Editorial
BibTex RIS Cite

MINIMALIST REKLAM TASARIMI: “AZ” ILE ÖZÜ YANSITMAK

Year 2023, Volume: 2 Issue: 2, 27 - 39, 17.08.2023

Abstract

Minimalizm, nesnenin yalnızca nesne olma özelliğine dikkat çekerek yalın bir estetik biçim kavrayışının
altını çizen bir akımdır. Anlaşılır olmak ve bu amaçla sade bir dil kullanmak minimalist tasarımın özünü
oluşturur. Hem bir düşünce biçimi hem de sanatsal bir üslup olarak minimalizmin etkisi pek çok alanda
görülmektedir. Bu alanlardan biri olan reklam, izleyici algısını harekete geçirmek ve etki oluşturmak için
tasarım sürecinde estetize edilmiş dile ihtiyaç duyar. Reklamda biçimin estetik bir işlev olarak dolaşıma
sokulması, reklam tasarımcısını sanatsal üslupları kullanma yoluna iter. Bu noktada reklamcı için görsel
bir enstrümana dönüşen minimalist akım, reklamda süslü ve dolaylı bir anlatıma meydan okuyarak
mütevazi bir dil oluşturur. Anlatımın yalın bir biçim anlayışına dayandığı minimalist reklam, mesajın
özünü iletir. Mevcut çalışmanın amacı, basılı reklamlarda minimalist tasarım anlayışını estetik düzlem
içinde ele almak ve reklam diline ilişkin minimalist tasarım unsurlarını bu bağlamda değerlendirmektedir.
Reklamların analizinde betimleyici yöntemin kullanıldığı bu çalışmada, seçilen reklamlar minimalizmin
karakteristiğine ilişkin tipoloji üzerinden incelenmiştir.

Year 2023, Volume: 2 Issue: 2, 27 - 39, 17.08.2023

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Fatma Nazlı Köksal 0000-0002-0119-341X

Publication Date August 17, 2023
Submission Date December 14, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Köksal, F. N. (2023). MINIMALIST REKLAM TASARIMI: “AZ” ILE ÖZÜ YANSITMAK. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Sanat Araştırmaları, 2(2), 27-39.

International Journal of Social Sciences and Art Studies
ISSN: 2792-0968

Call for Articles – January 2022
(Volume 2 – Issue 3)

Dear Scientists and Researchers,
The International Journal of Social Sciences and Art Studies, which started its publication life in 2022 with its 1st issue, is an open access international academic journal subject to double refereeing process, which publishes twice a year, in January and July. Our journal covers the fields of history, sociology, psychology, philosophy, archeology, art history, behavioral sciences, linguistics, literature and fine arts, in which the relations of communication science with other disciplines are supported by new and original academic research that will contribute to the field from different perspectives. It publishes theoretical and/or applied original and compilation articles belonging to disciplines such as No fee is charged for the articles during the application and publication process.

Publication Process
All authors are regularly informed about the processes of the articles. The articles sent to the journal are directed to the field editors after the pre-evaluation process of the editorial board and sent to two referees who are experts in the field. Referee returns vary between 6-8 weeks. In line with the evaluation reports from the referees, it is decided to publish the article, request correction from the author or reject the article. Accepted articles enter the publication process for the next issue. Detailed information about the process can be accessed at https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar.

You can submit your article applications via the DergiPark system using the link https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar. The articles to be sent must be arranged in accordance with the principles specified in the "Article Writing Rules" section on the main page of the journal. Thank you in advance for your contribution.

regards

International Journal of Social Sciences and Art Studies Editorial Board
Address: Near East University, Center for Communication Studies, Nicosia
E-Mail: issar.info@neu.edu.tr
Internet: https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar