Research Article
BibTex RIS Cite

On the Use of Time and Space in Video Art

Year 2018, Volume: 4 Issue: 7, 9 - 20, 21.06.2018

Abstract

The perception of time and space can be traced in art starting from the use of early periods of visual art.

The time factor in painting occupies a very important place in works of narrative art productions. The

narrative art events were painted on the same plane one after the other. In 20th century, after the 1960s,

video art started to be widely used in the field of art. These productions differ from other art formats

with the ability to transform time and space. The technology of the moving image to be used in the field

of contemporary art brought new possibilities. The video art which creates new ways of expression for

the artist, has also caught the possibility of directing the perception of the art audience. In accordance

with the Istanbul biennial, selected examples of the artistic impact of video art performed over time and

space are examined in this article.

References

  • Armes, R., (1995). “Toplumsal Düzen” (Çev. Hakan Uğurlu), Video Sanatı : Eleştirel Bir Bakış (Der. Levent Kılıç), Hil Yayın, İstanbul, 17-32.
  • Berger, J., (1995). Görme Biçimleri (Çev. Yurdanur Salman), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Bozkurt, N., (1995). Sanat ve Estetik Kuramları, Sarmal Yayınları, İstanbul.
  • Ergüven, M., (1992). Yoruma Doğru,YKY, İstanbul.
  • Germaner, S., (1997). 1960 Sonrası Sanat: Akımlar, Eğilimler, Gruplar, Sanatçılar, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Gombrich, E.H., (1992). Sanat ve Yanılsama, Ahmet Cemal (Çev.), Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Kaprow, A. (1995)., “Assemblanges, Environments and Happenings”, Art in Theory, C. Harrison, P. Wood (ed.), Blackwell, Oxford.
  • Kılıçkaya, A. (y.y.) Santa Sophia y Chora, Silk Road Publications, İstanbul.
  • Krauss, R., (1995). “Video : Narsizmin Estetiği”, Ufuk Küçükcan (çev.), Video Sanatı: Eleştirel Bir Bakış, Hil Yayın, İstanbul.
  • Lucie-Smith, E. (1996). Dictionary of Art Terms, Thames and Hudson, London.
  • Ödekan, A., (1979). “Grafik ve Matematik Ustası M.C. Escher”, Çevre Mimarlık ve Görsel Sanatlar Dergisi, Ocak-Şubat, Sayı: 1, 94-102.
  • Özayten, N., (1997). “Yerleştirme”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, YEM Yayın, İstanbul, Cilt: 3, 1939-1940.
  • Perella, C., (1999). 6. Uluslararası İstanbul Bienali Katalogu, İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı, İstanbul.
  • Rush, M., (1999). New Media in Late 20th Century Art, Thames and Hudson, London.
  • Sönmez, N., (1997). “Video Sanatı”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, YEM Yayın, İstanbul Cilt: 3, 1885.
  • Görsel Kaynaklar:
  • A. Kılıçkaya, (y.y.). Müneccim Krallar ve Herodes, Chora, Silk Road Publications, İstanbul
  • 6. Uluslararası İstanbul Bienali Katalogu, (1999). İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı, İstanbul.
  • 4. Uluslararası İstanbul Bienali Katalogu, (1995). İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı, İstanbul.
  • İnternet Kaynakları:
  • İnternet: Balla, G., Tasmalı Köpeğin Dinamizmi, https://en.wikipedia.org/wiki/Giacomo_Balla, (20.06.2015)
  • İnternet: Bayeux Halısı, http://global.britannica. com/topic/Bayeux-Tapestry, (20.04.2016)
  • İnternet: Bruegel, P., Karda Avcılar, https://www. g o o g l e. com/cultura l i n s t i t u t e /a s s e t -viewe r / h u nt e r s - i n - t h e - s n owwi n t e r / W g Fm z F N N N 7 4 n U g ? u t m _s o u r c e = g o o g l e & u t m _medium=kp&hl=tr&projectId=art-project,(15.06.2015)
  • İnternet: Escher, M.C., Relativity, litografi, http://www.mcescher.com/gallery/back-in-holland/relativity/, (15.06.2015)
  • İnternet: Massaccio, Vergi Parası, 1427, Santa Maria della Carmine Brancacci, https://tr.khanacademy.org/humanities/renaissancereformation/early-renaissance1/painting-inflorence/ a/masaccio-the-tribute-money-inthe-brancacci-chapel,(20.04.2016)
  • İnternet:Hogarth, W., Marriage a la Mode: II,https://en.wikipedia.org/wiki/Marriage_à-lamode:_ 2._The_Tête_à_Tête, (20.04.2016)

