Review
BibTex RIS Cite

A Theoretical Study on the Quantitative Research Tradition in Social Sciences

Year 2023, Volume: 12 Issue: 1, 1 - 19, 02.07.2023

Abstract

Social sciences is a field that focuses on all kinds of cultural, economic and political production, consumption, management, social relations and communication processes about human beings and tries to understand and explain how to solve the existing problems in these fields. In recent years, it has become a necessity to examine the changes in human and society and to discuss them by measuring them through numerical data. Thereupon, the tradition of quantitative research has become a preferred research method in the field of social sciences. In this study, the use of quantitative research tradition in the field of social sciences has been discussed by making a literature review. In this study, which is a compilation; The characteristics of the paradigm and method on which quantitative research is based, the factors to be considered while choosing the method, the universe and sample approach, data collection tools, validity and reliability approach, data analysis techniques, research designs and the most common errors encountered are emphasized. The topics covered in quantitative research have been tried to be discussed through exemplary explanations for social sciences. It is thought that this study will be an important resource for researchers who want to design quantitative research in the field of social sciences.

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya.
  • Anastasi, A. (1982). Psychological testing (5. Ed.). New York: Macmillan Publishing.
  • Arseven, A. D. (1994). Alan araştırma yöntemi (2. Baskı) Ankara: Tekışık.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 3(1), 1-15.
  • Başol, G. (2008). Bilimsel araştırma süreci ve yöntem. Orhan Kılıç ve Mustafa Cinoğlu (Eds.). Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (113-143). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Borg, W. R. & Gall, M. D. (1989). Educational research: An introduction (5. Ed.). New York: Longman Inc.
  • Bryman, A. (2007). Barriers to integrating quantitative and qualitative research. Journal of Mixed Methods Research, 1(1), 8-22.
  • Burns, N. & Grove, S. K. (1993). The practice of nursing research: Conduct, critique & utilization (2nd Ed.). Elsevier Science Health Science.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chase, C. L. (1999). Contemporary assessment for educators. USA: Addison-Wesley Education Pub.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1998). Research methods in education (4. Ed.). London: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2008). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (3. Ed.). Upper Saddle River: Pearson.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Selçuk B. Demir (Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2016). Designing and conducting mixed methods research. New York: Sage.
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme kuramı (2. Baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • De Vaus, D. A. (1990). Surveys in social research. London: Unwin Hyman.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2005). Öteki kuram: Kitle iletişim kuram ve araştırmalarının tarihsel ve eleştirel bir değerlendirmesi. Ankara: Erk.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Erkuş, A. (2005). Bilimsel araştırma sarmalı. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6. Ed.). New York: McGraw-Hill International Edition.
  • Gall, J. P., Gall, M. D. & Borg, W. R. (1999). Applying educational research: A practical guide (4. Ed.). New York: Longman.
  • Gay, L., Mills, G. & Airasian, P. (2006). Educational research: Competencies for analysis and application (8. Ed.). New Jersey: Prentice-Hall.
  • Gegez, A. E. (2010). Pazarlama araştırmaları (3. Baskı). İstanbul: Beta.
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2008). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. New York: Sage.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi (11. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Kartal, M. ve Bardakçı, S. (2018). SPSS ve AMOS uygulamalı örneklerle güvenirlik ve geçerlik analizleri. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Çokluk B. Ö. (2007). Sosyal bilimler için istatistik (2. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Neuman, W. L. & Robson, K. (2014). Basics of social research. Toronto: Pearson Canada.
  • Onwuegbuzie, A. J. & Collins, K. M. (2007). A typology of mixed methods sampling designs in social science research. The Qualitative Report, 12(2), 281-316.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1 (2. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Mesut Bütün ve Selçuk B. Demir (Çev.). Ankara: Pegem.
  • Salı, J. B. (2018). Verilerin Toplanması. Ali Şimşek (Ed.). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (134-161). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Schmidt, F. L. & Hunter, J. E. (2014). Methods of meta-analysis: Correcting error and bias in research findings. New York: Sage.
  • Seidman, I. (2013). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Columbia: Teachers College Press.
  • Şimşek, A. (2011). Öğretim tasarımı (2. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Şimşek, A. (2018). Araştırma modelleri. Ali Şimşek (Ed.). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (80-106). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Tashakkori, A. & Teddlie, C. (2010). Sage handbook of mixed methods in social & behavioral research (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel.
  • Tekin, H. (2003). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay.
  • Wellington, J. (2006). Educational research: Contemporary issues and practical approach. London: Continuum.
  • Yalgın, Ç. (2014). Bilimsel yayınlar ve türleri. https://yalansavar.org/2014/05/21/bilimsel-yayinlar-ve-turleri/ Erişim Tarihi: 23.05.2022.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırma Geleneği Üzerine Kuramsal Bir İnceleme

