Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Sanatsal Açıdan Donanımlı” Okul Öncesi Eğitim Sınıfında Bir Pilot Uygulama Örneği

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 1, 19 - 33, 31.07.2018
https://doi.org/10.12984/egeefd.305969

Öz

Bu çalışmada
okul öncesi öğretmen adaylarının, Okul Öncesi Dönem Çocukları için Görsel Sanat
Eğitimi ve Estetik dersine ve bu ders kapsamında geliştirmiş oldukları
materyalleri kullanarak bir okul öncesi eğitim sınıfında yaptıkları uygulamaya
ilişkin görüşlerinin saptanması amaçlanmıştır. Çalışma Ege Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Öğretmenliği lisans programının 4.
sınıfına devam eden ve söz konusu seçmeli dersi alan 11 öğretmen adayı ile
gerçekleştirilmiştir. Betimsel bir araştırma olarak yürütülmüş olan bu
çalışmada veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan dersi ve dersle
ilişkin uygulamayı değerlendirmelerine yönelik açık uçlu soruların yer aldığı
bir form ile elde edilmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda elde edilen
veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırmanın
bulguları öğretmen adaylarının uygulamaya yönelik tanımlamaları, uygulamaya
yönelik olumlu ve olumsuz algıları ve uygulamaya yönelik önerileri olarak
adlandırılan üç tema altında kategorize edilmiştir. Öğretmen adaylarının söz
konusu seçmeli dersi ve ders kapsamında yürütülen uygulamayı işlevsel
buldukları, bir takım olumlu ve olumsuz noktalar belirttikleri ve uygulamaya
yönelik önerilerde bulundukları tespit edilmiştir. Sonuç olarak, okul öncesi
öğretmen adayları için söz konusu dersin işlevini yerine getirdiği
düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Abacı, O. (2011). Okul öncesi çocuk ve sanat eğitimi. Erişim tarihi: 10 Ocak 2017, http://oyaabacisanategitimi.blogspot.com.tr/2011/12/okul-oncesi-cocuk-ve-sanat-egitimi.html
  • Acer, D. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının materyal geliştirme dersine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Elementary Education Online, 10(2), 421-429.
  • Acer, D. & Ömeroğlu E. (2008). A study on the effect of aesthetic education on the development of aesthetic judgment of six-year-old children. Early Childhood Education Journal, 35(4), 335-342.
  • Apps, L. & MacDonald, M. (2012). Classroom aesthetics in early childhood education. Journal of Education and Learning, 1(1), 49-59.
  • Aykut, A. (2006). Günümüzde görsel sanatlar eğitiminde kullanılan yöntemler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 33-42.
  • Bae, J. (2004). Learning to teach visual arts in an early childhood classroom: The teacher’s role as a guide Early Childhood Education Journal, 31(4), 247-254.
  • Bresler, L. (1998). “Child Art,” “Fine Art,” and “Art for Children”: The shaping of school practice and implications for change. Arts Education Policy Review, 100(1), 3-10, DOI: 10.1080/10632919809599444.
  • Fox, J. E. & Schirrmacher, R. (2014). Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi. (N. Aral & G. Duman, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Güven, S. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştime dersinin kazandırdığı yeterlikler yönünden değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 165-179.
  • İlhan, A. Ç. (2005). Educating Turkish primary school teachers in visual arts: The past and the future. The International Journal of Art and Design Education, 24(3), 254-260.
  • Jalongo, M. R. (1999). How we respond to the artistry of children: Ten barriers to overcome. Early Childhood Education Journal, 26(4), 205-208.
  • Özkan, B. & Girgin, F. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin görsel sanat etkinliği uygulamalarının değerlendirmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4), 79-85.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif: SAGE Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB.
  • Sharp, C. (2004). Developing young children’s creativity: What can we learn from research? TOPIC, 32, 5-12.
  • Twigg, D. & Garvis, S. (2010). Exploring art in early childhood education. The International Journal of the Arts in Society, 5(2), 1-12.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırmalar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zencirci, E. D. (2012). Okul Öncesi Dönemde Resim Eğitimi dersi kolaj uygulamaları. Ege Eğitim Dergisi, 13(2), 76–90.

