Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN SINIF YÖNETİM BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2023, Volume: 7 Issue: 2, 74 - 91, 23.12.2023

Abstract

ÖZET
Bu çalışma okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetim becerilerini çeşitli değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma nicel verilerin nitel verilerle desteklendiği açımlayıcı sıralı karma yöntem deseniyle kurgulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Uşak ilinde devlet okullarında ve özel okullarda görev yapan 383 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın sonuçlarına göre okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri cinsiyete, sınıfta yardımcı personelin bulunup bulunmamasına, öğrenci sayısına, öğretmenin görev yaptığı yaş grubuna göre farklılaşmadığı ancak öğretmenlerin; kıdemlerine, devlet kurumunda ya da özel kurumda çalışma durumlarına, eğitim düzeylerine, yaşlarına göre ise anlamlı olarak farklılaştığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerle yapılan görüşmelerden elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin sınıf yönetiminde en çok çocukla iletişim kurma en az ise sesini yükseltme ve ceza verme yolunu tercih ettikleri; sınıf yönetim becerilerinin mesleki becerine en çok yetkin öğretmenlik becerisi kazanmada en az ise, zaman yönetimi kazanma, kendine olan güvenin artması ve motivasyonun artmasında etkisi olduğu belirlenmiştir. Çocukla etkileşim boyutunda ise öğretmenlerin iletişim şekli olarak en fazla sıcak ve sevecen iletişimi en az ise sesini yükseltme/bağırma ve iletişimi kesme şeklini tercih ettikleri görülmektedir. Öğretmenler, sınıf içindeki iletişim şekillerinin sınıf yönetimine en fazla etkisinin öğretmenin iletişiminin çocukların davranışlarını olumlu olarak etkilediği yönünde en az ise çocukların sorun çözme becerilerine katkı sağlaması şeklinde olduğunu ifade etmişlerdir.

Ethical Statement

Bu çalışmada Uşak Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu'nun 08.07.2021 tarihli, 2021-152 sayılı kararıyla etik kurul izni alınmıştır.

