Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye Toplu Ulaşım Sisteminde Elektrikli Otobüsler

Yıl 2019, Sayı: 15, 155 - 167, 31.03.2019
https://doi.org/10.31590/ejosat.512606

Öz

Sürdürülebilir ulaşım
konsepti, dünya genelinde toplu taşım sistemi içerisinde önemi her geçen gün
artan ve verimliliği ön planda tutan bir yaklaşım olarak göze çarpmaktadır.
Günümüzde ulaşım teknolojileri alanındaki gelişmeler içten yanmalı motorlu
araçlardan elektrik motoruyla çalışan araçlara geçişe doğru ilerlemektedir.
Azalan fosil kaynaklı yakıtlar, enerjinin tedarikini zorlaştırmakta, alternatif
enerjiye olan yönelimleri arttırmaktadır. Özellikle çevre kirliliği üzerinde
büyük etkisi bulunan içten yanmalı motorlara sahip geleneksel ulaşım
sistemlerinde, konsept değişikliğine dair geçiş denemeleri bütün dünyada olduğu
gibi ülkemizde de elektrikli tahrik sistemine sahip toplu taşım araçlarına
doğru her geçen gün artmaktadır.

Dünyanın kentsel nüfusu
artmaya devam ettikçe, sürdürülebilir, düşük maliyetli ulaşım seçeneklerini
belirlemek daha kritik hale gelmekte, bu minvalde elektrikli otobüsler, zararlı
ulaşım kaynaklı egzoz emisyonları azaltmanın ve şehirlerdeki hava kalitesini
iyileştirmenin yansıra düşük işletme maliyetleri ile ön plana çıkmaktadır. 

Bu çalışmada Türkiye kamu
toplu ulaşım otoriteleri tarafından ülke genelinde kullanılan elektrik tahrikli
olan lastik tekerlekli ulaşım sistemlerine dair mevcut durum detaylı olarak
ortaya konulmuştur. Beraberine Türkiye mevcut elektrikli otobüs üreticileri,
yapılan ihalelerde ortaya konulan teknik şartnameleri esas alan, İdarelerin
elektrikli otobüsler için belirlediği tercih kriterleri ile ortaya konulan
sonuçları, ilgili İdareler başta olmak üzere alım süreçlerindeki yapılan
yaklaşımlar ve kamu toplu ulaşım sistemleri için elektrikli otobüs konseptine
geçişte mevcut durumdaki zorluklara dair genel görünüme yer verilmiştir.







Bu anlamda kamu ölçeğinde
sunulan toplu ulaşım hizmetlerinde lastik tekerlekli ulaşım sistemlerde
elektrikli otobüs kullanmak isteyen yerel yönetimler için referans niteliği
taşıyan Türkiye ölçeğinde mevcut durum analizi ortaya konulması hedeflenmiştir. 

Kaynakça

  • Topal, O. Establishment of Business Perfromans Model for Electric Buses in İstanbul Real Road, Journey and Times Conditions Against Diesel and CNG Buses. Ph.D. Thesis, Yildiz Technical University, Institute of Science and Technology, İstanbul, Turkey, 2016
  • Topal, O., & Nakir, İ. (2018). Total Cost of Ownership Based Economic Analysis of Diesel, CNG and Electric Bus Concepts for the Public Transport in Istanbul City. Energies, 11(9), 2369.
  • BNEF Research Services Report 2018
  • Electric Vehicle Outlook Report “Global EV Outlook 2018”
  • EGO Genel Müdürlüğü, Kurumsal Tanıtım; https://www.ego.gov.tr (erişim tarihi 10.01.2019)
  • ENGİN V., GÜLSOY U. ,(2016), “Osmanlı'dan Cumhuriyet'e İstanbul'da Elektrik “ İstanbul, İETT.
  • Kurumsal Yayınlar, (2013),”Dünden Bugüne ESHOT Genel Müdürlüğü 70. Yıl anısına”İzmir , ESHOT
  • İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü Toplu Ulaşım Yönetim Sistemi Projesi “Enerji Yönetimi”
  • Topal O. ve diğerleri (2017). İstanbul Toplu Ulaşım Sisteminin Emisyon Analizi, Transist 10. İstanbul Ulaşım Kongresi
  • “Elektrikli Otobüslerin Kamu Toplu Taşıma Sistemi İçerisindeki Yeri” Dr. Orhan TOPAL, İTÜ Elektrikli Araçlar Zirvesi 2018 (konferans konuşması)
  • EGO- YEGM Elektrikli Otobüs Protokol https://www.ego.gov.tr/tr/haber/4266/egoda-elektrikli-otobus-donemi (erişim tarihi 10.01.2019)
  • Kamu İhale Kurumu İhale Sorgulama sayfası https://www.kik.gov.tr/ihalesorulama (erişim tarihi 05/01/2019 )
  • Araçlarla ilgili Teknik Özellikler için;
  • https://www.bozankaya.com.tr/https://www.temsa.com.tr/https://www.otokar.com.tr/https://www.bmc.com.tr/https://www.aselsan.com.tr/

