Research Article
BibTex RIS Cite

Destinasyon Seçiminde Destinasyon İmajı ve Kent Markalama: Kapadokya Üzerine Bir Araştırma

Year 2023, Volume: 6 Issue: 2, 179 - 195, 28.12.2023
https://doi.org/10.56206/husbd.1336872

Abstract

Günümüzde turizm faaliyetleri, ekonomik açıdan ülkelerin en fazla gelir elde ettikleri alanı oluşturmaktadır. Bölgelerin tercih edilmesi, sahip oldukları tarihi yapı, bölgeye özgü lezzetler ve coğrafi yapıya bağlı olarak ilerlemektedir. Hedef kitlelere şehir hakkında bilgi veren ve şehrin özelliklerini ön plana çıkaran tüm bu faaliyetler, şehir markalaşma kavramının temelini oluşturmaktadır. Kent hakkında hedef kitlelerin bilgilendirilmesini sağlayan ve kentin sahip olduğu özelliklerin ön plana çıkmasını sağlayan tüm bu çalışmalar kent markalama kavramının temelini oluşturmaktadır. Kent markalama faaliyetleri, bireylerin destinasyon seçimini etkileyen önemli bir etki alanını oluşturmaktadır. Kentlerin marka statüsü edinmesini sağlayan temel nokta, bireylerin zihninde kent ile ilgili yaratılan imaj kavramı ile ilgilidir. İmajın bireyleri satın alma davranışına yönlendirerek destinasyon bölgesini tercih etmelerinin sağlanması ise, destinasyon imajı olarak nitelendirilmektedir. İstanbul’ da yaşayan, Kapadokya Bölgesi ‘ni daha önce ziyaret etmiş ve etmemiş bireyler üzerinde gerçekleştirilen bu araştırmada, Kapadokya Bölgesi destinasyon imajının ve kent markalama faaliyetlerinin başarı derecesi saptanmaya çalışılmıştır.

References

  • Ağıl Özdemir, G. (2019). Sunulan ve algılanan destinasyon imajı: Bergama örneğinde bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Akçi, Y., Uluşık, Ö. (2016). Marka şehir oluşturma: şehirde oturanların değerlendirmeleri üzerine bir uygulama (Adıyaman örneği). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 355-371.
  • Akıncı, Vural, V.,Yalçın, M. (2017). Kent markalaşması sürecinde kalkınma ajanslarının rolü: İzmir kalkınma ajansı örneği.Global Media Journal: Turkish Edition, 8 (15), 305-319.
  • Akturan, U., Oğuztimur, S. (2016). Kent markalaşması kavramının içeriği ve gelişimi: farklı disiplinler farklı yaklaşımlar. Planlama Dergisi, 26(2), 117-129.
  • Albayrak, A., Özkul, E. (2013). Y kuşağı turistlerin destinasyon imaj algıları üzerine bir araştırma, international preodical for the languages. Literature and History of Turkish or Turkic, 8 (6), 15-31.
  • Baloğlu, Ş., McCleary, K. W. (1999). A model of destination image formation. Annals of Tourism Research, 26 (4), 868-897.
  • Birol Özerk, G., Akgün Yüksekli, B. (2011). Küresel kent, kentsel markalaşma ve yok-mekan ilişkileri. İdealkent Araştırmaları Dergisi,2 (3), 82-93.
  • Demir, C. (2011). Mutfak turizminin destinasyon pazarlamasındaki önemi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Hacıoğlu, H. A. (2013). Şehir pazarlaması ve şehir markalaşması çerçevesinde şehir imaj algısının ölçümü: Eskişehir’de bir uygulama”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Hanna, S., Rowley, J. (2007). An analysis of terminology use in place branding. Place Branding and Public Diplomacy,4 (1), 61-75.
  • İlgüner, M., & Asplund, C. (2011). Marka şehir. İstanbul: Marketing Yayınları.
  • İlgüner, M. (2006). Türkiye ‘de marka yaratma ve yaratmanın altın kuralları. İstanbul: Rota Yayınları.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.).(2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde faktör analizi. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karayel Bilbil, E. (2004). Bütünleşik pazarlama iletişimi içerisinde marka kavramı ve bu kavramın halkla ilişkiler boyutu. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 20. 197-206.
  • Kaşlı, M., Yılmazdoğan, O. C. (2012). İmajın turistik talebe etkisi: Eskişehir örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi,4(2) 199-209.
  • Kavaratzis, T., Ashworth, G. J. (2005). City branding: an effective assertion of identity or a transitory marketing trick. Blackwell Publishing,96(5), 506-514.
  • Keleş, R. (1993). Kentleşme politikası. İstanbul: İmge Kitapevi.
  • Keller, K. L. (2013). Strategic brand management. USA: Pearson.
  • Kotler, P., Pfoertsch, W. (2006). B2B brand management. Germany: Springer.
  • Özer, B., Şeker, G. (Ed.). (2013). Yerel ve bölgesel kalkınma: küresel ve yerel bakış açıları içinde Yerel kalkınmada yeni bir anlayış: kentlerin markalaşması (Hatay marka kent örneği). Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Matbaa Birimi.
  • Özdemir, G. (2014). Destinasyon yönetimi ve pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Peker, A. E. (2006). Kentin markalaşma sürecinde çağdaş sanat müzelerinin rolü: kent markalaşması ve küresel landmark. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Phillips, W. J., Wolfe, K., Hodur, N., Leistritz, F.L. (2013). Tourist word of mouth and revisit intentions to rural tourism destinations: a case of North Dakota, USA. International Journal of Tourism Research,15 (1) 93-104.
  • Prayag, G. (2012). Paradise for who? segmenting visitors’ satisfaction with cognitive image and predicting behavioural loyalty. International Journal of Tourism Research,14 (1) 1-15.
  • Saran, M. (2005). Kent pazarlaması: güçlü bir kent imajı ve kent markası oluşturmak. TMMOB Makine Mühendisler Odası Marka Yönetimi Sempozyumu. Gaziantep.
  • Şahbaz, P., Kılıçlar, A. (2009). Filmlerin ve televizyon dizilerinin destinasyon imajına etkileri. Gazi Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi,1 (1) 31-59.
  • Tektaş, N.,Tektaş, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin şehir markası algısı: Bandırma örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,6 (18) 357-361.
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri, https://sozluk.gov.tr/ (10.04.2020).
  • Uzun, Y., Erdil, S. T. (2003). Marka yayma stratejilerinde ürün benzerliğinin tüketici değerlendirmesindeki etkisi ve seçilen markalarda bir uygulama. 8. Ulusal Pazarlama Kongresi. Kayseri.
  • Zeren, H. E. (2012). Kent markalaşması sürecinde iç girişimcilik faktörü. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,2 (1) 95-104.
Year 2023, Volume: 6 Issue: 2, 179 - 195, 28.12.2023
https://doi.org/10.56206/husbd.1336872

Abstract

References

  • Ağıl Özdemir, G. (2019). Sunulan ve algılanan destinasyon imajı: Bergama örneğinde bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Akçi, Y., Uluşık, Ö. (2016). Marka şehir oluşturma: şehirde oturanların değerlendirmeleri üzerine bir uygulama (Adıyaman örneği). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 355-371.
  • Akıncı, Vural, V.,Yalçın, M. (2017). Kent markalaşması sürecinde kalkınma ajanslarının rolü: İzmir kalkınma ajansı örneği.Global Media Journal: Turkish Edition, 8 (15), 305-319.
  • Akturan, U., Oğuztimur, S. (2016). Kent markalaşması kavramının içeriği ve gelişimi: farklı disiplinler farklı yaklaşımlar. Planlama Dergisi, 26(2), 117-129.
  • Albayrak, A., Özkul, E. (2013). Y kuşağı turistlerin destinasyon imaj algıları üzerine bir araştırma, international preodical for the languages. Literature and History of Turkish or Turkic, 8 (6), 15-31.
  • Baloğlu, Ş., McCleary, K. W. (1999). A model of destination image formation. Annals of Tourism Research, 26 (4), 868-897.
  • Birol Özerk, G., Akgün Yüksekli, B. (2011). Küresel kent, kentsel markalaşma ve yok-mekan ilişkileri. İdealkent Araştırmaları Dergisi,2 (3), 82-93.
  • Demir, C. (2011). Mutfak turizminin destinasyon pazarlamasındaki önemi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Hacıoğlu, H. A. (2013). Şehir pazarlaması ve şehir markalaşması çerçevesinde şehir imaj algısının ölçümü: Eskişehir’de bir uygulama”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Hanna, S., Rowley, J. (2007). An analysis of terminology use in place branding. Place Branding and Public Diplomacy,4 (1), 61-75.
  • İlgüner, M., & Asplund, C. (2011). Marka şehir. İstanbul: Marketing Yayınları.
  • İlgüner, M. (2006). Türkiye ‘de marka yaratma ve yaratmanın altın kuralları. İstanbul: Rota Yayınları.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.).(2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde faktör analizi. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karayel Bilbil, E. (2004). Bütünleşik pazarlama iletişimi içerisinde marka kavramı ve bu kavramın halkla ilişkiler boyutu. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 20. 197-206.
  • Kaşlı, M., Yılmazdoğan, O. C. (2012). İmajın turistik talebe etkisi: Eskişehir örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi,4(2) 199-209.
  • Kavaratzis, T., Ashworth, G. J. (2005). City branding: an effective assertion of identity or a transitory marketing trick. Blackwell Publishing,96(5), 506-514.
  • Keleş, R. (1993). Kentleşme politikası. İstanbul: İmge Kitapevi.
  • Keller, K. L. (2013). Strategic brand management. USA: Pearson.
  • Kotler, P., Pfoertsch, W. (2006). B2B brand management. Germany: Springer.
  • Özer, B., Şeker, G. (Ed.). (2013). Yerel ve bölgesel kalkınma: küresel ve yerel bakış açıları içinde Yerel kalkınmada yeni bir anlayış: kentlerin markalaşması (Hatay marka kent örneği). Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Matbaa Birimi.
  • Özdemir, G. (2014). Destinasyon yönetimi ve pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Peker, A. E. (2006). Kentin markalaşma sürecinde çağdaş sanat müzelerinin rolü: kent markalaşması ve küresel landmark. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Phillips, W. J., Wolfe, K., Hodur, N., Leistritz, F.L. (2013). Tourist word of mouth and revisit intentions to rural tourism destinations: a case of North Dakota, USA. International Journal of Tourism Research,15 (1) 93-104.
  • Prayag, G. (2012). Paradise for who? segmenting visitors’ satisfaction with cognitive image and predicting behavioural loyalty. International Journal of Tourism Research,14 (1) 1-15.
  • Saran, M. (2005). Kent pazarlaması: güçlü bir kent imajı ve kent markası oluşturmak. TMMOB Makine Mühendisler Odası Marka Yönetimi Sempozyumu. Gaziantep.
  • Şahbaz, P., Kılıçlar, A. (2009). Filmlerin ve televizyon dizilerinin destinasyon imajına etkileri. Gazi Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi,1 (1) 31-59.
  • Tektaş, N.,Tektaş, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin şehir markası algısı: Bandırma örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,6 (18) 357-361.
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri, https://sozluk.gov.tr/ (10.04.2020).
  • Uzun, Y., Erdil, S. T. (2003). Marka yayma stratejilerinde ürün benzerliğinin tüketici değerlendirmesindeki etkisi ve seçilen markalarda bir uygulama. 8. Ulusal Pazarlama Kongresi. Kayseri.
  • Zeren, H. E. (2012). Kent markalaşması sürecinde iç girişimcilik faktörü. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,2 (1) 95-104.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Relations
Journal Section Articles
Authors

Ezgi Rüya Kazancıoğlu 0000-0002-9915-2404

Emel Karayel Bilbil 0000-0001-6932-8096

Publication Date December 28, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Kazancıoğlu, E. R., & Karayel Bilbil, E. (2023). Destinasyon Seçiminde Destinasyon İmajı ve Kent Markalama: Kapadokya Üzerine Bir Araştırma. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 179-195. https://doi.org/10.56206/husbd.1336872