References

  • Adıgüzel, İ. ve İpek, C. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ve tükenmişlik düzeyleri. International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(23), 247-273.
  • Akar, H. Tantekin Erden, F., Tor, D., & Şahin, İ.T. (2010). Öğretmenlerin sınıf yönetimi yaklaşımları ve deneyimlerinin incelenmesi. İlkoğretim Online, 9(2), 792-806
  • Akcan, E. & Başkurt, İ. (2018). Kaynaştırma sınıflarında sınıf yönetimi, International Social Sciences Studies Journal, 4(23): 4295-4305
  • Akgün, E., Yarar, M., & Dinçer, Ç. (2011). Okul öncesi öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerde kullandıkları sınıf yönetimi stratejilerinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 1-9.
  • Akman, B., Baydemir, G., Akyol, T., Arslan, A. Ç. ve Kükütçü, S. K. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları sorun davranışlara ilişkin düşünceleri. E-Journal Of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(2), 1715-173.
  • Akman, B. Aydos, E. H. Akar, A. ve Şansal, S. (2014). Preschool and special education teachers’ behavioural management strategies. Elementary Education Online, 13(1), 274-291.
  • Aktaş Arnas, Y., ve Sadık, F. (2018). Okul öncesinde sınıf yönetimi. Pegem Akademi.
  • Akyol, T. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile çocukların katılım düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ekev Akademi Dergisi Yıl: 25 Sayı: 85 453-468.
  • Al, S. Ve Şahin Sak, İ.T. (2023). Okul öncesi dönemde istenmeyen davranışlar. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi. Çukurova Üniversitesi.
  • Aras, S. (2012). An investigation on perceptions and self- reported practices of early childhood teachers towards instructional arrangement for classroom management [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Asi, D. ve Ocak Karabay, S. (2017). Okul öncesi eğitim ortamlarında ilişkiler: Öğretmenler ve akranlar. Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi içinde (s. 127-151). Eğiten Kitap.
  • Ataman, A. (2003). Sınıfta iletişimde karşılaşılan davranış problemleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 251–262. Aydın, A. (2007). Sınıf yönetimi: Alfa.
  • Bakırcıoğlu, R. (2012). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü: Anı.
  • Başar, H. (2009). Sınıf Yönetimi: Anı
  • Başar, M., Doğan, M. C., Akan, D., & Şener, N. (2017). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi tutumlarının belirlenmesine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 287–313.
  • Bayrak, C., & Erişti, B. (2005). Sınıfta grup etkileşimi. (Edt.) Z. Kaya icinde, Sınıf Yönetimi. Pegem A.
  • Bear, G. G. (2005). Developing self-discipline and preventing and correcting misbehavior. Pearson Education.
  • Bear, G. G. (2014). Preventive and classroom-based strategies. In handbook of classroom management (pp. 25-49). Routledge.
  • Beazidou, E. Botsoglou, K. & Andreou, E. (2013). Classroom behavior management practises in kindergarten classrooms: An observation study. Έρευνα στηνΕκπαίδευση, 1(1), 93-107.
  • Ben, D. (2006). Dynamics of classroom management (Unpublished master’s thesis). Pacific Lutheran University, Tacoma, WA.
  • Beyazkürk, D. (2005). Biriktirilmiş olumlu deneyimler (banking time) müdahale programının okulöncesi öğrenci-öğretmen ilişkileri üzerindeki etkisi.[Yayınlanmamış doktora tezi] Ege Üniversitesi.
  • Bulut, M. S. ve İflazoğlu, A. (2007). Anasınıfı öğretmenleri ile öğretmen adaylarının sınıfta karşılaştıkları problem davranışlar ve bu davranışlara yönelik geliştirdikleri stratejiler: Nitel bir çalışma örneği. Avrupa Birliği Sürecinde Okul Öncesi Eğitimin Bugünü ve Geleceği Sempozyum Kitabı. (Ed. N. Aral ve B. Tuğrul) : Ya-Pa.
  • Bulut, A. (2020). Sınıf yönetimi becerisinin ölçümü: Okul öncesi öğretmenleri üzerine kesitsel bir tarama. Journal of Computer and Education Research, 8(16), 590- 607. https://doi.org/10.18009/jcer.741388.
  • Burden, P.R. (2010). Classroom management: Creating a successful K-12 learning community. John Wiley & Sons, Inc.
  • Brekelmans, M. Wubbels, T. vd. (2002). Teacher Experience and the Teacher-Student Relationship in the Classroom Environment. S. C. Goh & M. S. Khine (Eds.), In Studies in Educational Learning Environments: An International Perspective In (pp.73-99). World Scientific.
  • Brophy, J. (1986). Classroom management techniques. Education and Urban Society, 18(2), 182-194.
  • Carlson, J. S. Tiret, H. B. Bender, S. L. ve Benson, L. (2011). The ınfluence of group training in the ıncredible years teacher classroom management program on preschool teachers’ classroom management strategies. Journal of Applied School Psychology, 27, 134-154.
  • Carter, K.& Doyle, W. (2006). Classroom management in early childhood and elementary classrooms. In C. Evertson & C. S. Weinstein (Eds), Handbook of classroom management: research, practice, and contemporary issues(pp. 373-406). Mahwah, N.J. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Celep, C. (2002). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. Anı.
  • Charalambous, C. Y. & Praetorius, A. K. (2018). Studying mathematics instruction through different lenses: Setting the ground for understanding instructional quality more comprehensively. ZDM, 50(3), 355-366.
  • Cummings, C. B. (2000). Winning Strategies for Classroom Management. Alexandria: Association for Supervision & Curriculum Development.
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Eğiten kitap.
  • Çalık, T. (2007). Sınıf yönetimi ve özellikleri. (Ed) Kucukahmet, L. Sınıf Yönetimi (içinde s. 1-10). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çetindağ, Z. (2013). Okul öncesi eğitimde iletişim. (Ed.) Uyanık Balat, G. ve Bilgin, H. Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s. 203-220) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çiçek Taş, C. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin duygusal okuryazarlık düzeyleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Marmara Üniversitesi.
  • Demir, A. (2021). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğitim Sürecindeki İletişim Becerilerinin İncelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi.