Electric Buses in Turkish Public Transportation System

Yıl 2019, Sayı: 15, 155 - 167, 31.03.2019
https://doi.org/10.31590/ejosat.512606

Öz

The concept of sustainable transportation stands out as an approach that increases its importance in the public transportation system worldwide and keeps efficiency at the forefront. Nowadays, developments in the field of transportation technologies are moving towards the transition from internal combustion engine vehicles to electric motor vehicles. The reduced fossil fuels make the supply of energy difficult, increasing the tendencies towards alternative energy. In traditional transportation systems with internal combustion engines that have a great impact on environmental pollution, transition trials for concept change are increasing day by day in our country as well as in public transport vehicles with electric drive systems.
As the world's urban population continues to grow, identifying sustainable, low-cost transportation options becomes more critical, with electric buses becoming more prominent in reducing air emissions from harmful transportation, and lower operating costs for improving urban air quality.
This study about the current situation in Turkey, which is electrically driven wheel transportation systems used by the public mass transportation authorities across the country have been outlined in detail. Along Turkey existing electric bus manufacturers, the main technical specifications as set forth in made procurement, put the results associated with determine the preferred criteria for buses electrically Administration, the Administration concerned made in the procurement process, especially approaches and public mass transportation systems for the challenges of the present in the transition to electric bus concept condition general view.
In this sense, the public transport services offered on the public scale tire carries a reference for local governments wishing to use electric buses are wheelchair transportation systems across Turkey aimed to put the current situation analysis.

Kaynakça

  • Topal, O. Establishment of Business Perfromans Model for Electric Buses in İstanbul Real Road, Journey and Times Conditions Against Diesel and CNG Buses. Ph.D. Thesis, Yildiz Technical University, Institute of Science and Technology, İstanbul, Turkey, 2016
  • Topal, O., & Nakir, İ. (2018). Total Cost of Ownership Based Economic Analysis of Diesel, CNG and Electric Bus Concepts for the Public Transport in Istanbul City. Energies, 11(9), 2369.
  • BNEF Research Services Report 2018
  • Electric Vehicle Outlook Report “Global EV Outlook 2018”
  • EGO Genel Müdürlüğü, Kurumsal Tanıtım; https://www.ego.gov.tr (erişim tarihi 10.01.2019)
  • ENGİN V., GÜLSOY U. ,(2016), “Osmanlı'dan Cumhuriyet'e İstanbul'da Elektrik “ İstanbul, İETT.
  • Kurumsal Yayınlar, (2013),”Dünden Bugüne ESHOT Genel Müdürlüğü 70. Yıl anısına”İzmir , ESHOT
  • İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü Toplu Ulaşım Yönetim Sistemi Projesi “Enerji Yönetimi”
  • Topal O. ve diğerleri (2017). İstanbul Toplu Ulaşım Sisteminin Emisyon Analizi, Transist 10. İstanbul Ulaşım Kongresi
  • “Elektrikli Otobüslerin Kamu Toplu Taşıma Sistemi İçerisindeki Yeri” Dr. Orhan TOPAL, İTÜ Elektrikli Araçlar Zirvesi 2018 (konferans konuşması)
  • EGO- YEGM Elektrikli Otobüs Protokol https://www.ego.gov.tr/tr/haber/4266/egoda-elektrikli-otobus-donemi (erişim tarihi 10.01.2019)
  • Kamu İhale Kurumu İhale Sorgulama sayfası https://www.kik.gov.tr/ihalesorulama (erişim tarihi 05/01/2019 )
  • Araçlarla ilgili Teknik Özellikler için;
  • https://www.bozankaya.com.tr/https://www.temsa.com.tr/https://www.otokar.com.tr/https://www.bmc.com.tr/https://www.aselsan.com.tr/
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orhan Topal 0000-0003-3857-5689

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Topal, O. (2019). Türkiye Toplu Ulaşım Sisteminde Elektrikli Otobüsler. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(15), 155-167. https://doi.org/10.31590/ejosat.512606