Research Article
BibTex RIS Cite

NEIL FRENCH’İN UBS REKLAMLARINDAN OZYMANDIAS’IN AUTEUR ELEŞTİRİ VE EDEBİ METİN ODAKLI ÇÖZÜMLEMESİ

Year 2021, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 17, 30.01.2021

Abstract

Sinema, reklamcılık ve edebiyat alanları ile bağlantılı bu disiplinlerarası çalışma, reklamlarda ve iletişim alanındaki diğer yapımlarda kullanılan edebi metinlerin tam anlamıyla anlaşılmamasından kaynaklı oluşan hatalara dikkat çekmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda Neil French’in UBS bankaları için ürettiği reklamlardan Ozymandias’ın içeriğinde kullanılan edebi metnin, reklamı yapılan banka ve reklamın amacı ile uyumu incelenmiştir. Bu sebeple kısaca reklamcılıktan, Neil French’ten ve şahsına münhasır reklamcılık anlayışından, auteur eleştiri bağlamında detaylı bir şekilde görsel örnekler verilerek bahsedilmiştir. Sonrasında UBS bankalarından ve Neil French’in UBS bankaları için çektiği reklam kampanyasından genel olarak bahsedilmiş, bu reklam serisi içinden Ozymandias reklamının çözümlemesi, reklamın içeriğindeki edebi metin ön plana çıkarılarak yapılmıştır. Bunun için de klasik bir okuma gerçekleştirerek, reklamda kullanılan edebi metnin yazarı Percy Bysshe Shelley’nin yaşantısından, eserlerindeki dikkat çeken özelliklerden ve şiiri Ozymandias’dan detaylıca bahsedilmiştir. Son olarak reklam kampanyasının yaratıcısı Neil French’in üslubu ve çekmiş olduğu reklamının söylemi ile reklamda kullandığı edebi metnin içeriği arasındaki anlam uyumu tartışılmıştır.

References

  • ABRAMS, M.H. (Editör) (1993). The Norton Anthology of English Literature, Vol. 2, NewYork: W W Norton & Co Inc.
  • AITCHISON, J. (2012). Cutting Edge Advertising: How to Create the World's Best Print for Brands in the 21st Century, Singapore: FT Press.
  • BAUMAN, Z. (2015). Azınlığın Zenginliği Hepimizin Çıkarına mıdır?. (Çev. Hakan Keser). (İkinci Baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. (Eserin Orijinali 2013’de yayımlandı)
  • BLOOM, H. (2009). Bloom’s Classic Critical Views, New York: Infobase Publication.
  • BOGGAN, S. (1996), Discovered: Hitler's secret Swiss bank account, (http://www.independent.co.uk/news/discovered-hitlers-secret-swiss-bank-account-1361935.html) adresinden 24.09.2020’de alınmıştır.
  • BURI, C., FINDLAY, A. (1996). Here today here tomorrow. The contribution of marketing research to the making of UB's global brand campaign, (http://www.warc.com/fulltext/ESOMAR/9771.htm) adresinden 24.09.2020’de alınmıştır.
  • DIETZEL, J. (2010). 3 in 1 Create Connect Convince: Fundamentals of Advertising, Branding and Communication, Singapore: Marshall Cavendish International Asia Pte Ltd.
  • FLAHERTY, M. (1996). The Classiest Ad You'll Ever See, Entertainment Weekly, sayı: 343.
  • FRENCH, N. UBS, (http://www.neilfrench.com/ubs/index2.html) adresinden 24.09.2020’de alınmıştır.
  • MARX, E., AVELING, E. (1888). Shelley and Socialism, To-Day, pp. 103-116.(https://www.marxists.org/archive/eleanor-marx/1888/04/shelley-socialism.htm) adresinden 24.09.2020’de alınmıştır.
  • ÖZDEN, Z. (2004). Film Eleştirisi – Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Eleştirisi, Ankara: İmge Kitabevi.
  • RODENBECK, J., & ﺭﻭﺩﻧﺒﻚ, ﺟ. (2004). Travelers from an Antique Land: Shelley's Inspiration for "Ozymandias" / ﺍﻟﻤﺮﺗﺤﻠﻮﻥ ﻣﻦ ﺃﺭﺽ ﺑﺎﺋﺪﺓ : ﻣﺼﺎﺩﺭ ﺍﻟﻮﺣﻲ ﻋﻨﺪ ﺷﻴﻠﻲ ﻓﻲ ﻧﻈﻤﻪ ﻟﻘﺼﻴﺪﺓ "ﺃﻭﺯﻳﻤﺎﻧﺪﻳﺎﺱ. Alif: Journal of Comparative Poetics, (24), 121-148.doi:10.2307/4047422
  • SPURGEON, C. (2008). Advertising and New Media, New York: Routledge.
  • URGAN, M. (2004). İngiliz Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • VONK, N, KESTIN, J. (2007), Beni Seç! Reklam Dünyasında Tutunmanın Öğretilmeyen Yolları, Çeviren: Murat Yaz, İkinci Baskı, İstanbul: MediaCat Kitapları. (Eserin Orijinali 2005’de yayımlandı)
  • WAITH, E. M. (1995). Ozymandias: Shelley, Horace Smith, and Denon. Keats-Shelley Journal, 44, 22-28. (http://www.jstor.org/stable/30212990) adresinden 24.09.2020’de alınmıştır.

