Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİLERİN HEMŞİRELİK EĞİTİMİNDE AKREDİTASYON KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 34 Sayı: 3, 1 - 13, 25.12.2018

Öz

Başlık:

Özet:

Amaç: Günümüz bilgi dünyasında her alanda meydana gelen
değişim ve gelişimler, toplumların eğitim sistemlerini sürekli güncellemelerini
zorunlu kılmaktadır. Eğitimde "kalite-akreditasyon" terimleri son
dönemde gündemdeki kavramlardır. Akredite olan eğitim kurumlarında, mezun
olmadan önce öğrencilerin mesleki donanımlarının zenginleştirilmesi ve
olanaklarını olumlu yönde değerlendirebilmesi hedeflenir. Öğrencilerin
aldıkları eğitim, müfredat ve uygulamalar, lisans eğitimi sonrasında daha
nitelikli koşullarda çalışabilecek şekilde mezun olmasını sağlar. Bu
araştırmada, öğrencilerin hemşirelik lisans eğitiminde akreditasyon konusunda
bilgi durumları ve kazançlarının neler olacağı konusundaki görüşleri
incelenmiştir.

Gereç
ve Yöntem:
Araştırma tanımlayıcı
tipte olup Şubat-Haziran 2016 tarihleri arasında bir üniversitenin hemşirelik fakültesi’nde
okuyan 775 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma verileri, araştırmacılar
tarafından hazırlanmış olan birey tanıtım formu ve likert tipi hazırlanmış
madde ifade formu ile toplanmıştır.





Bulgular ve Sonuç: Öğrencilerin  %89’u
kadın ve yaş ortalamaları 21.376 ± 1.704 (min: 18, max: 36)'dır. Örneklemin %85.4’ü
akreditasyon kelimesini ilk kez fakültenin akreditasyon afiş ve broşürleri
sırasında duyduğunu belirtmiş olup, yaklaşık %60'ı "Akreditasyon bir
fakültenin imajını ve kalitesini olumlu yönde etkiler” ifadesine katılmaktadır.
Akreditasyon hemşirelik fakültesinin sürekli gelişim içinde olmasını sağlar
görüşünde olan öğrencilerin oranı %63.1’dir. "Öğrenci hemşireler
derneğine" üye olanlar %46'dır. Öğrencilerin
hemşirelik eğitiminde akreditasyonun gerekliliği konusunda olumlu görüşleri
olmakla birlikte, akreditasyonun mezuniyet sonrasında kendilerine sağlayacağı
yararlar konusundaki olumlu görüşler düşük orandadır. Bu nedenle, hemşirelik
eğitim programında, akreditasyon hakkında sunumlara yer verilerek öğrencilerin
bu konuda bilgilendirilmesi sağlanabilir. Ayrıca, akreditasyon
gerekliliklerinin yerine getirilmesinde öğrenci katılımlarının artırılması da önerilebilir.

Anahtar kelimeler: Akreditasyon, hemşirelik eğitimi, hemşirelik öğrencisi

Destekleyen kurumlar: -

Kaynakça:

Aktan CC, Gencel U.
(2007). Yükseköğretimde akreditasyon. 
İçinde: Aktan CC,  Değişim Çağında
Yükseköğretim, İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayını.

Bakioğlu A, Ülker N. Üniversitede
akreditasyon, Ankara: Nobel Yayıncılık; 2015.

Çınar Ş, Demir Y.
Toplumdaki hemşirelik imajı: bir ölçek geliştirme çalışması. Atatürk
Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(2): 24-33.

Green
D. (1994). What is quality in higher education? London, UK: Society for
Research into Higher Education&Open University Press

Herdman EA.
Akreditasyon süreci. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2010; 7(2):3 -4.

http://www.dpb.gov.tr/tr-tr Erişim
Tarihi: 15.01.2018.

http://www.hepdak.org.tr/
(Erişim Tarihi: 15.04.2016)

http://www.turkak.org.tr/TURKAKSITE/AkreditasyonAkreditasyonNedir.aspx (Erişim Tarihi:
18.04.2016)

Kiper S, Koştu N.
Denizli sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin mesleki örgütlenme
konusundaki görüşleri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2010; 5(14): 1-14.

Kurt S, Taş HY. Sivil
Toplum örgütlerinde profesyonel ve gönüllü çalışma ilişkileri: tehditler ve
fırsatlar. Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi 2015; 4(4): 199-214.

Özer M, Gür BS,  Küçükcan T. Kalite güvencesi: türkiye
yükseköğretimi için stratejik tercihler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2011;
1(2): 59-65.

Özsoy SA. Toplumda
hemşirelik imajının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu
Dergisi 2000; 16: 1-19.

Sis-Çelik A.
Pasinlioğlu T, Kocabeyoğlu T, Çetin S. Hemşirelik mesleğinin toplumdaki
imajının belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2013; 21(3):
147-53.

Şişman M, Turan S.
Eğitimde toplam kalite yönetimi, Ankara: Pegem Yayıncılık; 2001.

Uçar EM, Levent F. Yükseköğretimde uluslararası akreditasyon
deneyimi: bir vakıf üniversitesi yabancı diller hazırlık okulu örneği. Journal of International Social Research
2017; 10(52): 846-57.

Yüksek Öğretim Kurulu
Başkanlığı. Türkiye’de öğretmen eğitiminde standartlar ve akreditasyon. Ankara:
Öğretmen Eğitimi Dizisi. 1999.
































