Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Dışı Sosyal Etkinliklerde Karşılaşılan Sorunlar

Year 2023, Volume: 7 Issue: 2, 61 - 73, 23.12.2023

Abstract

Bilim ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüz dünyasında yaşanan teknolojik ve bilimsel gelişmeler beraberinde bilgiye ulaşma yöntemlerinde de değişikliği getirmiştir. Bireyin bilgiyi yaparak yaşayarak elde ettiği günümüz eğitim sisteminde öğrenmeler sadece okullarla sınırlı kalmamış okul dışı öğrenme ortamları büyük önem kazanmıştır. Bireyin yapılandırmacı bir yaklaşımla öğrenmeden keyif alarak kalıcı öğrenmeler geliştirdiği okul dışı öğrenme çalışmalarından biri de okul dışı sosyal etkinliklerdir. Okul dışı sosyal etkinlikler bireyin eğlenerek öğrenmesine, sosyalleşmesine, olumlu davranışlar geliştirmesine katkı sunan; okul dışı öğrenme ortamlarında yönetimin izniyle belli bir plan ve program çerçevesinde oluşturulan etkinliklerdir. Bireyin öğrenme yaşantısında önemli bir yere sahip olan okul dışı sosyal etkinliklerin uygulanması sürecinde çeşitli sorunlarla karşılaşılmaktadır. Bu kapsamda araştırmanın amacı, öğretmenlerin okul dışı sosyal etkinliklerde karşılaştıkları sorunları belirlemektir. Okul dışı sosyal etkinliklerde yaşanan sorunların en asgari düzeye indirilmesi beraberinde verimliliğin artmasını getirecektir. Nitel araştırma deseni olan olgu bilim esas alınarak yapılan araştırmada 2022-2023 eğitim öğretim yılında Samsun ili Tekkeköy ilçesinde görev yapan 16 öğretmene okul dışı sosyal etkinliklerde karşılaştıkları sorunlara ilişkin açık uçlu sorular yöneltilmiştir. İçerik analizi sonucunda elde edilen bulgularda öğretmenlerin okul dışı sosyal etkinlikler ile ilgili farkındalıklarının yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin okul dışı sosyal etkinliklerde karşılaştıkları yönetime ve veliye dayalı sorunlar belirlenmiştir. Yönetimin okul dışı sosyal etkinliklere sıcak bakmaması ve risk olarak görmesi, beklenen maddi manevi desteği göstermemesi, tüm sorumluluğun öğretmene yüklenmesi ve evrak yükü gibi sorunlar yönetime dayalı sorunları oluşturmaktadır. Okul dışı sosyal etkinliklerin gereksiz ve riskli görülmesi, gereken maddi desteğin sağlanmaması, izin belgelerinin zamanında teslim edilmemesi ve öğrencilerin okul dışı sosyal etkinliğe hazırlıklı gelmesinin sağlanmaması veliye dayalı karşılaşılan sorunları oluşturmaktadır.

References

  • Akar, F. ve Nayır, F. (2016). Eğitim Kurumlarındaki Sosyal Kulüplerin Etkililiğinin İncelenmesi: Uygulamada Değişim İhtiyacı . Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5 (2) , 167-186. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/pegegog/issue/22570/241116
  • Bayburtlu, Y. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarının Türkçe dersi ünitelendirilmiş yıllık planlarına yansımaları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(5) , 3835-3852.
  • Balcıoğlu, İ. (2013). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin sosyal etkinlik algıları (gaziantep/şahinbey ilçesi örneği). Hasan Kalyoncu Üniversitesi. 1-113
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Eroğlu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki sosyal kulüp çalışmalarında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri (Elmadağ ilçesi örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde program geliştirme. Meteksan A. Ş., Ankara
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Karademir, E. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersi kapsamında “okul dışı öğrenme etkinliklerini” gerçekleştirme amaçlarının planlanmış davranış teorisi yoluyla belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karadoğan, S. (2016). Eğitimde sınıf-okul dışı öğrenme uygulamaları ve yaşanan sorunlar. R. Aksu, (Ed.). Türkiye’de eğitim sorunlarına yönelik akademik değerlendirmeler-I içinde, (s.47-84). Ankara: Maya Akademi Yayıncılık.
  • Kutlu Abu, N. (2019). Üstün yetenekli çocuklara yönelik okul dışı öğretim uygulamaları hakkında öğretmen algıları. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 4(2), 144-165.
  • Milli Eğitim Bakanlığı(2017). Milli Eğitim Bakanlığı Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği. Erişim: 20 Nisan 2023, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=23639&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). Okul dışı öğrenme ortamları kılavuzu Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Erişim: 05 Mayıs 2023, https://kirklareli.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_02/20171424_13114809_okul_dYYY.pdf
  • Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Öztürk, A. (2019). Okul dışı sosyal ilişkiden elde edilen bilgilerin derlemenin görüşleri / Sosyal bilgiler öğretmeninin okul dışı eğitime ilişkin görüşleri (Yüksek Lisans Tezi).Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Londra: Sage.
  • Saraç, H.(2017). Türkiye’de okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin yapılan araştırmalar: içerik analizi çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi,(3)2,60-81.
  • Soylu, Ü. İ. ve Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı ortamlarda öğretim deneyimi olan fen bilimleri öğretmenlerinin bu ortamlara yönelik görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3), 174-196. https://doi.org/10.47714/uebt.799642
  • Şen, A. İ. (2019). Okul dışı öğrenme nedir?. Şen, A.İ. (Ed.), Okul dışı öğrenme ortamları içinde (s.1-20). Ankara: Pegem. Taşçı, G. & Soran, H. (2008). Hücre Bölünmesi Konusunda Çoklu Ortam Uygula-malarının Kavrama ve Uygulama Düzeyinde Öğrenme Başarısına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34: 233 – 243
  • Tatar, N. ve Bağrıyanık, K. E. (2012). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin okul dışı eğitime yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 11(4), 883-896. URL:http://ilkogretim-online.org.tr
  • Topsakal, S. (2005). Fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Nobel.
  • Ürey, M., Göksu, V., ve Karaçöp, A. (2017). Serbest etkinlikler için okul okuluna yöneliktir. İlköğretim Online (elektronik), 16 (1), 1-14. https://doi.org/0.17051/io.2017.00068
  • Yaşar Çetin, B. (2021). Okul yönetiminin, öğrencilerin ve öğrencilerin okul dışı algılama görüşü (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yavuz Topaloğlu, M. (2016). Sosyobilimsel konulara dayalı okul dışı öğrenme ortamlarının öğrencilerin kavramsal anlamalarına ve karar verme becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Yeşilbursa, C.C. (2006). Sosyal bilgiler dersinde tarihî yerleri kullanarak tarih konularının öğretimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Zayimoğlu Öztürk, F. (2014). Sosyal bilgiler dersinde arkeolojik kazı çalışması ve müze gezisi. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 4(1), 12-26.
Year 2023, Volume: 7 Issue: 2, 61 - 73, 23.12.2023

Abstract

References

  • Akar, F. ve Nayır, F. (2016). Eğitim Kurumlarındaki Sosyal Kulüplerin Etkililiğinin İncelenmesi: Uygulamada Değişim İhtiyacı . Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5 (2) , 167-186. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/pegegog/issue/22570/241116
  • Bayburtlu, Y. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarının Türkçe dersi ünitelendirilmiş yıllık planlarına yansımaları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(5) , 3835-3852.
  • Balcıoğlu, İ. (2013). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin sosyal etkinlik algıları (gaziantep/şahinbey ilçesi örneği). Hasan Kalyoncu Üniversitesi. 1-113
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Eroğlu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki sosyal kulüp çalışmalarında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri (Elmadağ ilçesi örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde program geliştirme. Meteksan A. Ş., Ankara
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Karademir, E. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersi kapsamında “okul dışı öğrenme etkinliklerini” gerçekleştirme amaçlarının planlanmış davranış teorisi yoluyla belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karadoğan, S. (2016). Eğitimde sınıf-okul dışı öğrenme uygulamaları ve yaşanan sorunlar. R. Aksu, (Ed.). Türkiye’de eğitim sorunlarına yönelik akademik değerlendirmeler-I içinde, (s.47-84). Ankara: Maya Akademi Yayıncılık.
  • Kutlu Abu, N. (2019). Üstün yetenekli çocuklara yönelik okul dışı öğretim uygulamaları hakkında öğretmen algıları. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 4(2), 144-165.
  • Milli Eğitim Bakanlığı(2017). Milli Eğitim Bakanlığı Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği. Erişim: 20 Nisan 2023, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=23639&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). Okul dışı öğrenme ortamları kılavuzu Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Erişim: 05 Mayıs 2023, https://kirklareli.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_02/20171424_13114809_okul_dYYY.pdf
  • Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Öztürk, A. (2019). Okul dışı sosyal ilişkiden elde edilen bilgilerin derlemenin görüşleri / Sosyal bilgiler öğretmeninin okul dışı eğitime ilişkin görüşleri (Yüksek Lisans Tezi).Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Londra: Sage.
  • Saraç, H.(2017). Türkiye’de okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin yapılan araştırmalar: içerik analizi çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi,(3)2,60-81.
  • Soylu, Ü. İ. ve Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı ortamlarda öğretim deneyimi olan fen bilimleri öğretmenlerinin bu ortamlara yönelik görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3), 174-196. https://doi.org/10.47714/uebt.799642
  • Şen, A. İ. (2019). Okul dışı öğrenme nedir?. Şen, A.İ. (Ed.), Okul dışı öğrenme ortamları içinde (s.1-20). Ankara: Pegem. Taşçı, G. & Soran, H. (2008). Hücre Bölünmesi Konusunda Çoklu Ortam Uygula-malarının Kavrama ve Uygulama Düzeyinde Öğrenme Başarısına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34: 233 – 243
  • Tatar, N. ve Bağrıyanık, K. E. (2012). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin okul dışı eğitime yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 11(4), 883-896. URL:http://ilkogretim-online.org.tr
  • Topsakal, S. (2005). Fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Nobel.
  • Ürey, M., Göksu, V., ve Karaçöp, A. (2017). Serbest etkinlikler için okul okuluna yöneliktir. İlköğretim Online (elektronik), 16 (1), 1-14. https://doi.org/0.17051/io.2017.00068
  • Yaşar Çetin, B. (2021). Okul yönetiminin, öğrencilerin ve öğrencilerin okul dışı algılama görüşü (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yavuz Topaloğlu, M. (2016). Sosyobilimsel konulara dayalı okul dışı öğrenme ortamlarının öğrencilerin kavramsal anlamalarına ve karar verme becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Yeşilbursa, C.C. (2006). Sosyal bilgiler dersinde tarihî yerleri kullanarak tarih konularının öğretimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Zayimoğlu Öztürk, F. (2014). Sosyal bilgiler dersinde arkeolojik kazı çalışması ve müze gezisi. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 4(1), 12-26.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Sociology
Journal Section Yasamda Liderlik
Authors

Pınar Ergün 0009-0006-9481-4516

Hüseyin Aslan 0000-0003-2724-0445

Early Pub Date November 14, 2023
Publication Date December 23, 2023
Submission Date October 2, 2023
Acceptance Date October 20, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Ergün, P., & Aslan, H. (2023). Okul Dışı Sosyal Etkinliklerde Karşılaşılan Sorunlar. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 7(2), 61-73.