Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İnovasyon Stratejileri ve İşletme Performansı İlişkisi İhracat Yapan Firmalar Üzerine Bir Uygulama

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 106 - 127, 30.12.2018
https://doi.org/10.35342/econder.481220

Öz

Rekabet
üstünlüğü elde edebilmek için günümüz dünyası işletmeleri inovasyon yapmaya
zorlamaktadır. İnovasyon rakiplerden farklılaşmak için yeni stratejiler
geliştirmektir. İnovasyon stratejilerinin farklı sektörlerde farklı etkileri
olabilmektedir. Özellikle ticaretin önemli bir parçası olan ihracat yapan
firmalarda inovasyon stratejilerinin etkilerini ölçmek ülke ekonomisine fayda
sağlayabilir. Araştırmanın amacı ihracat yapan işletmelerin uyguladıkları
inovasyon stratejilerinin işletme performansına etkilerini incelemektir. Yazın
incelendiğinde inovasyon stratejileri ve işletme performansı arasındaki
ilişkiyi inceleyen sınırlı sayıda çalışma olduğu görülmüştür. Çalışmanın bu
yönü ile yazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırma evrenini
Kayseri’de faaliyet gösteren ve ihracat yapan firmalar oluşturmaktadır.
Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış, veriler anket aracılığıyla toplanmıştır.
74 geçerli geri dönüş elde edilmiştir. Veriler SPSS 23.0 programında analiz
edilmiştir. Sonuç olarak agresiflik, gelecek odaklılık ve proaktiflik ile
işletme performansı arasında anlamlı bir ilişki varken, analiz, savunmacılık ve
risk alma ile işletme performansı arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.

Kaynakça

  • Akal, Z. (2000). İşletmelerde Performans Ölçü ve Denetimi, Çok Yönlü Performans Göstergeleri, Ankara Milli Prodüktivite Yayınları.
  • Akman, G. (2003). Bilişim Sektöründe Pazar Odaklılık, Yenilik Stratejileri ve Yenilik Kabiliyeti Arasındaki İlişkiler ve Bunların Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gebze.
  • Aktürk, B.,K. (2017). Bilgi Yönetimi Uygulamalarının Strateji Formülasyonu Yeteneğine ve İşletme Performansına Etkisine İlişkin Bir Araştırma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yalova.
  • Ansoff, H. I., ve Stewart, J. M. (1967). Strategies for A Technology-Based Business. Harvard Business Review, 45 (6), 71-83.
  • Atakan, S.,C. (2017). Yenilik Stratejilerinin Yenilik Performansı Üzerine Etkisi ve Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bastié, F., Cieply, S., ve Cussy, P. (2018). Does Mode of Transfer Matter for Business Performance? Transfers to Employees Versus Transfers to Outsiders. Small Business Economics, 50 (1), 77-89.
  • Budak, G. (2015). Yoksulluğa İnovatif Bir Çözüm; Sosyal Girişimcilik. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 4 (8), 21-36.
  • Çetintürk, İ., Adıgüzel, O., ve Demir, C. (2015). Yenilik Yeteneğinin İşletme Performansı Üzerindeki Etkisinde Müşteri Değerinin Aracılık Rolü: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. Journal of International Social Research, 8 (36), 819- 833.
  • Elçi, Ş., Karataylı, İ., ve Karaata, S. (2008). Bölgesel İnovasyon Merkezleri: Türkiye İçin Bir Model Önerisi. TUSİAD Yayınları.
  • Elçi, Ş., ve Karataylı, İ. (2008). İnovasyon Rehberi: Kârlılık ve Rekabetin Elkitabı. Technopolis Group Türkiye.
  • Erdem, B., Gökdeniz, A., ve Met, Ö. (2011). Yenilikçilik ve İşletme Performansı İlişkisi: Antalya'da Etkinlik Gösteren Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF Dergisi, 26 (2), 77-112.
  • Gökçek, O. (2007). Yenilik Yönetim Süreci ve Yenilik Stratejileri: Otomativ Sektöründe Bir Alan Çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Harmancıoğlu, N. (2012). İnovasyon Süreci: Yeni Ürün Geliştirmede İnovasyon Literatürünün Teorik Meta Analizi. Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, 1 (1), 1-29.
  • İslamoğlu, A.H. ve Alnıaçık, Ü. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SpssUygulamalı, 5. Baskı, İstanbul: Beta Basım.Kaygısız, B. (2015). İnovasyon. Kalkınmada Anahtar Verimlilik, 27 (324), 9-13.
  • Kucmarski, T. D. (1996). İnovasyon-Rekabet Çağı İçin Liderlik Stratejileri, McGraw Hill.
  • Manu, F. A. (1992). Innovation Orientation, Environment and Performance: A Comparison of US and European Markets. Journal of International Business Studies, 23 (2), 333-359.
  • OECD (2005). “Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data”, 3. Baskı.
  • Özsağır, A. (2016). Yenilik Ekonomisi, 3. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing İndustries and Competition. New York.
  • Satı, Z. E., ve Işık, Ö. (2011). İnovasyon ve Stratejik Yönetim Sinerjisi: Stratejik İnovasyon. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 538-559.
  • Şafaklı, O. (2003). Basic Problems of the Banking Sector in the TRNC with Partial Emphasis on the Proactive and Reactive Strategies Applied, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 4 (2), 217-232.
  • Taşgit, Y. E., ve Fettahoğlu, E. (2017). Sektör Yapısı, Kurum Kültürü ve Yenilikçilik Stratejileri Arasındaki İlişkiler: Düzce’deki KOBİ’ler Üzerinde Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13 (3), 659-682.
  • Uzkurt, C. (2010). İnovasyon Yönetimi: İnovasyon Nedir, Nasıl Yapılır ve Nasıl Pazarlanır? Ankara Sanayi Odası Yayın Organı, Temmuz Ağustos, 37-51.
  • Veliu, L., ve Manxhari, M. (2017). The Impact Of Managerıal Competencıes on Business Performance: SME’s in Kosovo. Journal of Management, (1), 30.
  • Venkatraman, N. (1989). Strategic Orientation of Business Enterprises: The Construct, Dimensionality, and Measurement. Management Science, 35 (8), 942-962.
  • Verloop, J. (2004). Insight in Innovation, Hollanda: Elsevier. Yılmaz, N. (2012). Stratejik Perspektifte Yenilikçilik ve Kurumsal Girişimcilik Temelli Büyüme: Türkiye Şeker Sektörü Örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yücel, R., ve Ahmetoğulları, K. (2016). Rekabet Stratejilerinin İleri İmalat Teknolojileri ve Firma Performansı Üzerine Etkileri. AİBÜ-İİBF Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (12), 113-129.833.
  • Zerenler, M. (2003). Kriz Dönemlerinde İşletmelerde Üretim Süreci Esnekliğinin Şirketlerin Performans ve Yaşam Sürelerine Etkileri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

