BibTex RIS Cite

The Analysis of the Views of English Teachers about 2nd Grade English Language Teaching Curriculum/İkinci Sınıf İngilizce Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2016, Volume: 7 Issue: 2, 0 - 0, 01.08.2016
https://doi.org/10.19160/e-ijer.61394

Abstract

From the 2012-2013 academic year on, Ministry of National Education (MoNE) initiated twelve-year compulsory and progressive education instead of eight-year non-stop compulsory education. During this implementation, MoNE started English language teaching in 2nd grade rather than 4th grade. This study aims to determine the views of English teachers about 2nd grade English language teaching curriculum. The illuminative evaluation model was used in this study. The data were collected from 21 English teachers teaching 2nd grade classes in Uşak through semi-structured interviews during the spring semester of the 2013-2014 academic year. The interviews were coded and themed through both descriptive and content analysis. 30% of the transcripts were given to two foreign language field experts for coding. The agreement was calculated according to Miles & Huberman (1994) and found .88 and .90 between experts and the researcher and .85 between two researchers. The findings were gathered under five themes: “Basic Dimensions”, “Problems”, “Strengths”, “Weaknesses” and “Recommendations”. Research findings indicated that teachers found the strengths of the 2nd grade English language teaching program as benefits of English teaching in the 2nd grade, applicability to the 2nd grade students, focus on listening and speaking skills and the learning-teaching process whereas they found applicability of the program in different learning contexts to be the weakness. In addition, it was found that teachers had problems due to teaching at the 2nd grade for the first time and not getting any in-service training about the program.

Keywords: ELT Curriculum, Young Learners, English Teachers, Illuminative Evaluation Model

Özet:

Araştırmanın amacı İngilizce öğretmenlerinin ilkokul ikinci sınıf İngilizce öğretim programına ilişkin görüşlerinin ortaya çıkarılmasıdır. Çalışmada aydınlatıcı değerlendirme modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri 2013-2014 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Uşak ilinde ikinci sınıflarda görev yapan 21 İngilizce öğretmeninden yarı-yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır. Görüşmeler hem betimsel hem içerik analizi kullanılarak kodlanıp temalaştırılmıştır. Öğretmenlerin ilkokul 2 sınıf İngilizce öğretim programına ilişkin görüşlerinin genel olarak programın erken yaşta dil öğrenimine olanak sağlaması nedeniyle olumlu olduğu söylenebilir.

Anahtar Kelimeler: İngilizce Öğretim Programı, Genç Öğrenenler, İngilizce Öğretmenleri, Aydınlatıcı Değerlendirme Modeli

References

  • Alkan, M. F. and Arslan, M. (2014). İkinci sınıf İngilizce öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4 (7), 87-99.
  • Bozavlı, E. (2013). Erken yaşta yabancı dil öğretiminin tarihsel süreci ve amaçları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (4), 1561-1574.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. and Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. London: Sage Publications.
  • Denscombe, M. (2007). The good research guide. For small scale social research project. Finland: McGraw Hill.
  • Ekuş, B. and Babayiğit, Ö. (2013). İlkokul 2. sınıftan itibaren yabancı dil eğitimi verilmesine ilişkin sınıf ve İngilizce öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Researcher: Social Science Studies, 1, 40-49.
  • Enever, J. (2009). Can today’s early language learners in England become tomorrow’s Plurilingual European citizens?. In M. Nikolov (Ed.), In Early learning of foreign languages: Processes and outcomes (pp.15-29). UK: Multilingual Matters.
  • Galletta, A. (2013). Mastering the semi-structured interview and beyond: From research design to analysis and publication. New York: NYU Press.
  • İyitoğlu, O. and Alcı, B. (2015). A qualitative research on 2nd grade teachers’ opinions about 2nd grade English language teaching curriculum. İlköğretim Online, 14 (2), 682-696.
  • Kırkgöz, Y. (2009a). Globalization and English language policy in Turkey.
  • Educational Policy, 23 (5), 663-684.
  • Kırkgöz, Y. (2009b). Globalization and English language policy at primary education in Turkey. English as an International Language Journal, 5, 176- 181.
  • Kızıldağ, A. (2009). Teaching English in Turkey: Dialogues with teachers about the challenges in public primary schools. International Electronic Journal of Elementary Education, 1 (3), 187-201.
  • Küçüktepe, C., Eminoğlu Küçüktepe, S. and Baykın, Y. (2014). İkinci sınıf İngilizce dersi ve programına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (22), 55-78.
  • MEB (2006). İlköğretim İngilizce dersi (4,5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB (2012). 12 yıl zorunlu eğitim. Retrieved March 30 2015,
  • http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2012/12Yil_Soru_Cevaplar.pdf
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) İngilizce dersi (2,3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB (t.y.). Diller için Avrupa ortak başvuru metni: Öğrenme, öğretme,
  • değerlendirme. Retrieved August 1 2013, http://abdigm.meb.gov.tr/eski_site/uaorgutler/AK/cefr_Turkce.pdf.
  • Mezzi, T. (2012). Being young, being adult: The age factor issue for vocabulary in fl
  • education. M. Gonzales Davies& A. Taronna (Eds.), In New trends in early foreign language learning: The age factor, CLIL and languages in contact, bridging research and good practices (pp. 12-23). UK: Cambridge Scholars Publishing.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage Publications.
  • Parlett, M. and Hamilton, D. (1977). Evaluation as illumination: A new approach to the study of innovatory programs. In M. Parlett and G. Dearden (Eds.), Introduction to illuminative evaluation: Studies in higher education (pp. 9-29). California: Pacific Soundings Press.
  • Süer, S. (2014). İlkokul 2. sınıf İngilizce dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Diyarbakır ili örneği). Unpublished Master’s Thesis, Dicle University, Diyarbakır.
  • Sülü, A. and Kır, E. (2014). Language teachers’ views on CEFR. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 1(5), 358-364. Retrieved January 29 2015, http://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/69
  • Yıldırım, A. and Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2016, Volume: 7 Issue: 2, 0 - 0, 01.08.2016
https://doi.org/10.19160/e-ijer.61394

