Research Article
BibTex RIS Cite

Examining the Learning Conceptions of Primary School Students

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 1 - 13, 16.07.2025
https://doi.org/10.70740/eduref.1637902

Abstract

The aim of this study is to determine the learning perceptions of primary school students and to examine these perceptions based on gender, grade level, and academic achievement. The study employs quantitative research design using the survey model. Data were collected from 542 students enrolled in primary schools in a district of Gümüşhane province. The data collection tools included a personal information form and the Primary School Students' Learning Perceptions Scale (LPS), which consists of three sub dimensions: Learning as Acquiring and Using Knowledge (LAUK), Learning as Personal Transformation (PT), and Learning as Social Skills (SS). More than 80% of the students scored high or very high in the LAUK, PT, and SS dimensions. The results indicate that there is a significant difference in LAUK, PT, and SS scores based on students' gender and grade level. In terms of gender, female students exhibited higher learning perceptions than male students. Although differences were observed in certain sub dimensions, overall, students in lower grade levels demonstrated higher learning perceptions than those in upper grade levels. Moreover, significant positive correlations were found between students' achievement scores in Turkish, mathematics, science, and English and their scores in LAUK, PT, and SS. The findings also suggest that LAUK and PT scores are significant predictors of academic performance in Turkish, mathematics, science, and English, whereas SS scores do not serve as a significant predictor.

