Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenci - Öğretmen İlişki Ölçeği-Kısa Formunun Türkçe’ye Uyarlanması

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 1, 67 - 82, 31.07.2018
https://doi.org/10.12984/egeefd.322358

Öz

Öğretmenin belli
bir öğrenciyle kurduğu ilişkiyi rapor ettiği, alanda yaygın olarak kullanılan
güvenilir ve geçerli nadir ölçme araçlarından biri, Pianta (1998, 2001)
tarafından geliştirilen ve orijinal adı Student – Teacher Relationship Scale
(STRS) olan “Öğrenci-Öğretmen İlişki Ölçeği” dir. Bu çalışmada son yıllarda
pratikliği nedeniyle alanda yaygın biçimde kullanılmaya başlanan
“Öğrenci-Öğretmen İlişki Ölçeği- Kısa Formu” nun Türkiye’deki geçerlik ve
güvenirlik bulgularına ilişkin bir uyarlama yapılmıştır. Kolay ulaşılabilir
örnekleme yoluyla amaca uygun olarak belirlenen 22 kurum, 830 çocuk ve
ölçekleri dolduran 165 öğretmen ile çalışma yürütülmüştür. Ölçeğin kısa formu
15 maddelik, yakınlık ve çatışma alt boyutlarını içeren 5’ li likert tipi bir
ölçektir. Yapılan güvenirlik analizleri sonunda, iç tutarlılık kat sayısı
toplam puan açısından (cronbach alfa) .82 olarak bulunmuştur.  Alt ölçekler boyutunda değerlendirildiğinde
çatışma alt ölçeği iç tutarlık katsayısı .84, yakınlık alt ölçeği iç tutarlık
katsayısı ise. 76 olarak hesaplanmıştır. 
Test-tekrar test güvenirlik katsayıları çatışma alt ölçeği için .87,
yakınlık alt ölçeği için .83, ve toplam puanda .83 olarak hesaplanmıştır.
Ölçekte yer alan 15 madde iki faktörlü yapıya zorlandığında ortaya çıkan bulgular
ölçeğin orijinal kısa formundaki iki faktörlü yapısının korunduğunu
göstermektedir. Ayrıca doğrulayıcı faktör analizine ilişkin bulgular öğrenci
-öğretmen ilişki ölçeğinin doğrulayıcı yapı geçerliğinin sağlandığını
göstermektedir.

Kaynakça

  • Beyazkurk, D. & Kesner, J.E. (2005) Teacher-Child Relationships in Turkish and U.S. Schools: A Cross-Cultural Study. International Education Journal, 6(5), 547 – 554. Beyazkürk, D. (2005). Biriktirilmiş Olumlu Deneyimler (Banking Time) Müdahale Programının Okulöncesi Öğrenci-Öğretmen İlişkileri Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Fort Worth, TX: Harcourt Brace Jovanovich. S.315 Demirkaya, P.N. ve Bakkaloğlu, H. (2015). Examining the Student-Teacher Relationships of Children Both With and Without Special Needs in Preschool Classrooms. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1), 159 – 175. Drugli, M.B., & Hjemdal, O. (2013). Factor Structure of the Student–Teacher Relationship Scale for Norwegian School-age Children Explored with Confirmatory Factor Analysis. Scandinavian Journal of Educational Research , 57 (5), 457 – 466. Sclavo, E., Prino, L.E., Fraire, M.,& Longobardi, C. (2012). Examining Cross-Cultural Validity, in a European Educational Setting of the Student-Teacher Relationship Scale International Journal Of Developmental And Educational Psychology, 2(1), 165-174. Fraire, M., Longobardi, C., Prino, L.E., Sclavo, E., & Settanni, M. (2013). Examining the Student-Teacher Relationship Scale in the Italian Context: A Factorial Validity Study Abstract Introduction. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(3), 851-882. Gregoriadis, A., & Tsigilis, N. (2008). Applicability of the Student–Teacher Relationship Scale (STRS) in the Greek educational setting. Journal of Psychoeducational Assessment, 26(2), 108-120. doi: 10.1177/0734282907306894 Patrício, J.N., Barata, M.C., Calheiros, M.M., & Graça, J. (2015) A PortugueseVersion of the Student-Teacher Relationship Scale – Short Form. Spanish Journal of Psychology, 18 (30), 1–12. Koomen, H.M.Y., Verschueren, K., van Schooten, E., Jak, S. & Pianta, R.C. (2012). Validating the student-teacher relationship scale: testing factor structure and measurement invariance across child gender and age in a Dutch sample. Journal of School Psychology, 50 (2), 215-234. doi: 10.1016/j.jsp.2011.09.001 Milatz, A., Glüe, M., Harwardt-Heinecke, E., Kapple, G., & Ahnert, L. (2014). The Student–Teacher Relationship Scale revisited: Testing factorial structure, measurement invariance and validity criteria in German-speaking samples. Early Childhood Research Quarterly, 29 (3), 357 – 368. Pianta, R.C. (1994). Patterns of relationships between children and kindergarten teachers. Journal of School Psychology, 32, 15 – 32. Pianta, R.C., Steinberg, M.S., & Rollins, K. (1995). The first two years of school: Teacher–child relationships and deflections in children’s classroom adjustment. Development and Psychopathology, 7, 297 – 312. Pianta, R.C. (1998). Enhancing relationships between children and teachers. Washington, DC: American Psychological Association. Pianta, R.C. (2001) Students, teachers, and relationship support: Professional manual. U.S.A.: Psychological Assessment Resources, Inc. Pianta, R.C., & Hamre, B.K. (2001). Students, teachers, and relationship support: Consultant’s manual. U.S.A.: Psychological Assessment Resources, Inc. Sahin, D. (2014). Öğrenci - Öğretmen İlişki Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 13 (25), 87-102. Settanni M, Longobardi C, Sclavo E, Fraire M and Prino LE (2015) Development and psychometric analysis of the student–teacher relationship scale – short form. Frontiers in Psychology, 6(898), 1-7. doi: 10.3389/fpsyg.2015.00898 Tsigilis, N., & Gregoriadis, A. (2008). Measuring Teacher–Child Relationships in the Greek Kindergarten Setting: A Validity Study of the Student–Teacher Relationship Scale–Short Form. Early Education and Development, 19(5), 816–835. doi: 10.1080/10409280801975826.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Derya Şahin Ası

Şakire Oacak Karabay

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin Ası, D., & Oacak Karabay, Ş. (2018). Öğrenci - Öğretmen İlişki Ölçeği-Kısa Formunun Türkçe’ye Uyarlanması. Ege Eğitim Dergisi, 19(1), 67-82. https://doi.org/10.12984/egeefd.322358