Year 2023, Volume: 12 Issue: 1, 1 - 19, 02.07.2023

Abstract

Sosyal bilimler insanı temel alan insana dair her türlü kültürel, ekonomik ve politik üretime, tüketime, yönetime, sosyal ilişkilere ve iletişim süreçlerine odaklanan ve bu alanlarda var olan problemlerin nasıl çözüleceğini anlamaya ve anlatmaya çalışan bir alandır. Son yıllarda insana ve topluma dair yaşanan değişimleri incelemek ve sayısal veriler üzerinden ölçümleyerek tartışmak ihtiyaç haline gelmiştir. Bunun üzerine nicel araştırma geleneği sosyal bilimler alanında tercih edilen bir araştırma yöntemi haline gelmiştir. Söz konusu bu çalışmada da sosyal bilimler alanında nicel araştırma geleneğinin kullanılma durumu literatür taraması yapılarak ele alınmıştır. Derleme niteliğinde olan bu çalışmada; nicel araştırmanın dayandığı paradigma ve yöntemin özellikleri, yöntem seçilirken dikkat edilmesi gereken etkenler, evren ve örneklem yaklaşımı, veri toplama araçları, geçerlik ve güvenirlik yaklaşımı, veri analiz teknikleri, araştırma desenleri ve karşılaşılan en genel hatalar üzerinde durulmuştur. Nicel araştırmaya dair ele alınan konu başlıkları sosyal bilimlere yönelik örnek açıklamalar üzerinden tartışılmaya çalışılmıştır. İlgili çalışmanın sosyal bilimler alanında nicel araştırma tasarlamak isteyen araştırmacıların başvurabileceği önemli bir kaynak olacağı düşünülmektedir.

