Research Article
BibTex RIS Cite

GÖÇ KAPSAMINDA OLAN DEZAVANTAJLI ÖĞRENCİLER; KAPSAYICI YAKLAŞIM İLE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KATKISI, OKUL YÖNETİCİSİ VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ

Year 2024, Volume: 5 Issue: 1, 32 - 40, 22.02.2024

Abstract

Göç kapsamında olan yabancı uyruklu olduğu için birçok açıdan zorluklar ile karşılaşan ve bu zorluklar ile baş etmek zorunda kalan öğrenciler dezavantajlı olarak tanımlanabilir. Bu durumdaki öğrencilerin eğitim sorunları ele alınması gereken konular arasındadır. Bu grupta yer alan çocukların hatta velilerinin eğitsel gereksinimleri, ebeveyn eğitimleri ve okul öncesi eğitime önem verilmesi gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı, dezavantajlı grupta yer alan ve göç kapsamında olan çocuklar için okul öncesi eğitime katkısı ve okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin rolüdür. Araştırma betimsel nitelik taşıyan bir araştırmadır. Araştırmanın katılımcıları Ahmet Keleşoğlu İlkokulu yabancı uyruklu öğrencileri, yabancı uyruklu velileri, okul yöneticileri ve öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve tümevarım analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmada Ahmet Keleşoğlu İlkokulu okul yöneticileri, öğretmenleri ve göç kapsamında gelen yabancı uyruklu öğrenci velilerinin dezavantajlı gruplarla eğitim sürecine ilişkin görüşleri ele alınmıştır.

References

  • Ayan-Ceyhan, M. (2016). Kapsayıcı eğitim: okul pratikleri, öğretmen ihtiyaçları. ERG. http://www.egitimreformugirisimi.org/wp- content/uploads/2017/03/ERG_KapsayiciEgitim_OgretmenIhtiyaclari.pdf adresinden 06.12.2018 tarihinde edinilmiştir.
  • Aytaş, G. ve Kardaş, D. (2014). Dezavantajlıların okuma anlama gelişmeleri. Turkish Studies-Uluslararası Türk veya Türk Dilleri, Edebiyatı ve Tarihi Dergisi, 9(11), 79-92. Dezavantajlı Gruplar. (2018, 15 Mart). Dezavantajlı gruplar. Erişim adresi http://eige.europa.eu/rdc/thesaurus/terms/1083
  • Herdem, F. S. & Bozgeyikli, H. (2013). İlköğretime devam eden parçalanmış ve tam aile çocuklarının rehberlik ihtiyaçlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi, OPUS-Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 3(4) s.7-35.
  • Kardaş, D. (2014). Dezavantajlı olarak kabul edilenlerin okumalarını anlama, gelişimlerini unsurlar ve çözüm önerileri. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Oral, I. (2016). Türkiye’de kapsayıcı eğitimi yaygınlaştırmak için politika önerileri. ERG. http://www.egitimreformugirisimi.org/wp- content/uploads/2017/03/ERG_KapsayiciEgitim_PolitikaOnerileri.pdf adresinden 06.12.2018 tarihinde edinilmiştir.
  • Önder, E. & Güçlü, N. (2014). İlköğretimde okullar arası başarı farklılıklarını azaltmaya yönelik çözüm önerileri. Eğitim Bilimleri Dergisi, 40, 109-132.
  • Özbaş, M. (2012). İlköğretim okullarındaki dezavantajlı öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarının karşılanmasına ilişkin öğrenci ve veli algıları. Eğitim Araştırmaları, 3 (3), 311-319.
  • Safrankova, A. P. & Zatopkova, K. (2017). Teachers’evaluatıon of ımportance of selected determınants of educatıon of socıally dısadvantaged pupıls. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 10(1), 24-33.
  • UNESCO (1997). Alternative education strategies for disadvantaged groups. Paris: Inter- national Institute for Educational Planning.
  • Yıldırım, H. & Şimşek, A. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Beşinci Baskı. Ankara: Seçkin Yayınevi
Year 2024, Volume: 5 Issue: 1, 32 - 40, 22.02.2024