  • Demir, E. (2018). Ruh sağlığı, M. Fırat ve Ç. Kaya Baş (Edt.) Çocuk psikolojisi ve ruh sağlığı içinde ss (11-31). Eğiten Kitap.
  • Demirtaş, H. ve Güneş, H. (2002). Eğitim yönetimi ve denetimi sözlüğü. Anı Denizel Güven, E. ve Cevher, F. N. (2005). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1-22.
  • Derman, M. T. (2017). Early childhood education teachers' strategies use in order to prevent aggressive behaviors in classes: The case of Turkey. Universal Journal of Educational Research, 5(7), 1127-1136
  • Dinçer, Ç. Deniz, K.Z. Akgün, E. & Ulubey, Ö. (2018). Sınıf yönetiminde öğretmen stratejileri envanterinin Türk kültürüne uyarlanması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2018; 14(1), 355-371.
  • Dinçer, Ç. & Akgün, E. (2015). Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 187-201.
  • Doğan, Ö. ve Uzmen, SS. (2003). Okulöncesi Dönem Eğitimcilerin Sınıfta Kullandıkları Stratejiler İle İlgili Görüşleri,
  • Haktanır, G.&Güler, T. (Ed.), OMEP 2003 Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı, (ss.221-228). İstanbul: YA-PA Yayınevi.
  • Dönmez Usta, N. Ültay, N. & Ültay, E. (2020). Evaluation of Turkish teachers’ views on some variables about classroom management. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 209-225. doi: 10.21733/ibad.703809
  • Durmaz, E., Dı̇nçer, F. C., & Denı̇Z, K. Z. (2020). A study on the implementation frequency of classroom management strategies by preschool teachers and how useful teachers find them. İlköğretim Online, 2202-2211.
  • Edwards, C. H. (2000). Classroom discipline and management . John Wiley & Sons, Inc. All.
  • Ekici, G. (2004). Öğretim yönetimi. E. Karip (Ed.). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ekici, F. Y., Günhan, G. ve Anılan, Ş. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 2(1), 48-58.
  • Elçiçek, Z. Kinay, İ. ve Oral, B. (2015). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 51-63.
  • Evertson, C. M., & Weinstein, C. S. (2006). Classroom management as a field of inquiry. Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues, 3(1), 16.
  • Fossum, S., Handegård, B. H., & Drugli, M. B. (2017). The ıncredible years teacher classroom management programme in kindergartens: effects of a universal preventive effort. Journal of Child and Family Studies, 26(8), 2215-2223.
  • Gezgin, N. (2009). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin kullandıkları sınıf yönetimi stratejileri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Güner, N. (2011). Kaynaştırma Sınıflarında Çalışan Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 691-708.
  • Güven, E. ve Cevher, N. (2005). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2).
  • Hoffman, L.L., Hutchinson, C. J., & Reiss, E. (2009). On improve school climate: Reducing reliance on rewards and punishment. International Journal of Whole Schooling, 5(1), 13-24.
  • Jacobson, L. (2003). Early years. Education Week, 23(15), 6-11.
  • Kaplan, A. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Beceri Düzeylerinin Belirli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Çanakkale İli Örneği). (Yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Kara, İ. (2021) Çocukların Duygu Düzenleme Becerileri ve Problem Davranışları ile Öğretmen ve Ebeveynlerinin Duygu Düzenleme ve Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi. [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Keleş, O. (2013). Okul öncesi öğretmen adaylarının ve okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin tutum ve inançlarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Kher, N., Lacina-Gifford, L. J., & Yandell, S. (2000). Preservice teachers’ knowledge of effective classroom management strategies: Defiant behavior. The Educational Resources Information Center (ERIC) veri tabanından edinilmiştir
  • Kılıç, H. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri, mesleğe adanmışlıkları ve çocuk sevme düzeyleri arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi.] Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Kılıç, M., Kalkan, S., & Avcı, C. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuklardaki problem davranışı belirleme ve davranışa müdahale stratejileri. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 38-52.
  • Kim, Y. H.& Stormont, M. (2012). Factors associated with South Korean early childhood educators’ observed behavior support strategies. Journal of Positive Behavior Interventions, 14(2), 78-86.
  • Koles, B., O’Connor, E. vd. (2009). Teacher-Child Relationships in Preschool: The Influence of Child and Teacher Characteristics. Journal of Early Childhood Teacher Education, 30(1), 3-21.
  • Korpershoek, H., Harms, T., de Boer, H., van Kuijk, M., & Doolaard, S. (2016). A meta-analysis of the effects of classroom management strategies and classroom management programs on students’ academic, behavioral, emotional, and motivational outcomes. Review of Educational Research, 86(3), 643-680.
  • Kounin, J. S. (1970). Discipline and group management in classrooms.
  • Lemlech, J. K.(1988). Classroom management. Second edition, Longman Inc.
  • Lyon, A. R. Gershenson, R. A. Farahmand, F. K. Thaxter, P. J. Behling, S. & Budd, K.S. (2009). Effectiveness of teacher-child ınteraction training (TCIT) in a preschool setting. Behavior Modification, 33(6), 855-884.
  • Martin, N. K., Yin, Z. and Mayall, H. (2006). Classroom Management Training, Teaching Experience and Gender: Do These Variables Impact Teachers' Attitudes and Beliefs toward Classroom Management Style?. Online Submission.
  • Mercan Uzun, E. (2017). Sınıf yönetimi nedir ? , (Ed) Sibel Yoleri, Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s. 1-13). Eğiten Kitap.
  • Martin, N. K.& Sass, D. A. (2010). Construct validation of the behavior and instructional management scale. Teaching and Teacher Education, 26(5), 1124-1135.
  • Nur, İ. (2012). Anaokullarında örgüt iklimi ile öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Malatya ili örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Ogelman, G. H. ve Ersan, C. (2014). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Stratejilerinin Çocukların Akran İlişkileri Üzerindeki Etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 63-84.
