Research Article
BibTex RIS Cite

Porter’in Rekabet Stratejisi Yaklaşımı Ve Performansı İlişkisi: Tr 83 Bölgesi İmalat İşletmeleri Örneği

Year 2024, Volume: 1 Issue: 1, 53 - 69, 26.03.2024

Abstract

Strateji terimi geçmişten günümüze kadar askeri temelli alanlarda kullanılmış olup, 1800’lü yıllardan itibaren globalleşmenin ve pazar payı rekabetinin artmasıyla beraber reel sektörler tarafından da kullanılmaya başlanmıştır. Mal ve hizmet piyasasında işletmeler tarafından tüketiciye sunulan birbirleriyle aynı veya benzer türdeki ürünlerin birbirinden ayrışması için işletmeler tarafından yeni stratejilerin geliştirilmesi zorunlu hale gelmiştir. Bu stratejilerin başında rekabet stratejileri yer almaktadır. Ülkemizde de işletmeler tarafından kullanılmakta olan rekabet stratejilerinin kullanım alanını ve düzeyini etkileyen birçok faktör bulunmaktadır. Bu çalışmada işletme yöneticilerinin eğitim düzeyleri ile rekabet stratejilerinin uygulanma düzeyleri ve performans boyutları arasındaki ilişki ele alınmaktadır. Araştırmanın evrenini ise TR83 bölgesinde faaliyet gösteren imalatçı KOBİ’ler oluşturmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Rekabet Stratejisi, İşletme Performansı

References

  • Üzün, Cengiz. Stratejik Yönetim ve Halkla İlişkiler. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları, 1. Basım, 2000.
  • Erol, Eren. Stratejik Yönetim. Eskişehir: Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları. (2009).
  • Fenerci, Burak. Rekabet Stratejileri: Dişlisiz Makine Sektöründe Bir Uygulama. İstanbul: Doğuş Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Güleş, Hasan Kürşat - Bülbül, Hasan. Yenilikçilik İşletmelerin Stratejik Rekabet Aracı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2004.
  • Ceritli, İsmail. ‘’KOBİ’ler ve Temel Sorunlar’’. Beklenen Mahalli İdareler Dergisi, Sayı 27, 1996.
  • Kaya, Hasan. Stratejik Yönetimde Rekabet Stratejileri Adıyaman’da Bulanan KOBİ’lerde Bir Uygulama. Ankara: Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2014.
  • Taşkıran, Necati. ‘’Stratejik Yönetim Aracı Olarak Amaçlara Göre Yönetim’’, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Sayı 1, (Ocak 2001), 365.
  • Orges, Ormanıdhı - Omer, Strınga. ‘’Porter's Model of Generic Competitive’’. Bus Econ (Haziran 2008).
  • Ölçer, Ahmet. Çorum İlinde Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerde Stratejik Yönetimin Yeri, Önemi ve Geliştirilmesi: Bir İşletme Örneği. Çorum: Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2013.
  • Porter, Michael E. Rekabet Stratejisi Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri. çev. G. Ulubilgen. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 2010.
  • Porter, Michael E. ‘’The Economic Performance of Regions, Regional Strategies’’. Business Economics ProQuest Central. (2003).
  • Porter, Michael E. . ‘’The Five Competitive Forces That Shape Strategy: On strategy USA’’. Harvard Business Review Studies, (2008)
  • Porter, Michael E. . Competitive Advantage: Creating And Sustaining Superior Performance. New York: The Free Press. 1985.
  • Selamet, Ali Aydoğdu. KOBİ’lerde Stratejik Yönetim Algısı: Karaman OSB’de Faaliyet Gösteren KOBİ’lerde Bir Uygulama. Karaman: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Sucu, Mahir Emre. KOBİ’lerde Stratejik Yönetim ve Bir Araştırma. Pamukkale: Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2010.