Abstract

References

  • Ayan-Ceyhan, M. (2016). Kapsayıcı eğitim: okul pratikleri, öğretmen ihtiyaçları. ERG. http://www.egitimreformugirisimi.org/wp- content/uploads/2017/03/ERG_KapsayiciEgitim_OgretmenIhtiyaclari.pdf adresinden 06.12.2018 tarihinde edinilmiştir.
  • Aytaş, G. ve Kardaş, D. (2014). Dezavantajlıların okuma anlama gelişmeleri. Turkish Studies-Uluslararası Türk veya Türk Dilleri, Edebiyatı ve Tarihi Dergisi, 9(11), 79-92. Dezavantajlı Gruplar. (2018, 15 Mart). Dezavantajlı gruplar. Erişim adresi http://eige.europa.eu/rdc/thesaurus/terms/1083
  • Herdem, F. S. & Bozgeyikli, H. (2013). İlköğretime devam eden parçalanmış ve tam aile çocuklarının rehberlik ihtiyaçlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi, OPUS-Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 3(4) s.7-35.
  • Kardaş, D. (2014). Dezavantajlı olarak kabul edilenlerin okumalarını anlama, gelişimlerini unsurlar ve çözüm önerileri. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Oral, I. (2016). Türkiye’de kapsayıcı eğitimi yaygınlaştırmak için politika önerileri. ERG. http://www.egitimreformugirisimi.org/wp- content/uploads/2017/03/ERG_KapsayiciEgitim_PolitikaOnerileri.pdf adresinden 06.12.2018 tarihinde edinilmiştir.
  • Önder, E. & Güçlü, N. (2014). İlköğretimde okullar arası başarı farklılıklarını azaltmaya yönelik çözüm önerileri. Eğitim Bilimleri Dergisi, 40, 109-132.
  • Özbaş, M. (2012). İlköğretim okullarındaki dezavantajlı öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarının karşılanmasına ilişkin öğrenci ve veli algıları. Eğitim Araştırmaları, 3 (3), 311-319.
  • Safrankova, A. P. & Zatopkova, K. (2017). Teachers’evaluatıon of ımportance of selected determınants of educatıon of socıally dısadvantaged pupıls. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 10(1), 24-33.
  • UNESCO (1997). Alternative education strategies for disadvantaged groups. Paris: Inter- national Institute for Educational Planning.
  • Yıldırım, H. & Şimşek, A. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Beşinci Baskı. Ankara: Seçkin Yayınevi
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Sinem Morgül 0009-0008-4936-8742

Publication Date February 22, 2024
Submission Date February 5, 2024
Acceptance Date February 22, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Morgül, S. (2024). GÖÇ KAPSAMINDA OLAN DEZAVANTAJLI ÖĞRENCİLER; KAPSAYICI YAKLAŞIM İLE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KATKISI, OKUL YÖNETİCİSİ VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, 5(1), 32-40.
AMA Morgül S. GÖÇ KAPSAMINDA OLAN DEZAVANTAJLI ÖĞRENCİLER; KAPSAYICI YAKLAŞIM İLE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KATKISI, OKUL YÖNETİCİSİ VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. February 2024;5(1):32-40.
Chicago Morgül, Sinem. “GÖÇ KAPSAMINDA OLAN DEZAVANTAJLI ÖĞRENCİLER; KAPSAYICI YAKLAŞIM İLE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KATKISI, OKUL YÖNETİCİSİ VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ”. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi 5, no. 1 (February 2024): 32-40.
EndNote Morgül S (February 1, 2024) GÖÇ KAPSAMINDA OLAN DEZAVANTAJLI ÖĞRENCİLER; KAPSAYICI YAKLAŞIM İLE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KATKISI, OKUL YÖNETİCİSİ VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 5 1 32–40.
IEEE S. Morgül, “GÖÇ KAPSAMINDA OLAN DEZAVANTAJLI ÖĞRENCİLER; KAPSAYICI YAKLAŞIM İLE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KATKISI, OKUL YÖNETİCİSİ VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ”, İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, vol. 5, no. 1, pp. 32–40, 2024.
ISNAD Morgül, Sinem. “GÖÇ KAPSAMINDA OLAN DEZAVANTAJLI ÖĞRENCİLER; KAPSAYICI YAKLAŞIM İLE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KATKISI, OKUL YÖNETİCİSİ VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ”. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 5/1 (February 2024), 32-40.
JAMA Morgül S. GÖÇ KAPSAMINDA OLAN DEZAVANTAJLI ÖĞRENCİLER; KAPSAYICI YAKLAŞIM İLE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KATKISI, OKUL YÖNETİCİSİ VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2024;5:32–40.
MLA Morgül, Sinem. “GÖÇ KAPSAMINDA OLAN DEZAVANTAJLI ÖĞRENCİLER; KAPSAYICI YAKLAŞIM İLE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KATKISI, OKUL YÖNETİCİSİ VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ”. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, vol. 5, no. 1, 2024, pp. 32-40.
Vancouver Morgül S. GÖÇ KAPSAMINDA OLAN DEZAVANTAJLI ÖĞRENCİLER; KAPSAYICI YAKLAŞIM İLE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KATKISI, OKUL YÖNETİCİSİ VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2024;5(1):32-40.