  • Ölekli, N. (2017). Sınıf yönetiminin davranış yönetimi boyutu, (Ed.) Sibel Yoleri, Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s. 153-173 ). Eğiten Kitap.
  • Öztürk, H. (2019). Okulöncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri Ile Istenmeyen Davranışlara Karşı Kullandıkları Stratejilerin Karşılaştırılması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Okan Üniversitesi.
  • Özyürek, M. (2005). Olumlu Sınıf Yönetimi. Kök.
  • Pişkin, N. B. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetim Becerilerinin İncelenmesi [Yayımlanmammış Yüksek Lisans Tezi ]. Kırklareli Üniversitesi.
  • Sadık, F. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf içinde karşılaştıkları problem davranışlar. Öğretmen Dünyası, 23(272), 31-34
  • Sadık, F. (2004). Okul Öncesi Sınıflarda Gözlenen Problem Davranışlar ve Bu Davranışlarla Baş Etmede Öğretmenlerin Kullandıkları Yöntemler. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13, 88-97.
  • Sarıtaş, M. (2003). Sınıf yonetimi ve disiplin ile ilgili kurallar geliştirme. (Edt.) Kucukahmet, L. icinde, Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Semerci, D. ve Uyanık Balat, G. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ve öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 494- 519. https://doi.org/10.17679/inuefd.394585.
  • Snyder, D. W. (1998). Classroom management for student teachers. Music Educators Journal, 84(4), 37-40.
  • Stahnke, R., & Blömeke, S. (2021). Novice and expert teachers’ noticing of classroom management in whole-group and partner work activities: Evidence from teachers' gaze and identification of events. Learning and Instruction, 74, 101464.
  • Sucuoğlu, B., Ünsal, P. ve Özokçu O. (2004) Kaynaştırma Sınıfı Öğretmenlerinin Önleyici Sınıf Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 51-64.
  • Sugai, G., & Horner, R.H. (2002). The evolution of discipline practices: School-wide positive behavior supports. Child & Family Behavior Therapy, 24(1), 23-50.
  • Şahin, İ. T., Tantekin-Erden, F. ve Akar, H. (2011). The Influence of the Physical Environment on Early Childhood Education Classroom Management. Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 44, 185-202.
  • Şahin, İ. T. (2013). Preschool teachers beliefs and practices related to developmentally appropriate classroom management [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Şara, P., Aradedeli, İ., & Hasanoğlu, G. (2016). Sınıf yönetimi alanında ULAKBİM’de taranan makalelerin incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2).
  • Tal, C. (2010). Case studies to deepen understanding and enhance classroom management skills in preschool teacher training. Early Childhood Education Journal, 38(2), 143-152.
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi acısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi(155-156), 162-169.
  • Toran, M. ve Gençgel Akkuş, H. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi: KKTC örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 2041-2056.
  • Turla, A., Tezel Şahin, F. ve Avcı, N. (2001). Okulöncesi Öğretmenlerinin Fiziksel Şartlar, Program, Yöntem, Teknik, Sınıf ve Davranış Yöntemi Sorunlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 151.
  • Türk, C. Kartal, A. Karademir, A. ve Öcal, E. (2019). Preschool teachers’ views of classroom management processes. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(4), 2282-2299
  • Şişman, M ve Turan, S. (2008). Sınıf Yönetimi. Pegem A Yayıncılık
  • Uyanık Balat, G. (2010). Sınıf yönetimi kavramı ve sınıf yönetim modelleri. Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi içinde (s.11), Ed: Uyanık Balat G. ve Bilgin H. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Uyanık Balat, G. Bilgin, H. ve Ünsal, F.Ö. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları ve sınıf yönetimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(1), 114-126.
  • Uysal, H., Akbaba Altun, S. S. ve Akgün, E. (2010). Okulöncesi Öğretmenlerinin Çocukların İstenmeyen Davranışları Karşısında Uyguladıkları Stratejiler. İlköğretim Online, 9(3), 971-979.
  • Uysal, H., Burçak, F., Tepetaş, G. Ş. ve Akman B. (2014). Preschool Education and Primary School Pre-service Teachers’ Perceptions about Classroom Management: A Metaphorical Analysis. International Journal of Instruction, 7(2), 165-180.
  • Ünal, S. ve Ada, S. (2008). Sınıf yönetimi.(3. Baskı). Ege Basım Ltd.
  • Vitto J. M. (2003). Relationship – driven classroom management strategies that promote student motivation , Corwin Press.
  • Yaşar Ekici, F. Günhan, G. ve Anılan, Ş. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 2(1), 48-58.
  • Yeşilay- Daşıran, T. (2013). Okul öncesi eğitimde etkili sınıf yönetimi becerilerini geliştirmeye yönelik hazırlanan hizmet içi eğitim programının etkisinin değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Z. N. ve Aydın, Ö. (2015). İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 148-164.
  • Yılmaz, Z. N. Ve Şahin, A. E. , (2016). Sınıf yönetiminde öğretmenlerin kontrol düzeyini belirleme ölçeği. Yaşadıkça Eğitim, Vol.30, No.1, 31-42.
  • Yüce, Z., Özzengin, L., & Özzengin, S. (2023). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimine İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Eğitime Özgün Bakış Dergisi, 1(1), 156-170.
  • Yüksel, A., & Duman, T. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi. International Journal of Social Science Number: 63, p. 101-125. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7334.
  • Zembat, R., & İlçi Küsmüş, G. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile mesleki profesyonellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(4), 1725-1739.
  • Zembat, R. Tunçeli, H. & Akşin Yavuz, E. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 18(3), 24-43.
  • Zhang, X. (2011). Parent-Child and Teacher-Child Relationships in Chinese Preschoolers: The Moderating Role of Preschool Experiences and the Mediating Role of Social Competence. Early Childhood Research Quarterly, 26, 192-204.
  • Zhang, X. ve Nurmi, J.-E. (2012). Teacher-Child Relationships and Social Competence: A TwoYear Longitudinal Study of Chinese Preschoolers. Journal of Applied Developmental Psychology, 33, 125-135.