AUTEUR CRITICISM AND LITERARY TEXT-BASED ANALYSIS OF OZYMANDIAS FROM NEIL FRENCH'S UBS COMMERCIALS

Year 2021, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 17, 30.01.2021

Abstract

This interdisciplinary study related to the fields of cinema, advertising and literature aims to draw attention to the errors caused by the incomplete understanding of the literary texts used in advertisements and other productions in the field of communication. For this purpose, it was examined whether the literary text used in the content of Ozymandias, one of the commercials produced by Neil French for UBS banks, was in harmony with the purpose of the commercial and the advertised bank. For this reason, with a brief mention of advertising, Neil French and his exclusive advertising approach was given with detailed visual examples in the context of auteur criticism. Afterwards, UBS banks and Neil French's advertising campaign for UBS banks were generally mentioned, and the analysis of the Ozymandias commercial among this advertisement series was made by highlighting the literary text in the content of the advertisement. To this end, by performing a classical reading, the life of Percy Bysshe Shelley, the author of the literary text used in the commercial, the remarkable features in his works and his poem Ozymandias were examined in detail. Finally, the harmony of meaning between the style of Neil French, the creator of the advertisement campaign, and the discourse of his commercia as well as the content of the literary text he used in the commercial was discussed.

References

  • ABRAMS, M.H. (Editör) (1993). The Norton Anthology of English Literature, Vol. 2, NewYork: W W Norton & Co Inc.
  • AITCHISON, J. (2012). Cutting Edge Advertising: How to Create the World's Best Print for Brands in the 21st Century, Singapore: FT Press.
  • BAUMAN, Z. (2015). Azınlığın Zenginliği Hepimizin Çıkarına mıdır?. (Çev. Hakan Keser). (İkinci Baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. (Eserin Orijinali 2013’de yayımlandı)
  • BLOOM, H. (2009). Bloom’s Classic Critical Views, New York: Infobase Publication.
  • BOGGAN, S. (1996), Discovered: Hitler's secret Swiss bank account, (http://www.independent.co.uk/news/discovered-hitlers-secret-swiss-bank-account-1361935.html) adresinden 24.09.2020’de alınmıştır.
  • BURI, C., FINDLAY, A. (1996). Here today here tomorrow. The contribution of marketing research to the making of UB's global brand campaign, (http://www.warc.com/fulltext/ESOMAR/9771.htm) adresinden 24.09.2020’de alınmıştır.
  • DIETZEL, J. (2010). 3 in 1 Create Connect Convince: Fundamentals of Advertising, Branding and Communication, Singapore: Marshall Cavendish International Asia Pte Ltd.
  • FLAHERTY, M. (1996). The Classiest Ad You'll Ever See, Entertainment Weekly, sayı: 343.
  • FRENCH, N. UBS, (http://www.neilfrench.com/ubs/index2.html) adresinden 24.09.2020’de alınmıştır.
  • MARX, E., AVELING, E. (1888). Shelley and Socialism, To-Day, pp. 103-116.(https://www.marxists.org/archive/eleanor-marx/1888/04/shelley-socialism.htm) adresinden 24.09.2020’de alınmıştır.
  • ÖZDEN, Z. (2004). Film Eleştirisi – Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Eleştirisi, Ankara: İmge Kitabevi.
  • RODENBECK, J., & ﺭﻭﺩﻧﺒﻚ, ﺟ. (2004). Travelers from an Antique Land: Shelley's Inspiration for "Ozymandias" / ﺍﻟﻤﺮﺗﺤﻠﻮﻥ ﻣﻦ ﺃﺭﺽ ﺑﺎﺋﺪﺓ : ﻣﺼﺎﺩﺭ ﺍﻟﻮﺣﻲ ﻋﻨﺪ ﺷﻴﻠﻲ ﻓﻲ ﻧﻈﻤﻪ ﻟﻘﺼﻴﺪﺓ "ﺃﻭﺯﻳﻤﺎﻧﺪﻳﺎﺱ. Alif: Journal of Comparative Poetics, (24), 121-148.doi:10.2307/4047422
  • SPURGEON, C. (2008). Advertising and New Media, New York: Routledge.
  • URGAN, M. (2004). İngiliz Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • VONK, N, KESTIN, J. (2007), Beni Seç! Reklam Dünyasında Tutunmanın Öğretilmeyen Yolları, Çeviren: Murat Yaz, İkinci Baskı, İstanbul: MediaCat Kitapları. (Eserin Orijinali 2005’de yayımlandı)
  • WAITH, E. M. (1995). Ozymandias: Shelley, Horace Smith, and Denon. Keats-Shelley Journal, 44, 22-28. (http://www.jstor.org/stable/30212990) adresinden 24.09.2020’de alınmıştır.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Bedirhan Karakurluk

Publication Date January 30, 2021
Submission Date September 30, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Karakurluk, B. (2021). NEIL FRENCH’İN UBS REKLAMLARINDAN OZYMANDIAS’IN AUTEUR ELEŞTİRİ VE EDEBİ METİN ODAKLI ÇÖZÜMLEMESİ. International Journal of Communication and Media Research, 1(1), 1-17.