Countries
appreciate technical and vocational education as important for an economically
and socially sustainable development. In this context, many studies focus on
increasing the quality of technical and vocational education. The aim of this
study is to evaluate the contribution of physics courses to the fundamental electronics
and measurement course in vocational high schools in the context of curriculum
and teacher opinions. The data were obtained through semi-structured interviews
conducted with teachers in vocational high schools and by comparing the
programs of the physics and fundamental electronic-measurement courses in the
context of document analysis. The data obtained from interviews were analyzed
descriptively. Findings of the research showed that the examined courses in
vocational high schools were not planned as supporting each other. Especially
the expressions of participant teachers revealed that difficulties arose in
teaching the courses which require physics knowledge such as fundamental
electronics and measurement course in vocational high schools.
Ülkeler, ekonomik ve sosyal alanlardaki gelişmelerinin sürdürülebilirliğini sağlamak açısından, özellikle vasıflı insan gücünü yetiştirmede önemli role sahip olan teknik ve mesleki eğitime önem vermektedirler. Bu kapsamda teknik ve mesleki eğitimin kalitesini artırmaya odaklanmış çalışmalar önem kazanmaktadır. Bu çalışmanın amacı meslek liselerindeki fizik derslerinin temel elektronik ve ölçme dersine katkısını öğretim programları ve öğretmen görüşleri çerçevesinde değerlendirmektir. Bu doğrultuda çalışmada, meslek liselerinde yürütülen fizik ve temel elektronik-ölçme derslerinin öğretim programları doküman analizi kapsamında karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Ayrıca temel elektronik ve ölçme dersi öğretmenleriyle yarı yapılandırılmış mülakatlar yapılmıştır. Mülakatlardan elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Çalışmada, incelenen derslerin öğretim programlarının birbirini destekleyecek şekilde planlanmadığı yönünde bulgular elde edilmiştir. Katılımcı öğretmenlerin ifadeleri de, meslek liselerindeki temel elektronik ve ölçme dersi gibi fizik bilgisine ihtiyaç duyulan derslerde bu durumun güçlüklere neden olduğunu göstermektedir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 2 |