EXAMINATION OF PRESCHOOL TEACHERS' CLASSROOM MANAGEMENT SKILLS IN TERMS OF DIFFERENT VARIABLES

Year 2023, Volume: 7 Issue: 2, 74 - 91, 23.12.2023

Abstract

ÖZET
Bu çalışma okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetim becerilerini çeşitli değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma nicel verilerin nitel verilerle desteklendiği açımlayıcı sıralı karma yöntem deseniyle kurgulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Uşak ilinde devlet okullarında ve özel okullarda görev yapan 383 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın sonuçlarına göre okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri cinsiyete, sınıfta yardımcı personelin bulunup bulunmamasına, öğrenci sayısına, öğretmenin görev yaptığı yaş grubuna göre farklılaşmadığı ancak öğretmenlerin; kıdemlerine, devlet kurumunda ya da özel kurumda çalışma durumlarına, eğitim düzeylerine, yaşlarına göre ise anlamlı olarak farklılaştığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerle yapılan görüşmelerden elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin sınıf yönetiminde en çok çocukla iletişim kurma en az ise sesini yükseltme ve ceza verme yolunu tercih ettikleri; sınıf yönetim becerilerinin mesleki becerine en çok yetkin öğretmenlik becerisi kazanmada en az ise, zaman yönetimi kazanma, kendine olan güvenin artması ve motivasyonun artmasında etkisi olduğu belirlenmiştir. Çocukla etkileşim boyutunda ise öğretmenlerin iletişim şekli olarak en fazla sıcak ve sevecen iletişimi en az ise sesini yükseltme/bağırma ve iletişimi kesme şeklini tercih ettikleri görülmektedir. Öğretmenler, sınıf içindeki iletişim şekillerinin sınıf yönetimine en fazla etkisinin öğretmenin iletişiminin çocukların davranışlarını olumlu olarak etkilediği yönünde en az ise çocukların sorun çözme becerilerine katkı sağlaması şeklinde olduğunu ifade etmişlerdir.