Relationship Between Porter's Competitive Strategy Approach And Performance: Example Of Tr 83 Region Manufacturing Enterprises

Year 2024, Volume: 1 Issue: 1, 53 - 69, 26.03.2024

Abstract

The term strategy has been used in military-based fields from the past to the present, and since the 1800s, with the increase in globalization and market share competition, it has started to be
used by the real sectors. In the goods and services market, it has become necessary for businesses to develop new strategies in order to differentiate the same or similar types of products offered to consumers by businesses. Competition strategies are at the top of these strategies. In our country, there are many factors affecting the use and level of competitive strategies used by businesses. In this study, the relationship between the level of education of business managers and the level of implementation of competitive strategies and performance dimensions is discussed. The population of the study consists of manufacturing SMEs operating in TR83 region. As a result of the hypotheses created in the research, it was revealed that as the level of education increases, the level of implementation of the differentiation strategy increases, and no significant relationship can be detected between cost leadership and focus strategies and the level of education. As a result of the survey and analysis, efficient results could not be achieved when using competitive strategies alone. It will be beneficial for businesses to apply competitive strategies in mixed and different combinations in order to increase their service quality towards consumers and implement an affordable price policy.

References

  • Üzün, Cengiz. Stratejik Yönetim ve Halkla İlişkiler. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları, 1. Basım, 2000.
  • Erol, Eren. Stratejik Yönetim. Eskişehir: Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları. (2009).
  • Fenerci, Burak. Rekabet Stratejileri: Dişlisiz Makine Sektöründe Bir Uygulama. İstanbul: Doğuş Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Güleş, Hasan Kürşat - Bülbül, Hasan. Yenilikçilik İşletmelerin Stratejik Rekabet Aracı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2004.
  • Ceritli, İsmail. ‘’KOBİ’ler ve Temel Sorunlar’’. Beklenen Mahalli İdareler Dergisi, Sayı 27, 1996.
  • Kaya, Hasan. Stratejik Yönetimde Rekabet Stratejileri Adıyaman’da Bulanan KOBİ’lerde Bir Uygulama. Ankara: Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2014.
  • Taşkıran, Necati. ‘’Stratejik Yönetim Aracı Olarak Amaçlara Göre Yönetim’’, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Sayı 1, (Ocak 2001), 365.
  • Orges, Ormanıdhı - Omer, Strınga. ‘’Porter's Model of Generic Competitive’’. Bus Econ (Haziran 2008).
  • Ölçer, Ahmet. Çorum İlinde Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerde Stratejik Yönetimin Yeri, Önemi ve Geliştirilmesi: Bir İşletme Örneği. Çorum: Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2013.
  • Porter, Michael E. Rekabet Stratejisi Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri. çev. G. Ulubilgen. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 2010.
  • Porter, Michael E. ‘’The Economic Performance of Regions, Regional Strategies’’. Business Economics ProQuest Central. (2003).
  • Porter, Michael E. . ‘’The Five Competitive Forces That Shape Strategy: On strategy USA’’. Harvard Business Review Studies, (2008)
  • Porter, Michael E. . Competitive Advantage: Creating And Sustaining Superior Performance. New York: The Free Press. 1985.
  • Selamet, Ali Aydoğdu. KOBİ’lerde Stratejik Yönetim Algısı: Karaman OSB’de Faaliyet Gösteren KOBİ’lerde Bir Uygulama. Karaman: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Sucu, Mahir Emre. KOBİ’lerde Stratejik Yönetim ve Bir Araştırma. Pamukkale: Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2010.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economic Thought
Journal Section Research Article
Authors

Tunahan Ahmet Gürle 0009-0007-2808-855X

Yücel Erol 0000-0002-8289-9106

Publication Date March 26, 2024
Submission Date February 20, 2024
Acceptance Date March 8, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 1 Issue: 1

Cite

ISNAD Gürle, Tunahan Ahmet - Erol, Yücel. “Porter’in Rekabet Stratejisi Yaklaşımı Ve Performansı İlişkisi: Tr 83 Bölgesi İmalat İşletmeleri Örneği”. Amasya Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 1/1 (March 2024), 53-69.
Amasya Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (Amasya Journal of Social Sciences Research)