This study aims to comprehend and measure the concept of wisdom. For this purpose, misconceptions about wisdom were uncovered. Theoretical framework was structured according to the identified criteria of inclusion and exclusion. The test sample based on this configuration, were consulted to 3 linguists for redaction and to 20 field experts for content validity. According to the Lawshe analysis, 5 items that were below the content validity ratio (CVR) were excluded from the test. With 27 items, Test of Misconceptions Regarding the Concept of Wisdom (BKİYT) was applied to 669 students of the 5th, 6th, 7th and 8th grades in primary schools. In the light of the data obtained, 3 items were removed from the test via item analysis. The reliability coefficient was calculated as α = 0.71 with the Cronbach Alpha formula. The Kaiser-Meyer-Olkin KMO value was 0.815 and the Bartlett's Test of Sphericity value was 1528.687. After 5 items were excluded via factor analysis, a meaningful test consisting of a total of 19 items with 2 factors as (1) static and (2) action-oriented wisdom, which explains 21.718% of the total variance, was created. It has been suggested that this reliable and valid test can be used to identify students' misconceptions about wisdom.
Bu çalışma, bilgeliği kavrama ve ölçme amacını taşımaktadır. Bu amaç doğrultusunda, bilgeliğe ilişkin kavram yanılgıları gün yüzüne çıkarılmıştır. Kavramsal çerçeve, dahil edilen ve hariç tutulan kriterler belirlenerek yapılandırılmıştır. Bu yapılandırma üzerine oturtulan test örneği, 3 dil uzmanına redaksiyon; 20 alan uzmanına kapsam geçerliği için başvurulmuştur. Testten, Lawshe analizine göre kapsam geçerlilik oranının (KGO) altında kalan 5 madde çıkarılmıştır. Elde edilen 27 maddelik Bilgelik Kavramına İlişkin Yanılgılar Testi (BKİYT), ilköğretim 5., 6., 7. ve 8. sınıfta öğrenim gören 669 öğrenciye uygulanmıştır. Güvenirlik katsayısı Cronbach Alpha formülü ile α = 0,71 olarak hesaplanmıştır. Kaiser- Meyer- Olkin KMO değeri 0,815 ve Bartlett’s Test of Sphericity değeri 1528.687 olarak bulunmuştur. Faktör analizi sonucunda 5 madde elenmiştir. Toplam varyansın %21.718‟ini açıklayan (1) statik ve (2) eylemsel bilgelik olmak üzere 2 faktörlü toplam 19 maddeden oluşan anlamlı bir test oluşturulmuştur. Güvenilirliğine ve geçerliliğine kanı elde edilmiş bu testin, öğrencilerin bilgelik konusuna ilişkin yanılgılarını tespit etmek amacıyla kullanılması önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child Development Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | December 30, 2023 |
Submission Date | December 15, 2023 |
Acceptance Date | December 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 1 Issue: 1 |
The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License International License.