This study examines the relationships between the Big Five personality traits (extraversion, agreeableness, conscientiousness, neuroticism, and openness to experience) and self-control and self- management (SCM) among university students. Utilizing a quantitative, correlational design, the research analyzed data from 207 undergraduate students (116 females, 91 males) enrolled in various academic programs at a public university in Istanbul. Participants completed the Big Five Personality Inventory (BFPI) and the Self-Control and Self-Management Scale (SCMS), both validated for Turkish samples. Findings revealed significant correlations between SCM and personality traits. Conscientiousness emerged as the strongest positive predictor of SCM, underscoring its role in fostering goal-oriented behaviors and self-regulation. Neuroticism showed a moderate negative correlation, indicating its detrimental effects on emotional stability and self-regulatory capacities. Extraversion and openness to experience demonstrated moderate positive associations with SCM, highlighting the contributions of sociability, adaptability, and creativity. Agreeableness exhibited a weaker but significant positive correlation with SCM, reflecting the supportive influence of cooperative tendencies. Gender differences were observed in specific traits, with females scoring higher in conscientiousness and neuroticism, while males reported slightly higher levels of extraversion. However, no significant gender differences in SCM were detected. These findings have practical implications for psychological counseling and educational interventions. Strategies emphasizing time management and emotional regulation may enhance self-regulation, particularly for students with high neuroticism or low conscientiousness. Future research should explore cultural influences and longitudinal dynamics to deepen understanding of these relationships. The study contributes to the growing evidence on personality’s role in shaping self-regulation and well-being.
Ethics committee approval was obtained from İstanbul Medeniyet University University Educational Sciences Ethics Committee (Date: 04.01.2021, Number: 2021/01-09)
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinde Beş Faktör Kişilik Özellikleri (dışadönüklük, uyumluluk, sorumluluk, nevrotiklik ve deneyime açıklık) ile özdenetim ve öz yönetim (ÖYÖ) arasındaki ilişkileri incelemektedir. Nicel ve korelasyonel bir tasarım kullanılarak, İstanbul’daki bir devlet üniversitesinde farklı akademik programlara kayıtlı 207 lisans öğrencisinden (116 kadın, 91 erkek) elde edilen veriler analiz edilmiştir. Katılımcılar, Türk örneklemi için geçerliliği sağlanmış olan Beş Faktör Kişilik Envanteri (BFKE) ve Özdenetim ve Öz Yönetim Ölçeği’ni (ÖYÖÖ) doldurmuştur. Bulgular, ÖYÖ ile kişilik özellikleri arasında anlamlı korelasyonlar ortaya koymuştur. Sorumluluk, ÖYÖ’nün en güçlü pozitif yordayıcısı olarak öne çıkmış ve hedef odaklı davranışların ve öz düzenlemenin geliştirilmesindeki rolünü vurgulamıştır. Nevrotiklik, duygusal istikrar ve öz düzenleme kapasitesine zarar verdiğini gösteren orta düzeyde negatif bir korelasyon sergilemiştir. Dışadönüklük ve deneyime açıklık, sosyallik, uyum sağlama ve yaratıcılığın katkılarını öne çıkararak ÖYÖ ile orta düzeyde pozitif ilişkiler göstermiştir. Uyumluluk, işbirlikçi eğilimlerin destekleyici etkisini yansıtarak ÖYÖ ile daha zayıf ama anlamlı bir pozitif korelasyon sergilemiştir. Belirli özelliklerde cinsiyet farklılıkları gözlemlenmiş; kadınlar sorumluluk ve nevrotiklikte daha yüksek puan alırken, erkekler dışadönüklükte biraz daha yüksek seviyeler bildirmiştir. Ancak, ÖYÖ’de anlamlı bir cinsiyet farkı tespit edilmemiştir. Bu bulgular, psikolojik danışma ve eğitim müdahaleleri için pratik çıkarımlara sahiptir. Özellikle yüksek nevrotiklik ya da düşük sorumluluk düzeyine sahip öğrenciler için zaman yönetimi ve duygusal düzenleme stratejilerinin öz düzenlemeyi artırabileceği belirtilmiştir. Gelecekteki araştırmalar, bu ilişkilerin daha iyi anlaşılabilmesi için kültürel etkiler ve uzunlamasına dinamikler üzerinde durmalıdır. Çalışma, kişiliğin öz düzenleme ve iyi oluş üzerindeki rolüne dair artan kanıtlara katkıda bulunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychological Foundations of Education, Higher Education Systems |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 12, 2025 |
Publication Date | June 2, 2025 |
Submission Date | December 29, 2024 |
Acceptance Date | March 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 57 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License