Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Eğitimi ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2023, Volume: 12 Issue: 1, 134 - 154, 02.07.2023

Abstract

Kültürler arası etkileşimin hızla arttığı günümüzde bireylerin olaylara sadece kendi ülkesinin bakış açısıyla değil Dünya ve insanlığın gözüyle bakmasına ihtiyaç giderek artmaktadır. Bu bağlamda çocuklarımızın küresel vatandaşlık becerilerine sahip olarak yetişmeleri önem arz etmektedir. Öğretmenlerin küresel vatandaşlık ile ilgili bilgileri, küresel vatandaşlığa bakış açıları çocuklarımızın küresel vatandaş olarak yetişmesinde önemli bir durumdur. Bu doğrultuda araştırmamız Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin küresel vatandaşlık ile ilgili görüşlerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2017-2018 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde farklı okullarda görev yapan 10 Sosyal Bilgiler Öğretmeni oluşturmuştur. Katılımcıların seçiminde kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplamak için araştırmacı tarafından uzman görüşü de alınarak geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda sosyal bilgiler öğretmenlerinin küresel vatandaşlığı ülkemizin dışındaki dünyayı algılamak olarak tanımlamışlardır. Öğretmenlerin çoğu küresel vatandaşlık özelliklerini taşımadıklarını belirtmiştir. Bunun nedenini ise yabancı dil bilmemeleri olarak belirtmiştirler. Öğretmenlerin çoğu küresel vatandaşlık eğitiminin önemli olduğunu ve uygulamalı projelerle farklı dersler bağlamında verilmesi gerektiğini belirtmiştir. Bazı öğretmenler ise küresel vatandaşlık eğitiminden ziyade öğrencilere kendi kültürel değerlerinin kazandırılmasının daha önemli olduğunu vurgulamıştır. Öğretmenler Sosyal Bilgiler dersi içerisinde küresel vatandaşlık eğitimi ile ilgili konuların olduğunu belirtmiştir. Öğretmenlerin küresel vatandaşlık eğitiminin öğrencilere farklı kültürlere ve insan haklarına saygı, barış, özgürlük, adalet anlayışı kazandırdığını belirtmiştir.

References

  • Egüz, Ş. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küresel Vatandaşlık Eğitimine Yönelik Algıları. İnternational Journal of Eurasia Social Sciences, 7(24), 30-49. Erişim adresi: http://www.ijoess.com/DergiTamDetay.aspx?ID=457&Detay=Ozet
  • Ehigie, E. (2021). The Role Of Global Citizens İn Today’s World. Policy & Practice: A Development Education Review, 33, 135-144.
  • Engin, G., ve Sarsar, F. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Küresel Vatandaşlık Düzeylerinin İncelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 150-161.
Year 2023, Volume: 12 Issue: 1, 134 - 154, 02.07.2023

Abstract

References

  • Egüz, Ş. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küresel Vatandaşlık Eğitimine Yönelik Algıları. İnternational Journal of Eurasia Social Sciences, 7(24), 30-49. Erişim adresi: http://www.ijoess.com/DergiTamDetay.aspx?ID=457&Detay=Ozet
  • Ehigie, E. (2021). The Role Of Global Citizens İn Today’s World. Policy & Practice: A Development Education Review, 33, 135-144.
  • Engin, G., ve Sarsar, F. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Küresel Vatandaşlık Düzeylerinin İncelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 150-161.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Veysi Aktaş 0000-0002-5174-7505

Yakup Ayaydın 0000-0001-5710-4626

Early Pub Date July 9, 2023
Publication Date July 2, 2023
Acceptance Date July 2, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Aktaş, V., & Ayaydın, Y. (2023). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Eğitimi ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. International Journal of Social Science Research, 12(1), 134-154.
AMA Aktaş V, Ayaydın Y. Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Eğitimi ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. IJSSR. July 2023;12(1):134-154.
Chicago Aktaş, Veysi, and Yakup Ayaydın. “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Eğitimi Ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research 12, no. 1 (July 2023): 134-54.
EndNote Aktaş V, Ayaydın Y (July 1, 2023) Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Eğitimi ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. International Journal of Social Science Research 12 1 134–154.
IEEE V. Aktaş and Y. Ayaydın, “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Eğitimi ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi”, IJSSR, vol. 12, no. 1, pp. 134–154, 2023.
ISNAD Aktaş, Veysi - Ayaydın, Yakup. “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Eğitimi Ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research 12/1 (July 2023), 134-154.
JAMA Aktaş V, Ayaydın Y. Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Eğitimi ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. IJSSR. 2023;12:134–154.
MLA Aktaş, Veysi and Yakup Ayaydın. “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Eğitimi Ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research, vol. 12, no. 1, 2023, pp. 134-5.
Vancouver Aktaş V, Ayaydın Y. Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Eğitimi ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. IJSSR. 2023;12(1):134-5.