: 07 haziran 2015 genel seçimi üzerine bir çalışma. e-gifder. 2016;4. doi:10.19145/gujofoc.77651.
MLA Silsüpür, ÖZER. “Siyasal iletişim Aracı Olarak Twitter’ın kullanımı: 07 Haziran 2015 Genel seçimi üzerine Bir çalışma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 4, sy. 2, 2016, doi:10.19145/gujofoc.77651.
Vancouver Silsüpür Ö. Siyasal iletişim aracı olarak Twitter’ın kullanımı: 07 haziran 2015 genel seçimi üzerine bir çalışma. e-gifder. 2016;4(2).