Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokul Öğrencilerinin Yazma Hızları ve Hataları

Year 2023, Volume: 12 Issue: 1, 20 - 47, 02.07.2023

Abstract

Bu araştırmayla, ilkokul öğrencilerinin yazma hızları ve hatalarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Adıyaman İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilkokullarda 1-4. Sınıfa devam eden 65 öğrenciden oluşturmaktadır. Araştırmada nitel bir doküman incelemesi çalışması yapılmıştır ve araştırma verileri “Yazma Hataları Gözlem Formu“ adlı form aracılığıyla nitel araştırma verileri kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analiz edilmesinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Yapılan araştırmanın sonucunda İlkokul öğrencilerinin yazma hızlarının cinsiyet, yaş, sınıf seviyesi, okul öncesi eğitim alma durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Öğrencilerin yaş ve sınıf seviyesi arttıkça yazdıkları ortalama harf sayısının da arttığı görülüştür. Aynı şekilde okul öncesi eğitim alan öğrencilerinde yazma hızlarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin yazma becerileri incelendiğinde, kalem tutma, satır çizgisine yazma, harf atlama/ekleme, harfleri karıştırma, kelimeler ve harfler arasında uygun boşluk bırakma, noktalama işaretlerini kullanma gibi bir yazma hataları yaptıkları tespit edilmiştir. Yazma hatalarının oranı yaş, cinsiyet, sınıf seviyesi, okul öncesi eğitim alma durumu, anne babanın eğitim düzeyi ve çalışma durumuna göre farklılık göstermektedir. Öğrencilerin yazma esnasında oturma biçimi, satır çizgisinde yazma, yazma hızı, yazı büyüklüğü ve noktalama işaretleri kullanma değişkenlerinin yaşa göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği görülmüştür. Araştırma sonucunda tespit edilen yazma hatalarının düzeltmek amacıyla, çok yönlü yazma çalışmalarının yapılması önerilmektedir. Öğrencilere her gün yazma çalışması yaptırılması ve bu çalışmaların kontrol edilmesi, derslerde Türkçe sözlük ve Yazım Kılavuzu kullanımına önem verilmesi gerektiği belirtilmektedir. Yapılan araştırmanın alanda yapılacak araştırmalara kaynaklık etmesi beklenmektedir.

References

  • Akyol, H. ve Şahin, A. (2019). Dil bilgisi ve imla öğretimi. H. Akyol ve A. Şahin (Editörler), Türkçe eğitimi içinde (s. 214-241). Ankara: Pegem Akademi.
  • Arslan, D. ve Ilgın, H. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin bitişik eğik yazı ile ilgili görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 69-92.
  • Babayiğit, Ö. (2018). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin dik temel yazı harf yazım hatalarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 176-199.
  • Bay, Y. (2010). Ses Temelli Cümle Yöntemiyle İlk Okuma-Yazma Öğretiminin Değerlendirilmesi Kuramsal Eğitimbilim, 3 (1), 164-181.
  • Biber, D. (1988). Konuşma ve Yazma Arasında Varyasyon . Cambridge: Cambridge University Press.
  • Dogan, M. F., & Dogan, Z. (2018). Identifying Common Errors in Vertical Lowercase Manuscript Writing of the First Graders in Primary School. Journal of Education and e-Learning Research, 5(3), 144-156.
  • Güneş, F. (2000). Okuma yazma öğretimi ve beyin teknolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güneş, F. (2017). Bitişik eğik ve dik temel yazı savaşları. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2 (3), 1-20.
  • Graham, S., Berninger, V., Weintraub, N., & Schafer, W. (1998). Development of handwriting speed and legibility in grades 1–9. The Journal of Educational Research, 92(1), 42-52.
  • Harun, H., & Kabilan, M. K. (2020). Errors in writing made by Malaysian rural primary school pupils. Studies in English Language and Education, 7(2), 438-456.
  • Kurudayıoğlu, M. (2012). Dünyada ve Türkiye’de dil bilgisi öğretiminin temel problemleri.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe öğretim programı ve kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB.
  • Özbay, M. (2012). Yazma eğitiminde noktalama ve imla. Ö. Murat (Ed.), Yazma eğitimi.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi: analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Terziyan, T. L. ve Demirel, G. (2020). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin Türkçe yazım hatalarının sınıflandırılması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 708-719.
  • Okatan, Ö. ve Özer, D. A. (2020). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin yazma becerilerinin betimlenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 720-731.
  • Ulu, H. (2019). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin dik temel yazılarının okunaklılık ve yazım hataları açısından incelenmesi. International Journal of Field Education, 5 (2), 195-211.
  • Ülper, H. (2019). Yazma süreci. N. Bayat (Ed.), Yazma ve eğitimi içinde (s. 73-90). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2023, Volume: 12 Issue: 1, 20 - 47, 02.07.2023