References

  • Adıgüzel, İ. ve İpek, C. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ve tükenmişlik düzeyleri. International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(23), 247-273.
  • Akar, H. Tantekin Erden, F., Tor, D., & Şahin, İ.T. (2010). Öğretmenlerin sınıf yönetimi yaklaşımları ve deneyimlerinin incelenmesi. İlkoğretim Online, 9(2), 792-806
  • Akcan, E. & Başkurt, İ. (2018). Kaynaştırma sınıflarında sınıf yönetimi, International Social Sciences Studies Journal, 4(23): 4295-4305
  • Akgün, E., Yarar, M., & Dinçer, Ç. (2011). Okul öncesi öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerde kullandıkları sınıf yönetimi stratejilerinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 1-9.
  • Akman, B., Baydemir, G., Akyol, T., Arslan, A. Ç. ve Kükütçü, S. K. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları sorun davranışlara ilişkin düşünceleri. E-Journal Of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(2), 1715-173.
  • Akman, B. Aydos, E. H. Akar, A. ve Şansal, S. (2014). Preschool and special education teachers’ behavioural management strategies. Elementary Education Online, 13(1), 274-291.
  • Aktaş Arnas, Y., ve Sadık, F. (2018). Okul öncesinde sınıf yönetimi. Pegem Akademi.
  • Akyol, T. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile çocukların katılım düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ekev Akademi Dergisi Yıl: 25 Sayı: 85 453-468.
  • Al, S. Ve Şahin Sak, İ.T. (2023). Okul öncesi dönemde istenmeyen davranışlar. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi. Çukurova Üniversitesi.
  • Aras, S. (2012). An investigation on perceptions and self- reported practices of early childhood teachers towards instructional arrangement for classroom management [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Asi, D. ve Ocak Karabay, S. (2017). Okul öncesi eğitim ortamlarında ilişkiler: Öğretmenler ve akranlar. Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi içinde (s. 127-151). Eğiten Kitap.
  • Ataman, A. (2003). Sınıfta iletişimde karşılaşılan davranış problemleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 251–262. Aydın, A. (2007). Sınıf yönetimi: Alfa.
  • Bakırcıoğlu, R. (2012). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü: Anı.
  • Başar, H. (2009). Sınıf Yönetimi: Anı
  • Başar, M., Doğan, M. C., Akan, D., & Şener, N. (2017). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi tutumlarının belirlenmesine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 287–313.
  • Bayrak, C., & Erişti, B. (2005). Sınıfta grup etkileşimi. (Edt.) Z. Kaya icinde, Sınıf Yönetimi. Pegem A.
  • Bear, G. G. (2005). Developing self-discipline and preventing and correcting misbehavior. Pearson Education.
  • Bear, G. G. (2014). Preventive and classroom-based strategies. In handbook of classroom management (pp. 25-49). Routledge.
  • Beazidou, E. Botsoglou, K. & Andreou, E. (2013). Classroom behavior management practises in kindergarten classrooms: An observation study. Έρευνα στηνΕκπαίδευση, 1(1), 93-107.
  • Ben, D. (2006). Dynamics of classroom management (Unpublished master’s thesis). Pacific Lutheran University, Tacoma, WA.
  • Beyazkürk, D. (2005). Biriktirilmiş olumlu deneyimler (banking time) müdahale programının okulöncesi öğrenci-öğretmen ilişkileri üzerindeki etkisi.[Yayınlanmamış doktora tezi] Ege Üniversitesi.
  • Bulut, M. S. ve İflazoğlu, A. (2007). Anasınıfı öğretmenleri ile öğretmen adaylarının sınıfta karşılaştıkları problem davranışlar ve bu davranışlara yönelik geliştirdikleri stratejiler: Nitel bir çalışma örneği. Avrupa Birliği Sürecinde Okul Öncesi Eğitimin Bugünü ve Geleceği Sempozyum Kitabı. (Ed. N. Aral ve B. Tuğrul) : Ya-Pa.
  • Bulut, A. (2020). Sınıf yönetimi becerisinin ölçümü: Okul öncesi öğretmenleri üzerine kesitsel bir tarama. Journal of Computer and Education Research, 8(16), 590- 607. https://doi.org/10.18009/jcer.741388.
  • Burden, P.R. (2010). Classroom management: Creating a successful K-12 learning community. John Wiley & Sons, Inc.
  • Brekelmans, M. Wubbels, T. vd. (2002). Teacher Experience and the Teacher-Student Relationship in the Classroom Environment. S. C. Goh & M. S. Khine (Eds.), In Studies in Educational Learning Environments: An International Perspective In (pp.73-99). World Scientific.
  • Brophy, J. (1986). Classroom management techniques. Education and Urban Society, 18(2), 182-194.
  • Carlson, J. S. Tiret, H. B. Bender, S. L. ve Benson, L. (2011). The ınfluence of group training in the ıncredible years teacher classroom management program on preschool teachers’ classroom management strategies. Journal of Applied School Psychology, 27, 134-154.
  • Carter, K.& Doyle, W. (2006). Classroom management in early childhood and elementary classrooms. In C. Evertson & C. S. Weinstein (Eds), Handbook of classroom management: research, practice, and contemporary issues(pp. 373-406). Mahwah, N.J. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Celep, C. (2002). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. Anı.
  • Charalambous, C. Y. & Praetorius, A. K. (2018). Studying mathematics instruction through different lenses: Setting the ground for understanding instructional quality more comprehensively. ZDM, 50(3), 355-366.
  • Cummings, C. B. (2000). Winning Strategies for Classroom Management. Alexandria: Association for Supervision & Curriculum Development.
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Eğiten kitap.
  • Çalık, T. (2007). Sınıf yönetimi ve özellikleri. (Ed) Kucukahmet, L. Sınıf Yönetimi (içinde s. 1-10). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çetindağ, Z. (2013). Okul öncesi eğitimde iletişim. (Ed.) Uyanık Balat, G. ve Bilgin, H. Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s. 203-220) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çiçek Taş, C. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin duygusal okuryazarlık düzeyleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Marmara Üniversitesi.
  • Demir, A. (2021). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğitim Sürecindeki İletişim Becerilerinin İncelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi.
  • Demir, E. (2018). Ruh sağlığı, M. Fırat ve Ç. Kaya Baş (Edt.) Çocuk psikolojisi ve ruh sağlığı içinde ss (11-31). Eğiten Kitap.
  • Demirtaş, H. ve Güneş, H. (2002). Eğitim yönetimi ve denetimi sözlüğü. Anı Denizel Güven, E. ve Cevher, F. N. (2005). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1-22.
