Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PROGRAMLAMA DİLİ ÖĞRETİMİNDE İŞBİRLİKLİ YARATICI PROBLEM ÇÖZME MODELİ : BİR DURUM ÇALIŞMASI

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 135 - 148, 31.12.2017

Öz

Bu çalışma, öğrencilerin işbirlikli çalışma sürecini
nasıl algıladıkları, yaratıcı problem çözme becerilerini ne ölçüde
öğrendikleri, alternatif fikirlerin olumlu değerlendirilmesi becerisini nasıl
geliştirdikleri üzerinedir. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar
döneminde Güzelbahçe İMKB Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Bilişim
Teknolojileri Bölümünde  öğrenim gören ve yaşları 16 ile 19 arasında
değişen 35 öğrenci ile yürütülmüştür. “Nesne tabanlı programlama” dersi
kapsamında yürütülen araştırma haftada beş ders saati olmak üzere beş hafta boyunca
sürmüştür. Eğitim öncesinde işbirlikli yaratıcı problem çözme sürecinin ne
olduğu konusunda öğrencilerle bilgilendirme çalışması yapılmıştır. Bu çalışmada
değerlendirme aracı olarak Jari Lavonen, Ossi Autio ve Veijo Meisalo’ nun 2004
yılında yaptıkları proje odaklı işbirlikli çalışmada yaratıcı problem çözme
sürecini değerlendirme ölçeğinin İpek ve arkadaşları  (2017) tarafından
Türkçe’ye uyarlanmış hali ve açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılmıştır. Ölçek puan ortalamaları ile cinsiyet, yaş ve
çalışma yöntemi açısından anlamlı fark bulunamamıştır. Çalışmanın sonucunda,
yaratıcı problem çözme süreçlerindeki başarıya ilişkin olarak öğrenciler,
yaratıcı süreçlerin doğasını ve yaratıcı süreçlerin ilkelerine göre nasıl çalışacaklarını
öğrendiklerini, işbirlikli çalışarak alternatif fikirler üretmeyi
başardıklarını, özellikle başkalarının fikirlerini değerlendirebildiklerini ve
takdir ettiklerini belirtmişlerdir. Ayrıca, akran öğrenmesinden
faydalanabildiklerini ve birçok alanda kullanmak istediklerini ifade
etmişlerdir.

Kaynakça

  • BİRİŞÇİ, S., & KARAL, H. (2011). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Ortamda Materyal Tasarlarken İşbirlikli Çalışmalarının Yaratıcı Düşünme Becerilerine Etkisi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 12(2).
  • Erdem, E., & Demirel, Ö. (2002). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23).
  • Fadel, C. (2010). 21st Century Skills: How can you prepare students for the new Global Economy?. Global Education Research, Parntership for 21st Century Skills, London, UK. Retrieved on November, 16.
  • Feldhusen, J.F. & Treffinger, D.J. (1985). Creative thinking and problem solving in gifted education, 3rd ed. Dubuque, IA: Kendall Hunt Publishing.
  • GÖKOĞLU, S. (2017). Programlama Eğitiminde Algoritma Algısı: Bir Metafor Analizi. Cumhuriyet International Journal of Education, 6(1).
  • GÜNEŞ, F. (2012). Öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirme. Türklük Bilimi Araştırmaları, 32(32), 127-146.
  • Karataş, S. ve Özcan, S. (2010). Yaratıcı Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünmelerine ve Proje Geliştirmelerine Etkisi, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 225-243.
  • Kayabaş, S. G. (2007). İşbirliğine Dayalı ve Bireysel Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Başarısına ve Öğrenilenlerin Kalıcılığına Etkisinin Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • MEB (2011), “Mesleki ve Teknik Eğitim Programlar ve Öğretim Materyalleri”. Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi (MEGEP), http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Kodlamaya%20Hazırlık.pdf. Erişim Tarihi: 12 Ağustos 2017.
  • Sönmez, S. (2005). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi, Birleştirme Tekniği İle Bilgisayar Okur-Yazarlığı Öğretiminin Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tezci, E., Gürol, A., & Enstitüsü, F. S. B. (2003). Oluşturmacı Öğretim Tasarımı ve Yaratıcılık (Constructivist Instructional Design And Creativity). The Turkish Online Journal Of Educational Technology–TOJET, ISSN: 1303, 6521.
  • Treffinger, D. J., Isaksen, S. G., & Dorval, K. B. (2003). Creative Problem Solving (CPS Version 6.1 TM) A Contemporary Framework for Managing Change. Sarasota, FL: Center for Creative Learning, Inc. and Creative Problem Solving Groups, Inc.
  • Aslan, A. E. (2016). Kavram boyutunda yaratıcılık. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(16).
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 135 - 148, 31.12.2017