Abstract

References

  • Akyol, H. ve Şahin, A. (2019). Dil bilgisi ve imla öğretimi. H. Akyol ve A. Şahin (Editörler), Türkçe eğitimi içinde (s. 214-241). Ankara: Pegem Akademi.
  • Arslan, D. ve Ilgın, H. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin bitişik eğik yazı ile ilgili görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 69-92.
  • Babayiğit, Ö. (2018). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin dik temel yazı harf yazım hatalarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 176-199.
  • Bay, Y. (2010). Ses Temelli Cümle Yöntemiyle İlk Okuma-Yazma Öğretiminin Değerlendirilmesi Kuramsal Eğitimbilim, 3 (1), 164-181.
  • Biber, D. (1988). Konuşma ve Yazma Arasında Varyasyon . Cambridge: Cambridge University Press.
  • Dogan, M. F., & Dogan, Z. (2018). Identifying Common Errors in Vertical Lowercase Manuscript Writing of the First Graders in Primary School. Journal of Education and e-Learning Research, 5(3), 144-156.
  • Güneş, F. (2000). Okuma yazma öğretimi ve beyin teknolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güneş, F. (2017). Bitişik eğik ve dik temel yazı savaşları. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2 (3), 1-20.
  • Graham, S., Berninger, V., Weintraub, N., & Schafer, W. (1998). Development of handwriting speed and legibility in grades 1–9. The Journal of Educational Research, 92(1), 42-52.
  • Harun, H., & Kabilan, M. K. (2020). Errors in writing made by Malaysian rural primary school pupils. Studies in English Language and Education, 7(2), 438-456.
  • Kurudayıoğlu, M. (2012). Dünyada ve Türkiye’de dil bilgisi öğretiminin temel problemleri.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe öğretim programı ve kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB.
  • Özbay, M. (2012). Yazma eğitiminde noktalama ve imla. Ö. Murat (Ed.), Yazma eğitimi.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi: analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Terziyan, T. L. ve Demirel, G. (2020). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin Türkçe yazım hatalarının sınıflandırılması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 708-719.
  • Okatan, Ö. ve Özer, D. A. (2020). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin yazma becerilerinin betimlenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 720-731.
  • Ulu, H. (2019). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin dik temel yazılarının okunaklılık ve yazım hataları açısından incelenmesi. International Journal of Field Education, 5 (2), 195-211.
  • Ülper, H. (2019). Yazma süreci. N. Bayat (Ed.), Yazma ve eğitimi içinde (s. 73-90). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Yalçın Bay 0000-0002-8449-9931

Early Pub Date May 31, 2023
Publication Date July 2, 2023
Acceptance Date May 29, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Bay, Y. (2023). İlkokul Öğrencilerinin Yazma Hızları ve Hataları. International Journal of Social Science Research, 12(1), 20-47.
AMA Bay Y. İlkokul Öğrencilerinin Yazma Hızları ve Hataları. IJSSR. July 2023;12(1):20-47.
Chicago Bay, Yalçın. “İlkokul Öğrencilerinin Yazma Hızları Ve Hataları”. International Journal of Social Science Research 12, no. 1 (July 2023): 20-47.
EndNote Bay Y (July 1, 2023) İlkokul Öğrencilerinin Yazma Hızları ve Hataları. International Journal of Social Science Research 12 1 20–47.
IEEE Y. Bay, “İlkokul Öğrencilerinin Yazma Hızları ve Hataları”, IJSSR, vol. 12, no. 1, pp. 20–47, 2023.
ISNAD Bay, Yalçın. “İlkokul Öğrencilerinin Yazma Hızları Ve Hataları”. International Journal of Social Science Research 12/1 (July 2023), 20-47.
JAMA Bay Y. İlkokul Öğrencilerinin Yazma Hızları ve Hataları. IJSSR. 2023;12:20–47.
MLA Bay, Yalçın. “İlkokul Öğrencilerinin Yazma Hızları Ve Hataları”. International Journal of Social Science Research, vol. 12, no. 1, 2023, pp. 20-47.
Vancouver Bay Y. İlkokul Öğrencilerinin Yazma Hızları ve Hataları. IJSSR. 2023;12(1):20-47.