A Pilot Study in An “Art Equipped” Preschool Classroom

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 1, 19 - 33, 31.07.2018
https://doi.org/10.12984/egeefd.305969

Öz

In this study, it is aimed to reveal preschool teacher candidates’ views
about application in which they performed in a preschool education classroom
with materials. Also, they used the materials which they developed in Visual
Art Education and Aesthetic for Preschool Children elective course. The study
included 11 preschool teacher candidates who attended the relevant elective
course in Ege University, Faculty of Education, Department of Primary
Education, Preschool Education undergraduate program. The data were gathered
through an evaluation form which the researchers developed in this descriptive
study. The form contained open-ended questions for teacher candidates’
evaluation of the application, which they perform as a course requirement.
Descriptive analysis was used for data analysis. Three main themes emerged and
they are teacher candidates’ definition of the application, their positive and
negative perceptions about the application, and their suggestions for the
application. According to the results of the study, it is revealed that teacher
candidates perceived the application as functional, indicated positive and
negative thoughts, and make suggestions about the application. In conclusion,
the relevant elective course functioned for preschool teacher candidates. 

Kaynakça

  • Abacı, O. (2011). Okul öncesi çocuk ve sanat eğitimi. Erişim tarihi: 10 Ocak 2017, http://oyaabacisanategitimi.blogspot.com.tr/2011/12/okul-oncesi-cocuk-ve-sanat-egitimi.html
  • Acer, D. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının materyal geliştirme dersine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Elementary Education Online, 10(2), 421-429.
  • Acer, D. & Ömeroğlu E. (2008). A study on the effect of aesthetic education on the development of aesthetic judgment of six-year-old children. Early Childhood Education Journal, 35(4), 335-342.
  • Apps, L. & MacDonald, M. (2012). Classroom aesthetics in early childhood education. Journal of Education and Learning, 1(1), 49-59.
  • Aykut, A. (2006). Günümüzde görsel sanatlar eğitiminde kullanılan yöntemler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 33-42.
  • Bae, J. (2004). Learning to teach visual arts in an early childhood classroom: The teacher’s role as a guide Early Childhood Education Journal, 31(4), 247-254.
  • Bresler, L. (1998). “Child Art,” “Fine Art,” and “Art for Children”: The shaping of school practice and implications for change. Arts Education Policy Review, 100(1), 3-10, DOI: 10.1080/10632919809599444.
  • Fox, J. E. & Schirrmacher, R. (2014). Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi. (N. Aral & G. Duman, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Güven, S. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştime dersinin kazandırdığı yeterlikler yönünden değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 165-179.
  • İlhan, A. Ç. (2005). Educating Turkish primary school teachers in visual arts: The past and the future. The International Journal of Art and Design Education, 24(3), 254-260.
  • Jalongo, M. R. (1999). How we respond to the artistry of children: Ten barriers to overcome. Early Childhood Education Journal, 26(4), 205-208.
  • Özkan, B. & Girgin, F. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin görsel sanat etkinliği uygulamalarının değerlendirmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4), 79-85.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif: SAGE Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB.
  • Sharp, C. (2004). Developing young children’s creativity: What can we learn from research? TOPIC, 32, 5-12.
  • Twigg, D. & Garvis, S. (2010). Exploring art in early childhood education. The International Journal of the Arts in Society, 5(2), 1-12.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırmalar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zencirci, E. D. (2012). Okul Öncesi Dönemde Resim Eğitimi dersi kolaj uygulamaları. Ege Eğitim Dergisi, 13(2), 76–90.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şakire Ocak Karabay

Gamze Bilir Seyhan

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ocak Karabay, Ş., & Bilir Seyhan, G. (2018). “Sanatsal Açıdan Donanımlı” Okul Öncesi Eğitim Sınıfında Bir Pilot Uygulama Örneği. Ege Eğitim Dergisi, 19(1), 19-33. https://doi.org/10.12984/egeefd.305969