References

  • Alamdarloo, G., Moradi, S. & Dehshiri, G. (2013). The relationship between students’ conceptions of learning and their academic achievement. Psychology, 4, 44-49. doi: 10.4236/psych.2013.41006.
  • Bahar, H. H. & Sülün, A. (2022). Ders çalışma yaklaşımının akademik başarıyı yordama gücü: Fethiye Ali Sıtkı mefharet koçman meslek yüksekokulu örneği. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 136-145.
  • Bahar, H. H., & Okur, M. (2018). Öğretmen adaylarının ders çalışma yaklaşımlarının akademik başarıyı yordama gücü. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7(3), 307-318.
  • Baş, G. (2013). İlköğretim öğrencilerinin öğrenme anlayışları ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 97-115.
  • Beşoluk, Ş., & Önder, İ. (2010). Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımları, öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 679-693.
  • Beyaztas, D., & Senemoğlu, N. (2015). Learning approaches of successful students and factors affecting their learning approaches. Eğitim ve Bilim-Educatıon And Scıence, 40(179).
  • Biggs, J. (1999). Teaching for Quality Learning at University. SHRE and Open University Press.
  • Biggs, J. B. (1987). Student approaches to learning and studying. Research Monograph.Melbourne: Australian Council for Educational Research, Australia.
  • Bilen, M. (1990). Plandan uygulamaya öğretim (2. Baskı). Gelecek Yayıncılık.
  • Boulton Lewis, G., Marton, F., Lewis, D. & Wilss, L. (2004). A longitudinal study of learning for a group of indigenous Australian university students: Dissonant conceptions and strategies. Higher Education, 47(1), 91-111.
  • Brooks, J. G. & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Revised Ed. Alexandria. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Byrne, M. & Flood, B. (2004). Exploring the conceptions of learning of accounting students. Accounting Education, 13(1), 25-37.
  • Chan, K. (2003). Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs and approaches to learning. Research in Education, 69(1), 36-50
  • Çuhadar, C., Gündüz, Ş. & Tanyeri, T. (2013). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri bölümü öğrencilerinin ders çalışma yaklaşımlarının ve akademik öz-yeterlik çalgılarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 251259.
  • Diseth, A. (2007). Student evaluation of teaching, approaches to learning and academic performance. Scandinavian Journal of Educational Research, 51(2), 185-284.
  • Dönmez, C., Yazıcı, K. & Demirez, G. M. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ders çalışma yaklaşımlarının incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 8(2), 227–239.
  • Ekinci, N. (2010). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları. Eğitim ve Bilim, 34(151).
  • Ekinci, N. (2015). Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımları ve öğretmen özyeterlik inançları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 62-76.
  • Eklund-Myrskog, G. (1998). Students' conceptions of learning in different educational contexts. Higher education, 35(3), 299-316.
  • Entwistle, N. J. (2001). Styles of learning and teaching: An integrated outline of educational psychology for students, teachers, and lecturers. David Fulton Publishers.
  • Halse, B. Halse, N. (3 Kasım 1999). “Approaches to Learning across Cultures: The Role Of Assessment.” Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. 6(3).
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri, kavramlar, ilkeler ve teknikler. Nobel Yayınevi.
  • Kember, D., & Leung, D: Y. P. (1998). Influences upon student’perceptions of workload. Educational Pyschology, 18(3), 293-307.
  • Kilmen, S. (2015). Eğitim araştırmacıları için SPSS uygulamalı istatistik. Edge Akademi.
  • Kul, S. (2014). Uygun istatistiksel test seçim kilavuzu/guideline for suitable statistical test selection. Plevra Bülteni, 8(2), 26-29.
  • Kurbanoğlu, S. , Akkoyunlu, B. (2003). Bilgi okuryazarlığı. Bilgi Okuryazarlığı Konferansı, Sakarya, 29.
  • Levine, D.M., Ramsey, P.P. and Smidt, R.K. (2001). Applied statistics for engineers and scientists. Prentice-Hall.
  • Marton, F., & Saljo, R. (1976). On qualitative differences in learning: Outcome and process. British Journal of Educational Psychology, 46(1), 4-11.
  • Miller, C. D., Finley, J. and McKinley, D. L. (1990). Learning approaches and motives: Male and female differences and implications for learning assistance programs. Journal of College Student Development, 31(2), 147–154.
  • Niles, S. (Ocak 1996). Cultural variation in learning strategies: A comparison of Australian and Sri Lankan University students. Journal of Psychology, 130(1).
  • Ozan, C., Köse, E., & Gündoğdu, K. (2012). Okul öncesi ve sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarının incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 75–92.
  • Parpala, A., Lindblom‐Ylänne, S., Komulainen, E., Litmanen, T. & Hirsto, L. (2010). Öğrencilerin öğrenmeye yaklaşımları ve farklı disiplinlerdeki öğretme-öğrenme ortamı deneyimleri. İngiliz Eğitim Psikolojisi Dergisi, 80 (2), 269-282.
  • Phan, H.P. (2008). Unifying different theories of learning: Theoretical framework and empiricalevidence. Educational Psychology, 28(3), 325–340.
  • Purdie, N. & Hattie, J. (2002). Assessing students‟ conceptions of learning. Australian Journal of Educational and Developmental Psychology, 2, 17-32.
  • Richardson, J.T.E. & Price, L. (2003). Approaches to studying and perceptions of academics quality in electronically delivered courses. British Journal of Educational Technology, 34(1), 45-56.
  • Selçuk, G. S., Çalışkan, S., & Erol, M. (2007). Fizik öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 25–41.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (4. Baskı). Gazi Kitabevi.
  • Seven, M. A., & Engin, A. O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 189-212.
  • Turner, M. & Baskerville, R. (2011). Change in conception of learning: A missing ingredient to support deep learning. Accounting & Finance Association of Australia and New Zealand (AFAANZ) Conference, Darwin
  • Ünal-Çoban, G. & Ergin, Ö. (2008). İlköğretim öğrencilerinin feni öğrenme yaklaşımları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 271293.
  • Van Rossum, E. J. & Schenk, S. M. (1984). The relationship between learning conception, study strategy and learning outcome. British Journal of Educational Psychology, 54(1), 73-83.
  • Yıldız, H. (2010). Öğretmen adaylarının sahip oldukları öğrenme stilleri ve öğrenme yaklaşımları arasındaki ilişki. Birinci Ulusal Eğitim Programı ve Öğretimi Kongresi, Balıkesir.
  • Yılmaz, M. B., & Orhan, F. (2011). Ders çalışma yaklaşımı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(159), 69–83.
  • Zhang, L. (2000). University students’ learning approaches in three cultures: an Investigation of Bigg’s 3p model. The Journal of Psychology, 134 (1), 37–55. https://doi.org/10.1080/00223980009600847

İlköğretim Öğrencilerinin Öğrenme Anlayışlarının İncelenmesi

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 1 - 13, 16.07.2025
https://doi.org/10.70740/eduref.1637902

