Son yıllarda geleneksel yakıtların yerine alternatif yakıt arayışları, artan bir öneme sahiptir ve bu bağlamda bor türevli yakıtlar, yeni nesil enerji kaynakları için umut vadeden bir alternatif olarak değerlendirilmektedir. Buna istinaden bu çalışma, geleneksel bir yakıt olan benzinle yeni nesil bir yakıt olan trietil boratın (TEB) saf ve karışık formdaki damlacıklarının yanma özelliklerini incelemektedir. Çalışmada, yakıt damlacık çapının, alev yapısının ve alev sıcaklığının zaman içindeki evrimi, yüksek hızlı kamera ve termal kamera cihazlarıyla gözlemlenmiştir. Deneylerde referans olarak benzin yakıtı kullanılmış ve ayrıca, kütle bazında TEB eklenerek %20TEB, %40TEB, %60TEB ve %80TEB yakıt karışımları hazırlanmıştır. Yüksek hızlı kamera görüntülerinin analizi, TEB içeren yakıt damlacıklarının yanma işlemi sırasında benzin yakıtından farklı olarak geniş bir ışıksız (non-luminous) bölgeye sahip olduğunu göstermiştir. Saf ve karışık yakıtlardan elde edilen alevlerde, en yüksek alev sıcaklığı %80TEB karışımındaki damlacıklarda kaydedilmiştir. Ayrıca, en kısa yok olma süresi yine %80TEB karışımında gözlenmiştir. Deneyler sonucunda, en kısa tutuşma gecikmesinin %60TEB yakıt damlacıklarında, en uzun tutuşma gecikmesinin ise saf benzinde olduğu incelenmiştir. Genel olarak, TEB ilavesinin benzinle karşılaştırıldığında tutuşma gecikmesini azalttığı, toplam yok olma süresini artırdığı ve yanma sırasındaki sıcaklığı yükselttiği belirtilmiştir. Araştırmada incelenen yakıt damlacıklarının boyutsuz kare damlacık çapının (D/D0)² zamana bağlı değişiminin eğrileri, genellikle D²-yasasına uygun özellikler sergilemiştir.
TÜBİTAK (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu) ve Tarsus Üniversitesi
TUBİTAK 120M844 projesi ve Tarsus Üniversitesi BAP MF.20.001 – BAP MF.21.005 projeleri
Yazarlar, bu araştırmaya TUBİTAK 120M844 projesi ve Tarsus Üniversitesi BAP MF.20.001 – BAP MF.21.005 projeleri aracılığıyla mali destek sağlayan TÜBİTAK'a (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu) ve Tarsus Üniversitesi'ne şükranlarını sunarlar.
In recent years, the search for alternative fuels to replace traditional fuels has been of increasing importance and in this context, boron-derived fuels are considered as a promising alternative for next generation energy sources. Accordingly, this study investigates the combustion characteristics of pure and mixed droplets of triethyl borate (TEB), a new generation fuel, and petrol, a conventional fuel. In the study, the evolution of the fuel droplet diameter, flame structure and flame temperature over time were observed with high-speed camera and thermal camera devices. In the experiments, petrol fuel was used as a reference and 20%TEB, 40%TEB, 60%TEB and 80%TEB fuel blends were prepared by adding TEB on a mass basis. Analysis of high-speed camera images showed that TEB-containing fuel droplets have a large non-luminous region during the combustion process, unlike petrol fuel. In the flames obtained from pure and mixed fuels, the highest flame temperature was recorded in droplets of 80%TEB mixture. In addition, the shortest extinction time was again observed in the 80%TEB mixture. As a result of the experiments, it was found that the shortest ignition delay was observed in 60%TEB fuel droplets and the longest ignition delay was observed in pure petrol. In general, it was reported that the addition of TEB decreased the ignition delay, increased the total extinction time and increased the temperature during combustion compared to petrol. The curves of the time-dependent variation of the dimensionless square droplet diameter (D/D0)² of the fuel droplets analysed in the study generally exhibited properties in accordance with the D²-law.
TÜBİTAK (Scientific and Technological Research Council of Turkey) and Tarsus University
TUBİTAK 120M844 projesi ve Tarsus Üniversitesi BAP MF.20.001 – BAP MF.21.005 projeleri
The authors would like to express their gratitude to TUBITAK (Scientific and Technological Research Council of Turkey) and Tarsus University for providing financial support for this research through TUBITAK 120M844 project and Tarsus University BAP MF.20.001 - BAP MF.21.005 projects.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Materials Engineering (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | TUBİTAK 120M844 projesi ve Tarsus Üniversitesi BAP MF.20.001 – BAP MF.21.005 projeleri |
Publication Date | March 29, 2024 |
Acceptance Date | January 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |
© 2016 All Rights Reserved
TENMAK Boron Research Institute