Review
BibTex RIS Cite

The Use of Face as a Communication Tool on Ceramic Surfaces as an Image

Year 2020, Volume: 26 Issue: 44, 150 - 160, 19.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.674526

Abstract

As one of the most important forms of expression for human beings, art has an important role between past and present in our cultural bonds. One of the most important talents of mankind is communication, and facial expressions are as valuable as words for this communication. Most of the time, we convey our feelings through our facial expressions. There is a connection between our identity and our face. Identity is an indication of a community or person's unique qualification, state and value, that is, values that are unique to man; it is the sum of all the features of the personality. Within collective identities, a person creates his/her own individual identity. These identities are in harmony with each other; they form and develop together. Facial expressions fully reflect these identities that we have acquired in life and our stance and feelings towards situations.
In this study, artists who used face as an image in their works are examined and the use of face image on ceramic objects in the historical process is analyzed. The face, which is effective in the transfer of different expressions, has been the source of the works of many artists as images. Two different means of expression; art, and face, come together in the works of artists. Artists sometimes apply the face as an image in their works for emotion transfer through artworks, and sometimes use it in order to reflect different identities.

References

  • Bayrakdar, S., & Akgün, D., & Yücedağ, İ. (2016). Yüz ifadelerinin otomatik analizi üzerine bir literatür çalışması. SAÜ Fen Bil Dergisi, 20(2), 383-398. Erişim adresi: http://www.saujs.sakarya.edu.tr/tr/download/article-file/227629
  • Boniatti, K. (2018). Barnaba Fornasetti. Casa Living, Ekim.
  • Civelek, A. (2007). Roma cenaze törenleri̇ ve gömme gelenekleri. Arkeoloji ve Sanat Dergisi, 124, 71-80.
  • Donnan, C. B. (1979). Moche art of Peru: Pre-Columbian symbolic communication. Los Angeles: Museum of Culture History.
  • Ergil, D. (1994). Toplum ve insan. Turhan Kitabevi, Ankara.
  • Güneş, T. & Polat, E. (2009). Yüz ı̇fade anali̇zi̇nde özni̇teli̇k seçimi̇ ve çoklu svm siniflandiricilarina etki̇si̇. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 24(1), 7-14. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/75454
  • Hirst, C. (2017). The Jericho skull, creating an ancestor. Papers from the Institute of Archaeology, British Museum Exhibition Review, 27(1), 1-4.
  • İnan, H. B. (2018). Serami̇k form ve yüzeylerde resi̇msel anlatımlar ve ı̇mgeler (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 531113)
  • Metin, A., & Doğan, T. (2019). Psikolojik danışman adaylarının, yüz ifadelerindeki duyguları tanıma becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-26. doi: https://doi.org/10.16986/HUJE.2019053944
  • Rowe, M. (2015). Museum of the native American history: A pictorial journey. Rapid City: Museum of The Native American History Press.
  • Sayın, Z. (1999). Mithat Şen ve beden yazısı. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Sayın, Z. (2003). İmgenin pornografisi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Şi̇mşek, S. (2002). Günümüzün ki̇mli̇k sorunu ve bu sorunun yaşandiği temel çatışma eksenleri̇. Uludağ Üniversitesi Fen Edebi̇yat Fakültesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Dergi̇si, 3(3), 29-39. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/214786
  • Tanrıverdi, Y., & Korkmaz, T. (2019). Farkındalığın sanatsal dışavurumu. III. Uluslararası Farkındalık Konferansında sunulan bi̇ldi̇ri̇, ÇOMÜ Troia Kültür Merkezi, Çanakkale.

İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı

Year 2020, Volume: 26 Issue: 44, 150 - 160, 19.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.674526

Abstract

Sanat insanoğlunun önemli ifade biçimlerinden biri olarak, kültürle kurduğumuz bağda geçmiş̧ ile şimdi arasında bir köprü görevindedir. İnsanın yeteneklerinden biri iletişimdir ve yüz ifadeleri en az sözcükler kadar önemlidir. Çoğu zaman duygularımızı yüz ifademiz ile aktarırız. Yüzümüz ile kimliğimiz arasında bir bağ vardır. Kimlik, bir topluluğun veya kişinin kendine has vasfı, yeri ve kıymeti, yani insana özgü olan değerlerin göstergesidir; insanın kişiliğine dair bütün özelliklerinin toplamıdır. Kolektif kimlikler içerisinde, kişi kendi bireysel kimliğini oluşturur. Bu kimlikler birbiriyle uyum içindedir; bir arada biçimlenip gelişirler. Yüz ifadeleri yaşam içerisinde edindiğimiz bu kimlikleri ve durumlar karşısındaki duruşumuzu ve duygularımızı tam olarak yansıtmaktadır.
Bu çalışmada, tarihsel süreç içerisinde, yüz imgesinin seramik objeler üzerinde kullanımı ve bu imgeyi kullanan sanatçılar incelenmiştir. Farklı ifadelerin aktarımında etkili olan yüz, imge olarak birçok sanatçının eserlerine kaynak olmuştur. İfadenin iki farklı aracı olan sanat ve yüz, sanatçıların eserlerinde bir araya gelmiştir. Sanatçıların yüz imgesini kimi zaman duygu aktarımında, kimi zaman da farklı kimliklerin yansıması şeklinde eserlerinde yer verdiği görülmüştür.

References

  • Bayrakdar, S., & Akgün, D., & Yücedağ, İ. (2016). Yüz ifadelerinin otomatik analizi üzerine bir literatür çalışması. SAÜ Fen Bil Dergisi, 20(2), 383-398. Erişim adresi: http://www.saujs.sakarya.edu.tr/tr/download/article-file/227629
  • Boniatti, K. (2018). Barnaba Fornasetti. Casa Living, Ekim.
  • Civelek, A. (2007). Roma cenaze törenleri̇ ve gömme gelenekleri. Arkeoloji ve Sanat Dergisi, 124, 71-80.
  • Donnan, C. B. (1979). Moche art of Peru: Pre-Columbian symbolic communication. Los Angeles: Museum of Culture History.
  • Ergil, D. (1994). Toplum ve insan. Turhan Kitabevi, Ankara.
  • Güneş, T. & Polat, E. (2009). Yüz ı̇fade anali̇zi̇nde özni̇teli̇k seçimi̇ ve çoklu svm siniflandiricilarina etki̇si̇. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 24(1), 7-14. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/75454
  • Hirst, C. (2017). The Jericho skull, creating an ancestor. Papers from the Institute of Archaeology, British Museum Exhibition Review, 27(1), 1-4.
  • İnan, H. B. (2018). Serami̇k form ve yüzeylerde resi̇msel anlatımlar ve ı̇mgeler (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 531113)
  • Metin, A., & Doğan, T. (2019). Psikolojik danışman adaylarının, yüz ifadelerindeki duyguları tanıma becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-26. doi: https://doi.org/10.16986/HUJE.2019053944
  • Rowe, M. (2015). Museum of the native American history: A pictorial journey. Rapid City: Museum of The Native American History Press.
  • Sayın, Z. (1999). Mithat Şen ve beden yazısı. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Sayın, Z. (2003). İmgenin pornografisi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Şi̇mşek, S. (2002). Günümüzün ki̇mli̇k sorunu ve bu sorunun yaşandiği temel çatışma eksenleri̇. Uludağ Üniversitesi Fen Edebi̇yat Fakültesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Dergi̇si, 3(3), 29-39. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/214786
  • Tanrıverdi, Y., & Korkmaz, T. (2019). Farkındalığın sanatsal dışavurumu. III. Uluslararası Farkındalık Konferansında sunulan bi̇ldi̇ri̇, ÇOMÜ Troia Kültür Merkezi, Çanakkale.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yasemin Tanrıverdi 0000-0002-6869-4454

Publication Date March 19, 2020
Submission Date January 14, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 26 Issue: 44

Cite

APA Tanrıverdi, Y. (2020). İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(44), 150-160. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.674526

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.