Abstract

Araştırmanın amacı ilköğretim öğrencilerinin öğrenme anlayışlarını belirlemek, öğrenme anlayışlarını cinsiyet, sınıf düzeyi ve başarı durumuna göre incelemektir. Tarama modelinde yürütülen nicel çalışmanın verileri Gümüşhane iline bağlı bir ilçedeki ilköğretim okullarına kayıtlı olan 542 öğrenciden toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak bilgi formu ile Bilgiyi Kazanma ve Kullanma Olarak Öğrenme (BKK), Kişisel Değişim Olarak Öğrenme (KD) ve Sosyal Beceri Olarak Öğrenme (SB) adlı üç alt boyutu olan İlköğretim Öğrencilerinin Öğrenme Anlayışları Ölçeği (ÖAÖ) kullanılmıştır. Öğrencilerin %80’inden daha fazlası BKK, KD ve SB boyutlarında yüksek veya çok yüksek puan alan gruplarda toplanmıştır. Öğrencilerin cinsiyet ve sınıf düzeyine göre BKK, KD ve SB puanları arasındaki farkın anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyete göre kız öğrencilerin öğrenme anlayışları erkek öğrencilerin öğrenme anlayışlarından yüksektir. Bazı boyutlarda farklılıklar olmakla birlikte, genel olarak alt sınıf düzeyindeki öğrencilerin öğrenme anlayışlarının üst sınıf öğrencilerinin öğrenme anlayışlarından yüksek olduğu anlaşılmıştır. Öğrencilerin Türkçe, matematik, fen bilimleri ve İngilizce dersi başarı notları ile BKK, KD ve SB puanları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkilerin olduğu belirlenmiştir. BKK ve KD puanlarının Türkçe, matematik, fen bilimleri ve İngilizce dersi puanlarının anlamlı birer yordayıcısı olduğu, ancak SB puanının anlamlı yordayıcı olmadığı tespit edilmiştir.