Innovation Strategies and Business Performance Relationship A Study on Exporting Firms

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 106 - 127, 30.12.2018
https://doi.org/10.35342/econder.481220

Öz


Today's
world enterprises are forced to innovate to gain competitive
advantage. Innovation is developing new strategies to differentiate
from competitors. Innovation strategies can have different effects in
different sectors. Measuring the effects of innovation strategies in
exporting firms can benefit the country's economy. The purpose of the
study is to examine the effects of innovation strategies applied by
exporting enterprises on business performance. When the literature is
examined, it is seen that there are a limited number of studies
examining the relationship between innovation strategies and business
performance. It is thought that this study will contribute to the
writing in this direction. The research universe constitutes
exporting firms operating in Kayseri. Quantitative research method
was used in the research and data were collected through
questionnaires. 74 valid return has been obtained. The data were
analyzed in the SPSS 23.0 program. As a result, aggressiveness,
future orientation and proactivity have a meaningful relationship
between business performance, there was no significant relationship
between analysis, defense and risk taking and business performance.





Kaynakça

  • Akal, Z. (2000). İşletmelerde Performans Ölçü ve Denetimi, Çok Yönlü Performans Göstergeleri, Ankara Milli Prodüktivite Yayınları.
  • Akman, G. (2003). Bilişim Sektöründe Pazar Odaklılık, Yenilik Stratejileri ve Yenilik Kabiliyeti Arasındaki İlişkiler ve Bunların Şirket Performansı Üzerindeki Etkileri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gebze.
  • Aktürk, B.,K. (2017). Bilgi Yönetimi Uygulamalarının Strateji Formülasyonu Yeteneğine ve İşletme Performansına Etkisine İlişkin Bir Araştırma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yalova.
  • Ansoff, H. I., ve Stewart, J. M. (1967). Strategies for A Technology-Based Business. Harvard Business Review, 45 (6), 71-83.
  • Atakan, S.,C. (2017). Yenilik Stratejilerinin Yenilik Performansı Üzerine Etkisi ve Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bastié, F., Cieply, S., ve Cussy, P. (2018). Does Mode of Transfer Matter for Business Performance? Transfers to Employees Versus Transfers to Outsiders. Small Business Economics, 50 (1), 77-89.
  • Budak, G. (2015). Yoksulluğa İnovatif Bir Çözüm; Sosyal Girişimcilik. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 4 (8), 21-36.
  • Çetintürk, İ., Adıgüzel, O., ve Demir, C. (2015). Yenilik Yeteneğinin İşletme Performansı Üzerindeki Etkisinde Müşteri Değerinin Aracılık Rolü: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. Journal of International Social Research, 8 (36), 819- 833.
  • Elçi, Ş., Karataylı, İ., ve Karaata, S. (2008). Bölgesel İnovasyon Merkezleri: Türkiye İçin Bir Model Önerisi. TUSİAD Yayınları.
  • Elçi, Ş., ve Karataylı, İ. (2008). İnovasyon Rehberi: Kârlılık ve Rekabetin Elkitabı. Technopolis Group Türkiye.
  • Erdem, B., Gökdeniz, A., ve Met, Ö. (2011). Yenilikçilik ve İşletme Performansı İlişkisi: Antalya'da Etkinlik Gösteren Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF Dergisi, 26 (2), 77-112.