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya.
  • Anastasi, A. (1982). Psychological testing (5. Ed.). New York: Macmillan Publishing.
  • Arseven, A. D. (1994). Alan araştırma yöntemi (2. Baskı) Ankara: Tekışık.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 3(1), 1-15.
  • Başol, G. (2008). Bilimsel araştırma süreci ve yöntem. Orhan Kılıç ve Mustafa Cinoğlu (Eds.). Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (113-143). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Borg, W. R. & Gall, M. D. (1989). Educational research: An introduction (5. Ed.). New York: Longman Inc.
  • Bryman, A. (2007). Barriers to integrating quantitative and qualitative research. Journal of Mixed Methods Research, 1(1), 8-22.
  • Burns, N. & Grove, S. K. (1993). The practice of nursing research: Conduct, critique & utilization (2nd Ed.). Elsevier Science Health Science.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chase, C. L. (1999). Contemporary assessment for educators. USA: Addison-Wesley Education Pub.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1998). Research methods in education (4. Ed.). London: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2008). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (3. Ed.). Upper Saddle River: Pearson.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Selçuk B. Demir (Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2016). Designing and conducting mixed methods research. New York: Sage.
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme kuramı (2. Baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • De Vaus, D. A. (1990). Surveys in social research. London: Unwin Hyman.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2005). Öteki kuram: Kitle iletişim kuram ve araştırmalarının tarihsel ve eleştirel bir değerlendirmesi. Ankara: Erk.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Erkuş, A. (2005). Bilimsel araştırma sarmalı. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6. Ed.). New York: McGraw-Hill International Edition.
  • Gall, J. P., Gall, M. D. & Borg, W. R. (1999). Applying educational research: A practical guide (4. Ed.). New York: Longman.
  • Gay, L., Mills, G. & Airasian, P. (2006). Educational research: Competencies for analysis and application (8. Ed.). New Jersey: Prentice-Hall.
  • Gegez, A. E. (2010). Pazarlama araştırmaları (3. Baskı). İstanbul: Beta.
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2008). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. New York: Sage.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi (11. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Kartal, M. ve Bardakçı, S. (2018). SPSS ve AMOS uygulamalı örneklerle güvenirlik ve geçerlik analizleri. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Çokluk B. Ö. (2007). Sosyal bilimler için istatistik (2. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Neuman, W. L. & Robson, K. (2014). Basics of social research. Toronto: Pearson Canada.
  • Onwuegbuzie, A. J. & Collins, K. M. (2007). A typology of mixed methods sampling designs in social science research. The Qualitative Report, 12(2), 281-316.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1 (2. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Mesut Bütün ve Selçuk B. Demir (Çev.). Ankara: Pegem.
  • Salı, J. B. (2018). Verilerin Toplanması. Ali Şimşek (Ed.). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (134-161). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Schmidt, F. L. & Hunter, J. E. (2014). Methods of meta-analysis: Correcting error and bias in research findings. New York: Sage.
  • Seidman, I. (2013). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Columbia: Teachers College Press.
  • Şimşek, A. (2011). Öğretim tasarımı (2. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Şimşek, A. (2018). Araştırma modelleri. Ali Şimşek (Ed.). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (80-106). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Tashakkori, A. & Teddlie, C. (2010). Sage handbook of mixed methods in social & behavioral research (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel.
  • Tekin, H. (2003). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay.
  • Wellington, J. (2006). Educational research: Contemporary issues and practical approach. London: Continuum.
  • Yalgın, Ç. (2014). Bilimsel yayınlar ve türleri. https://yalansavar.org/2014/05/21/bilimsel-yayinlar-ve-turleri/ Erişim Tarihi: 23.05.2022.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Sezen Garip 0000-0002-5488-8573

Early Pub Date May 31, 2023
Publication Date July 2, 2023
Acceptance Date May 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Garip, S. (2023). Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırma Geleneği Üzerine Kuramsal Bir İnceleme. International Journal of Social Science Research, 12(1), 1-19.
AMA Garip S. Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırma Geleneği Üzerine Kuramsal Bir İnceleme. IJSSR. July 2023;12(1):1-19.
Chicago Garip, Sezen. “Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırma Geleneği Üzerine Kuramsal Bir İnceleme”. International Journal of Social Science Research 12, no. 1 (July 2023): 1-19.
EndNote Garip S (July 1, 2023) Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırma Geleneği Üzerine Kuramsal Bir İnceleme. International Journal of Social Science Research 12 1 1–19.
IEEE S. Garip, “Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırma Geleneği Üzerine Kuramsal Bir İnceleme”, IJSSR, vol. 12, no. 1, pp. 1–19, 2023.
ISNAD Garip, Sezen. “Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırma Geleneği Üzerine Kuramsal Bir İnceleme”. International Journal of Social Science Research 12/1 (July 2023), 1-19.
JAMA Garip S. Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırma Geleneği Üzerine Kuramsal Bir İnceleme. IJSSR. 2023;12:1–19.
MLA Garip, Sezen. “Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırma Geleneği Üzerine Kuramsal Bir İnceleme”. International Journal of Social Science Research, vol. 12, no. 1, 2023, pp. 1-19.
Vancouver Garip S. Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırma Geleneği Üzerine Kuramsal Bir İnceleme. IJSSR. 2023;12(1):1-19.