BibTex RIS Cite

The Impact of STEM Activities on 5th Grade Students' Scientific Process Skills and Their Attitudes Towards Science

Year 2014, Volume: 34 Issue: 2, 249 - 265, 21.11.2014
https://doi.org/10.17152/gefd.15192

Abstract

Using a pre- and post-test experimental design, this study investigated the impacts of Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) based activities on 5th graders scientific process skills and their attitudes towards science. The data were collected in the summer of 2014 by using Scientific Process Skills test and “What do I really think about science survey”. A paired sample t-test via statistical software was used for the data analysis. The findings showed that STEM based activities positively impacted participant students\' scientific process skills as well as their attitudes towards science.

References

  • American Association for the Advancement of Science [AAAS] (1993). Benchmarks for science literacy. New York: Oxford University Press. Brophy, S., Klein, S., Portsmore, M., & Rogers, C. (2008). Advancing engineering education in P-12 classrooms. Journal of Engineering Education, 97(3), 369- 387.
  • Buluş Kırıkkaya E. (2008). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin fenne karşı tutumları. Sınıf Öğretmenliği Kongresi, 2-4 Mayıs 2008, Çanakkale.

5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri ile Fene Karşı Tutumlarına FeTeMM Etkinliklerinin Etkisi

Year 2014, Volume: 34 Issue: 2, 249 - 265, 21.11.2014
https://doi.org/10.17152/gefd.15192

Abstract

Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine ve fene karşı tutumlarına Fen-Teknoloji-Mühendislik ve Matematik (FeTeMM) etkinliklerinin etkisini araştırmak amacıyla yapılan bu çalışmada, nicel araştırma yaklaşımlarından tek gruplu ön test –son test deneysel desen kullanılmıştır. 2014 yaz döneminde 20 öğrenciyle yürütülen araştırmada veriler Bilimsel Süreç Becerileri Testi ve Bilim ve Fen Hakkında Gerçekten Ne Düşünüyorum? ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Nicel veriler istatiksel olarak ilişkili örneklem t-testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulardan FeTeMM etkinliklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini ve fene karşı tutumlarını pozitif yönde geliştirdikleri tespit edilmiştir.

References

  • American Association for the Advancement of Science [AAAS] (1993). Benchmarks for science literacy. New York: Oxford University Press. Brophy, S., Klein, S., Portsmore, M., & Rogers, C. (2008). Advancing engineering education in P-12 classrooms. Journal of Engineering Education, 97(3), 369- 387.
  • Buluş Kırıkkaya E. (2008). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin fenne karşı tutumları. Sınıf Öğretmenliği Kongresi, 2-4 Mayıs 2008, Çanakkale.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Havva Yamak This is me

Neslihan Bulut This is me

Sefa Dündar This is me

Publication Date November 21, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 34 Issue: 2

Cite

APA Yamak, H., Bulut, N., & Dündar, S. (2014). 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri ile Fene Karşı Tutumlarına FeTeMM Etkinliklerinin Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265. https://doi.org/10.17152/gefd.15192
AMA Yamak H, Bulut N, Dündar S. 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri ile Fene Karşı Tutumlarına FeTeMM Etkinliklerinin Etkisi. GEFAD. June 2014;34(2):249-265. doi:10.17152/gefd.15192
Chicago Yamak, Havva, Neslihan Bulut, and Sefa Dündar. “5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri Ile Fene Karşı Tutumlarına FeTeMM Etkinliklerinin Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34, no. 2 (June 2014): 249-65. https://doi.org/10.17152/gefd.15192.
EndNote Yamak H, Bulut N, Dündar S (June 1, 2014) 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri ile Fene Karşı Tutumlarına FeTeMM Etkinliklerinin Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34 2 249–265.
IEEE H. Yamak, N. Bulut, and S. Dündar, “5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri ile Fene Karşı Tutumlarına FeTeMM Etkinliklerinin Etkisi”, GEFAD, vol. 34, no. 2, pp. 249–265, 2014, doi: 10.17152/gefd.15192.
ISNAD Yamak, Havva et al. “5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri Ile Fene Karşı Tutumlarına FeTeMM Etkinliklerinin Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34/2 (June 2014), 249-265. https://doi.org/10.17152/gefd.15192.
JAMA Yamak H, Bulut N, Dündar S. 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri ile Fene Karşı Tutumlarına FeTeMM Etkinliklerinin Etkisi. GEFAD. 2014;34:249–265.
MLA Yamak, Havva et al. “5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri Ile Fene Karşı Tutumlarına FeTeMM Etkinliklerinin Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 34, no. 2, 2014, pp. 249-65, doi:10.17152/gefd.15192.
Vancouver Yamak H, Bulut N, Dündar S. 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri ile Fene Karşı Tutumlarına FeTeMM Etkinliklerinin Etkisi. GEFAD. 2014;34(2):249-65.

Cited By








































Evaluation of STEM Applications Used in Science Education
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.21666/muefd.1080617

























FeTeMM Eğitiminin Akademik Başarıya Etkisini İnceleyen Çalışmaların Meta-Analizi
Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi
Leyla AYVERDİ
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.755111





ALAN UZMANLARININ STEAM EĞİTİMİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ
Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi
Volkan KAHYA
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.862411