  • Gökçek, O. (2007). Yenilik Yönetim Süreci ve Yenilik Stratejileri: Otomativ Sektöründe Bir Alan Çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Harmancıoğlu, N. (2012). İnovasyon Süreci: Yeni Ürün Geliştirmede İnovasyon Literatürünün Teorik Meta Analizi. Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, 1 (1), 1-29.
  • İslamoğlu, A.H. ve Alnıaçık, Ü. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SpssUygulamalı, 5. Baskı, İstanbul: Beta Basım.Kaygısız, B. (2015). İnovasyon. Kalkınmada Anahtar Verimlilik, 27 (324), 9-13.
  • Kucmarski, T. D. (1996). İnovasyon-Rekabet Çağı İçin Liderlik Stratejileri, McGraw Hill.
  • Manu, F. A. (1992). Innovation Orientation, Environment and Performance: A Comparison of US and European Markets. Journal of International Business Studies, 23 (2), 333-359.
  • OECD (2005). “Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data”, 3. Baskı.
  • Özsağır, A. (2016). Yenilik Ekonomisi, 3. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing İndustries and Competition. New York.
  • Satı, Z. E., ve Işık, Ö. (2011). İnovasyon ve Stratejik Yönetim Sinerjisi: Stratejik İnovasyon. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 538-559.
  • Şafaklı, O. (2003). Basic Problems of the Banking Sector in the TRNC with Partial Emphasis on the Proactive and Reactive Strategies Applied, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 4 (2), 217-232.
  • Taşgit, Y. E., ve Fettahoğlu, E. (2017). Sektör Yapısı, Kurum Kültürü ve Yenilikçilik Stratejileri Arasındaki İlişkiler: Düzce’deki KOBİ’ler Üzerinde Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13 (3), 659-682.
  • Uzkurt, C. (2010). İnovasyon Yönetimi: İnovasyon Nedir, Nasıl Yapılır ve Nasıl Pazarlanır? Ankara Sanayi Odası Yayın Organı, Temmuz Ağustos, 37-51.
  • Veliu, L., ve Manxhari, M. (2017). The Impact Of Managerıal Competencıes on Business Performance: SME’s in Kosovo. Journal of Management, (1), 30.
  • Venkatraman, N. (1989). Strategic Orientation of Business Enterprises: The Construct, Dimensionality, and Measurement. Management Science, 35 (8), 942-962.
  • Verloop, J. (2004). Insight in Innovation, Hollanda: Elsevier. Yılmaz, N. (2012). Stratejik Perspektifte Yenilikçilik ve Kurumsal Girişimcilik Temelli Büyüme: Türkiye Şeker Sektörü Örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yücel, R., ve Ahmetoğulları, K. (2016). Rekabet Stratejilerinin İleri İmalat Teknolojileri ve Firma Performansı Üzerine Etkileri. AİBÜ-İİBF Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (12), 113-129.833.
  • Zerenler, M. (2003). Kriz Dönemlerinde İşletmelerde Üretim Süreci Esnekliğinin Şirketlerin Performans ve Yaşam Sürelerine Etkileri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuz Yıldırım 0000-0001-6021-8317

Aslıhan Yaldız 0000-0002-7836-8513

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım, O., & Yaldız, A. (2018). İnovasyon Stratejileri ve İşletme Performansı İlişkisi İhracat Yapan Firmalar Üzerine Bir Uygulama. Econder International Academic Journal, 2(2), 106-127. https://doi.org/10.35342/econder.481220

"Econder International Academic Journal"  Ekonomi ve İşletmenin tüm yönleriyle ilgili bilimsel makaleler yayınlamaya adanmış uluslararası hakemli bir multidisipliner dergidir. Yılda iki kez çevrimiçi olarak sunulan ve yayınlanan dergide, Ekonomi ve İşletmenin tüm alanlarındaki yeni bulgular ve tartışmalar için dünyanın önde gelen platformlarından biri olmayı hedefliyoruz.


Ä°lgili resim14357143581435914360 14364 

   logo_224x57_white.gifResearchBib ile ilgili görsel sonucu