Öz

Kaynakça

  • BİRİŞÇİ, S., & KARAL, H. (2011). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Ortamda Materyal Tasarlarken İşbirlikli Çalışmalarının Yaratıcı Düşünme Becerilerine Etkisi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 12(2).
  • Erdem, E., & Demirel, Ö. (2002). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23).
  • Fadel, C. (2010). 21st Century Skills: How can you prepare students for the new Global Economy?. Global Education Research, Parntership for 21st Century Skills, London, UK. Retrieved on November, 16.
  • Feldhusen, J.F. & Treffinger, D.J. (1985). Creative thinking and problem solving in gifted education, 3rd ed. Dubuque, IA: Kendall Hunt Publishing.
  • GÖKOĞLU, S. (2017). Programlama Eğitiminde Algoritma Algısı: Bir Metafor Analizi. Cumhuriyet International Journal of Education, 6(1).
  • GÜNEŞ, F. (2012). Öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirme. Türklük Bilimi Araştırmaları, 32(32), 127-146.
  • Karataş, S. ve Özcan, S. (2010). Yaratıcı Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünmelerine ve Proje Geliştirmelerine Etkisi, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 225-243.
  • Kayabaş, S. G. (2007). İşbirliğine Dayalı ve Bireysel Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Başarısına ve Öğrenilenlerin Kalıcılığına Etkisinin Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • MEB (2011), “Mesleki ve Teknik Eğitim Programlar ve Öğretim Materyalleri”. Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi (MEGEP), http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Kodlamaya%20Hazırlık.pdf. Erişim Tarihi: 12 Ağustos 2017.
  • Sönmez, S. (2005). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi, Birleştirme Tekniği İle Bilgisayar Okur-Yazarlığı Öğretiminin Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tezci, E., Gürol, A., & Enstitüsü, F. S. B. (2003). Oluşturmacı Öğretim Tasarımı ve Yaratıcılık (Constructivist Instructional Design And Creativity). The Turkish Online Journal Of Educational Technology–TOJET, ISSN: 1303, 6521.
  • Treffinger, D. J., Isaksen, S. G., & Dorval, K. B. (2003). Creative Problem Solving (CPS Version 6.1 TM) A Contemporary Framework for Managing Change. Sarasota, FL: Center for Creative Learning, Inc. and Creative Problem Solving Groups, Inc.
  • Aslan, A. E. (2016). Kavram boyutunda yaratıcılık. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(16).
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Hayrünnisa Ergin

Jale İpek

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 2 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ergin, H., & İpek, J. (2017). PROGRAMLAMA DİLİ ÖĞRETİMİNDE İŞBİRLİKLİ YARATICI PROBLEM ÇÖZME MODELİ : BİR DURUM ÇALIŞMASI. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 135-148.
Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi
Index Copernicus, Asos Index, WorldCat, OpenAIRE, ROAD, BASE, Google Scholar, Academia.edu, Türk Eğitim İndeksi, IAD, EuroPub, Academindex
tarafından taranmaktadır.