Research Article
BibTex RIS Cite

An Attempt to Compare the Auto-Socio-Biographical Novel, The Years, with the Autobiographical Novel, My School Friend

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 105 - 112, 26.03.2024
https://doi.org/10.31465/eeder.1400549

Abstract

Annie Ernaux, who is entitled to receive the 2022 Nobel Prize in Literature, has presented a new genre to the literary world with her works, which is a new technique that the literary world has been talking about recently and is referred to as collective biography, total novel, auto-socio-biography. In this study, thoughts will be put forward about the work named The Years and the similarity of the narration of history/daily life history, which embraces the author's own life story and reaches the level of narrating it with a more objective discourse, to the discourse of Melisa Gürpınar, one of the important writers of Turkish Literature. Auto-socio-biography, by its nature, includes history and the history of daily life. The anxiety of forgetting and not being able to remember in the work titled Years, and the effort to immortalize the flow of daily life in writing by telling it as it is, as transparently as possible, are similar to Gürpınar's approach in his work titled My School Friend. These two women writers, who were born in different cultures and geographies in almost the same years (Ernaux- 1940, Gürpınar- 1941), have similar attitudes towards protecting the collective. In order to carry out the study on the same genres, this article will focus on Gürpınar's novel called Okul Arkadaşım (My School Friend), published in 1997, and examine the points where it overlaps with the work called The Years (Seneler).

References

  • Akmanoğlu, Z. N. (2017). Annıe Ernaux’nun “Bir Kadın” Ve “Bir Adam” Adlı Yapıtlarında Metinlerarasılık ve Anne-Kız İlişkisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Altun, S. S. (2022). “Kent ve Nostalji: Melisa Gürpınar’ın İstanbul Anlatıları”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (27), 393-406.
  • Çoruk, A. Ş. (2010) “Tanzimattan Cumhuriyete Gündelik Hayatın Tarihi Açısından İstanbul Hatıratları”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 8(16), s. 489-522.
  • Doğu, Ç. (2016). “Annie Ernaux’nun Les Annees’si: Otobiyografik Anlatıda Yeni Ufuklar”. RumeliDE Journal of Language and Literature Studies 4, s. 78-85
  • Ernaux, A. (2022). Seneler. Çev. Siren İdemen. İstanbul: Can Yayınları.
  • Gürpınar, M. (2009). Çamlıca’dan Yeldeğirmenine Rüzgârın Peşinde. İstanbul: Heyamola Yayınları.
  • Gürpınar, M. (2008). Okul Arkadaşım. İstanbul: Özyürek Yayınevi.
  • Hafifbilek, C. (1999). “Melisa Gürpınar’la Düşsel Bir Yolculuk”. [Röportaj]. Bahçe 16, s. 34-39.
  • Somuncuoğlu Özot, G.( 2021). Ekoeleştirel Yaklaşımdan Kültürel Bellek Sorgulamasına Melisa Gürpınar Metinleri. Ankara: Sonçağ Yayınları.

Oto- Sosyo-Biyografik Bir Roman Olan Seneler ile Otobiyografik Bir Roman Okul Arkadaşım’ı Karşılaştırma Denemesi

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 105 - 112, 26.03.2024
https://doi.org/10.31465/eeder.1400549

Abstract

2022 Nobel edebiyat ödülünü almaya hak kazanan Annie Ernaux, yapıtları ile edebiyat dünyasının son zamanlarda üzerinde sıkça konuştuğu yeni bir teknik olan ve kolektif biyografi, total roman, oto-sosyo-biyografi gibi isimlendirmelerle anılan yeni bir türü yazın dünyasına armağan etmiştir. Bu çalışmada, Seneler isimli yapıt ve bu yapıtta yazarın öz yaşam öyküsünü sarıp sarmalayan onu daha nesnel bir söylemle anlatma derecesine ulaştıran tarih/gündelik hayat tarihi anlatımının Türk Edebiyatı’nın önemli kalemlerinden Melisa Gürpınar’ın söylemine benzerliği üzerine düşünceler ortaya konulacaktır. Oto-sosyo-biyografi, yapısı gereği içinde tarih ve gündelik hayat tarihini barındırmaktadır. 2021 yılında yayımlanan Ekoeleştirel Yaklaşımdan Kültürel Bellek Sorgulamasına Melisa Gürpınar Metinleri başlıklı çalışmada da ortaya konulduğu üzere Melisa Gürpınar’ın yapıtlarında dikkat çeken önemli unsurların başında kültürel belleğin zayıflaması, kültür unsurlarının unutulması, çiçek ve ağaç türlerinin isimlerinin hatırlanmaması, kutlamaların, yemek isimlerinin kaybolması gibi konular ve bundan duyulan rahatsızlık yer almaktadır. Seneler isimli yapıtta da yer alan bu unutma, anımsayamama endişesi, gündelik hayatın akışını olabildiğince saydam bir şekilde, olduğu gibi anlatıp yazıyla ölümsüzleştirme çabası, Gürpınar’ın Okul Arkadaşım adlı yapıtındaki yaklaşımına benzemektedir. Neredeyse aynı yıllarda farklı kültür ve coğrafyalarda doğmuş (Ernaux- 1940, Gürpınar- 1941) bu iki kadın yazarın kolektif olanı korumaya alma noktasındaki tavrı benzerdir.