Kaynakça

  • Aktan CC, Gencel U. (2007). Yükseköğretimde akreditasyon. İçinde: Aktan CC, Değişim Çağında Yükseköğretim, İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayını.
  • Bakioğlu A, Ülker N. Üniversitede akreditasyon, Ankara: Nobel Yayıncılık; 2015.
  • Çınar Ş, Demir Y. Toplumdaki hemşirelik imajı: bir ölçek geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(2): 24-33.
  • Green D. (1994). What is quality in higher education? London, UK: Society for Research into Higher Education&Open University Press
  • Herdman EA. Akreditasyon süreci. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2010; 7(2):3 -4.
  • http://www.dpb.gov.tr/tr-tr Erişim Tarihi: 15.01.2018.
  • http://www.hepdak.org.tr/ (Erişim Tarihi: 15.04.2016)
  • http://www.turkak.org.tr/TURKAKSITE/AkreditasyonAkreditasyonNedir.aspx (Erişim Tarihi: 18.04.2016)
  • Kiper S, Koştu N. Denizli sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin mesleki örgütlenme konusundaki görüşleri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2010; 5(14): 1-14.
  • Kurt S, Taş HY. Sivil Toplum örgütlerinde profesyonel ve gönüllü çalışma ilişkileri: tehditler ve fırsatlar. Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi 2015; 4(4): 199-214.
  • Özer M, Gür BS, Küçükcan T. Kalite güvencesi: türkiye yükseköğretimi için stratejik tercihler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2011; 1(2): 59-65.
  • Özsoy SA. Toplumda hemşirelik imajının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2000; 16: 1-19.
  • Sis-Çelik A. Pasinlioğlu T, Kocabeyoğlu T, Çetin S. Hemşirelik mesleğinin toplumdaki imajının belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2013; 21(3): 147-53.
  • Şişman M, Turan S. Eğitimde toplam kalite yönetimi, Ankara: Pegem Yayıncılık; 2001.
  • Uçar EM, Levent F. Yükseköğretimde uluslararası akreditasyon deneyimi: bir vakıf üniversitesi yabancı diller hazırlık okulu örneği. Journal of International Social Research 2017; 10(52): 846-57.
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı. Türkiye’de öğretmen eğitiminde standartlar ve akreditasyon. Ankara: Öğretmen Eğitimi Dizisi. 1999.
Yıl 2018, Cilt: 34 Sayı: 3, 1 - 13, 25.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Aktan CC, Gencel U. (2007). Yükseköğretimde akreditasyon. İçinde: Aktan CC, Değişim Çağında Yükseköğretim, İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayını.
  • Bakioğlu A, Ülker N. Üniversitede akreditasyon, Ankara: Nobel Yayıncılık; 2015.
  • Çınar Ş, Demir Y. Toplumdaki hemşirelik imajı: bir ölçek geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(2): 24-33.
  • Green D. (1994). What is quality in higher education? London, UK: Society for Research into Higher Education&Open University Press
  • Herdman EA. Akreditasyon süreci. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2010; 7(2):3 -4.
  • http://www.dpb.gov.tr/tr-tr Erişim Tarihi: 15.01.2018.
  • http://www.hepdak.org.tr/ (Erişim Tarihi: 15.04.2016)
  • http://www.turkak.org.tr/TURKAKSITE/AkreditasyonAkreditasyonNedir.aspx (Erişim Tarihi: 18.04.2016)
  • Kiper S, Koştu N. Denizli sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin mesleki örgütlenme konusundaki görüşleri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2010; 5(14): 1-14.
  • Kurt S, Taş HY. Sivil Toplum örgütlerinde profesyonel ve gönüllü çalışma ilişkileri: tehditler ve fırsatlar. Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi 2015; 4(4): 199-214.
  • Özer M, Gür BS, Küçükcan T. Kalite güvencesi: türkiye yükseköğretimi için stratejik tercihler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2011; 1(2): 59-65.
  • Özsoy SA. Toplumda hemşirelik imajının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2000; 16: 1-19.
  • Sis-Çelik A. Pasinlioğlu T, Kocabeyoğlu T, Çetin S. Hemşirelik mesleğinin toplumdaki imajının belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2013; 21(3): 147-53.
  • Şişman M, Turan S. Eğitimde toplam kalite yönetimi, Ankara: Pegem Yayıncılık; 2001.
  • Uçar EM, Levent F. Yükseköğretimde uluslararası akreditasyon deneyimi: bir vakıf üniversitesi yabancı diller hazırlık okulu örneği. Journal of International Social Research 2017; 10(52): 846-57.
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı. Türkiye’de öğretmen eğitiminde standartlar ve akreditasyon. Ankara: Öğretmen Eğitimi Dizisi. 1999.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selmin Şenol

Seda Ardahan Sevgili

H. Betül Kekeç Bu kişi benim

Ayşegül Orhan Bu kişi benim

Leman Sevinç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 16 Mart 2018
Kabul Tarihi 18 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 34 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şenol, S., Ardahan Sevgili, S., Kekeç, H. B., Orhan, A., vd. (2018). ÖĞRENCİLERİN HEMŞİRELİK EĞİTİMİNDE AKREDİTASYON KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİ. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 34(3), 1-13.