References

  • Alamdarloo, G., Moradi, S. & Dehshiri, G. (2013). The relationship between students’ conceptions of learning and their academic achievement. Psychology, 4, 44-49. doi: 10.4236/psych.2013.41006.
  • Bahar, H. H. & Sülün, A. (2022). Ders çalışma yaklaşımının akademik başarıyı yordama gücü: Fethiye Ali Sıtkı mefharet koçman meslek yüksekokulu örneği. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 136-145.
  • Bahar, H. H., & Okur, M. (2018). Öğretmen adaylarının ders çalışma yaklaşımlarının akademik başarıyı yordama gücü. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7(3), 307-318.
  • Baş, G. (2013). İlköğretim öğrencilerinin öğrenme anlayışları ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 97-115.
  • Beşoluk, Ş., & Önder, İ. (2010). Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımları, öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 679-693.
  • Beyaztas, D., & Senemoğlu, N. (2015). Learning approaches of successful students and factors affecting their learning approaches. Eğitim ve Bilim-Educatıon And Scıence, 40(179).
  • Biggs, J. (1999). Teaching for Quality Learning at University. SHRE and Open University Press.
  • Biggs, J. B. (1987). Student approaches to learning and studying. Research Monograph.Melbourne: Australian Council for Educational Research, Australia.
  • Bilen, M. (1990). Plandan uygulamaya öğretim (2. Baskı). Gelecek Yayıncılık.
  • Boulton Lewis, G., Marton, F., Lewis, D. & Wilss, L. (2004). A longitudinal study of learning for a group of indigenous Australian university students: Dissonant conceptions and strategies. Higher Education, 47(1), 91-111.
  • Brooks, J. G. & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Revised Ed. Alexandria. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Byrne, M. & Flood, B. (2004). Exploring the conceptions of learning of accounting students. Accounting Education, 13(1), 25-37.
  • Chan, K. (2003). Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs and approaches to learning. Research in Education, 69(1), 36-50
  • Çuhadar, C., Gündüz, Ş. & Tanyeri, T. (2013). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri bölümü öğrencilerinin ders çalışma yaklaşımlarının ve akademik öz-yeterlik çalgılarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 251259.
  • Diseth, A. (2007). Student evaluation of teaching, approaches to learning and academic performance. Scandinavian Journal of Educational Research, 51(2), 185-284.
  • Dönmez, C., Yazıcı, K. & Demirez, G. M. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ders çalışma yaklaşımlarının incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 8(2), 227–239.
  • Ekinci, N. (2010). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları. Eğitim ve Bilim, 34(151).
  • Ekinci, N. (2015). Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımları ve öğretmen özyeterlik inançları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 62-76.
  • Eklund-Myrskog, G. (1998). Students' conceptions of learning in different educational contexts. Higher education, 35(3), 299-316.
  • Entwistle, N. J. (2001). Styles of learning and teaching: An integrated outline of educational psychology for students, teachers, and lecturers. David Fulton Publishers.
  • Halse, B. Halse, N. (3 Kasım 1999). “Approaches to Learning across Cultures: The Role Of Assessment.” Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. 6(3).
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri, kavramlar, ilkeler ve teknikler. Nobel Yayınevi.
  • Kember, D., & Leung, D: Y. P. (1998). Influences upon student’perceptions of workload. Educational Pyschology, 18(3), 293-307.
  • Kilmen, S. (2015). Eğitim araştırmacıları için SPSS uygulamalı istatistik. Edge Akademi.
  • Kul, S. (2014). Uygun istatistiksel test seçim kilavuzu/guideline for suitable statistical test selection. Plevra Bülteni, 8(2), 26-29.
  • Kurbanoğlu, S. , Akkoyunlu, B. (2003). Bilgi okuryazarlığı. Bilgi Okuryazarlığı Konferansı, Sakarya, 29.
  • Levine, D.M., Ramsey, P.P. and Smidt, R.K. (2001). Applied statistics for engineers and scientists. Prentice-Hall.
  • Marton, F., & Saljo, R. (1976). On qualitative differences in learning: Outcome and process. British Journal of Educational Psychology, 46(1), 4-11.
  • Miller, C. D., Finley, J. and McKinley, D. L. (1990). Learning approaches and motives: Male and female differences and implications for learning assistance programs. Journal of College Student Development, 31(2), 147–154.
  • Niles, S. (Ocak 1996). Cultural variation in learning strategies: A comparison of Australian and Sri Lankan University students. Journal of Psychology, 130(1).
  • Ozan, C., Köse, E., & Gündoğdu, K. (2012). Okul öncesi ve sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarının incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 75–92.
  • Parpala, A., Lindblom‐Ylänne, S., Komulainen, E., Litmanen, T. & Hirsto, L. (2010). Öğrencilerin öğrenmeye yaklaşımları ve farklı disiplinlerdeki öğretme-öğrenme ortamı deneyimleri. İngiliz Eğitim Psikolojisi Dergisi, 80 (2), 269-282.
  • Phan, H.P. (2008). Unifying different theories of learning: Theoretical framework and empiricalevidence. Educational Psychology, 28(3), 325–340.
  • Purdie, N. & Hattie, J. (2002). Assessing students‟ conceptions of learning. Australian Journal of Educational and Developmental Psychology, 2, 17-32.
  • Richardson, J.T.E. & Price, L. (2003). Approaches to studying and perceptions of academics quality in electronically delivered courses. British Journal of Educational Technology, 34(1), 45-56.
  • Selçuk, G. S., Çalışkan, S., & Erol, M. (2007). Fizik öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 25–41.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (4. Baskı). Gazi Kitabevi.
  • Seven, M. A., & Engin, A. O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 189-212.
  • Turner, M. & Baskerville, R. (2011). Change in conception of learning: A missing ingredient to support deep learning. Accounting & Finance Association of Australia and New Zealand (AFAANZ) Conference, Darwin
  • Ünal-Çoban, G. & Ergin, Ö. (2008). İlköğretim öğrencilerinin feni öğrenme yaklaşımları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 271293.
  • Van Rossum, E. J. & Schenk, S. M. (1984). The relationship between learning conception, study strategy and learning outcome. British Journal of Educational Psychology, 54(1), 73-83.
  • Yıldız, H. (2010). Öğretmen adaylarının sahip oldukları öğrenme stilleri ve öğrenme yaklaşımları arasındaki ilişki. Birinci Ulusal Eğitim Programı ve Öğretimi Kongresi, Balıkesir.
  • Yılmaz, M. B., & Orhan, F. (2011). Ders çalışma yaklaşımı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(159), 69–83.
  • Zhang, L. (2000). University students’ learning approaches in three cultures: an Investigation of Bigg’s 3p model. The Journal of Psychology, 134 (1), 37–55. https://doi.org/10.1080/00223980009600847
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum and Instration (Other)
Journal Section June 2025, 9(1)
Authors

Ferdi Bahadır 0000-0002-4777-4762

Ayşenur Yılmaz 0009-0007-1543-605X

Hüseyin Hüsnü Bahar 0000-0003-0061-3344

Publication Date July 16, 2025
Submission Date February 11, 2025
Acceptance Date July 9, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Bahadır, F., Yılmaz, A., & Bahar, H. H. (2025). İlköğretim Öğrencilerinin Öğrenme Anlayışlarının İncelenmesi. Eğitim Yansımaları, 9(1), 1-13. https://doi.org/10.70740/eduref.1637902