Video Sanatında Zaman ve Mekân Kullanımı Üzerine

Year 2018, Volume: 4 Issue: 7, 9 - 20, 21.06.2018

Abstract

Sanatta zaman ve mekân algısının kullanımı erken dönem sanat eserlerinden başlayarak izlenebilir. Resim sanatında öyküleyici konularda üretilen sanat yapıtlarında zaman etkeni önemli yer tutmaktadır. Bu öyküleyici sanat yapıtlarında olaylar birbiri ardına aynı düzlemde resmedilmekteydi. 20. yüzyıla gelindiğinde ise 1960’lı yıllardan sonra sanat alanında yaygın biçimde kullanılmaya başlayan video sanatı zaman ve mekân dönüştürebilme özelliği ile diğer sanat üretim biçimlerinden ayrı bir yere sahiptir. Hareketli görüntünün güncel sanat alanında kullanılması teknolojinin getirdiği yeni olanaklar ile birlikte gerçekleşmiştir. Sanatçıya yeni anlatım olanakları açan video sanatı, sanat izleyicisinin algısını yönlendirebilme olanağına da sahip olmuştur. İstanbul Bienallerinden seçilen örnekler doğrultusunda video sanatının zaman ve mekân üzerine gerçekleştirdiği sanatsal etki açığa çıkarılmaktadır.

References

  • Armes, R., (1995). “Toplumsal Düzen” (Çev. Hakan Uğurlu), Video Sanatı : Eleştirel Bir Bakış (Der. Levent Kılıç), Hil Yayın, İstanbul, 17-32.
  • Berger, J., (1995). Görme Biçimleri (Çev. Yurdanur Salman), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Bozkurt, N., (1995). Sanat ve Estetik Kuramları, Sarmal Yayınları, İstanbul.
  • Ergüven, M., (1992). Yoruma Doğru,YKY, İstanbul.
  • Germaner, S., (1997). 1960 Sonrası Sanat: Akımlar, Eğilimler, Gruplar, Sanatçılar, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Gombrich, E.H., (1992). Sanat ve Yanılsama, Ahmet Cemal (Çev.), Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Kaprow, A. (1995)., “Assemblanges, Environments and Happenings”, Art in Theory, C. Harrison, P. Wood (ed.), Blackwell, Oxford.
  • Kılıçkaya, A. (y.y.) Santa Sophia y Chora, Silk Road Publications, İstanbul.
  • Krauss, R., (1995). “Video : Narsizmin Estetiği”, Ufuk Küçükcan (çev.), Video Sanatı: Eleştirel Bir Bakış, Hil Yayın, İstanbul.
  • Lucie-Smith, E. (1996). Dictionary of Art Terms, Thames and Hudson, London.
  • Ödekan, A., (1979). “Grafik ve Matematik Ustası M.C. Escher”, Çevre Mimarlık ve Görsel Sanatlar Dergisi, Ocak-Şubat, Sayı: 1, 94-102.
  • Özayten, N., (1997). “Yerleştirme”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, YEM Yayın, İstanbul, Cilt: 3, 1939-1940.
  • Perella, C., (1999). 6. Uluslararası İstanbul Bienali Katalogu, İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı, İstanbul.
  • Rush, M., (1999). New Media in Late 20th Century Art, Thames and Hudson, London.
  • Sönmez, N., (1997). “Video Sanatı”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, YEM Yayın, İstanbul Cilt: 3, 1885.
  • Görsel Kaynaklar:
  • A. Kılıçkaya, (y.y.). Müneccim Krallar ve Herodes, Chora, Silk Road Publications, İstanbul
  • 6. Uluslararası İstanbul Bienali Katalogu, (1999). İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı, İstanbul.
  • 4. Uluslararası İstanbul Bienali Katalogu, (1995). İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı, İstanbul.
  • İnternet Kaynakları:
  • İnternet: Balla, G., Tasmalı Köpeğin Dinamizmi, https://en.wikipedia.org/wiki/Giacomo_Balla, (20.06.2015)
  • İnternet: Bayeux Halısı, http://global.britannica. com/topic/Bayeux-Tapestry, (20.04.2016)
  • İnternet: Bruegel, P., Karda Avcılar, https://www. g o o g l e. com/cultura l i n s t i t u t e /a s s e t -viewe r / h u nt e r s - i n - t h e - s n owwi n t e r / W g Fm z F N N N 7 4 n U g ? u t m _s o u r c e = g o o g l e & u t m _medium=kp&hl=tr&projectId=art-project,(15.06.2015)
  • İnternet: Escher, M.C., Relativity, litografi, http://www.mcescher.com/gallery/back-in-holland/relativity/, (15.06.2015)
  • İnternet: Massaccio, Vergi Parası, 1427, Santa Maria della Carmine Brancacci, https://tr.khanacademy.org/humanities/renaissancereformation/early-renaissance1/painting-inflorence/ a/masaccio-the-tribute-money-inthe-brancacci-chapel,(20.04.2016)
  • İnternet:Hogarth, W., Marriage a la Mode: II,https://en.wikipedia.org/wiki/Marriage_à-lamode:_ 2._The_Tête_à_Tête, (20.04.2016)
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles (Double blind peer reviewed and open to be indexed)
Authors

Lale Yılmaz

Publication Date June 21, 2018
Submission Date November 5, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 7

Cite

APA Yılmaz, L. (2018). Video Sanatında Zaman ve Mekân Kullanımı Üzerine. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 4(7), 9-20.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png