References

  • Akmanoğlu, Z. N. (2017). Annıe Ernaux’nun “Bir Kadın” Ve “Bir Adam” Adlı Yapıtlarında Metinlerarasılık ve Anne-Kız İlişkisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Altun, S. S. (2022). “Kent ve Nostalji: Melisa Gürpınar’ın İstanbul Anlatıları”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (27), 393-406.
  • Çoruk, A. Ş. (2010) “Tanzimattan Cumhuriyete Gündelik Hayatın Tarihi Açısından İstanbul Hatıratları”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 8(16), s. 489-522.
  • Doğu, Ç. (2016). “Annie Ernaux’nun Les Annees’si: Otobiyografik Anlatıda Yeni Ufuklar”. RumeliDE Journal of Language and Literature Studies 4, s. 78-85
  • Ernaux, A. (2022). Seneler. Çev. Siren İdemen. İstanbul: Can Yayınları.
  • Gürpınar, M. (2009). Çamlıca’dan Yeldeğirmenine Rüzgârın Peşinde. İstanbul: Heyamola Yayınları.
  • Gürpınar, M. (2008). Okul Arkadaşım. İstanbul: Özyürek Yayınevi.
  • Hafifbilek, C. (1999). “Melisa Gürpınar’la Düşsel Bir Yolculuk”. [Röportaj]. Bahçe 16, s. 34-39.
  • Somuncuoğlu Özot, G.( 2021). Ekoeleştirel Yaklaşımdan Kültürel Bellek Sorgulamasına Melisa Gürpınar Metinleri. Ankara: Sonçağ Yayınları.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Literary Theory
Journal Section ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Authors

Gamze Somuncuoğlu Özot 0000-0002-9845-9551

Publication Date March 26, 2024
Submission Date December 5, 2023
Acceptance Date March 5, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Somuncuoğlu Özot, G. (2024). Oto- Sosyo-Biyografik Bir Roman Olan Seneler ile Otobiyografik Bir Roman Okul Arkadaşım’ı Karşılaştırma Denemesi. Edebi Eleştiri Dergisi, 8(1), 105-112. https://doi.org/10.31465/eeder.1400549
AMA Somuncuoğlu Özot G. Oto- Sosyo-Biyografik Bir Roman Olan Seneler ile Otobiyografik Bir Roman Okul Arkadaşım’ı Karşılaştırma Denemesi. EEDER. March 2024;8(1):105-112. doi:10.31465/eeder.1400549
Chicago Somuncuoğlu Özot, Gamze. “Oto- Sosyo-Biyografik Bir Roman Olan Seneler Ile Otobiyografik Bir Roman Okul Arkadaşım’ı Karşılaştırma Denemesi”. Edebi Eleştiri Dergisi 8, no. 1 (March 2024): 105-12. https://doi.org/10.31465/eeder.1400549.
EndNote Somuncuoğlu Özot G (March 1, 2024) Oto- Sosyo-Biyografik Bir Roman Olan Seneler ile Otobiyografik Bir Roman Okul Arkadaşım’ı Karşılaştırma Denemesi. Edebi Eleştiri Dergisi 8 1 105–112.
IEEE G. Somuncuoğlu Özot, “Oto- Sosyo-Biyografik Bir Roman Olan Seneler ile Otobiyografik Bir Roman Okul Arkadaşım’ı Karşılaştırma Denemesi”, EEDER, vol. 8, no. 1, pp. 105–112, 2024, doi: 10.31465/eeder.1400549.
ISNAD Somuncuoğlu Özot, Gamze. “Oto- Sosyo-Biyografik Bir Roman Olan Seneler Ile Otobiyografik Bir Roman Okul Arkadaşım’ı Karşılaştırma Denemesi”. Edebi Eleştiri Dergisi 8/1 (March 2024), 105-112. https://doi.org/10.31465/eeder.1400549.
JAMA Somuncuoğlu Özot G. Oto- Sosyo-Biyografik Bir Roman Olan Seneler ile Otobiyografik Bir Roman Okul Arkadaşım’ı Karşılaştırma Denemesi. EEDER. 2024;8:105–112.
MLA Somuncuoğlu Özot, Gamze. “Oto- Sosyo-Biyografik Bir Roman Olan Seneler Ile Otobiyografik Bir Roman Okul Arkadaşım’ı Karşılaştırma Denemesi”. Edebi Eleştiri Dergisi, vol. 8, no. 1, 2024, pp. 105-12, doi:10.31465/eeder.1400549.
Vancouver Somuncuoğlu Özot G. Oto- Sosyo-Biyografik Bir Roman Olan Seneler ile Otobiyografik Bir Roman Okul Arkadaşım’ı Karşılaştırma Denemesi. EEDER. 2024;8(1):105-12.

Journal of Literary Criticism is a refereed journal published in the scope of literature.