  • Derman, M. T. (2017). Early childhood education teachers' strategies use in order to prevent aggressive behaviors in classes: The case of Turkey. Universal Journal of Educational Research, 5(7), 1127-1136
  • Dinçer, Ç. Deniz, K.Z. Akgün, E. & Ulubey, Ö. (2018). Sınıf yönetiminde öğretmen stratejileri envanterinin Türk kültürüne uyarlanması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2018; 14(1), 355-371.
  • Dinçer, Ç. & Akgün, E. (2015). Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 187-201.
  • Doğan, Ö. ve Uzmen, SS. (2003). Okulöncesi Dönem Eğitimcilerin Sınıfta Kullandıkları Stratejiler İle İlgili Görüşleri,
  • Haktanır, G.&Güler, T. (Ed.), OMEP 2003 Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı, (ss.221-228). İstanbul: YA-PA Yayınevi.
  • Dönmez Usta, N. Ültay, N. & Ültay, E. (2020). Evaluation of Turkish teachers’ views on some variables about classroom management. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 209-225. doi: 10.21733/ibad.703809
  • Durmaz, E., Dı̇nçer, F. C., & Denı̇Z, K. Z. (2020). A study on the implementation frequency of classroom management strategies by preschool teachers and how useful teachers find them. İlköğretim Online, 2202-2211.
  • Edwards, C. H. (2000). Classroom discipline and management . John Wiley & Sons, Inc. All.
  • Ekici, G. (2004). Öğretim yönetimi. E. Karip (Ed.). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ekici, F. Y., Günhan, G. ve Anılan, Ş. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 2(1), 48-58.
  • Elçiçek, Z. Kinay, İ. ve Oral, B. (2015). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 51-63.
  • Evertson, C. M., & Weinstein, C. S. (2006). Classroom management as a field of inquiry. Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues, 3(1), 16.
  • Fossum, S., Handegård, B. H., & Drugli, M. B. (2017). The ıncredible years teacher classroom management programme in kindergartens: effects of a universal preventive effort. Journal of Child and Family Studies, 26(8), 2215-2223.
  • Gezgin, N. (2009). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin kullandıkları sınıf yönetimi stratejileri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Güner, N. (2011). Kaynaştırma Sınıflarında Çalışan Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 691-708.
  • Güven, E. ve Cevher, N. (2005). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2).
  • Hoffman, L.L., Hutchinson, C. J., & Reiss, E. (2009). On improve school climate: Reducing reliance on rewards and punishment. International Journal of Whole Schooling, 5(1), 13-24.
  • Jacobson, L. (2003). Early years. Education Week, 23(15), 6-11.
  • Kaplan, A. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Beceri Düzeylerinin Belirli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Çanakkale İli Örneği). (Yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Kara, İ. (2021) Çocukların Duygu Düzenleme Becerileri ve Problem Davranışları ile Öğretmen ve Ebeveynlerinin Duygu Düzenleme ve Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi. [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Keleş, O. (2013). Okul öncesi öğretmen adaylarının ve okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin tutum ve inançlarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Kher, N., Lacina-Gifford, L. J., & Yandell, S. (2000). Preservice teachers’ knowledge of effective classroom management strategies: Defiant behavior. The Educational Resources Information Center (ERIC) veri tabanından edinilmiştir
  • Kılıç, H. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri, mesleğe adanmışlıkları ve çocuk sevme düzeyleri arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi.] Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Kılıç, M., Kalkan, S., & Avcı, C. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuklardaki problem davranışı belirleme ve davranışa müdahale stratejileri. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 38-52.
  • Kim, Y. H.& Stormont, M. (2012). Factors associated with South Korean early childhood educators’ observed behavior support strategies. Journal of Positive Behavior Interventions, 14(2), 78-86.
  • Koles, B., O’Connor, E. vd. (2009). Teacher-Child Relationships in Preschool: The Influence of Child and Teacher Characteristics. Journal of Early Childhood Teacher Education, 30(1), 3-21.
  • Korpershoek, H., Harms, T., de Boer, H., van Kuijk, M., & Doolaard, S. (2016). A meta-analysis of the effects of classroom management strategies and classroom management programs on students’ academic, behavioral, emotional, and motivational outcomes. Review of Educational Research, 86(3), 643-680.
  • Kounin, J. S. (1970). Discipline and group management in classrooms.
  • Lemlech, J. K.(1988). Classroom management. Second edition, Longman Inc.
  • Lyon, A. R. Gershenson, R. A. Farahmand, F. K. Thaxter, P. J. Behling, S. & Budd, K.S. (2009). Effectiveness of teacher-child ınteraction training (TCIT) in a preschool setting. Behavior Modification, 33(6), 855-884.
  • Martin, N. K., Yin, Z. and Mayall, H. (2006). Classroom Management Training, Teaching Experience and Gender: Do These Variables Impact Teachers' Attitudes and Beliefs toward Classroom Management Style?. Online Submission.
  • Mercan Uzun, E. (2017). Sınıf yönetimi nedir ? , (Ed) Sibel Yoleri, Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s. 1-13). Eğiten Kitap.
  • Martin, N. K.& Sass, D. A. (2010). Construct validation of the behavior and instructional management scale. Teaching and Teacher Education, 26(5), 1124-1135.
  • Nur, İ. (2012). Anaokullarında örgüt iklimi ile öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Malatya ili örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Ogelman, G. H. ve Ersan, C. (2014). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Stratejilerinin Çocukların Akran İlişkileri Üzerindeki Etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 63-84.
  • Ölekli, N. (2017). Sınıf yönetiminin davranış yönetimi boyutu, (Ed.) Sibel Yoleri, Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s. 153-173 ). Eğiten Kitap.
  • Öztürk, H. (2019). Okulöncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri Ile Istenmeyen Davranışlara Karşı Kullandıkları Stratejilerin Karşılaştırılması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Okan Üniversitesi.
  • Özyürek, M. (2005). Olumlu Sınıf Yönetimi. Kök.
  • Pişkin, N. B. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetim Becerilerinin İncelenmesi [Yayımlanmammış Yüksek Lisans Tezi ]. Kırklareli Üniversitesi.
  • Sadık, F. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf içinde karşılaştıkları problem davranışlar. Öğretmen Dünyası, 23(272), 31-34
  • Sadık, F. (2004). Okul Öncesi Sınıflarda Gözlenen Problem Davranışlar ve Bu Davranışlarla Baş Etmede Öğretmenlerin Kullandıkları Yöntemler. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13, 88-97.
  • Sarıtaş, M. (2003). Sınıf yonetimi ve disiplin ile ilgili kurallar geliştirme. (Edt.) Kucukahmet, L. icinde, Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Semerci, D. ve Uyanık Balat, G. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ve öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 494- 519. https://doi.org/10.17679/inuefd.394585.
  • Snyder, D. W. (1998). Classroom management for student teachers. Music Educators Journal, 84(4), 37-40.
  • Stahnke, R., & Blömeke, S. (2021). Novice and expert teachers’ noticing of classroom management in whole-group and partner work activities: Evidence from teachers' gaze and identification of events. Learning and Instruction, 74, 101464.
  • Sucuoğlu, B., Ünsal, P. ve Özokçu O. (2004) Kaynaştırma Sınıfı Öğretmenlerinin Önleyici Sınıf Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 51-64.
  • Sugai, G., & Horner, R.H. (2002). The evolution of discipline practices: School-wide positive behavior supports. Child & Family Behavior Therapy, 24(1), 23-50.
  • Şahin, İ. T., Tantekin-Erden, F. ve Akar, H. (2011). The Influence of the Physical Environment on Early Childhood Education Classroom Management. Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 44, 185-202.
  • Şahin, İ. T. (2013). Preschool teachers beliefs and practices related to developmentally appropriate classroom management [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Şara, P., Aradedeli, İ., & Hasanoğlu, G. (2016). Sınıf yönetimi alanında ULAKBİM’de taranan makalelerin incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2).
  • Tal, C. (2010). Case studies to deepen understanding and enhance classroom management skills in preschool teacher training. Early Childhood Education Journal, 38(2), 143-152.
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi acısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi(155-156), 162-169.
  • Toran, M. ve Gençgel Akkuş, H. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi: KKTC örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 2041-2056.
  • Turla, A., Tezel Şahin, F. ve Avcı, N. (2001). Okulöncesi Öğretmenlerinin Fiziksel Şartlar, Program, Yöntem, Teknik, Sınıf ve Davranış Yöntemi Sorunlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 151.
  • Türk, C. Kartal, A. Karademir, A. ve Öcal, E. (2019). Preschool teachers’ views of classroom management processes. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(4), 2282-2299
  • Şişman, M ve Turan, S. (2008). Sınıf Yönetimi. Pegem A Yayıncılık
  • Uyanık Balat, G. (2010). Sınıf yönetimi kavramı ve sınıf yönetim modelleri. Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi içinde (s.11), Ed: Uyanık Balat G. ve Bilgin H. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Uyanık Balat, G. Bilgin, H. ve Ünsal, F.Ö. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları ve sınıf yönetimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(1), 114-126.
  • Uysal, H., Akbaba Altun, S. S. ve Akgün, E. (2010). Okulöncesi Öğretmenlerinin Çocukların İstenmeyen Davranışları Karşısında Uyguladıkları Stratejiler. İlköğretim Online, 9(3), 971-979.
  • Uysal, H., Burçak, F., Tepetaş, G. Ş. ve Akman B. (2014). Preschool Education and Primary School Pre-service Teachers’ Perceptions about Classroom Management: A Metaphorical Analysis. International Journal of Instruction, 7(2), 165-180.
  • Ünal, S. ve Ada, S. (2008). Sınıf yönetimi.(3. Baskı). Ege Basım Ltd.
  • Vitto J. M. (2003). Relationship – driven classroom management strategies that promote student motivation , Corwin Press.
  • Yaşar Ekici, F. Günhan, G. ve Anılan, Ş. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 2(1), 48-58.
  • Yeşilay- Daşıran, T. (2013). Okul öncesi eğitimde etkili sınıf yönetimi becerilerini geliştirmeye yönelik hazırlanan hizmet içi eğitim programının etkisinin değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Z. N. ve Aydın, Ö. (2015). İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 148-164.
  • Yılmaz, Z. N. Ve Şahin, A. E. , (2016). Sınıf yönetiminde öğretmenlerin kontrol düzeyini belirleme ölçeği. Yaşadıkça Eğitim, Vol.30, No.1, 31-42.
  • Yüce, Z., Özzengin, L., & Özzengin, S. (2023). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimine İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Eğitime Özgün Bakış Dergisi, 1(1), 156-170.
  • Yüksel, A., & Duman, T. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi. International Journal of Social Science Number: 63, p. 101-125. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7334.
  • Zembat, R., & İlçi Küsmüş, G. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile mesleki profesyonellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(4), 1725-1739.
  • Zembat, R. Tunçeli, H. & Akşin Yavuz, E. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 18(3), 24-43.
  • Zhang, X. (2011). Parent-Child and Teacher-Child Relationships in Chinese Preschoolers: The Moderating Role of Preschool Experiences and the Mediating Role of Social Competence. Early Childhood Research Quarterly, 26, 192-204.
  • Zhang, X. ve Nurmi, J.-E. (2012). Teacher-Child Relationships and Social Competence: A TwoYear Longitudinal Study of Chinese Preschoolers. Journal of Applied Developmental Psychology, 33, 125-135.
There are 111 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Developmental Psychology (Other)
Journal Section Yasamda Liderlik
Authors

Şerife Cengiz 0000-0002-4201-9426

Murat Başar 0000-0001-6635-4563

Early Pub Date November 14, 2023
Publication Date December 23, 2023
Submission Date September 18, 2023
Acceptance Date October 24, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Cengiz, Ş., & Başar, M. (2023). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN SINIF YÖNETİM BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 7(2), 74-91.