Abstract

References

  • Alkan, M. F. and Arslan, M. (2014). İkinci sınıf İngilizce öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4 (7), 87-99.
  • Bozavlı, E. (2013). Erken yaşta yabancı dil öğretiminin tarihsel süreci ve amaçları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (4), 1561-1574.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. and Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. London: Sage Publications.
  • Denscombe, M. (2007). The good research guide. For small scale social research project. Finland: McGraw Hill.
  • Ekuş, B. and Babayiğit, Ö. (2013). İlkokul 2. sınıftan itibaren yabancı dil eğitimi verilmesine ilişkin sınıf ve İngilizce öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Researcher: Social Science Studies, 1, 40-49.
  • Enever, J. (2009). Can today’s early language learners in England become tomorrow’s Plurilingual European citizens?. In M. Nikolov (Ed.), In Early learning of foreign languages: Processes and outcomes (pp.15-29). UK: Multilingual Matters.
  • Galletta, A. (2013). Mastering the semi-structured interview and beyond: From research design to analysis and publication. New York: NYU Press.
  • İyitoğlu, O. and Alcı, B. (2015). A qualitative research on 2nd grade teachers’ opinions about 2nd grade English language teaching curriculum. İlköğretim Online, 14 (2), 682-696.
  • Kırkgöz, Y. (2009a). Globalization and English language policy in Turkey.
  • Educational Policy, 23 (5), 663-684.
  • Kırkgöz, Y. (2009b). Globalization and English language policy at primary education in Turkey. English as an International Language Journal, 5, 176- 181.
  • Kızıldağ, A. (2009). Teaching English in Turkey: Dialogues with teachers about the challenges in public primary schools. International Electronic Journal of Elementary Education, 1 (3), 187-201.
  • Küçüktepe, C., Eminoğlu Küçüktepe, S. and Baykın, Y. (2014). İkinci sınıf İngilizce dersi ve programına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (22), 55-78.
  • MEB (2006). İlköğretim İngilizce dersi (4,5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB (2012). 12 yıl zorunlu eğitim. Retrieved March 30 2015,
  • http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2012/12Yil_Soru_Cevaplar.pdf
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) İngilizce dersi (2,3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB (t.y.). Diller için Avrupa ortak başvuru metni: Öğrenme, öğretme,
  • değerlendirme. Retrieved August 1 2013, http://abdigm.meb.gov.tr/eski_site/uaorgutler/AK/cefr_Turkce.pdf.
  • Mezzi, T. (2012). Being young, being adult: The age factor issue for vocabulary in fl
  • education. M. Gonzales Davies& A. Taronna (Eds.), In New trends in early foreign language learning: The age factor, CLIL and languages in contact, bridging research and good practices (pp. 12-23). UK: Cambridge Scholars Publishing.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage Publications.
  • Parlett, M. and Hamilton, D. (1977). Evaluation as illumination: A new approach to the study of innovatory programs. In M. Parlett and G. Dearden (Eds.), Introduction to illuminative evaluation: Studies in higher education (pp. 9-29). California: Pacific Soundings Press.
  • Süer, S. (2014). İlkokul 2. sınıf İngilizce dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Diyarbakır ili örneği). Unpublished Master’s Thesis, Dicle University, Diyarbakır.
  • Sülü, A. and Kır, E. (2014). Language teachers’ views on CEFR. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 1(5), 358-364. Retrieved January 29 2015, http://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/69
  • Yıldırım, A. and Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 27 citations in total.

Details

Journal Section Educational Sciences and Sciences of Field Education
Authors

Fatma Özüdoğru

Oktay Cem Adıgüzel

Publication Date August 1, 2016
Published in Issue Year 2016Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Özüdoğru, F., & Adıgüzel, O. C. (2016). The Analysis of the Views of English Teachers about 2nd Grade English Language Teaching Curriculum/İkinci Sınıf İngilizce Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2). https://doi.org/10.19160/e-ijer.61394

Creative Commons Lisansı
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)


[email protected]                http://www.e-ijer.com    Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye