Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE AKRAN ÖĞRETİMİ

Year 2023, Volume: 7 Issue: 2, 29 - 42, 23.12.2023

Abstract

Bu araştırmanın amacı imam hatip ortaokullarında görev yapan öğretmenlerin uygulamalı derslerden birisi olan Kur’an’ı Kerim dersinde akran öğretimi tekniğine bakışlarının nasıl olduğunu, tecrübe değişkeninin akran öğretimi tekniğine etkisinin ne derece olduğunu ve derslerde akran öğretimi tekniğini nasıl uyguladıklarını ortaya koymak için imam hatip ortaokullarında görev yapan din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin görüşlerini ele almaktır. Araştırmada katılımcılar ile görüşmeler 2022-2023 eğitim öğretim yılı bahar döneminde tamamlanmıştır. Katılımcı grubu Batı Karadeniz Bölgesinde bir ilçesinde imam hatip ortaokulunda görev yapan altı öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından önceden hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın kapsam geçerliliği ile ilgili alan uzmanlarıyla görüşüp anlam ve içerik açısından gerekli düzenlemeler yapılmıştır. Akran öğretimi konusunda din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin görüşlerinin neler olduğuyla ilgili derinlemesine bilgi edinmek amacıyla araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim olarak desenlenmiştir.
Araştırmada din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin akran öğretimi konusunda bilgi sahibi oldukları ve uygulamalı derslerde etkin bir şekilde kullandıklarını ifade etmektedirler. Ayrıca tecrübe değişkeninin akran öğretimi tekniğini ile pozitif kolerasyon içerisinde olduğu ortaya çıkmıştır.

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (2008). Aktif öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası.
  • Akkurt, N. D. (2007). Aktif öğrenme tekniklerinin lise 1. sınıf öğrencilerinin ekoloji ve çevre kirliliği konusunu öğrenme başarılarına ve çevreye yönelik tutumlarına etkisi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Ayas, A., Çepni, S. ve Akdeniz, A. R. (1993). Development of the Turkish secondary science curriculum. Science Education, 77(4), 433-440.
  • Bahçe, A. (1999). Süreç yaklaşımı uygulanan İngilizce yazılı anlatım sınıflarında akran dönütü. (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Çam, M. (2007). Fen bilimleri derslerinde (Fizik, Kimya, Biyoloji) öğrencilerin derse motive olamama nedenlerinin belirlenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Ercan, H. & Yıldırım Orhan, Ş. (2016). Kişiselleştirilmiş öğrenme-öğretme yaklaşımının bireysel çalgı dersiyle ilişkisi: gazi üniversitesi örneği . Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi , 3 (1) , 130-144
  • Gencer, Ö. (2009). Salim Razı, “Okuma becerisi öğretimi ve değerlendirilmesi" (Kriter Yayınları, İstanbul, 2008. 196 s., ISBN 978-975-01186-9-2). Kitap Değerlendirmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), s. 469-471.
  • Gökçe, E. (2004). İlköğretimde aktif öğrenme sürecine ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 53-64.
  • Gözütok, D. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Ekinoks.
  • Kablan, S. (2009). Kur’an-ı Kerim Öğretiminde Teknolojik İmkânlar ve Kullanımı. İlahiyat Akademi 10, 65-86.
  • Marx, R. W., Blumenfeld, P. C., Krajcik, J. S., & Soloway, E. (1997). Enacting ffice - based science: Challenges for practice and policy. Elementary School Journal, 97(4), 341-358.
  • Memnun, D. (2008). Sekizinci sınıfta permütasyon ve olasılık konularının aktif öğrenme ile öğretiminin uygulama düzeyi öğrenci başarısına etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 403-426.
  • Özcan, O. (2017). Akran öğretimi yöntemiyle asitler ve bazlar konusunun 12.sınıflarda öğretimi: bir eylem araştırması. (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Saban, A. (2005). Öğrenme öğretme süreci, teori ve yaklaşımlar. Ankara: Nobel.
  • Şimşek, Ö., & Yeşiloğlu, Ö. (2014). Akran öğretimi yönteminin elektrik kavramlarının öğrenimi ve bilimsel süreç becerilerinin kazanımı üzerine etkisi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 72-94.
  • Yarımkaya, D. (2018). Matematik ve fen bilimleri eğitimi anabilim dalı fizik eğitimi bilim dalı. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Year 2023, Volume: 7 Issue: 2, 29 - 42, 23.12.2023

Abstract

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (2008). Aktif öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası.
  • Akkurt, N. D. (2007). Aktif öğrenme tekniklerinin lise 1. sınıf öğrencilerinin ekoloji ve çevre kirliliği konusunu öğrenme başarılarına ve çevreye yönelik tutumlarına etkisi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Ayas, A., Çepni, S. ve Akdeniz, A. R. (1993). Development of the Turkish secondary science curriculum. Science Education, 77(4), 433-440.
  • Bahçe, A. (1999). Süreç yaklaşımı uygulanan İngilizce yazılı anlatım sınıflarında akran dönütü. (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Çam, M. (2007). Fen bilimleri derslerinde (Fizik, Kimya, Biyoloji) öğrencilerin derse motive olamama nedenlerinin belirlenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Ercan, H. & Yıldırım Orhan, Ş. (2016). Kişiselleştirilmiş öğrenme-öğretme yaklaşımının bireysel çalgı dersiyle ilişkisi: gazi üniversitesi örneği . Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi , 3 (1) , 130-144
  • Gencer, Ö. (2009). Salim Razı, “Okuma becerisi öğretimi ve değerlendirilmesi" (Kriter Yayınları, İstanbul, 2008. 196 s., ISBN 978-975-01186-9-2). Kitap Değerlendirmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), s. 469-471.
  • Gökçe, E. (2004). İlköğretimde aktif öğrenme sürecine ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 53-64.
  • Gözütok, D. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Ekinoks.
  • Kablan, S. (2009). Kur’an-ı Kerim Öğretiminde Teknolojik İmkânlar ve Kullanımı. İlahiyat Akademi 10, 65-86.
  • Marx, R. W., Blumenfeld, P. C., Krajcik, J. S., & Soloway, E. (1997). Enacting ffice - based science: Challenges for practice and policy. Elementary School Journal, 97(4), 341-358.
  • Memnun, D. (2008). Sekizinci sınıfta permütasyon ve olasılık konularının aktif öğrenme ile öğretiminin uygulama düzeyi öğrenci başarısına etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 403-426.
  • Özcan, O. (2017). Akran öğretimi yöntemiyle asitler ve bazlar konusunun 12.sınıflarda öğretimi: bir eylem araştırması. (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Saban, A. (2005). Öğrenme öğretme süreci, teori ve yaklaşımlar. Ankara: Nobel.
  • Şimşek, Ö., & Yeşiloğlu, Ö. (2014). Akran öğretimi yönteminin elektrik kavramlarının öğrenimi ve bilimsel süreç becerilerinin kazanımı üzerine etkisi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 72-94.
  • Yarımkaya, D. (2018). Matematik ve fen bilimleri eğitimi anabilim dalı fizik eğitimi bilim dalı. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Yasamda Liderlik
Authors

Ömer Akcabelenli 0009-0007-7643-4162

Early Pub Date November 14, 2023
Publication Date December 23, 2023
Submission Date July 26, 2023
Acceptance Date August 19, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Akcabelenli, Ö. (2023). ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE AKRAN ÖĞRETİMİ. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 7(2), 29-42.