Bu çalışmanın amacı giderek yaygınlaşan eğitsel robotik uygulamalarına yönelik ortaokul öğrencilerinin tutumlarını belirlemek amacıyla geliştirilen Robotik Tutum Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanmasıdır. Araştırmaya Türkiye’nin farklı illerinde özel kolejlerde öğrenim gören ve robotik eğitimi alan 510 ortaokul öğrencisi katılmıştır. 480 öğrencinin verisi ile yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda dört faktör altında toplam 24 maddeye sahip geçerli ve güvenilir bir ölçek oluşturulmuştur. Ölçeğin varyans toplamı %61.744 olarak belirlenmiştir. Faktör analizi sonrasında ölçeğin faktörleri “Öğrenme İsteği” (α=.925), “Özgüven” (α=.860), “Bilişimsel Düşünme” (α=.815) ve “Takım Çalışması”(α=.732) olarak ortaya çıkmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için benzeme geçerliği (convergent validity) çalışması yapılmıştır. Bu kapsamda ölçekteki boyutların açıkladıkları ortalama varyans değerleri [average variance extracted (AVE)], bileşik güvenirlik [composite reliability (CR)] katsayıları ve son olarak yakınsak geçerlik için bileşik güvenirlik katsayılarının alanyazındaki kriterlere uygun olduğu görülmüştür. Elde edilen ölçeğin robotik etkinliklerinin incelendiği çalışmalarda öğrencilerin tutumlarını ortaya koymada güvenilir ve kapsamlı bir araç olacağı öngörülmektedir.
The purpose of this study was to adapt the Robotics Attitude Scale to Turkish. The scale was originally developed to determine the attitudes of middle school students towards the increasingly popular educational robotics applications. A total of 480 middle school students participated in the study. They were studying in private colleges in different provinces of Turkey and receiving a robotics education. As a result of an exploratory factor analysis, a valid and reliable scale with a total of 24 items under four factors was obtained as the short form of the original scale. The total variance of the scale was found to be 61.744%. The factors of the scale after the factor analysis emerged to be “Learning Desire” (α=.925), “Confidence” (α=.860), “Computational thinking” (α=.815) and “Teamwork” (α=.732). The convergent validity and the mean variance explained were calculated for the construct validity of the scale. The Cronbach alpha reliability coefficient and the composite reliability values were calculated for the reliability. It was determined that the scale that was obtained was valid and reliable in determining the attitudes of middle school students towards robotics activities.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile yayımlanmıştır.