The aim of this study is to determine the learning perceptions of primary school students and to examine these perceptions based on gender, grade level, and academic achievement. The study employs quantitative research design using the survey model. Data were collected from 542 students enrolled in primary schools in a district of Gümüşhane province. The data collection tools included a personal information form and the Primary School Students' Learning Perceptions Scale (LPS), which consists of three sub dimensions: Learning as Acquiring and Using Knowledge (LAUK), Learning as Personal Transformation (PT), and Learning as Social Skills (SS). More than 80% of the students scored high or very high in the LAUK, PT, and SS dimensions. The results indicate that there is a significant difference in LAUK, PT, and SS scores based on students' gender and grade level. In terms of gender, female students exhibited higher learning perceptions than male students. Although differences were observed in certain sub dimensions, overall, students in lower grade levels demonstrated higher learning perceptions than those in upper grade levels. Moreover, significant positive correlations were found between students' achievement scores in Turkish, mathematics, science, and English and their scores in LAUK, PT, and SS. The findings also suggest that LAUK and PT scores are significant predictors of academic performance in Turkish, mathematics, science, and English, whereas SS scores do not serve as a significant predictor.
Learning perceptions learning approach learning as acquiring and using knowledge learning as personal transformation learning as social skills.
Araştırmanın amacı ilköğretim öğrencilerinin öğrenme anlayışlarını belirlemek, öğrenme anlayışlarını cinsiyet, sınıf düzeyi ve başarı durumuna göre incelemektir. Tarama modelinde yürütülen nicel çalışmanın verileri Gümüşhane iline bağlı bir ilçedeki ilköğretim okullarına kayıtlı olan 542 öğrenciden toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak bilgi formu ile Bilgiyi Kazanma ve Kullanma Olarak Öğrenme (BKK), Kişisel Değişim Olarak Öğrenme (KD) ve Sosyal Beceri Olarak Öğrenme (SB) adlı üç alt boyutu olan İlköğretim Öğrencilerinin Öğrenme Anlayışları Ölçeği (ÖAÖ) kullanılmıştır. Öğrencilerin %80’inden daha fazlası BKK, KD ve SB boyutlarında yüksek veya çok yüksek puan alan gruplarda toplanmıştır. Öğrencilerin cinsiyet ve sınıf düzeyine göre BKK, KD ve SB puanları arasındaki farkın anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyete göre kız öğrencilerin öğrenme anlayışları erkek öğrencilerin öğrenme anlayışlarından yüksektir. Bazı boyutlarda farklılıklar olmakla birlikte, genel olarak alt sınıf düzeyindeki öğrencilerin öğrenme anlayışlarının üst sınıf öğrencilerinin öğrenme anlayışlarından yüksek olduğu anlaşılmıştır. Öğrencilerin Türkçe, matematik, fen bilimleri ve İngilizce dersi başarı notları ile BKK, KD ve SB puanları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkilerin olduğu belirlenmiştir. BKK ve KD puanlarının Türkçe, matematik, fen bilimleri ve İngilizce dersi puanlarının anlamlı birer yordayıcısı olduğu, ancak SB puanının anlamlı yordayıcı olmadığı tespit edilmiştir.
Öğrenme anlayışları öğrenme yaklaşımı bilgiyi kazanma ve kullanma olarak öğrenme kişisel değişim olarak öğrenme sosyal beceri olarak öğrenme.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | June 2025, 9(1) |
Authors | |
Publication Date | July 16, 2025 |
Submission Date | February 11, 2025 |
Acceptance Date | July 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |