Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaöğretim Kurumlarında Okul Güvenliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Year 2023, Volume: 7 Issue: 2, 132 - 146, 23.12.2023

Abstract

Bu araştırmada ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin okul güvenliği konusundaki görüşleri incelenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin demografik özelliklerine göre okul güvenliğine yönelik görüşlerinde farklılık olup olmadığına da bakılmıştır. Nicel araştırma yöntemlerine göre genel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmaya 2023-2024 yılında Uşak ilinde görev yapan kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olan 468 öğretmen gönüllü olarak katılmışlardır. Araştırmada veriler kişisel bilgi formu ve Demirtaş (2007) tarafından geliştirilen “Okul Güvenliği Ölçeği” ile toplanmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 21.0 istatistik programı aracılığıyla değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin okul güvenliğine yönelik görüşlerinin tüm boyutlarda (“Öğretmenlerin Kişisel Güvenliği”, “Okul Güvenliği”, “Öğrenci Güvenliği” ve “Okul Güvenliği için Yapılan Çalışmalar”) orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin okul güvenliğine yönelik görüşlerinin araştırmada ele alınan demografik değişkenler olan; cinsiyet, branş, mesleki kıdemi, çalışmakta olduğu okul türü ve yerleşim yeri değişkenlerine göre istatistiksel olarak farklılık göstermediği saptanmıştır. Başka bir ifade ile kadın ve erkek, farklı branşlarda bulunan farklı sürelerde mesleki kıdeme sahip, farklı okul türlerinde il veya ilçe merkezinde görev yapan öğretmenlerin okul güvenliğine yönelik görüşleri birbirlerine benzer düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Akgün, S., & Başar, M. (2019). Okul güvenliğine ilişkin yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 131-151.
  • Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 155.
  • Bahçi, C. (2014). İlköğretim kademesinde görev yapan öğretmenlerin okul güvenliğine yönelik görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Barış, A. (2018). Okul yöneticilerinin okul güvenliğine ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Kastamonu ili örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu
  • Başar, M., ve Çetin, Ö. (2013). İlk ve ortaöğretim öğrencilerinin zorba davranışlara başvurma düzeyleri bu davranışları öğrenme ortamları üzerine bir araştırma. NWSA- Education Sciences, 8(4), 471-488.
  • Börü, A., Tazecan, F., Toprak, M. & Tazecan, F. (2021). Okul güvenliğine ilişkin öğretmen algı düzeylerinin incelenmesi, Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(45), 2063-2070.
  • Brookmeyer, K. A., Fanti, K. A., & Henrich, C. C. (2006). Schools, parents, and youth violence: A multilevel, ecological analysis. Journal of clinical child and adolescent psychology, 35(4), 504-514.
  • Demirtaş, İ. Y. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici öğretmenlerin okul güvenliğine ilişkin rol beklentileri. (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Emerce, A., Şahin, M. S., Telli, N., & Timur, Şaban. (2022). Okul yöneticileri ve öğretmen algılarına göre okul güvenliği. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 16, 26–50. https://doi.org/10.51293/socrates.204
  • Erçek, M., K. (2018). Ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul güvenliğine ilişkin algılarının örgütsel güven mesleki bağlılıkları üzerindeki etkisi. (Doktora Tezi). Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Goldstein, S. E., Young, A., & Boyd, C. (2008). Relational aggression at school: Associations with school safety and social climate. Journal of youth and adolescence, 37, 641-654.
  • Gümüş, İ., Özkul, S., Coşkun, T., İlhan, O. K. A. N., Erdoğan, F. R., & Kurt, H. H. (2023). Okul güvenliğine ilişkin olarak okul müdürlerinin değerlendirmelerinin analizi. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 9(25), 95-106.
  • Işık, H. (2004). Okul güvenliği: kavramsal bir çözümleme. Milli Eğitim Dergisi, 164, 1-10.
  • Işık, H. (2009). Okul güvenliğinin boyutlarına ilişkin kavramsal bir analiz. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 25, 26-31.
  • Kahraman, H., Şemin, F. K., & Uğurlu, C. T. (2019). Okul güvenliği: Türkiye’de basına yansıyanlar/school security: reflected to the press in Turkey. Journal of History Culture and Art Research, 8(1), 392-408.
  • Karadaş, H., & Karaca, F. (2023). Almanya ve Türkiye'deki okullarda yaşanan güvenlik sorunlarının karşılaştırılması. Journal of Academic Social Science Studies, 16(96), 441-472
  • Karal, D. (2011). Korkmadan öğrenmek: Okul ve okul çevresi güvenliği. Uşak Sosyal Araştırmalar Merkezi, Uşak. Karasar,N. (2012).Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayın
  • Kelling, I. K. (2006). Elementary teacher perceptions of school violence: safe school elements and responsibility. (Doctoral Dissertation). University of Southern California
  • Memduhoğlu, H. B. ve Taşdan, M. (2007). Okul ve öğrenci güvenliği. Çukurova Üniversitesi Dergisi, 3(34), 69-83. Mıhçı, M. (2018). Güvenli okula ilişkin öğretmen görüşlerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özer, N. & Dönmez, B. (2013). Güvenlik kameraları okul güvenliği: Bir ölçek geliştirme çalışması. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 437-448.
  • Şabano, S. (2023). İlkokul ve Ortaokullarda Okul Güvenliğine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri (Uşak İli Örneği). Akademik İzdüşüm Dergisi, 8(1), 280-311.
  • Şişman, M. (2004). Öğretmenliğe giriş (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Uluğ, G. (2015). Ortaokul liselerde görev yapan okul müdürlerinin okul güvenliğine ilişkin rolleri. (Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Verdugo, R. R., & Schneider, J. M. (2005). School quality, safe schools: An empirical analysis. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 96-117.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık. Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezi (2023). 14 Aralık 2023 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp ulaşılmıştır.
  • Türkmen, M. (2004). Ortaöğretim kurumlarında okul güvenliği ile ilgili yaşanan sorunlar. (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
Year 2023, Volume: 7 Issue: 2, 132 - 146, 23.12.2023

Abstract

References

  • Akgün, S., & Başar, M. (2019). Okul güvenliğine ilişkin yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 131-151.
  • Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 155.
  • Bahçi, C. (2014). İlköğretim kademesinde görev yapan öğretmenlerin okul güvenliğine yönelik görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Barış, A. (2018). Okul yöneticilerinin okul güvenliğine ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Kastamonu ili örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu
  • Başar, M., ve Çetin, Ö. (2013). İlk ve ortaöğretim öğrencilerinin zorba davranışlara başvurma düzeyleri bu davranışları öğrenme ortamları üzerine bir araştırma. NWSA- Education Sciences, 8(4), 471-488.
  • Börü, A., Tazecan, F., Toprak, M. & Tazecan, F. (2021). Okul güvenliğine ilişkin öğretmen algı düzeylerinin incelenmesi, Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(45), 2063-2070.
  • Brookmeyer, K. A., Fanti, K. A., & Henrich, C. C. (2006). Schools, parents, and youth violence: A multilevel, ecological analysis. Journal of clinical child and adolescent psychology, 35(4), 504-514.
  • Demirtaş, İ. Y. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici öğretmenlerin okul güvenliğine ilişkin rol beklentileri. (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Emerce, A., Şahin, M. S., Telli, N., & Timur, Şaban. (2022). Okul yöneticileri ve öğretmen algılarına göre okul güvenliği. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 16, 26–50. https://doi.org/10.51293/socrates.204
  • Erçek, M., K. (2018). Ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul güvenliğine ilişkin algılarının örgütsel güven mesleki bağlılıkları üzerindeki etkisi. (Doktora Tezi). Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Goldstein, S. E., Young, A., & Boyd, C. (2008). Relational aggression at school: Associations with school safety and social climate. Journal of youth and adolescence, 37, 641-654.
  • Gümüş, İ., Özkul, S., Coşkun, T., İlhan, O. K. A. N., Erdoğan, F. R., & Kurt, H. H. (2023). Okul güvenliğine ilişkin olarak okul müdürlerinin değerlendirmelerinin analizi. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 9(25), 95-106.
  • Işık, H. (2004). Okul güvenliği: kavramsal bir çözümleme. Milli Eğitim Dergisi, 164, 1-10.
  • Işık, H. (2009). Okul güvenliğinin boyutlarına ilişkin kavramsal bir analiz. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 25, 26-31.
  • Kahraman, H., Şemin, F. K., & Uğurlu, C. T. (2019). Okul güvenliği: Türkiye’de basına yansıyanlar/school security: reflected to the press in Turkey. Journal of History Culture and Art Research, 8(1), 392-408.
  • Karadaş, H., & Karaca, F. (2023). Almanya ve Türkiye'deki okullarda yaşanan güvenlik sorunlarının karşılaştırılması. Journal of Academic Social Science Studies, 16(96), 441-472
  • Karal, D. (2011). Korkmadan öğrenmek: Okul ve okul çevresi güvenliği. Uşak Sosyal Araştırmalar Merkezi, Uşak. Karasar,N. (2012).Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayın
  • Kelling, I. K. (2006). Elementary teacher perceptions of school violence: safe school elements and responsibility. (Doctoral Dissertation). University of Southern California
  • Memduhoğlu, H. B. ve Taşdan, M. (2007). Okul ve öğrenci güvenliği. Çukurova Üniversitesi Dergisi, 3(34), 69-83. Mıhçı, M. (2018). Güvenli okula ilişkin öğretmen görüşlerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özer, N. & Dönmez, B. (2013). Güvenlik kameraları okul güvenliği: Bir ölçek geliştirme çalışması. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 437-448.
  • Şabano, S. (2023). İlkokul ve Ortaokullarda Okul Güvenliğine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri (Uşak İli Örneği). Akademik İzdüşüm Dergisi, 8(1), 280-311.
  • Şişman, M. (2004). Öğretmenliğe giriş (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Uluğ, G. (2015). Ortaokul liselerde görev yapan okul müdürlerinin okul güvenliğine ilişkin rolleri. (Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Verdugo, R. R., & Schneider, J. M. (2005). School quality, safe schools: An empirical analysis. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 96-117.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık. Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezi (2023). 14 Aralık 2023 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp ulaşılmıştır.
  • Türkmen, M. (2004). Ortaöğretim kurumlarında okul güvenliği ile ilgili yaşanan sorunlar. (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Applied Linguistics and Educational Linguistics, Educational Sociology
Journal Section Yasamda Liderlik
Authors

Adem Aslan 0000-0001-8045-7120

Mehmet Akif Helvacı 0000-0003-2534-6561

Early Pub Date December 15, 2023
Publication Date December 23, 2023
Submission Date December 13, 2023
Acceptance Date December 15, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Aslan, A., & Helvacı, M. A. (2023). Ortaöğretim Kurumlarında Okul Güvenliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 7(2), 132-146.